Kan noen forklare meg vitsen med en god cd spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Enig - men det skjer. Det er ikke allmenngyldig at datastrømmen går uendret til digital ut.
    Har du noen konkrete eksempler her? Et slikt drivverk ville jeg betrakte som defekt.

    Skal jeg ha DSP, så vil jeg kunne styre den selv. Mye mer praktisk.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Håkon Rognlien har meldt sin tilstedeværelse. Da er lista full, mine herrer.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.139
    Antall liker
    2.648
    Torget vurderinger
    16
    impulse skrev:
    Hyggelig at dere liker retningen på tråden! ;) Testmetodikken finner vi ut av. For øyeblikket ser deltakerlista ut omtrent sånn:

    Trondmeg
    65finger
    Rotekroken
    Joaquin
    HCS
    nb

    Det er fremdeles plass, med andre ord. En til, i alle fall....

    Og kanskje vi runder av kvelden med etpar vinylplater også... ;D
    Jeg blir gjerne med hvis det er plass. Jeg er skeptisk til om jeg klarer å høre forskjell men det hadde vært morsomt om noen hadde klart det.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    nb skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Enig - men det skjer. Det er ikke allmenngyldig at datastrømmen går uendret til digital ut.
    Har du noen konkrete eksempler her? Et slikt drivverk ville jeg betrakte som defekt.

    Skal jeg ha DSP, så vil jeg kunne styre den selv. Mye mer praktisk.
    Gitt min nye status som bransjeaktør skal jeg la være å nevne noen merker - men i fjor høst hadde jeg en rekke forskjellige drivverk i hus, fra dedikerte CD-spillere til Universal Players, fra forskjellige merker -- og jeg hadde også en dB-måler, og kunne registrere at digi-ut ikke hadde samme nivå på alle avspillerne, noe som forbauset meg, og gjorde meg obs på en potensiell forskjell der.
    Jeg gikk også ut ifra at det ville være samme nivå på signalet ut.

    Ellers er det ikke uvanlig med variasjoner på analog ut, og spesielt etter dsp-prosessering av signalet - dog gjelder det som regel receivere.

    Kan forøvrig avsløre at den "antikke" innmaten kommer fra BeoMedia mediasenteret til B&O ... ! Not good, har solgt for rundt 20.000 mener jeg.
     
    N

    nb

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Gitt min nye status som bransjeaktør skal jeg la være å nevne noen merker - men i fjor høst hadde jeg en rekke forskjellige drivverk i hus, fra dedikerte CD-spillere til Universal Players, fra forskjellige merker -- og jeg hadde også en dB-måler, og kunne registrere at digi-ut ikke hadde samme nivå på alle avspillerne, noe som forbauset meg, og gjorde meg obs på en potensiell forskjell der.
    Jeg gikk også ut ifra at det ville være samme nivå på signalet ut.
    Høres merkelig ut... ville dobbeltsjekket ved å måle nivået ut av DACen. Nå vet ikke jeg hvilken dB-måler du har, men det skal ikke mye forksjell i plassering og slikt til før det gir utslag.
     
    N

    nb

    Gjest
    Storebror skrev:
    Gudd løkk, håper jo dere klarer å omvende noen. Selv om historien så langt ikke er i nærheten av noe slikt, dessverre.

    R
    Det gjelder vel begge veier.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Storebror skrev:
    impulse skrev:
    Håkon Rognlien har meldt sin tilstedeværelse. Da er lista full, mine herrer.
    Ny tråd her : http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/board,52.0.html for å diskutere testoppsett.

    Spådom: Dere blir ikke enige ;)

    Gudd løkk, håper jo dere klarer å omvende noen. Selv om historien så langt ikke er i nærheten av noe slikt, dessverre.

    R

    Det viktige er ikke den tekniske omvendelsen, men musikkens saliggjørelse :D


    Dvs, endelig få testet i praksis fremfor å sitte her å ikke komme noen vei. Og da...Da er veien målet... ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Roysen skrev:
    Uten å legge meg så mye i debatten her har jeg lyst til å si noe i forhold til Goldmund som har fått mye pepper her av individer som åpenbart ikke vet hva de snakker om.

    Det er korrekt at de benytter Pioneer drivverk i ENKELTE av sine spillere. Dette gjør de fordi de mener at dette drivverket er det best egnede for den aktuelle applikasjonen. De modifiserer den imidlertid ved å forbedre en rekke faktorer de mener bør forbedres først. Dette er en metode som svært mange high-end selskaper benytter. Hvor mange selskaper benytter ikke diverse versjoner av Phillips CD Pro drivverket?

    Ut over selve transportmekanismen dytter Goldmund inn en lang rekke egenutviklede, propritære teknologier og komponenter i sine produkter. Deres stadig banebrytende forskning gjør at de hyppig er foredragsholdere AES sammenkomster og her snakker vi virkelig om målemafia.

