Kan vi få lov til å diskuterere vinylpressinger på Vinylavdelingen?

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.650
Antall liker
1.198
bambadoo skrev:
Hei. Det var jeg som flyttet tråden etter et par rapporteringer om feilplassering. Personlig er jeg minimalt inne på vinylhjønet og flyttet i bunn og grunn ukritisk. Sitter bare med mobilen nå så å gjøre noe aktivt blir litt vanskelig.
Vinylavdelingen skal jo egentlig ta for seg alt som har ned vinylavspilling å gjøre men jeg noterer meg at vinylplater og spørsmål rundt det ønskes plassert der av de som bruker platespelar.
En helt ok diskusjon og lag gjerne en generell henvendelse under kommentarer til forumet om hvor slike tråder skal plasseres så finner vi utav det. Det er heller ingen konsekvent flytting også legger jeg merke til.
Er det ok?
I beste mening selvsagt. Jeg har ingen agenda og intet problem med å samle under vinylavd men tolket bare plassering av musikk under musikkavdelingen. Det var det hele.
Ha en fortsatt god helg alle sammen ;-)
Vidar P skrev:
ch skrev:
Enig, dette hører hjemme på vinyl avdelingen.
Også hjertens enig med Leon.

Jeg har kontaktet moderatorpanelet med spørsmål om hvor omtaler av forskjellige vinylpressinger bør være. Hvis svaret er noe annet enn "Vinylavdelingen" så skal jeg be om at tråder om f.eks alskens vinylvaskemaskiner, rensemetoder, Zerostater, "billig vinyl på nettet", "kupp på vinyl", "vinylsalget øker", rensevæsker og alt slikt også flyttes til samme avdeling. Det er ikke moro å forsøke å skape noe lesverdig om vinyl under slike forhold iallefall.
OK. Kan vi få lov til å diskuterere vinylpressinger på Vinylavdelingen?

mvh
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Det hadde vært det beste. Særlig i disse dager hvor det er såpass liten aktivitet i vinylavdelingen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man diskuterer jo alt mulig annet vinylrelatert der, og få ting er vel mer vinylrelatert enn vinylpressinger. Jeg mener definitivt at vinylavdelingen bør åpnes for å gi rom for å diskutere ting direkte relatert til vinylavspilling, ikke bare platespillere. Om man bare skal diskutere platespillere blir det fort en spøkelsesavdeling.

Det aktuelle gjelder jo diskusjon av Abba-boksens remasteringer og pressinger ift andre pressinger, både originale og reissues. Min mening er at diskusjon omkring kvalitetene (hovedsaklig lydkvalitet selvsagt) ved slike vinylutgivelser og pressinger overhodet ikke hører hjemme under musikk.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Ja, det vil være det beste om alt vinylrelatert diskuteres i vinylavdelingen.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men hvilken av disse ABBA-pressingene er den mest musikalske?

Hihi.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det må iallefall være ytterst uinteressant for andre på musikksidene å ha tråder om vinylpressingers kvaliteter der. Unntatt de som tilfeldigvis også gjerne soper med seg info om slikt da.

Jeg er mye på musikksidene selv, men ikke for å lete etter tråder om vinylpressinger.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg soper gjerne med meg slik informasjon. Men om jeg gjør det på musikk eller vinylsidene er ikke så nøye for meg. :)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.810
Antall liker
26.414
Sted
Oslo/Grebbestad
Dette er også noe som interesserer meg mest her på sentralen vinyl relaterte inslag hadware/software. Men det finnes ju avdelning
før anbefalinger av cd/vinyl av god lydkvalitet sen tidligare. Ganska lite aktivitet der også.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
cash 63 skrev:
...Men det finnes ju avdelning før anbefalinger av cd/vinyl av god lydkvalitet sen tidligare…
Helt uenig i at pressekvalitet på forskjellige pressinger av samme musikk, eller kvalitet på remastere av ditto, har noe å gjøre i tråden hvor det er meningen man skal anbefale plater med spesielt god lydkvalitet.

I tilfellet ABBA, for å ta et eksempel, så er det ikke snakk om spesielt god innspillingskvalitet. Og i forskriftene for tråden står det å lese "Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet. Her legger du ut navn på plater som har god innspillingskvalitet."

Dersom jeg skal omtale forskjellene mellom to pressinger evt to remastere av… la oss si Bobby Gentry/Local Gentry da (hvilket jeg har lyst til siden jeg har den nye utgivelsen på vei, og har den originale Capitol fra før), så handler det ikke om noen spesielt god innspilling, for det er det rett og slett ikke. Det er en helt ordinær innspilling av helt brukbar kvalitet vil jeg mene. Ikke noe spesielt for sin tid. Og det handler heller ikke om musikken, men om forskjellene i lydkvalitet mellom den gamle og den nye.
Eller la oss si Kate Bush/Hounds of Love da… jeg har den originale, og gleder meg til Audio Fidelity sin nye LP. Har lyst å sammenlikne pressinger, men blånekter å bruke energi på å legge det ut på musikksidene fordi det omhandler ikke musikken, den forventes kjent.

Av helt åpenbare årsaker har dette helt soleklart ingenting å gjøre i avdelingen for musikkomtaler, og minst like lite å gjøre i avdelingen for omtaler av spesielt gode innspillinger. Dette er vinylrelatert det, det er det det er, og vinylavdelingen er plassen for slikt.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.810
Antall liker
26.414
Sted
Oslo/Grebbestad
Vidar P skrev:
cash 63 skrev:
...Men det finnes ju avdelning før anbefalinger av cd/vinyl av god lydkvalitet sen tidligare…
Helt uenig i at pressekvalitet på forskjellige pressinger av samme musikk, eller kvalitet på remastere av ditto, har noe å gjøre i tråden hvor det er meningen man skal anbefale plater med spesielt god lydkvalitet.

I tilfellet ABBA, for å ta et eksempel, så er det ikke snakk om spesielt god innspillingskvalitet. Og i forskriftene for tråden står det å lese "Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet. Her legger du ut navn på plater som har god innspillingskvalitet."

Dersom jeg skal omtale forskjellene mellom to pressinger evt to remastere av… la oss si Bobby Gentry/Local Gentry da (hvilket jeg har lyst til siden jeg har den nye utgivelsen på vei, og har den originale Capitol fra før), så handler det ikke om noen spesielt god innspilling, for det er det rett og slett ikke. Det er en helt ordinær innspilling av helt brukbar kvalitet vil jeg mene. Ikke noe spesielt for sin tid. Og det handler heller ikke om musikken, men om forskjellene i lydkvalitet mellom den gamle og den nye.
Eller la oss si Kate Bush/Hounds of Love da… jeg har den originale, og gleder meg til Audio Fidelity sin nye LP. Har lyst å sammenlikne pressinger, men blånekter å bruke energi på å legge det ut på musikksidene fordi det omhandler ikke musikken, den forventes kjent.

Av helt åpenbare årsaker har dette helt soleklart ingenting å gjøre i avdelingen for musikkomtaler, og minst like lite å gjøre i avdelingen for omtaler av spesielt gode innspillinger. Dette er vinylrelatert det, det er det det er, og vinylavdelingen er plassen for slikt.
Høres greit ut for mej Vidar, legg gjerne diskusjonen under vinyl avd for min del, som sagt tidl det som intrs mej mest her.

off top: Vidar har du noen UHQR press? har selv Earl Klugh, finger painting
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
cash 63 skrev:
.. off top: Vidar har du noen UHQR press? ...
Ja, men jeg vet ikke helt hvor eller i hvilken avdeling jeg skal omtale pressingenes kvalitet… hehe.

Vel, jeg synes moderatorer kan skjære igjennom kjapt og effektivt, og legge føringen for at man kan omtale vinylpressinger i vinylavdelingen, og så er vi ferdige med det.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg er helt enig, og jeg kan ikke se noen grunn til hvorfor dette ikke er greit.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så bra, det beriker vinylavdelingen dette tror jeg… ikke minst betyr det at endel eksisterende vinylbrukere vil frekventere avdelingen mer, som en motvekt til "Tips søkes; ny på dette med vinyl"-trådene som noen ganger synes å ta overhånd.

Da er det bare å lempe tilbake (evt også vurdere å slå sammen) disse to trådene da;

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50836.msg956137.html#msg956137

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54558.msg1040619.html#msg1040619
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Will do. (om det ikke er gjort da ;) )

Ska sei. Chief har svart.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, de er flyttet tilbake men ikke slått sammen (enda). Det er ikke lagt noen "shadow" kopi i musikk hjørnet. Dette til info.
Skal se om jeg får letet opp noen andre tråder som kan flyttes til vinyl slik at dere får en mer levende tumleplass.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.650
Antall liker
1.198
Takk for positivt svar.
 
Topp Bunn