Kappe ned på signalkabel mellom snurrer og riia

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.932
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Har litt problemer med brumming og har funnet ut at det kommer av plassering av signalkabel fra min argon tt2 og Tubebox'n. Er bare hørbart med volumet høyt og uten å spille. Denne kabelen som er montert på tt2 fra fabrikken er lang 1-1,5 meter ikke helt sikker. Jeg har strengt talt ikke behov for at den er mer enn 20 cm, 30 hvis jeg legger inn godt slingringsmonn. Jeg tenker at det er en fordel med kortere signalvei. Er det noen med peil som vet om dette er lurt? Er det enkelt å gjøre selv? Svar mottas med takk. Har også vært inne på tanken å bytte den til en kortere kabel av bedre kvalitet. Mvh vidar

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.932
Sted
Torget vurderinger
1
Lyden kjem nok til å endre seg litt, men det er usikkert om brumminga vil påverkast. Har du prøvd å jorde armbase mot riaa, og ikkje berre jordingsleidninga?
Hei! Hadde ikke forsøkt det, men har nå. Det vil si jeg festet en ledning skikkelig til jord på riia og holdt den fast til jordskrue på armbasen uten at det hjalp. Det var etter litt ombygging (nye hyller )av veggstativ til anlegget at jeg ble klar over problemet. Merket ingenting når kabler hang løst bak, men først når jeg ryddet opp og de ble stripset de til sidefeste. Riia har fått egen hylle rett under argon tt2. Når jeg prøvde å skjule signalkabel fra spiller til riia bak/under spiller ble det mye brumming. Den forsvant 90% (?) Når jeg la den langs sidefeste dobbelt pga lengden. Siden problemet er så tydelig knyttet til denne lange kabelen så håpet jeg at det ville hjelpe å kutte den. Det vil også se bedre ut når den blir mer skjult. Er det noen grunn til at lyden skulle kunne bli noe dårligere hvis jeg kutter ned til 30-40 cm? Mvh vidar

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
620
Er det noen grunn til at lyden skulle kunne bli noe dårligere hvis jeg kutter ned til 30-40 cm? Mvh vidar
Det skulle gå greit uten lydendring siden Tubeboxen lar deg endre kapasitive lasten. Du må nok øke innstillingen på boksen opp til rundt 200pF. For den korte kabelen din vil ikke bidra med mye kapasitiv last.
Hvilken innstilling har du nå?

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Lyden kjem nok til å endre seg litt, men det er usikkert om brumminga vil påverkast. Har du prøvd å jorde armbase mot riaa, og ikkje berre jordingsleidninga?
Hei! Hadde ikke forsøkt det, men har nå. Det vil si jeg festet en ledning skikkelig til jord på riia og holdt den fast til jordskrue på armbasen uten at det hjalp. Det var etter litt ombygging (nye hyller )av veggstativ til anlegget at jeg ble klar over problemet. Merket ingenting når kabler hang løst bak, men først når jeg ryddet opp og de ble stripset de til sidefeste. Riia har fått egen hylle rett under argon tt2. Når jeg prøvde å skjule signalkabel fra spiller til riia bak/under spiller ble det mye brumming. Den forsvant 90% (?) Når jeg la den langs sidefeste dobbelt pga lengden. Siden problemet er så tydelig knyttet til denne lange kabelen så håpet jeg at det ville hjelpe å kutte den. Det vil også se bedre ut når den blir mer skjult. Er det noen grunn til at lyden skulle kunne bli noe dårligere hvis jeg kutter ned til 30-40 cm? Mvh vidar

Ja, der er stor fare for at lyden ændrer sig (bliver dårligere), hvis du kapper av tonearmskablet.
Tonearmskablets længde, indgår i den samlede belastningmængde.
Og hvis du liker din nuværende lyd, så lad kablet blive. (det giver jo ikke mening, først at kappe kablet, for så til gengæld at justere andre steder, for at genskabe den samme lyd).
Brum kan have flere årsager.
I fleste tilfælde, jeg kender til, skyldes det for "mange stelforbindelser".
Der bør bare være én stelforbindelse (fra tonearm til pre) udover tonearmskablet.
( nogle typer pladespille-motorer må også stelforbindes, men prøv dig frem)