    Til slutt vil jeg si litt om det jeg oppfatter som fordommer mot komponenter laget i østen. Er det nødvendigvis slik at selv om arbeidskraften der borte er billigere så er nødvendigvis alt de produserer også av dårligere kvalitet?

    Mvh
    Roysen
    I det spesielle Goldmund-eksempelet, når det gjelder DVD-spiller, så var det en typisk Slap&Wrap jobb, som det kalles i bransjen. "Slap on the badge, wrap a new shell around the component." Du har overhodet ikke noe som helst grunnlag for å påstå at det er betydelige forskjeller mellom Pioneer-grunnelementet og Goldmunds versjon, med unntak for trafoen og det tunge skallet.
    Du har rett. Jeg kjenner ikke den spilleren det er henvist til i denne tråden, men det samme Pioneer drivverket befinner seg i min Goldmund Eidos Reference. Den er kraftig modifisert. Flere av modellene til Goldmund benytter denne transportmekanismen og inneholder ulike nivåer av modifikasjon avhengig av hvilket nivå i produkthierarkiet til Goldmund produktet befinner seg. Goldmund mener at denne mekanismen er noe av det beste som finnes der ute og jeg ser derfor ikke noe galt i å benytte denne selv om produktene er kostbare så lenge de også innarbeider andre teknologi som D/A konvertere, strømforsyning etc. etter Goldmunds eget prinsipp som forbedrer kvaliteten. At økt vekt ikke øker stabiliteten og dermed også kvaliteten på outputen er direkte feil.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    At økt vekt ikke øker stabiliteten og dermed også kvaliteten på outputen er direkte feil.

    Mvh
    Roysen
    Hvorfor setter ikke da alle et lass med murstein, sandsekker eller lignende, eventuelt pakket inn i en pen kasse oppå drivverket?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    nb skrev:
    Storebror skrev:
    Gudd løkk, håper jo dere klarer å omvende noen. Selv om historien så langt ikke er i nærheten av noe slikt, dessverre.

    R
    Det gjelder vel begge veier.
    Denslags hjertesukk blir litt som en fra Santalmisjonen som sender avsted noen glade misjonærer til feltarbeid i Timbuktu. ;D
    Og hva er poenget, R?

    Jeg er selv mer enn åpen for å bli omvendt til at det er enorme forskjeller på kabler, drivverk, koblinger, effekttrinn og hva det måtte være. Men jeg vil gjerne få oppleve disse forskjellene selv - og om noen vil jeg skal godta dem så ville det være fint om vedkommende også var i stand til å fremlegge bevis for at han/hun opplever dem, om jeg skulle være for døv, blind, uerfaren, uvitende eller fattig til å kunne dra nytte av denne natt/dag forskjellen.

    Det er fullt mulig at jeg simpelthen er døv, eller at jeg hører lyd gjennom et vatteppe, sammenlignet med de flaggermusørene som ellers befolker hifi. Det er jeg absolutt villig til å leve med.

    Men hvorfor har ikke Michael Fremer skrevet en artikkel om forskjellene mellom hans yndlingskabel og det elendige tauverket fra Monster? Han behøvde jo ikke la seg teste av James Randi for å få det til ... ?
    Og hvorfor finner disse rare spanjolene som det er linket til her tidligere så få forskjeller mellom ulike komponenter? Er de alle stokk døve? Det er ganske mange mann, og de har testet det som er, virker det som.

    Personlig er jeg ikke opptatt av hvorvidt man blir omvendt eller ikke. Settes det opp en god test, som viser betydelige forskjeller mellom drivverk, på den digitale utgangen, så er det absolutt interessant, og noe jeg kommer til å fordype meg i. Og jeg ville sette pris på at rapporten også strakte seg til en beskrivelse av de musikalske egenskapene til eventuelle forskjeller, og at noen mer kyndige enn jeg tok en kikk på krets fra laser til digi-UT. Dypt interessant!

    Lykke til.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    At økt vekt ikke øker stabiliteten og dermed også kvaliteten på outputen er direkte feil.

    Mvh
    Roysen
    Hvorfor setter ikke da alle et lass med murstein, sandsekker eller lignende, eventuelt pakket inn i en pen kasse oppå drivverket?
    Godt spørsmål som sannsynligvis kan besvares med at vekt er til det gode opp til et visst nivå. Da blir ikke spilleren mer stabil.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Roysen skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Roysen skrev:
    Uten å legge meg så mye i debatten her har jeg lyst til å si noe i forhold til Goldmund som har fått mye pepper her av individer som åpenbart ikke vet hva de snakker om.

    Det er korrekt at de benytter Pioneer drivverk i ENKELTE av sine spillere. Dette gjør de fordi de mener at dette drivverket er det best egnede for den aktuelle applikasjonen. De modifiserer den imidlertid ved å forbedre en rekke faktorer de mener bør forbedres først. Dette er en metode som svært mange high-end selskaper benytter. Hvor mange selskaper benytter ikke diverse versjoner av Phillips CD Pro drivverket?

    Ut over selve transportmekanismen dytter Goldmund inn en lang rekke egenutviklede, propritære teknologier og komponenter i sine produkter. Deres stadig banebrytende forskning gjør at de hyppig er foredragsholdere AES sammenkomster og her snakker vi virkelig om målemafia.

    Til slutt vil jeg si litt om det jeg oppfatter som fordommer mot komponenter laget i østen. Er det nødvendigvis slik at selv om arbeidskraften der borte er billigere så er nødvendigvis alt de produserer også av dårligere kvalitet?

    Mvh
    Roysen
    I det spesielle Goldmund-eksempelet, når det gjelder DVD-spiller, så var det en typisk Slap&Wrap jobb, som det kalles i bransjen. "Slap on the badge, wrap a new shell around the component." Du har overhodet ikke noe som helst grunnlag for å påstå at det er betydelige forskjeller mellom Pioneer-grunnelementet og Goldmunds versjon, med unntak for trafoen og det tunge skallet.
    Du har rett. Jeg kjenner ikke den spilleren det er henvist til i denne tråden, men det samme Pioneer drivverket befinner seg i min Goldmund Eidos Reference. Den er kraftig modifisert. Flere av modellene til Goldmund benytter denne transportmekanismen og inneholder ulike nivåer av modifikasjon avhengig av hvilket nivå i produkthierarkiet til Goldmund produktet befinner seg. Goldmund mener at denne mekanismen er noe av det beste som finnes der ute og jeg ser derfor ikke noe galt i å benytte denne selv om produktene er kostbare så lenge de også innarbeider andre teknologi som D/A konvertere, strømforsyning etc. etter Goldmunds eget prinsipp som forbedrer kvaliteten. At økt vekt ikke øker stabiliteten og dermed også kvaliteten på outputen er direkte feil.

    Mvh
    Roysen
    Såvidt jeg vet, Roysen, er Pioneer det eneste selskapet som fortsatt bruker metall i fremførings- og avspillingsmekanismen (andre har gått over til plast) og dette er grunnen til at nettopp Pioneers drivverk er ettertraktet som OEM-kildekomponent.

    Dette syns jeg uansett er sammenlignbart med spisesteder. Ei veikro leverer et gjennomstekt kjøttstykke på tallerkenen, ved siden av noen matte poteter og et slapt salatblad; en topprestaurant får noe annet ut av det kjøttstykket -- og prisen blir deretter.
    Dog må det innrømmes at slik det ser ut, etter bilder og kommentarer fra dem som har sett nærmere på nettopp de avbildede komponentene, så burde Goldmund kanskje tydeliggjort sin kraftige modifisering litt bedre i akkurat dét tilfellet.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Roysen skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Roysen skrev:
    Uten å legge meg så mye i debatten her har jeg lyst til å si noe i forhold til Goldmund som har fått mye pepper her av individer som åpenbart ikke vet hva de snakker om.

    Det er korrekt at de benytter Pioneer drivverk i ENKELTE av sine spillere. Dette gjør de fordi de mener at dette drivverket er det best egnede for den aktuelle applikasjonen. De modifiserer den imidlertid ved å forbedre en rekke faktorer de mener bør forbedres først. Dette er en metode som svært mange high-end selskaper benytter. Hvor mange selskaper benytter ikke diverse versjoner av Phillips CD Pro drivverket?

    Ut over selve transportmekanismen dytter Goldmund inn en lang rekke egenutviklede, propritære teknologier og komponenter i sine produkter. Deres stadig banebrytende forskning gjør at de hyppig er foredragsholdere AES sammenkomster og her snakker vi virkelig om målemafia.

    Til slutt vil jeg si litt om det jeg oppfatter som fordommer mot komponenter laget i østen. Er det nødvendigvis slik at selv om arbeidskraften der borte er billigere så er nødvendigvis alt de produserer også av dårligere kvalitet?

    Mvh
    Roysen
    I det spesielle Goldmund-eksempelet, når det gjelder DVD-spiller, så var det en typisk Slap&Wrap jobb, som det kalles i bransjen. "Slap on the badge, wrap a new shell around the component." Du har overhodet ikke noe som helst grunnlag for å påstå at det er betydelige forskjeller mellom Pioneer-grunnelementet og Goldmunds versjon, med unntak for trafoen og det tunge skallet.
    Du har rett. Jeg kjenner ikke den spilleren det er henvist til i denne tråden, men det samme Pioneer drivverket befinner seg i min Goldmund Eidos Reference. Den er kraftig modifisert. Flere av modellene til Goldmund benytter denne transportmekanismen og inneholder ulike nivåer av modifikasjon avhengig av hvilket nivå i produkthierarkiet til Goldmund produktet befinner seg. Goldmund mener at denne mekanismen er noe av det beste som finnes der ute og jeg ser derfor ikke noe galt i å benytte denne selv om produktene er kostbare så lenge de også innarbeider andre teknologi som D/A konvertere, strømforsyning etc. etter Goldmunds eget prinsipp som forbedrer kvaliteten. At økt vekt ikke øker stabiliteten og dermed også kvaliteten på outputen er direkte feil.

