Bx skrev:
Du har altså en bredbåndet dipp med senter på ca 150 Hz. Dette området vil forsterkes av refleksjoner med kort gangvei og refleksjoner som er lengre enn snaut to meter. Og området vil svekkes av refleksjoner som ligger rundt 1.15 meter. Men dette er i alle fall et område der plassering ofte gjør en forskjell.
Takk igjen for super hjelp!
Jeg prøvde litt nå, men fikk surret til filene, så jeg har ingenting å vise til.

Skal ta dem på nytt og være litt flinkere med fillagringen.

Det ser i alle fall ut som det ikke skjer så mye enten jeg flytter høyttalerne 5cm frem, bakover, innover eller utover. Kanskje jeg må ta i mer før det merkes. Å sette på stofftrekkene, flatet ut nivået helt i toppen litt, men påvirket ikke resten av frekvensområdet. Det blir nok på.
Bx skrev:
Det kan godt hende at takrefleksjonen er med å gi en kansellering her, men den kan du jo ikke gjøre noe med.
Ja, det så som sagt ikke ut som flytting av høyttalerne gjorde store utslag, så... I alle fall ikke fem små centimeter.
Bx skrev:
Avstanden fra høyre høyttaler til høyre sidevegg ser ut til å være nøytral, og det er mulig du kan få litt mere 150 m output ved å trekke den nærmere sideveggen. Men samtidig spiller sideveggen på motsatt side inn her. Du kan jo måle med lineal for å få en pekepinn på hvor mange cm forsinkelse denne refleksjonen har.
Det kan jeg jo. ...Men med mindre 5cm er ALT for lite å eksperimentere med, så det som sagt ikke ut som det skjedde stort.
Bx skrev:
Erfaringsmessig fungerer det ofte best å ha høyttalerne enten ganske tett på sideveggene eller litt nærmere hverandre enn man kanskje liker når rommet er i underkant av 4 meter bredt. Men forflytninger her har ofte betydning på mellomtone-klarhet, noe som er viktig - og derfor er det ingen vei utenom å eksperimentere.
Ja. Da må det bli litt nærme hverandre, siden anlegget ikke kan stå sentrert på veggen, og ved å dra dem ut mot veggen, vil den ene komme nærmere enn den andre. (det er den iofs nå også, men ser for meg at det er et større problem hvis den ene står helt oppi veggen.)
Bx skrev:
Avstand til veggen bak høyttalerne: Her bør du forsøke å sette høyttalerne både nærmere og lengre unna. Begge deler kan vise seg å gi forsterkning i det undererernærte området.
Ja, men burde jeg da ha sett betydelige forskjeller ved 5cm endring, eller må det mer til?
Bx skrev:
Avstand fra lytteposisjon til veggen bak sofaen: Denne vil også være viktig for output i den aktuelle regionen. 1.15 meters avstand til bakveggen (eller 2.30) vil være det som gir maks 150Hz forsterkning i lytteposisjonen. Kan være verdt å prøve på.
Jeg hører i alle fall forskjell i bassnivået om jeg er fremoverlent eller tilbakelent i sofaen, så det kan være verdt testing.
Bx skrev:
Diskanten. Noe av diskant boosten kan som sagt skyldes mikrofon og måleoppsett, men hos deg er det en fasong og et forløp som gjør at jeg nok også tror at høyttalerne gir ekstra output her. De fleste høyttalere er svært retningsbestemte over 5 kHz, og en økning av toe-in kan gi en viss demping. Jeg har gode erfaringer med å la høyre høyttaler peke på venstre lytter og venstre høyttaler peke på høyre lytter. Dette gir en ganske "jevn" fordeling av diskanten over tre lytteseter, samtidig som begge diskantene dempes i senter og den nærmeste diskanten dempes på flankene.
Takk igjen. Skal teste det også.
Bx skrev:
Den tidligere nevnte bbc-dippen - og fremhevingen av 1 kHz området tror jeg det blir vanskelig å gjøre noe med uten å benytte lydkorreksjon av ett eller annet slag, men hvis du klarer å fylle på litt i 150 Hz regionen så vil høyttaleren framstå som mye mer balansert med en gang.
Jeg får bare prøve litt mer, når irritasjonen med lagringstabben min nå nettopp har gitt seg.

Før jeg gjør noe som helst slikt, er det vel best å få det så bra som mulig uten noen korreksjon.
Bx skrev:
Jeg tror det er tidsfeil i impulsresponsen din, grunnet at du bruker forskjellig "lydkort" ut og inn på PC-en, og at avspilling og innspilling skjer i litt forskjellig tempo. Jeg tror ikke dette har noen betydning for de akustikkanalyser som foretas her, men i fremtiden vil jeg anbefale deg å kjøre korte målingesveip da disse vil holde tidsfeilen nede.
OK. takk for tipset. Det høres ikke usannsynlig ut. Selve impulsresponsen kan jeg vel uansett ikke påvirke uten korreksjon eller utstyrsbytter uansett, og jeg klarer kanskje å justere høyttalerplasseringen ut fra de andre grafene.
Igjen mange takk for hjelpen!