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.932
Sted
Torget vurderinger
1
Er det noen grunn til at lyden skulle kunne bli noe dårligere hvis jeg kutter ned til 30-40 cm? Mvh vidar
Det skulle gå greit uten lydendring siden Tubeboxen lar deg endre kapasitive lasten. Du må nok øke innstillingen på boksen opp til rundt 200pF. For den korte kabelen din vil ikke bidra med mye kapasitiv last.
Hvilken innstilling har du nå?
Den står på 150 mener jeg (er ikke u nærheten for øyeblikket ). Mener at anbefalt er 150-300 for pu. Har ved k montering av riia prøvd 300 uten at jeg hørte noen stor forskjell. Skal sies at jeg bare hørte en låt. Stilte den så på anbefalt 150. Jeg er nesten villig til å teste å kappe den til 40-50 cm av praktiske årsaker. Liker ikke at jeg må stripse den dobbelt. Er det foresten slik at ALLE slike kabler er såpass lange som min 1,5 meter. Må benytte anledningen til å takke for innspill. Å stille noen egen "diagnose " på problemstillingen er langt over min tekniske ekspertise. You guys have the knowledge ;)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Der findes ingen regler for, hvor langt et tonearmskabel skal være.
Men helt almindeligt er det med længder imellem 75-150cm. (men findes både kortere og længere).
Og hvis du af praktiske årsager føler for at kappe kablet, synes jeg du skal gøre det, men forvent ikke det løser brum-problemet.

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.932
Sted
Torget vurderinger
1
Men helt almindeligt er det med længder imellem 75-150cm. (men findes både kortere og længere).
Og hvis du af praktiske årsager føler for at kappe kablet, synes jeg du skal gøre det, men forvent ikke det løser brum-problemet.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Jeg leverte spilleren på Hi-fi klubben i Fredrikstad for at de skulle kappe inn på kabelen. dagen etter får jeg en telefon fra dem hvor de forteller at det var noen feil med spilleren som skapte brumming og at jeg vil få en ny spiller.
Da benyttet jeg like godt anledningen til å oppgradere så ved å legge til 2 lapper så får jeg nå en Pro-ject debut carbon i steden :)
Eneste er at jeg må smøre meg med tollmodighet å vente til neste onsdag til den ankommer Fredrikstad.
Får høre på nuller og ett tall så lenge (CD) ;)

Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
620
Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Jeg leverte spilleren på Hi-fi klubben i Fredrikstad for at de skulle kappe inn på kabelen. dagen etter får jeg en telefon fra dem hvor de forteller at det var noen feil med spilleren som skapte brumming og at jeg vil få en ny spiller.
Da benyttet jeg like godt anledningen til å oppgradere så ved å legge til 2 lapper så får jeg nå en Pro-ject debut carbon i steden :)
Eneste er at jeg må smøre meg med tollmodighet å vente til neste onsdag til den ankommer Fredrikstad.
Det ordner seg ;)
Men jeg gir meg ende over. Feilraten på moderne platespillere er jo helt hinsides bedrøvelig!

Og bransjen utnytter den elendige kvaliteten på varene de distribuerer til å selge kunden noe "bedre".

Sykt forretningskonsept.

Sykt!

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.932
Sted
Torget vurderinger
1
Det ordner seg ;)
Men jeg gir meg ende over. Feilraten på moderne platespillere er jo helt hinsides bedrøvelig!

Og bransjen utnytter den elendige kvaliteten på varene de distribuerer til å selge kunden noe "bedre".

Sykt forretningskonsept.

Sykt!
Vel, jeg er både enig og uenig. Vet ikke helt hvor høy feilraten er generelt, men den har vært høy for mitt vedkommende angående tt2. Fikk byttet den i fjor sommer da løftemekanismen til armen sluttet å virke og nå altså pga brumming. Men hifi Klubben i Fredrikstad ved Dennis har vært enestående på service biten og ideen om oppgradering var min egen. De ringte meg og fortalte at jeg fikk ny spiller og spurte om jeg ville ha kabelen på denne kappet. Jeg svarte ja og vi avsluttet samtalen. Etter å ha tenkt meg om i 10 minutter ringte jeg tilbake og lurte på hvordan muligheten for oppgradering var. Han sa det ikke var noe problem selv om han hadde rukket å kappe kabelen på den nye også. Hyggelig tone og jeg følet meg godt ivaretatt som kunde. Jeg har selv 25 års erfaring som reklamasjonsmann i møbelbransjen og ble imponert over proff behandling. :)

Topp Bunn