    Mvh
    Roysen
    Såvidt jeg vet, Roysen, er Pioneer det eneste selskapet som fortsatt bruker stål i fremførings- og avspillingsmekanismen (andre har gått over til plast) og dette er grunnen til at nettopp Pioneers drivverk er ettertraktet som OEM-kildekomponent.

    Dette syns jeg uansett er sammenlignbart med spisesteder. Ei veikro leverer et gjennomstekt kjøttstykke på tallerkenen, ved siden av noen matte poteter og et slapt salatblad; en topprestaurant får noe annet ut av det kjøttstykket -- og prisen blir deretter.
    Dog må det innrømmes at slik det ser ut, etter bilder og kommentarer fra dem som har sett nærmere på nettopp de avbildede komponentene, så burde Goldmund kanskje tydeliggjort sin kraftige modifisering litt bedre i akkurat dét tilfellet.
    Jeg har også sett og lest mye om Goldmunds bruk av denne transportmekanismen her på nettet. Omtalen er ofte skrevet av personer som ikke har tro på at high-end og større investeringer i produkter fra kjente produsenter kan gi bedre kvalitet.

    Siden det blir hintet så mye til Placebo av andre her har jeg litt lyst til hentyde at det kanskje kan vare en slags omvendt placebo ute og går her fra personer som enten har bestemt seg på forhånd for at det ikke er forskjeller eller som ikke vil innrømme at de oppfatter forskjeller.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Godt spørsmål som sannsynligvis kan besvares med at vekt er til det gode opp til et visst nivå. Da blir ikke spilleren mer stabil.

    Mvh
    Roysen
    Tja - mulig det... men det har jo vært vist i denne tråden at å lese av en CD riktig høyst sannsynlig er en triviel utfordring. Og det er neppe noe inne i en slik kasse som er mikrofonisk. Og stakkars de som har brukt flerforldige titusener på de, i denne sammenheng, skranglekassene til Linn.

    Uten å kunne særlig om mekanikk skulle jeg også tro at spillere ble mest mulig stabile om den roterende mekanismen var plassert midt på spilleren. OG at det aller beste var å ikke ha noen roterende deler i det hele, men bruke en SSD-disk eller noe slikt.

    Til de prisene som forlanges burde det være mulig å få en kombo hvor man kunne velge om man ville spille av CDen direkte eller om man ville rippe den til en innebygget SSD-disk for å spille av på et senere tidspunkt.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    764
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Men akkurat den DVD-spilleren fra Goldmund/Pioneer det linket til tidligere i tråden, akkurat den saken synes jeg ser skikkelig stygg ut fra Goldmund. Og de er neppe alene om det.
    @nb og KoB - vi fortsetter i dag igjen med samme gode tone :)

    Må faktisk si meg enig med Roysen - ser ikke hva galt Goldmund gjør verken: etisk, kommersielt eller teknisk. Rent mekanisk er et drivverk en moter med en aksling som CD'en spinner på. Ingen vits å finne opp hjulet på nytt vis elektromotor og mekanikk kan gjenbrukes. Man blir for raskt indignert og trekker raske konklusjoner basert på antagelser og analogier......

    La meg eksemplifisere med noen bilder. Det er mange kompetente og ressurssterke DIY miljøer der ute:
    Med utgangspunkt i drivverket til en JVC boomboks er det vist fult mulig å bygge en førsteklasses transportenhet.


    Man finner en: JVC RC-EZ31 eller en JVC RC-EZ51H


    Grunnen til det er at chipsettet er kritisk


    Beskrivelse av noen endringer av elektronikken rundt chipsettet
    http://tim.cheapo.cc/images/CD%20player%20mods.pdf

    Drivverket i all sin enkelhet med noen av modifikasjonene


    Starte bygging av ramme - her i messing og kobber
    Vi er da rasjonelle - man starter ikke mekansike endringer på dette nivå vis det ikke gir reslutater.




    Må jo gi kreditt på at dette er vakkert arbeid med utgangspunkt i en boomboks fra JVC


    Kommentar
    Hva er egentlig problemet - ref. mange indignerte kommentarer vedr. Goldmund. Har full tillit til at dette firma med sine ressurser og kompetanse kan transformere et billig drivverk med elektromotor og aksling til noe bra. Se bare her hva man bruke av tid og ressurser med deler fra en JVC boomboks.

    Bildene ovenfor er bla. hentet fra Peter Daniel sin metallsløyd - han mener denne JVC løsningen overgår det han tidligere har bygget av cd drev med bla. Philpis CD-Pro og kommersielle produkter fra ML, CEC osv.... (men la nå det være en annen diskusjon)

    Vær nå litt positive og kreative folkens. Gi kreditt til ressurser som har tid og anledning til å søke og finne forskjeller. Ikke bare la det bli polemikk her på HFS med utgangspunkt i at det en strøm av 0 og 1 fra et drev til DAC så er det likt samme hva...

    For interesserte kan dere følge med utviklingen av dette på - Finally, an affordable CD Transport: the Shigaclone story:
    http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=120229&perpage=25&highlight=&pagenumber=1
    http://www.audiostereo.pl/forum_wpisy.html?temat=36475&p=1#k
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Godt spørsmål som sannsynligvis kan besvares med at vekt er til det gode opp til et visst nivå. Da blir ikke spilleren mer stabil.

    Mvh
    Roysen
    Uten å kunne særlig om mekanikk skulle jeg også tro at spillere ble mest mulig stabile om den roterende mekanismen var plassert midt på spilleren. OG at det aller beste var å ikke ha noen roterende deler i det hele, men bruke en SSD-disk eller noe slikt.

    Til de prisene som forlanges burde det være mulig å få en kombo hvor man kunne velge om man ville spille av CDen direkte eller om man ville rippe den til en innebygget SSD-disk for å spille av på et senere tidspunkt.
    God idé. Burde være enkelt å implementere, og egentlig helt selvfølgelig gitt hva som er mulig i dag. I Fidelitys anmeldelse av Linn Klimax DS gjorde de jo et stort poeng utav at man vha den komponenten fullstendig hadde eliminert vibrasjon som potensiell feilkilde ved avspillingen.

    Naturligvis er det jo det samme man får til om man ripper sine CDer til en harddisk, og avspiller fra denne over et anlegg -- selv om dette jo diskuteres flittig.
     
    N

    nb

    Gjest
    Baard skrev:
    Vi er da rasjonelle - man starter ikke mekansike endringer på dette nivå vis det ikke gir reslutater.
    Rasjonelle er vel omtrent det siste HiFi-folk er;)

    Artig tråd og pent arbeide. Den sier muligens også noe om hvor lite hokkuspokkus det faktisk er å konstruere en CD-transport?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Intressante innlegg i det siste. Jeg har en teori som jeg har hatt lenge før denne tråden...

    Jeg tar utgangspunkt i at kommersielle aktører er kyniske på den måten at de ønsker å tjene mest mulig penger. Det er jo en naturlig konsekvens av det kapitalistiske/ kommersielle systemet vi alle må leve i/forholde oss til.

    Jeg er på dette grunnlag overbevist om at produsentene har interesse av å "strupe" produktene ved å faktisk bevisst senke kvaliteten på kritiske punkt som SPDIF, økt vibrasjon, dårlig strømmforsyning osv.

    Har man dette grunnsynet er det lett å forstå hvordan f.eks Goldmund kan ta gråstein og gjøre det om til gull.

    Pioneer hadde tapt utrolig med penger om DVD spilleren deres som koster 1000 kr på Elkjøp var umulig å overgå lydmessig. Klart de tjener på å segmentere markedet! Slik sett er det kansje Pioneer som er skurken siden det skal så lite til å oppgradere elektronikken deres og skape store lydmessige forbedringer...

    Kan tilslutt nevne en historie jeg så på TV for en del år siden. Det var et innslag hos en bonde som bodde på en grisgrent plass her i Norge. Det viste seg at han hadde samme pære i taket på fjøset som han hadde hatt siden slutten av 50' tallet og den lyste som den skulle fortsatt. Da produsenten ble kontaktet for å spørre hvordan dette kunne ha seg svarte dem at det var en produksjonsfeil som skyldte det.....
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Morpheus skrev:
    Klart de tjener på å segmentere markedet! Slik sett er det kansje Pioneer som er skurken siden det skal så lite til å oppgradere elektronikken deres og skape store lydmessige forbedringer...
    Har du sammenlignet Goldmunds DVD-spiller og Pioneers?

    Jeg tror du vil ha vansker med å skille lyd og bilde i akkurat det tilfellet. ;D

    Og her er vi vel også ved sakens kjerne. Det finnes forbedringer som har tydelig positiv effekt, og så finnes det forbedringer som er kosmetiske. Jeg syns det er helt i orden å ha et bevisst forhold til dette.

    Tenk på biler, da det ble mulig å chippe dem opp i ytelse. Du kunne legge ned 80-100.000 på å få en versjon med større motoreffekt og mer sporty trim på giret; eller du kunne kjøpe en billigere versjon, ta den med deg til en omchipper, og få samme ytelsesforbedring til noen tusenlapper. Men folk flest visste jo ikke om dette, og følgelig fungerte modellen for produsenten.

    Omchipping av girbegrensninger ga jo også stor effekt. Automatgirene var chippet for å redusere slitasje og sikre at giret varte ut garantiperioden -- men det ble festligere å kjøre når man chippet om.

    Her var det en bevislig effekt -- det syns jeg ikke vi alltid ser innen hifi!

    Blir uansett litt rart å henge ut Pioneer for dette - Goldmund hadde aldri klart å utvikle og sette i produksjon samme, de er avhengige av at Pioneer tar omkostningen med å skape dette. Pioneer tjener penger på versjonen som er beregnet på et massemarked, og firmaer som Goldmund bygger videre på grunnstammen - noen ganger med en påvisbar forbedring, andre ganger med hovedforandringen i prisen.

    Men uten Pioneer ville vi ikke hatt Goldmunds versjon.
     
    N

    nb

    Gjest
    Morpheus skrev:
    Jeg er på dette grunnlag overbevist om at produsentene har interesse av å "strupe" produktene ved å faktisk bevisst senke kvaliteten på kritiske punkt som SPDIF, økt vibrasjon, dårlig strømmforsyning osv.
    Jeg ville faktisk blitt mindre overrasket om produsenter av svindyre ting hadde lagt inn en bevisst liten endring i f.eks frekvensresponsen. Da kunne man sammenligne dyrt mot billigere og tankerekken "forskjellig og dyrere = bedre"

    Det er vel vanskelig å få en ok CD-spiller i dag som ikke overgår specsene til formatet selv skulle jeg tro.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Morpheus skrev:
    Klart de tjener på å segmentere markedet! Slik sett er det kansje Pioneer som er skurken siden det skal så lite til å oppgradere elektronikken deres og skape store lydmessige forbedringer...
    Har du sammenlignet Goldmunds DVD-spiller og Pioneers?

    Jeg tror du vil ha vansker med å skille lyd og bilde i akkurat det tilfellet. ;D
    Her er jeg svarskyldig, men har du? Er det virkelig ikke store lydmessige forskjeller på de 2 produktene? Da er det isåfall kriminalitet og svindel på høyt nivå. Det må da være hørbare forskjeller på et produkt som faktisk koster 60X mer eller? Roysen, hjeeelp... :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Morpheus skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Morpheus skrev:
    Klart de tjener på å segmentere markedet! Slik sett er det kansje Pioneer som er skurken siden det skal så lite til å oppgradere elektronikken deres og skape store lydmessige forbedringer...
    Har du sammenlignet Goldmunds DVD-spiller og Pioneers?

    Jeg tror du vil ha vansker med å skille lyd og bilde i akkurat det tilfellet. ;D
    Her er jeg svarskyldig, men har du? Er det virkelig ikke store lydmessige forskjeller på de 2 produktene? Da er det isåfall kriminalitet og svindel på høyt nivå. Det må da være hørbare forskjeller på et produkt som faktisk koster 60X mer eller? Roysen, hjeeelp... :)
    Hvem har blitt svindlet?
    Hva består svindelen i?
    Hvilken lov er brutt?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Morpheus skrev:
    Klart de tjener på å segmentere markedet! Slik sett er det kansje Pioneer som er skurken siden det skal så lite til å oppgradere elektronikken deres og skape store lydmessige forbedringer...
    Har du sammenlignet Goldmunds DVD-spiller og Pioneers?

    Jeg tror du vil ha vansker med å skille lyd og bilde i akkurat det tilfellet. ;D
    Dettte skjønner jeg ikke helt hvor du har fra? Har du testet de opp mot hverandre selv? Fra tidligere i tråden fremgår i hvert fall ikke noe slikt. Min Goldmund spiller med en modifisert versjon av dette drivverket gir BETYDELIG bedre lyd enn min Zanden kombinasjon som da inneholder industri standarden Phillips CD Pro Versjon 2 (en modifisert utgave av denne). Zanden kombinasjonen er ansett som noe av det beste som finnes av en rekke tidsskrifter verden over (Stereophile, The Absolute Sound, Hi-Fi+, 6Moons etc.).

    I denne Goldmund spilleren finnes i tillegg en rekke tekniske innovasjoner som ikke finnes i Pioneers spiller med umodifisert transportmekanisme:

    "
    Highest level of Goldmund "Mechanical Grounding" Construction
    Transport Mechanism Fully suspended by 4 adjustable large spring assemblies
    Goldmund-designed High-Inertia Transport Mechanism
    Goldmund Micron-Precision Clamping disc
    Heavy-duty Aluminum Loading Tray
    Goldmund Triple "Magnetic Damping" Setup
    Goldmund Static Eraser
    Built-in new Goldmund D/A Converter for all formats including SACD and 192k DVD-A
    Proprietary Goldmund Progressive and DVI Video Output circuitry
    New Goldmund "Optical-DVI" Digital Video Output using 4 x Glass Cables available on option later
    2-channel and 6-channel Analogue Audio Output using a new Alize 5 circuit for all formats including SACD
    Ultra-High-Inertia Goldmund Power Supply with 5 separate transformers
    Table support
    "

    Dette til sammen utgjør produktet som av blant annet Stereo Sound i Japan ansees som industristandarden for digital avspilling. Når man ser dette i sammenheng ser man kanskje at Pioneer har utviklet en transportmekanisme som har et meget godt potensiale for OEM markedet, men har ikke tatt ut hele potensialet selv av kostnadsmessige årsaker fordi de ønsket å benytte den i egne produkter som ikke er ment for dette markedssegmentet.

    Mvh
    Roysen
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Morpheus skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Morpheus skrev:
    Klart de tjener på å segmentere markedet! Slik sett er det kansje Pioneer som er skurken siden det skal så lite til å oppgradere elektronikken deres og skape store lydmessige forbedringer...
    Har du sammenlignet Goldmunds DVD-spiller og Pioneers?

    Jeg tror du vil ha vansker med å skille lyd og bilde i akkurat det tilfellet. ;D
    Her er jeg svarskyldig, men har du? Er det virkelig ikke store lydmessige forskjeller på de 2 produktene? Da er det isåfall kriminalitet og svindel på høyt nivå. Det må da være hørbare forskjeller på et produkt som faktisk koster 60X mer eller? Roysen, hjeeelp... :)
    Hvem har blitt svindlet?
    Hva består svindelen i?
    Hvilken lov er brutt?
    ....... Her må vi se på forutsettningene. Hvis Goldmund's produkt låter, og i dette tilfellet har bedre bildekvalitet er det hele legitimt. Dersom de mer eller mindre bare hiver oppi litt "snakeoil" og det ikke er snakk om noen for vesentlige forbedringer er det lureri ja. Fremgangsmåten minner isåfall om den de bruker i Syden når du vinner på et skrapelodd og pluselig befinner deg i en taxi på vei til et hotell der se prøver å manipulere deg til å kjøpe andeler i en eller annen ekslusiv hotellklubb...

    Så en youtube snutt tidligere der Goldmund beskrev at de fløy kundene med helikopter til deres mediarom i LA.. Finner ikke den videoen igjen på Youtube, men denne gir en pekepinn..

    Ellers synes jeg at det er rart om Roysen som etter det jeg har lest meg til på HFS har et av de beste anlegg, er blitt lurt, og fortsatt lures hver dag... Jeg tror ikke det...

    Jaja, nok OT fra meg med tanke på trådens topic.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tviler på at dette er verken lureri, svindel eller kriminalitet juridisk sett. Jeg fikk egentlig heller ikke svar på noen av mine 3 spørsmål, men kan godt la det ligge for min del.
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Highest level of Goldmund "Mechanical Grounding" Construction
    Transport Mechanism Fully suspended by 4 adjustable large spring assemblies
    Goldmund-designed High-Inertia Transport Mechanism
    Goldmund Micron-Precision Clamping disc
    Heavy-duty Aluminum Loading Tray
    Goldmund Triple "Magnetic Damping" Setup
    ....
    Goldmund Static Eraser Table support
    "
    Dette koster sikkert mange kroner, men er i min verden "løsninger" på ikke-problemer. Å lese av en CD feilfritt er - som vi har sett i denne tråden - enkelt.

    Resten er analogdel eller billedbehandling, og her kan sikkert tingene de har puttet inn ha noe for seg.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Jeg tviler på at dette er verken lureri, svindel eller kriminalitet juridisk sett. Jeg fikk egentlig heller ikke svar på noen av mine 3 spørsmål, men kan godt la det ligge for min del.
    Da gjør vi det ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Highest level of Goldmund "Mechanical Grounding" Construction
    Transport Mechanism Fully suspended by 4 adjustable large spring assemblies
    Goldmund-designed High-Inertia Transport Mechanism
    Goldmund Micron-Precision Clamping disc
    Heavy-duty Aluminum Loading Tray
    Goldmund Triple "Magnetic Damping" Setup
    ....
    Goldmund Static Eraser Table support
    "
    Dette koster sikkert mange kroner, men er i min verden "løsninger" på ikke-problemer. Å lese av en CD feilfritt er - som vi har sett i denne tråden - enkelt.

    Resten er analogdel eller billedbehandling, og her kan sikkert tingene de har puttet inn ha noe for seg.
    Les Robert Harleys utreding om bitvis identiske CD'er av ulikt materiale som lyder ulikt i siste nummer av The Absolute Sound. Det er mer enn kun det å lese innholdet på CD'en bitvis korrekt som avgjør hvordan transportmekanismen spiller. Blant annet er det av betydning hvordan lyset fra laseren reflekteres i CD-platen.

    Ut over det spiller selvsagt jiitter inn som har med transportmekanismen å gjøre og hvordan transporten håndterer "feillesing". En CD-ROM leser vil ikke ha noen problemer med å kunne lese en CD feilfritt men kan være avhengig av å lese enkelte deler av platen mer enn en gang. Dette vil selvsagt ikke fungere feilfritt ved avspilling av musikk hvor alt fåregår "real time" og slikt umiddelbart vil være hørbart og ødeleggende for lyden.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    @Roysen

    Du siterer smørbrødlisten til Goldmund, som gjelder en av deres toppspillere, dette har ingen ting med dette eksemplet å gjøre.

    Her har du innmaten i en annen spiller - her er alt laget av produsenten, det koster 1000 pund mer:

    Metronome CD4


    Og her har du innmaten i en Esoteric, som koster mindre enn Goldmunds Pioneer rip-off:


    Forøvrig, om du kikker gjennom smørbrødlisten så er det ganske mange ting man kan sette spørsmålstegn ved.

    Jeg anbefaler en gjennomgang av linken jeg ga tidligere, og som du kunne gått gjennom før du begynte å spre om deg med at folk ikke har forstand på Goldmund.
    http://www.hifiwigwam.com/view_topic.php?id=22311&forum_id=1&page=1

    Det ble meget grundig diskutert og gjennomgått, fra alle synsvinkler - og konklusjonen gjenstår: i akkurat dette tilfellet har Goldmund lite å være stolte over.

    Forøvrig venter vedkommende fortsatt:
     

    Vedlegg

    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Det er en viktig forskjell på Pioneer og Goldmund, og de som har kjøpt Goldmund 18CD eller 20A kan jo glede seg over at de nå bruker HDMI-kretsen:

    Yes, the board have some differences.

    The fact is Goldmund using the cheaper board then the shown pioneer DVD player, without HDMI, you can see the right board right hand corner pioneer DVD player, there is an HDMI chip and HDMI output. But goldmund is without HDMI, only with S-Video (woo.. yes S-Video output), you can see carefully from the right board left hand corner, the S-Video output connector have not been removed by Goldmund, i wonder if you connect it out, you can WATCH movie using 18CD!!!

    So i guess 18CD using Pioneer DV300 DVD player board and the coming 20A, maybe using DV400 DVD player board, because it has HDMI now!
    En kikk inn i Edge - man får mye ut av en toroidal transformator! Edge til 4500 pund, det blir jo billig sammenlignet med Goldmund.


    Man ser at Goldmund har brukt samme "stick it in there" geografi:


    Copland, derimot, tar meg på alvor, og jeg får respekt for dem:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    KindOfBlue skrev:
    En kikk inn i Edge - man får mye ut av en toroidal transformator! Edge til 4500 pund, det blir jo billig sammenlignet med Goldmund.

    No picture anymore! Elves took it.

    Man ser at Goldmund har brukt samme "stick it in there" geografi:

    No picture anymore! Elves took it.

    Copland, derimot, tar meg på alvor, og jeg får respekt for dem:

    No picture anymore! Elves took it.

    Jeg undres om Coplanden er bedre for det?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    @Roysen

    Du siterer smørbrødlisten til Goldmund, som gjelder en av deres toppspillere, dette har ingen ting med dette eksemplet å gjøre.

    Her har du innmaten i en annen spiller - her er alt laget av produsenten, det koster 1000 pund mer:

    Metronome CD4


    Og her har du innmaten i en Esoteric, som koster mindre enn Goldmunds Pioneer rip-off:


    Forøvrig, om du kikker gjennom smørbrødlisten så er det ganske mange ting man kan sette spørsmålstegn ved.

    Jeg anbefaler en gjennomgang av linken jeg ga tidligere, og som du kunne gått gjennom før du begynte å spre om deg med at folk ikke har forstand på Goldmund.
    http://www.hifiwigwam.com/view_topic.php?id=22311&forum_id=1&page=1

    Det ble meget grundig diskutert og gjennomgått, fra alle synsvinkler - og konklusjonen gjenstår: i akkurat dette tilfellet har Goldmund lite å være stolte over.

    Forøvrig venter vedkommende fortsatt:
    Jeg kjenner ikke spilleren det er snakk om. Jeg kjenner imidlertid en annen Goldmund spiller som benytter samme transportmekanisme fra Pioneer. Av den grunn synes jeg at jeg er temmelig godt kvalifisert til å si at selv om denne mekanismen benyttes så er ikke det et bevis for noe svindel eller bedrag av noe slag.

    Jeg spør igjen har du sammenlignet selv eller er det kun andre hånds informasjon du kommer med?

    Mvh
    Roysen
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Det har jeg tidligere ment mitt om - når det gjelder punktet der man oppnår optimum ytelse i forhold til pris. Men jeg liker håndverket.

    Goldmund er jo litt ærlige, da. De leverte spilleren sin med Pioneers fjernkontroll. Tråden ovenfor er forøvrig både fantastisk underholdende og informativ.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er enig i at prisen er litt stiv for en tilsynelatende oppdresset Pioneer, men kan vi ikke slutte å kalle dette lureri, svindel, kriminalitet osv. Juridisk sett er dette fullt lovlig. Hvis jeg har lyst til å selge rebadgete Stiga bordtennisballer for 100.000 kr pr stk med mitt navn på har jeg full anledning til det. Jeg tror ikke jeg vil selge noen, men det er helt lovlig. Goldmund setter i verste fall sitt navn på spill, men bryter ingen lover så vidt jeg kan se. At noen ikke vil betale denne prisen for en Pioneer i drag er en helt annen sak. Nok fra meg om dette egentlig, jeg føler at jeg gjentar meg selv. Og så vidt jeg vet er det bare historikerne som gjør det (ikke historien) i følge Oddvar Nordli.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn