Kan priser på High-End Audio forsvares?

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
...det er fordi hifi bransje klarte ikke å mobilisere store masser men bare en liten gruppe eksentriker som er villig betale 200 000 nok for en "krell sveisaparat".
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hm.

Synes det er mange her som har litt spesielle ønsker; Fagpressen skal ikke favorisere ett eneste merke, da dette kan føre til at gjeldende merke får fordeler i markedet. Resultat; Ingen merker klarer å selge mer enn 100 produkter på ett år.

Ingen produsenter har mindre enn fire- fem personer i utvikling, og enda mange, mange flere i produksjon. Man må ha la oss si kr250000 pr pers i utvikling (Latterlig lav lønn for innsatsen!!!) det er lik kr1,250000 i en bedrift med fem personer. I tillegg skal man ha tid på en eller flere produksjonslinjer, noe som koster masse penger. en fabrikk som Glamox As i Molde kan produsere mange tusen lysarmaturer på en uke. Skal de til med noe småjål som hifi, må de stille om alle maskiner, og det tar dritmye tid. Går i masse tap. Og må ta blodpris for å trykke opp firehundre små deler til hifiproduktet. Kanskje de må ta 1.000.000 ellerno´.  

Oppe i to millioner tohundre og femtitusen kroner nå.Uten arb. giveravgift, seff. Og ennå går ingen i overskudd. Man får altså ikkeno´ igjen for risikoen man tar, for de hundrevis av timene pr år man jobber over det som er tillatt for arbeidstakere, og så videre.

Per Abrahamsen sier at det koster en mill å markedsføre et produkt som koster en mill i utvikling. Det vil si at vi omtrent dobler prisen, til fem kalde millioner. Hvis det tar ETT år å utvikle. I tillegg kommer prøving og feiling med ørten forskjellige komponenter i signalveien. Koster masse penger det også.

Dette er selvsagt bare for det tekniske arbeidet. Administrasjon kommer i tillegg. Og dessuten kommer markedsføring om man er et nytt merke, og DET er dyrt, det! Man får omtrent ingenting igjen for hver krone, men man MÅ allikevel gjøre det, ellers får man ingen penger inn i det hele tatt, og får derfor ikke lån til å drive videre. Skal man ha lån, må man seff betale renter på lånet, og disse løper i hele perioden. Halvveis i utviklingen går antakelig alt til helvete, og man må begynne mer eller mindre på nytt.

Går det to år før man har noe som helst på markedet, koster det ti tusen pr enhet, uten at en kjeft har tatt avanse på noe som helst. Så skal man transportere, og logistikk er både dyrt og vanskelig, særlig med rør og sånt dritt. Og så skal man forhandle seg til en pris hos en kjede, og så skal kjeden ha lagerplass, og det får de ikke, for etablerte agenturer skal ha prioritet, og så må man finne et mellomlager. Når butikken endelig tar tingen din inn, dobler de prisen før de selger den, ETTER at logistikken er regnet inn. Nå koster produktet tredve tusen kroner.

Trollspeilet
Dette er kankje realiteten for grundere og små bedrifter i vesten.

Men jeg irriterer meg over litt mer etablerte som får alt laget i Kina eller Malaysia, og utgir det for å være "mad in USA" og selger det til blodpriser...Er det noen som huskewr kabel svindelen hvør fjern østlige produkter ble kjøpt for 2 dollar, pakket om til fin eske og solgt for 2000 dollar.?

Eller har jeg en østlig billig avlegs cd spiller som kostet 2000 kr for mange år siden.  Jeg ble rimelig overasket over å se en test av et dyr CD spiller som selges idag, som hadde samme layout, samme printkort ,samme dac og til og med avslørte samme underleverandør, rett nok var  utgangs bufferen var byttet. Chassiset var et annet og det var virkelig prisen også.

Lurer på hva "utvikingskostnadene " var for dette produktet.....  


 Same shit new wrapping.

