Kan'ke vi ha en Haydntråd'a?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Spare seg til fant, var det noen som flirte? 24.95 Euro til 8.33 kroner stykket blir masse pluss 160 i kulturskatt cirka, for to uker lengre å vente. Denne BØR være god!

Jeg topper med frykten for at jeg fremdeles vil like gamle Karajan sin bedre, for ingenting kan vel være bedre enn den?
    12.77 pund på mdt......

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.168
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MDT sendte den i min retning i går. Så var det Royal Mail, da...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    ..............
    12.77 pund på mdt......
    Salt i såret svir, men det renser.
    Tyske DHL mot Royal Mail i streik skulle være rått parti, men jeg treffer kanskje det norske tollvesenet .....

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Og i det jeg endelig får surret meg til å skulle rense såret litt mer ser jeg at du har redigert vekk hele invitasjonen ;)

Jeg er dog mesterlig skuffet over den medfølgende dokumentaren, her synes jeg de kunne kostet på seg litt mer grundig arbeide.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.714
    Sted
    Ein knaus
    Valentino skrev:
    MDT sendte den i min retning i går. Så var det Royal Mail, da...
    Presto (der eg hadde førehandstinga) tok EUR 19 (inkl. frakt), så det vart vel om lag 10 kr dyrare enn MDT. Til gjengjeld fekk eg "dispatch notice" 2009-10-19, så det er jo von om at pakka kom seg av øya før streikedagen i dag.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spenningen er over

Ved forhåndsbestilling på amazon.de:

Hentelapp i posten idag med 184 kr i moms/tollgebyr.
    Le eller gråte?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.168
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Le. Høyt og hjertelig. Er denne noe i nærheten av Jacobs' Årstidene glemmer du prisen fortsomfy.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Le. Høyt og hjertelig. Er denne noe i nærheten av Jacobs' Årstidene glemmer du prisen fortsomfy.
    Har vi en smiley for sånt?
    Jeg driter i prisen, men hater å bli lurt.
    Om en time eller to er nok banningen unnagjort og pulsen nede på marsjtempo, da skal jeg prøve å høre etter.
    Jeg kommer til å bli nådeløs, både McCreesh og Karajan ligger klare i forsvarsposisjon her.

ed: :D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Spenningen er over

Ved forhåndsbestilling på amazon.de:

Hentelapp i posten idag med 184 kr i moms/tollgebyr.
    Le eller gråte?
    Hvordan får de 22 Euro til å bli over 200 kr? Ved den kursen som ligger inne på www.toll.noo ilsvarer 200 kr = 24 Euro.

Sikker på at de ikke har momset inn frakten? I så fall skal du klage, skjedde meg en gang og jeg fikk medhold uten et knyst.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    £12.23 på salget på Presto nå. For interesserte. (tze rubbing of tze salt... :) )

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    ..............
    Hvordan får de 22 Euro til å bli over 200 kr? Ved den kursen som ligger inne på www.toll.noo ilsvarer 200 kr = 24 Euro.
    Sikker på at de ikke har momset inn frakten? I så fall skal du klage, skjedde meg en gang og jeg fikk medhold uten et knyst.
    -Den dårlige nyheten var at bekreftende mailer fra amazon.de sa 25 Euro, das hatte ich nicht gesehen, und det tipper rett over 200. Derfor var jeg forberedt på ubehagelig påslag for denne, og jeg visste den var på vei.
    -Den gode nyheten var at pakken (Music CDs, jada) var en anelse for tung og tjukk, og inneholdt noe helt annet enn Skapelsen. :-[ ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    erato skrev:
    ..............
    -Den dårlige nyheten var at bekreftende mailer fra amazon.de sa 25 Euro, das hatte ich nicht gesehen, und det tipper rett over 200. Derfor var jeg forberedt på ubehagelig påslag for denne, og jeg visste den var på vei.
    -Den gode nyheten var at pakken (Music CDs, jada) var en anelse for tung og tjukk, og inneholdt noe helt annet enn Skapelsen. :-[ ;D
    Så siden du trodde den gikk over uansett, så pøste du på? Ich versteh'.

