Verktøy Kantklippere

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Problemet med duppeditter som varer nesten evig er at de er fullstendig utdatert rent teknisk etter noen få år. Siden du nevner vaskemaskin, AEG turnamat var vel noe av det mest slitesterke man kunne få. Baksiden var at den benyttet teknologi fra begynnelsen av 1900-tallet og brukte store mengder vann og strøm. Tungvindt betjening og bråkete var den også. Det var vel også så som så med vaskeegenskapene, men varte i 25-30 år gjorde den ofte.
Hvem ønsker egentlig en TV som varer i 20 år? Eller mobiltelefon?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.925
Sted
Trondheim
Det evige dilemmaet. For meg er det så enkelt som at jeg kjøper noe som holder slik at jeg selv kan bestemme når jeg skal bytte det ut i noe nytt, heller enn å måtte kjøpe nytt fordi det gamle går i stykker.

• Liker
Reaksjoner: LMC

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Dette var en meget skuffende tråd......... jeg står akkurat og lurer på hvilken fandens kantklipper jeg skal kjøpe og håpet på et sikkert tipps........ makan til nedtur.
Du MÅ ha en som går på bensin. De elektriske orker ingenting, og er dessuten altfor stillegående.

Dessuten kan du trimme en bensinklipper med sportsluftfilter som gir heftigere lyd og sånn.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.764
Torget vurderinger
4
:oops:Høvdingen, - noen har kapret tråden min ! :oops:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Så en trimmer med firetakt-motor på Clasern. Hmmm...en firetakter går bedre på fri eksos enn en totakter. Hallo, nabo!
Jeg er litt skeptisk til batteritrimmere. Vi har en eldre Bosch med 14.4 Volt batteri. Den sier riktignok summ-summ, men det er også alt den gjør

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da jeg bodde i hus med hage, fikk jeg dobbelt opp i presang en gang, jeg fikk både en bensindrevet stihl, og en elektrisk huskerikkehvadenhet (typisk moderat billig jernia/maxbo etellerannet). for tilkobling med ledning.

Stihl'en virka mer praktisk siden den var trådløs, og den så barskere ut.

men den var så dårlig konstruert i kraftoverføring mellom motor og snurredings, at plasten faktisk smelta, og det ble så mye røykutvikling derfra at naboen som lånte den da lurte på om den var i ferd med å ta fyr. Så mye for "anerkjent produsent"

Vi dro da frem den elektriske, og den svikta aldri.

Begge var av variantene med trådsnelle. altså ikke ryddesag med blad.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Problemet med duppeditter som varer nesten evig er at de er fullstendig utdatert rent teknisk etter noen få år. Siden du nevner vaskemaskin, AEG turnamat var vel noe av det mest slitesterke man kunne få. Baksiden var at den benyttet teknologi fra begynnelsen av 1900-tallet og brukte store mengder vann og strøm. Tungvindt betjening og bråkete var den også. Det var vel også så som så med vaskeegenskapene, men varte i 25-30 år gjorde den ofte.
Hvem ønsker egentlig en TV som varer i 20 år? Eller mobiltelefon?
Litt feil sammenligning, kvaliteten/teknologien til Honda, Sthil og Miele står seg fortsatt idag.
Kjøpte en ny Honda til jobben for et år siden, samme greiene som på min. Bare en større utgave.
Tv og mobil er en helt annen sak.
Men siden du nevnte AEG, Var vell ingen som klarte å få så mye vann ut av tøyet som de, Miele klarte det nesten.

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
491
Sted
Jar
Vanskelig å unngå noe bråk når man bor tett; men det er mye rart som blir brukt rundt omkring med liten nytteverdi og til stor sjenanse for naboer. Noen tips:

1 Dropp kantklipper med snor, og bruk heller elektrisk kantsaks. De går stille og fint.
2 Kast løvblåser'n og kjøp rive og feiekost.
3 Begrens bruken av høyttrykkspyler til det som er nødvendig.
4 Bålpanner er forsmak på helvete. Hva skal man med varmende bål når det er 23 grader ute om kvelden, og naboens vinduer står på vid gap for å få litt frisk luft inn?

Mye støy og irritasjon kunne vært unngått med litt omtanke...

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.220
Torget vurderinger
2
Har 1.8 mål og batteri klippere holder ikke til dette bruke, her brukes det bensin drevne Husqvarna. Har noen få naboer og de er heller ikke tett på , ingen problemer med bruk av hageredskap frem til kl 10 på kvelden her. Pleide før og klippe gress og annet mellom 11-12 på søndager, men viser nå litt hensyn. Grunnen til dette var de fordømte kirkeklokkene som ble vel plagsomme. Syntes de holdt på altfor lenge i tillegg.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Vanskelig å unngå noe bråk når man bor tett; men det er mye rart som blir brukt rundt omkring med liten nytteverdi og til stor sjenanse for naboer. Noen tips:

1 Dropp kantklipper med snor, og bruk heller elektrisk kantsaks. De går stille og fint.
2 Kast løvblåser'n og kjøp rive og feiekost.
3 Begrens bruken av høyttrykkspyler til det som er nødvendig.
4 Bålpanner er forsmak på helvete. Hva skal man med varmende bål når det er 23 grader ute om kvelden, og naboens vinduer står på vid gap for å få litt frisk luft inn?

Mye støy og irritasjon kunne vært unngått med litt omtanke...
Jeg er faktisk veldig enig i essensen her. Det er ganske mange som har lite hensyn og omtanke for egne handlingers konsekvenser for de rundt seg. Ikke mange nok til at det er stort, konstant og vedvarende problem absolutt hele tiden, men mange nok til at det er plagsomt og man stadig kommer opp i situasjoner som kunne vært langt mindre ubehagelig hvis motparten hadde klart å se litt lenger enn sin egen nesetipp.

Allikevel må jo folk få klippe plenen sin og stelle i hagen, men jeg irriterer meg faktisk langt mer over de som absolutt skal gjøre dette i tidsrommet jeg selv skal spise middag enn om de gjør det på formiddagen. Men sånn er livet. Helvete er de andre, og alt det der.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Da får du spise middag etter att naboen har kjørt klippet da.
Ta tiden på han neste gang, så ser du når du kan sette på potetene :=)

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
19.826
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Dette var en meget skuffende tråd......... jeg står akkurat og lurer på hvilken fandens kantklipper jeg skal kjøpe og håpet på et sikkert tipps........ makan til nedtur.
Her har du en passende en. Går på bensin, sånn at naboene ikke er i tvil om hva du holder på med :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Da får du spise middag etter att naboen har kjørt klippet da.
Ta tiden på han neste gang, så ser du når du kan sette på potetene :=)
Helt enig. Og naboen får bare vente med å sove om natta til etter jeg har klippet gresset mitt. Quid pro quo.

2

2xJ

Gjest
Den forrige naboen min flytta pga meg, og jeg har ikke engang en kantklipper !!! 😤

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Helt enig. Og naboen får bare vente med å sove om natta til etter jeg har klippet gresset mitt. Quid pro quo.
Han holder seg innenfor regelverk. Du gjør det ikke.
Blir ikke dette litt barnslig fra din side?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Han holder seg innenfor regelverk. Du gjør det ikke.
Blir ikke dette litt barnslig fra din side?
Er det ikke litt barnslig av deg å ta det jeg skriver i en tråd som dette veldig på alvor? Eller er du en sånn nabo-fra-helvete-type på ordentlig, kanskje?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er det ikke litt barnslig av deg å ta det jeg skriver i en tråd som dette veldig på alvor? Eller er du en sånn nabo-fra-helvete-type på ordentlig, kanskje?
Nei over hode ikke, jeg liker å høre både naboen med gressklipper og kantklipper. Alle barna deres også.
Man kan jo ikke vite om du mener alvor eller ikke.
Jeg mener et jeg skriver på fult alvor.
Tråden startet vel i fult alvor, gjorde den ikke?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Nei over hode ikke, jeg liker å høre både naboen med gressklipper og kantklipper. Alle barna deres også.
Man kan jo ikke vite om du mener alvor eller ikke.
Jeg mener et jeg skriver på fult alvor.
Tråden startet vel i fult alvor, gjorde den ikke?
Ja, jeg ser du mener i fullt alvor at man skal tilpasse når man pleier å spise middag til når naboen klipper plenen og ikke omvendt, så du er sikkert en skikkelig drømmenabo. :sneaky:

2

2xJ

Gjest
Osten ble hardt skadd i under Hortenmessa... vi må bare beklage for konsekvensen........ 🤣🤣🤣🤣🤣

Skjerp deg Osten !!! :rolleyes:😤

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.764
Torget vurderinger
4
Skal mann ha noe som virker må man kjøpe et merke som er anerkjent.
Denne har jeg prøvd, virker som en kantklipper skal.
Er på tilbud et par dager til.
Hater ting som ikke gjør en skikkelig jobb.
Honda er jo ett mest sannsynlig enda bedre valg, men koster mye.
Altså 98db
Hvor lang tid vil det ta før jeg har halve nabolaget på døra om jeg flytter høyttalerne ut og spiller piggtråd på samme nivå 30-40 minutter?

Det er også et alvor bak dette.
Veiledning fra helsedirektoratet:
HelseDirLydnivå.JPG

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
98 db er vel målt ved øra på han som bruker det.
Så faller det jo med avstand da.
Kan egentlig ikke fatte att den bråker så mye.
Men den er da lov å selge, da er den vel lovlig å bruke skulle man tro.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Osten ble hardt skadd i under Hortenmessa... vi må bare beklage for konsekvensen........ 🤣🤣🤣🤣🤣

Skjerp deg Osten !!! :rolleyes:😤
Ikke faan, har skal det argumenteres i alle retninger.
Men legger på et smil jeg:)😍😜🤪

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.764
Torget vurderinger
4
Kva med å sette på ein smiley :)
Hvorfor man i 2020 må henge smilefjes på alt man skriver i frykt for å bli tatt på alvor er interessant nok, men passer bedre i en annen tråd.

De andre innleggene mine i denne tråden bør de fleste oppegående norskspråklige kunne tolke i rett hensikt selv uten smilefjes.
Det siste innlegget er faktisk alvorlig men. De jævla kantklipperne har et støynivå som er i de fleste andre sammenhenger i tettbebygde strøk er uakseptabelt. Langt forbi det at man må tåle å høre at naboene lever.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja, jeg ser du mener i fullt alvor at man skal tilpasse når man pleier å spise middag til når naboen klipper plenen og ikke omvendt, så du er sikkert en skikkelig drømmenabo. :sneaky:
Nei for all del, vi må tilpasse oss til når naboen spiser middag.
Så var det den andre naboen da, han skulle jo hvile middag.
Jeg er så heldig att i vårt nabolag så har vi alle toleranse for hverandre.
Slik er det når man har ett nabolag.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.764
Torget vurderinger
4
Nei, det er klar at om man er vant med å benytte apperatur med et slikt støynivå så hører man kanhende ikke at de bråker så mye..... (her kan Arve gjette om det kunne vært et smilefjes eller ikke).

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nei, det er klar at om man er vant med å benytte apperatur med et slikt støynivå så hører man kanhende ikke at de bråker så mye..... (her kan Arve gjette om det kunne vært et smilefjes eller ikke).
Jeg har i alle år tatt vare på hørselen,så det er heldigvis ikke ett problem.
Snart 57 år og hører godt over 15 KHz.
Hører meget skjeldent på musikk med klokker.
Det er vel nå bevist att er skadelig, flere og flere unge har problemer med hørselen pga dette.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
64.760
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Kantklippere er helt topp det,hadde en nabo kommet å klaget i beste klippe tid hadde jeg stusset ballene hans ganske så mye🤬

O

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Siden enkelte åpenbart mener de har noe å klage på. Jeg har et par pensjonerte naboer. Den ene har motorsagdilla. Han har forøvrig også motorsag. Hvis den saga hadde sagd noe hver gang den gikk hadde det ikke vokst noen ting på den eiendommen. Men det er ingen ting mot den andre naboen. Straks hjemmekontor og hjemmeskole ble et faktum for de fleste av oss satte han i gang med 4 uker med fjellboring. Han fikk lånt seg en gammel bensindrevet fjellboremaskin som i seg selv bråker bemerkelsesverdig mye, men straks han setter dritten i fjellet forandrer lyden seg til noe infernalsk. Og som om det ikke var nok, det er ikke en jevn lyd, for gamlingen kan jo ikke egentlig bruke maskinen. Han står bare der og spytter steinsplinter og høres ut som han i timesvis forsøker å få en motor med helt feilinnstilt tenning og null eksosanlegg til å faktisk gå av seg selv.

Når jeg hører naboer for eksempel sage, snekre, klippe gress osv, så er jo det helt greit, jeg har behov for å bråke litt i blant selv. Men når resultatet av 4 uker med fjellboring er en halv kvadratmeter mer plass i et hjørne av parkeringsplassen hans det uansett ikke er mulig å bruke til noe, da føles det som sabotasje.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Siden denne tråden likevel er kuppet. De nærmeste naboene inkl meg selv har robotklippere. Jeg har også elektrisk kantklipper som fungerer utmerket og er lettere og mer komfortabel i bruk en stihl-helvetet jeg hadde tidligere. Ganske rolig nabolag selv om nesten samtlige naboer har hatt byggearbeider de 4 årene jeg har bodd der inkl meg selv. No issues, just good neighbours.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.925
Sted
Trondheim
Hva man bruker må jo nødvendigvis dikteres av behovet. I mitt tilfelle er det en skråning på 5-700 m2 med helling omtrent som unnarennet i en hoppbakke der det vokser både småbusker og gress. Prøvde med en elklipper med stort batteri. Batteriet holdt i 20 min og det tok flere dager å slå skråningen. Den tok heller ikke småbuskene. Med min Stihl med krattkniv tar det 1,5 timer.
På flatmark der det bare er snakk om å slå gress holder det lenge med en batteridings vil jeg tro.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hva man bruker må jo nødvendigvis dikteres av behovet. I mitt tilfelle er det en skråning på 5-700 m2 med helling omtrent som unnarennet i en hoppbakke der det vokser både småbusker og gress. Prøvde med en elklipper med stort batteri. Batteriet holdt i 20 min og det tok flere dager å slå skråningen. Den tok heller ikke småbuskene. Med min Stihl med krattkniv tar det 1,5 timer.
På flatmark der det bare er snakk om å slå gress holder det lenge med en batteridings vil jeg tro.
Godt sagt, med rett redskap er jobben gjort på kort tid.
Men de andre vepsene på batteri må mann høre på det i timer.
Blir som den ene hyttenaboen min, kjøpte seg elektrisk motorsag.
Blir jo aldri ferdig. Sitter mest å smiler av det.
Med rett redskap er det meste over på kort tid. Glad jeg bor et sted som folk er runde i kantene mot hverandre.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.225
Sted
Holmestrand
I ungdommen var vi en 4-5 stykker som tok ettermiddagstoget Oslo-Trondheim en torsdag ettermiddag. Vel framme hos vår studentvenn ventet ei formidabel gryte med spagetti, et tilsvarende kvanta rødvin og flere dårlige venner. Fint vær, åpne vinduer, høy musikk med tilhørende latter, skrik og skrål ble holdt gående til nærmere halv seks.
Klokka 06:45 begynte naboen ved siden av å kappe ved - med motorsag.
Da stilte mesteparten av selskapet vårt seg opp i vinduet og klappet. Vi fikk et litt forundret blikk fra sagføreren, før han leende satte fra seg saga, bukket dypt - og fortsatte resten av dagen. 😃

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.225
Sted
Holmestrand
98 db er vel målt ved øra på han som bruker det.
Så faller det jo med avstand da.
Men den er da lov å selge, da er den vel lovlig å bruke skulle man tro.
«Lovlig å selge, lovlig å bruke» er vel litt enkel logikk? 😃

Topp Bunn