Sleiven

PS er det noen som har tenkt på hva deleprisen på joggeskoene dine er ;) ??? :mad: ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
hvor kommer denne utviklingskostnaden fra??
i en pc betaler man nesten ikke for annet enn delene, se bare på et hovedkort til 6-700kr som er stappet med komponenter, f.eks 3-4ganger en krell 400.
de lager ikke delene i en audioforsterker, de gir et forslag til krets, putter dataene inn i en computer og fix ferdig.
de prøver selvsagt å la det virke som en evig prosess av umuligheter, men er utrolig logisk og enkelt for de som selger det.
Brukar du t.d. tre årsverk på å utvikle eit produkt, vil du som produsent gjerne tene inn att denne løna og andre utviklingskostnadar (deler m.m.)
Sel du ein million einingar, vert påslaget i prisen gjerne 3 kr pr eining. Men sel du tusen, vert påplussinga ein god del større.
Du må også koste produksjonskostnadar, og alle dei andre utgiftene i samband med produktet. I tillegg må du ha takhøgd for garantijobbar dei neste fem åra.
Er produktet ditt eit printkort, er det lite problematisk å gje ein misnøgd kunde eit nytt. Men om det er ein høgtalar (eller ein bil, for den saks skuld) på hundrevis av kilo, eller andre meir innfløkte ting, er det naturleg at du prøver å reparere. Kunden vil då gjerne sleppe å betale fraktkostnadane til verkstaden.

Min gamle SL 1000 MK II kosta i 1977 14 400 kr. Dette var ikkje mykje, når ein tenkjer etter. Sjølv om bilen eg vurderte å kjøpe den gongen kosta 40 000....
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Et annet aspekt ved hifi priser jeg har vanskeligheter med å svelge/akseptere/forstå er de ofte store prisforskjellene mellom ulike produkter, som på ingen måte gjennspeiles i økt ytelse. Innen hifi er det "akseptert" at en (eksempelvis) 100% økning av pris ikke gir mer enn 10% ytelses/kvalitetsbedring. Dette må da være "off the scale" i forhold til andre bransjer/produkter? At den siste meteren skal være relativt sett så mye dyrere enn den forrige er merkelig...... Komponentpris og utvikling alene tror jeg ikke kan forsvare dette spriket.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
33.814
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det står nok sterke markedskrefter bak det hele. Vet om et High-end merke som skiftet imortør i Norge for endel år siden. Prisene ble da betydelig nedjustert, men fabrikken reagerte raskt med å forlange prisene opp tilnærmet tidligere nivå. Grunnen var at deres produkter SKAL koste ex antall kroner !
Et annet eksempel var en produsent som skulle inn på det amerikanske markedet. Salget gikk tregt, så de dobblet prisene og med økt markesdsføring fikk de fart på salget.

Nå var Lamm preampen i trådstarten bare et tilfeldig eksempel fra min side, men det hadde vert interessant å se om den ble regnet som en av de beste pre-ampene på markedet hvis prisen var f.eks 1/3 eller 1/4 av utsalgsprisen.

Virker som om ting blir priset etter ytelse, og at de må koste et visst antall kroner for å bli tatt på alvor.
 

Trollspeilet

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Salget gikk tregt, så de dobblet prisene og med økt markesdsføring fikk de fart på salget.

Nå var Lamm preampen i trådstarten bare et tilfeldig eksempel fra min side, men det hadde vert interessant å se om den ble regnet som en av de beste pre-ampene på markedet hvis prisen var f.eks 1/3 eller 1/4 av utsalgsprisen.

Virker som om ting blir priset etter ytelse, og at de må koste et visst antall kroner for å bli tatt på alvor.

Lurer på om de fikk markedsføringen gratis?

Trollspeilet
 
B

bamsemann

Gjest
En forsterker til 100 000 må jo være bedre enn en forsterker til 10 000.....

Selv om det skulle vise seg at de er 99% like.... Den koster jo 10 ganger mer..

Bare tenk deg den deilige følelsen da, å si: Min koster 100 000... hva koster din?

Bare 10 000 sier du... sikkert ikke så verst til prisen...( ha-ha)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
33.814
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Lurer på om de fikk markedsføringen gratis?

Trollspeilet

Sikkert ikke,men det var visstnok prisøkningen som gjorde utslaget. Sååå billig, kan umulig duge til noe :-/
 
T

timc

Gjest
NAD 208 kan sikkert brukes som kokeplate i det minste ;D

Mvh
 
P

Parelius

Gjest
I dag har jeg bestemt meg for å være glad: Jeg skal kose meg med musikk, og glemme ut hva dubbetittene, gjennom min selvpålagte idioti, har kostet meg. For det lyder deilig! Det er kanskje den beste terapie for denne sykdommen/hobbyen, og gjør den levbar.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
I dag har jeg bestemt meg for å være glad: Jeg skal kose meg med musikk, og glemme ut hva dubbetittene, gjennom min selvpålagte idioti, har kostet meg. For det lyder deilig! Det er kanskje den beste terapie for denne sykdommen/hobbyen, og gjør den levbar.
Å lese Parelius filosofiske hverdagsbetraktninger føles mykt og varmt, ..ja nesten som en lodden kosebamse. :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Vel vel, kostnadar på skikkeleg produktutvikling er ikkje småtteriar.
Prøvde meg ein gong på å designe effektforsterkarar, men kom (heldigvis) ikkje i mål. Rakk likevel å bruke mange hundre timar til inga nytte (bortsett frå erfaringane, då)
Hvor mange ganger må hjulet rekonstrueres? Transistorforsterkerne har vel på grunnplanet vitterlig ikke gjennomgått store forandringer de siste 20-30 år, og det samme med rørforsterkere. Hvorfor skal det bli så dyrt hver gang en ny modell lanserers?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har også en slik dag..

Og det er fint...sola skinner, jeg har vært ute og sett på havet(hovedgrunnen til at jeg valgte å flytte var å komme nærmere havet og Jæren), laget meg stor kopp latte og satt meg ned KUN for å lytte til musikk i noen timer...det er verd det da, uansett hva ting koster :D

O.
I dag har jeg bestemt meg for å være glad: Jeg skal kose meg med musikk, og glemme ut hva dubbetittene, gjennom min selvpålagte idioti, har kostet meg. For det lyder deilig! Det er kanskje den beste terapie for denne sykdommen/hobbyen, og gjør den levbar.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvor mange ganger må hjulet rekonstrues? Transistorforsterkerne har vel på grunnplanet vitterlig ikke gjennomgått store forandringer de siste 20-30 år, og det samme med rørforsterkere. Hvorfor skal det bli så dyrt hver gang en ny modell lanserers?
Absolutt eit poeng...vi enda etter ein del roting, opp med ein ytterst tradisjonell KT88 ultralineær konstruksjon lansert 1955...men vi brukte masse tid på å finne gode utgangstrafoar.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Ja, vi betaler alt for mye for mange hifi produkter. Leste for en stund siden en test av et par Krell produkter i "entry level" sjiktet i danske HF. Blant annet en CD spiller. Når man så bilder av innmaten i apparatene + leste omtalen av lydkvaliteten som etter min oppfatning ikke ble beskrevet til å være noe noe spesielt, tenkte jeg: hvem er de kundene som kjøper dette?
( Her betaler man nok mye for navnet )

EDIT: Altså, poenget med innlegget er at prisen på Krell produktene var temmelig høy til å være produkter av egentlig helt ordinær kvalitet. Men dette skjønte dere vel?  ;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
33.814
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
I dag har jeg bestemt meg for å være glad: Jeg skal kose meg med musikk, og glemme ut hva dubbetittene, gjennom min selvpålagte idioti, har kostet meg. For det lyder deilig! Det er kanskje den beste terapie for denne sykdommen/hobbyen, og gjør den levbar.
Ja,det er jo slike stunder som gjør at vi glemmer hva vi har betalt for "terapien".
Om jeg hadde klart meg uten - kanskje,men livet hadde blitt fattigere :)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Nei, prisene er absurde, produkter prises faktisk kraftig opp når de skal til utlandet, og mange ganger er dette kun for å bli tatt seriøst, da et for billig produkt neppe kan være bra nok......Hørte en historie om Forsell the Statement som ikke solgte særlig bra i utlandet, men når prisen ble dobblet eller deromkring, ble det solgt mange fler.....rart dette, men det har tydeligvis en viss betydning for mange  :-/

Edit:
Selv går jeg nå over til kun å kjøpe BRUKT, jeg har fått nok av grådige gribber!!!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Kjenner til mange eksempler på at produkter må prises opp for å selge.
Her er et artig eksempel. Kjenner en TV/Radio selger. Et TV apparat stod og samlet støv. Var vanskelig å selge. Da gjorde vedkommende noe smart. Han plasserte TV modellen ved siden av de dyrere modellene + satte opp prisen på den tungsolgte TV'en. Da fikk han solgt både den i utstillinga + de på lager ganske kjapt.
Psykologi.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Ja, vi betaler alt for mye for mange hifi produkter. Leste for en stund siden en test av et par Krell produkter i "entry level" sjiktet i danske HF. Blant annet en CD spiller. Når man så bilder av innmaten i apparatene + leste omtalen av lydkvaliteten som etter min oppfatning ikke ble beskrevet til å være noe noe spesielt, tenkte jeg: hvem er de kundene som kjøper dette?
( Her betaler man nok mye for navnet )

EDIT: Altså, poenget med innlegget er at prisen på Krell produktene var temmelig høy til å være produkter av egentlig helt ordinær kvalitet. Men dette skjønte dere vel?  ;)
At eierne av Krell (og andre større hifi produsenter) ler hele veien til banken, er jeg rimelig sikker på. Jeg tror derimot ikke at eierne av mindre produsenter (Lamm feks.?) gjør det samme....
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja - er det mange ganger Mark Levinsons (the man) high-end-firmaer har gått konkurs, da ?

Bare gode og mange råvarer er ingen garanti for at middagen blir bra - man trenger en god kokk også. En god hifikokk (konstruktør) blir man ikke over natta.

Hvis du er så missfornøyd med de mange små high-endprodusentene som må ha betalt for å overleve, så foreslår jeg at du går til en av masseprodusentene som selger sine varer på elkjip. De kan sikkert tilby deg noe nett, lite og rimelig til kr. 7995,-

(Evnt. så kan du jo gå på bruktbørsen. Da har du straks halv pris eller så på produktene...)

Det er med hifi som med alt annet. Du får mindre og mindre igjen for hver ekstra krone du legger i. At du får vesentlig mere for 4000 kr enn for 2000 kr er klart. Den samme prosentvise økningen har du fra 100 000 til 200 000...

Johan-Kr
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Tja - er det mange ganger Mark Levinsons (the man) high-end-firmaer har gått konkurs, da ?

Bare gode og mange råvarer er ingen garanti for at middagen blir bra - man trenger en god kokk også. En god hifikokk (konstruktør) blir man ikke over natta.

Hvis du er så missfornøyd med de mange små high-endprodusentene som må ha betalt for å overleve, så foreslår jeg at du går til en av masseprodusentene som selger sine varer på elkjip. De kan sikkert tilby deg noe nett, lite og rimelig til kr. 7995,-

(Evnt. så kan du jo gå på bruktbørsen. Da har du straks halv pris eller så på produktene...)

Det er med hifi som med alt annet. Du får mindre og mindre igjen for hver  ekstra krone du legger i.  At du får vesentlig mere for 4000 kr enn for 2000 kr er klart. Den samme prosentvise økningen har du fra 100 000 til 200 000...

Johan-Kr
Vet ikke helt om det var meg du henvendte deg til her, men jeg tar en råsjanse...

"Value for money" er for meg det helt klart viktigste når jeg handler hifi. Dette går for meg utenpå alt annet, av grunner som er behørig omtalt av flere her i denne tråden.
Så, for tiden består anlegget mitt av følgende:

1. Cd spiller direkte importert fra Kina
2. Kabler direkte importert fra Kina
3. Pre og effekt kjøpt brukt
4. Høyttalere kjøpt nye av norsk forhandler; Gallo Reference 3, sannsynligvis (IMHO) det beste "value for money" produktet hifi verdenen har å tilby pr. idag. ;)
 

Frekk

Medlem
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
Lyd er subjektivt. Alle har sine meninger om hva som er bra eller ikke. Og man kjøper det man mener lager et lydbilde tilpasset egen smak. Markedet styres av tilbud og etterspørsel. Om jeg som kjøper er villig til å betale mye for det jeg syntes er bra, så er prisen ikke for høy. Det spiller ingen rolle om man syntes det er dyrt, så lenge man alikevel er villig til å betale fastsatt pris. Det er det som er underfundig med markedsmekanismen. Folk klager på pris, men er villig til å betale for det.

Ergo: De firmaene som tar så høy pris slik at ingen kjøper produktet vil aldri overleve.
 
O

OldBoy

Gjest
Mye klokt som er skrevet ovenfor om betydningen av seriestørrelse. La meg utdype dette med et helt tenkt eksempel.

La oss si at du skal utvikle og markedsføre en forsterker.

Har ikke peiling på de virkelige tallene, men la oss si at du bruker 1.000.000 kroner på utvikling, design, testing etc..

Så skal du selge den. Reise rundt og pleie kunder, hvis du har noen, finne forhandlere, annonsere m.m. La oss si at det koster 500.000 kroner.

Så lager du deg et produksjonsbudsjett.

Variable kostnader, d.v.s. materialer, komponenter, lønn, emballasje, frakt: kr 1.000,- pr. forsterker.

Så selger du, la oss si 100 stk.

Og så er spørsmålet: hva bør forsterkeren koste for at du skal gå i balanse (som produktutvikler og produsent)?

Vi regner som bare pokker for å finne selvkost:

Variable kostnader (= det meste av det du ser) kr 1.000,- pr. stk
Utviklingskostnader: kr 10.000,- pr. stk
Markedsføringskostnader: kr 5.000,- pr. stk

Sum selvkost, netto, ingen fortjeneste ennå: kr 16.000,- pr. stk

Legg så på moms og fortjeneste, vel du får et tall som du ikke tør å tenke på engang. I tillegg bør du jo ta høyde for garantikostnader.

Det koker ned til SERIESTØRRELSE. Selger du 1000 forsterkere av denne serien i stedet for 100, detter selvkosten til kr 2.500,- pr. produsert enhet. Og med en seriestørrelse på 10.000 enheter, er du nede på en enhetskostnad på kr 1.150,- i dette tenkte eksemplet.

Det er seriestørrelse, eller mangel på seriestørrelse, som knekker de fleste småserie-produsenter. Jfr. f.eks. Saabs skjebne, for å ta et eksempel fra en helt annen bransje.
Og så blir det jo opp til MARKEDET å bestemme om det vil betale nok til at du, som produsent, tjener penger på dette.
 

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
88
Antall liker
0
Kan priser på Hi-End produkter forsvares når man ser litt nøyere på hva man betaler for.
Hvem skal man forsvare et kjøp overfor? Kona?
Handler Hi-fi om moral?

Er det ens egne penger, trenger man ikke forsvare noe som helst. Enhver er fri til å gjøre gode eller dårlige kjøp.

Hvis nå en likevel er så opptatt av dette. Hvorfor ikke heller kjøpe diamanter og gi blaffen i Hi-fi?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
33.814
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hvem skal man forsvare et kjøp overfor? Kona?
Handler Hi-fi om moral?

Er det ens egne penger, trenger man ikke forsvare noe som helst. Enhver er fri til å gjøre gode eller dårlige kjøp.

Hvis nå en likevel er så opptatt av dette. Hvorfor ikke heller kjøpe diamanter og gi blaffen i Hi-fi?

Har selv et anlegg til rundt 450 K ,men synes allikevel man skal være litt kritisk til hva man betaler for - som du sier man er fri til å gjøre gode eller dårlige kjøp.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Jeg forstår ikke at Hign End skal være så dyrt. Jeg mener at det er at snyde folk.
Når man køber High End må man forvente at en meget anerkendt og rost i fagbladene cd japansk afspiller, er noget af det ypperste der kan laves idag.
På mange måder er den cd afspiller jeg tænker på, til 80 - 85.000 kr. rigtig god, men IC der koster 5 - 8 kr. stykket, det er for dårligt. De ved sikkert godt, at de burde have kostet som min. 15 kr. for at have en god kvalitet.
Til den pris burde alting være iorden. Men skal man i mål, må man selv så sørge for, at udgangsdel og IC bliver modificeret for mere vellyd.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 
Topp Bunn