http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2205083.ece
Klimaforlik eller ikke, we are all going to have a bite in the sour apple sooner or later.
-men jeg synes at det er trist at privatbilismen skal bli den helt store miljøsynderen, siden flytrafikk og den kanskje absolutte miljøsynderen: internasjonal shipping ikke pålegges noe som helst, der de fyrer av opp fartøyene med tungolje...
Biltrafikken er kanskje aller mest et lokalt miljøproblem, pga. støv og de utslipp som gjøres (ikke det at jeg mener at biler ikke er et miljøproblem). Store deler av befolkningen er avhengig av bilbruk, og kanskje aller mest i distrikter og områder som ikke er sentrumsnære. Kollektivtrafikk-tilbudet er vanskelig å gjøre godt nok i mange områder.
Men hva gjør man for å styrke kollektivtrafikkens stilling i dette landet? Min onkel som driver sitt eget bussfirma, sier som følger: mange ruter vil aldri lønne seg, men de er der som et tilbud for at de som er uten bil, gamle og unge og andre skal kunne komme seg fram. Han stiller seg også tvilende til om det å øke utgiftene på privatbilister er veien å gå, for å tvinge dem over i kollektiv reisingen. Han mener at veien å gå er å subsidiere tog, buss, båt ol. såpass at det er et reelt alternativ. Utenfor de store byene burde man bygge parkeringsområder som er linket opp med kollektivtransporten. I stedet for å bygge veier i sentrumsområdene til biler, bruk penger på å bygge ut kollektivtransporten. kan hende rushtidsavgift er veien å gå, men jeg ser heller at man sperrer områder slik at stort sett bare varetransport og kollektivtilbudet kan kjøre der.
Men jeg er i alle fall ikke interessert i å betale det dobbelte for bensinen. Jeg har ikke så god råd. Da stemmer jeg heller Frp inn i regjering, og håper de har noen svært kompetente personer å sette inn. Min største bekymring er et mulig overforbruk av oljepengene...
Hilsen Bjørn
Klimaforlik eller ikke, we are all going to have a bite in the sour apple sooner or later.
-men jeg synes at det er trist at privatbilismen skal bli den helt store miljøsynderen, siden flytrafikk og den kanskje absolutte miljøsynderen: internasjonal shipping ikke pålegges noe som helst, der de fyrer av opp fartøyene med tungolje...
Biltrafikken er kanskje aller mest et lokalt miljøproblem, pga. støv og de utslipp som gjøres (ikke det at jeg mener at biler ikke er et miljøproblem). Store deler av befolkningen er avhengig av bilbruk, og kanskje aller mest i distrikter og områder som ikke er sentrumsnære. Kollektivtrafikk-tilbudet er vanskelig å gjøre godt nok i mange områder.
Men hva gjør man for å styrke kollektivtrafikkens stilling i dette landet? Min onkel som driver sitt eget bussfirma, sier som følger: mange ruter vil aldri lønne seg, men de er der som et tilbud for at de som er uten bil, gamle og unge og andre skal kunne komme seg fram. Han stiller seg også tvilende til om det å øke utgiftene på privatbilister er veien å gå, for å tvinge dem over i kollektiv reisingen. Han mener at veien å gå er å subsidiere tog, buss, båt ol. såpass at det er et reelt alternativ. Utenfor de store byene burde man bygge parkeringsområder som er linket opp med kollektivtransporten. I stedet for å bygge veier i sentrumsområdene til biler, bruk penger på å bygge ut kollektivtransporten. kan hende rushtidsavgift er veien å gå, men jeg ser heller at man sperrer områder slik at stort sett bare varetransport og kollektivtilbudet kan kjøre der.
Men jeg er i alle fall ikke interessert i å betale det dobbelte for bensinen. Jeg har ikke så god råd. Da stemmer jeg heller Frp inn i regjering, og håper de har noen svært kompetente personer å sette inn. Min største bekymring er et mulig overforbruk av oljepengene...
Hilsen Bjørn