Amazon er ikke alltid tydelig på dette med mva fratrekk, fratrekket kommer, men bruttoprisen henger med ganske langt ut i prosessen, mva'en trekkes bare fra i "siste listen"; så det er lett å bli lurt, mens de engelske webbutikkene er mye tydeligere der stort sett.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    200
    Sted
    Trondheim
    Dette svaret fikk jeg fra posten når det var oppgitt feil verdi på pakken:

Så lenge avsender oppgir feil verdi på sendingen, ber vi deg kontakte ditt lokale tollsted for søk om refundering av momsen. Postens gebyr vil ikke kunne bli refundert.

Skulle dette skje deg igjen, at du mottar en sending med feil verdi, ber vi deg ta kontakt med oss, før du henter og betaler. Vareverdi inntil kr 1000,- ( forenklet tollbehandling ) har vi mulighet til å kunne endre, dersom kunden ikke har hentet og betalt. Send E-mail hit til oss, eller ring vår kundeservice Tlf 23147600

http://www.platekompaniet.no/Musikk...e_Schpfung__The_Creation_2CD/?id=HMC992039/40

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjør oppmerksom på at denne nå er tilgjengelig på prestoclassical.co.uk for 21 Euro.

På andre steder jeg har sjekket pris ligger denne på omkring det doble.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.168
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende, den er bestilt.
    Det er en annen boks enn den Roberten har kost seg med, men et sted må jeg begynne, dvs. fortsette: Jeg har pianosonate nr. 37 med Klien på en The Great Musicians-10". Setter den på nå.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og nå fant jeg det ut - dette er en gjenutgivelse på Decca Originals av den opprinnelige Philpsboksen siden Universal har mistet retten til Philips navnet og defor ikke kunne fortsette med å utgi originalen. Uansett; dette er en boks jeg har ønsket meg lenge og at den nå er å få under 200 kr er flotte greier.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jeg er litt snøblind i dag, men dersom det erato sier over meg er at det ser ut til å være eksakt samme boks, men med bildet av godeste Alfred snudd litt på skakke og fjerning av Philips logoen, så er jeg helt enig med ham i det. Snedig at prestoclassical også selger den Philipsboksen jeg har til €50, jeg håper ingen bommer og kjøper den, all den tid det later til å være same shit, new wrapping.

Flott er den sannelig, gled dere gutter. Og flott er denne også

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje er det nye remasteringen også i denne The Originals-boksen? Det er naturligvis ingen selvfølge at de i så fall er bedre, men de vil sikkert være annerledes. Selv har jeg de fleste (alle?) LP'ene, og må vel stå over cd'ene. Brendel er ypperlig, en voksen artist, ingen tvil. Kanskje var han ennå bedre som litt yngre? I annet repertoire mener jeg.

Selv synes jeg høydarene fra fyren var Beethoven-sonatene og -konsertene på 70-tallet for Philips, selv om Vox-utgivelsene også har ting som taler for de. Men det hører vel strengt tatt under en annen tråd. Morsomt å lese seg litt opp på omstendighetene rundt disse Haydn-sonatene forresten.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke så mye Haydn i Living Stereo og Living Presence-seriene, som jeg prøver å raske ihop, men det er da litt.

Symfoni nr. 96. Haydn-tolkning fra en litt annen tid, og jeg liker det.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Det er to helt forskjellige sett med sonater i de to boksene, Roberten. Ble selv litt forvirret for et øyeblikk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Paray får jeg ikke helt til jeg... men har ikke prøvd så hardt. Har endel av ham på vinyl fra Classic. Er han ikke litt "enkel"? Litt sånn "skolekorpsdirigent"?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke iflg mdt pussig nok, hvor Philipsboksen koster 40 pund og Deccaboksen 29.

Flg er sakset fra et søk på mdt på de to boksene:

HAYDN 11 Piano Sonatas hob. XVI: 20 32 34 37 40 42 48 49 50 51 52 Fantasia Adagio Adante con Variazioni Alfred Brendel Philips 4cds CD / Philips

HAYDN 11 Piano Sonatas hob. XVI: 20 32 34 37 40 42 48 49 50 51 52, Fantasia, Adagio, Adante con Variazioni. Alfred Brendel. Decca Originals 4cds
    CD / Decca The Originals

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snuste også på det der tidligere idag; opplysningene på Presto om innholdet på de to "11 Sonatas"-boksene syntes ikke å stemme ift MDT og Amazon. Litt forvirrende. Er det to utgivelser med samme coverbilde men forskjellig innhold? Eller er det en feil på Presto.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Jeg snuste også på det der tidligere idag; opplysningene på Presto om innholdet på de to "11 Sonatas"-boksene syntes ikke å stemme ift MDT og Amazon. Litt forvirrende. Er det to utgivelser med samme coverbilde men forskjellig innhold? Eller er det en feil på Presto.
    Jeg kjenner ikke til at Brendel har spilt inn til sammen hhv 8 plater med Haydn for hhv Decca og Philips.

Et lite søk på deccas hjemmeside:

http://www.deccaclassics.com/music/originals/4781369.htm

viser også at innholdet angitt av mdt er rett, så dette er midprice reissuen av Philipssettet, for første gang tilgjengelig under 200kr grensa.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Paray får jeg ikke helt til jeg... men har ikke prøvd så hardt. Har endel av ham på vinyl fra Classic. Er han ikke litt "enkel"? Litt sånn "skolekorpsdirigent"?
    Paray er hittil ukjent for meg, dette er det eneste jeg har med ham. Denne tolkningen er nok ikke subtil og følsom, heller nok litt mot robust rett-fram. Innspilt i 1956 dette, og jeg lurer på om dette var en vanlig måte å 'tenke' Haydn på den tiden. Jeg finner en slags magi i 'lyd-blikk' tilbake i tid, og jo bedre lyden er og jo høyere alder, jo sterkere er fascinasjonen.
    Det som også er interessant, hvis vi tenker på din karakteristikk av Paray, er hvordan innspilling og orkesterklang henger sammen, og på denne platen (som resten av serien) gir den levende orkesterlyden gir en hurtig effekt hos meg. Av og til karakteriseres orkestre og dirigenter (hovedsaklig referert til plateinnspillinger) ved orkesterklang, uten at vi jeg tenker så mye over hva den tekniske produksjonen gjør for orkesterklangen. Når jeg begeistres f.eks. av Klemperer med Philharmonia eller Jochum, og av og til ergrer meg over orkesterklangen fra Karajan/Berlin på 70/80-tallet, da er det også produsent/teknikere som er ansvarlig.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Siden dette er en Haydntråd, kan jeg fortelle at jeg i går kveld (lørdag) var i Grønland Kirke og hørte Con Amore forsterket med Kringkastingsorkesteret og 4 solister fra Operaen fremføre Haydns Harmoniemesse. Flott fremføring til amatørkor å være, og sammen med kirkens fantastiske akustikk, ble det hele en fin opplevelse. I det hele tatt en fornuftig måte å tilbringe lørdagskvelden på.

Etterpå var det lutefisk med tilbehør.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skapelsen med Rene Jacobs har såvidt vært nevnt her, og nå får endelig jeg høre den også. Det beste med denne syns jeg er koret, ingen overraskelse kanskje, og norske Johannes Weisser. Julia Kleiter er jeg ikke begeistret for, uten at jeg kan sette fingeren på hva det er med stemmen. For mye vibrato under tonen kanskje? Innspillingen gir klarhet og detaljer, det er bra, men personlig savner jeg fylde og volum i orkestersatsen. Og som Roberten sa, dokumentaren på DVDen var tynn, men ellers grei nok.
    Denne går rett i hylla ved siden av McCreesh, og Karajan er fremdeles min favoritt i Skapelsen. Kanskje Gardiner er neste inn her?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    NRK2 viser operaen Orlando Paladino i kveld 21:10
    fra Berliner Staatsoper.

Freiburger Barockorchester, René Jacobs

Spennende, dette har jeg aldri hørt før, og det blir første gang jeg ser en Haydn-opera.
    Norske Magnus Staveland er med.
    ---------------------------------------------------
    Tillegg:
    Hør Nicolaus Harnoncourt, om Orlando Paladino og andre ting
    Klok mann

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Spennende ja. Har harnoncourt sin innspilling i hyllen, men har aldri fått noe forhold til denne tøvete "heroikomiske" operaen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jakten er over

Endelig klart under grensa på amazon.co.uk og amazon.de
    Enten har de sendt flere kopier på markedet, eller salget stoppet opp på grunn av den kunstig høye prisen. Samme for meg, denne gangen har jeg faktisk bestilt.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.168
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kirurgene kommer til Jøgga. På tide.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.168
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    H.C. Robbins Landon døde 20/11 2009, 83 år gammel. Jeg postet en nekrolog fra The Guardian over i R.I.P.-tråden.

Har noen over hodet betydd mer for utbredelsen av Papas musikk?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    H.C. Robbins Landon døde 20/11 2009, 83 år gammel. Jeg postet en nekrolog fra The Guardian over i R.I.P.-tråden.

Har noen over hodet betydd mer for utbredelsen av Papas musikk?
    Nei kanskje ikke. Men Decca fortjener en rose for at de parallelt med Robbins Landons arbeid tok sjansen og på 70-tallet publiserte komplettinnspillinger av messer, symfonier, klaversonater og strykekvartetter samt en stor serie med operaer (og mange av disse operainnspillingene er fortsatt eneste versjoner av disse som er i katalogen). Jeg tror radarparet HCRL og Decca fortjener mye av æren.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Haydn-tråden mangler broder Michael!
    Hans Requiem gjorde inntrykk på meg da jeg hørte det på radio, hørtes ut som det kunne vært 'originalversjonen' av Mozart sitt Requiem, og det sies at Joseph anså brorens kirkemusikk som bedre enn hans egen.

Foreløpig har jeg ingenting av Michael Haydn, og finner ingen innspillinger fra de største dirigent-kanonene. Akkurat nå vurderer jeg å kjøpe denne

Tips til innspillinger av Requiem, og andre verk, mottas med takk.

V

vredensgnag

Gjest
    Wagnersen skrev:
    Dette..

er en ypperlig innspilling av Michaels Requiem.
    I tillegg får du en minst like bra messe "Sanctae Ursulae".
    Solide saker!
    Underskrives. Den har jeg lyttet mye til, og inspirert av deg har jeg satt den på nå.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    KindOfBlue skrev:
    Her skal jeg følge med og ta notater. Har mye å ta igjen når det gjelder Haydn.

I juni var min datter og jeg i England, og der hørte vi følgende - bare tanken får meg til å fryse ned ryggraden:

Insanae et vanae curae invadunt mentes nostras,
    Mad and groundless anxieties assault our minds,
    saepe furore replent corda, privata spe.
    often with rage they fill our hearts, which are robbed of hope
    Quid prodest O mortalis conari pro mundanis,
    What is the point, O mortal man, of straining after worldly matters,
    si coelos negligas? Sunt fausta tibi cuncta, si Deus est pro te.
    if you neglect the heavenly? You will prosper in everything, if God is with you.
    Hvilket stykke er dette fra ? Eventuelle anbefalte utgivelser hadde også vært storveis dersom noen har noen preferanser.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Motett, faktisk. Så lærte jeg noe i dag også. Takk, Bernt, jeg får rusle en tur til Aktiv Klassisk i morgen og få meg et fiks.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn