Diverse Kan noen forklare greia med nåværende utgave av Facebook for meg?

P

parafinoksen

Gjest
Etter noen års opphold har jeg opprettet en ny konto på FB. Jeg har en del bekjente i det lokale musikkmiljøet som bruker FB, så tenkte det kunne være praktisk å være med der med tanke på treff og arrangementer. Har lagt til rundt 20 «venner». Jeg har oppgitt reell alder i profilen, og de fleste kontaktene mine er 40+.

Men steike – hva er det FB fyller opp feeden med?! Det er bare fjas! Det er noe (ikke-målrettet) reklame, men for det meste er det tøysete korte videosnutter av skøyerstreker/pranks, folk som lager «kule» ting o.l. Hva er det FB forventer å oppnå med dette? Bare pøser de på med alt mulig for å finne ut hva jeg stopper opp ved, og dermed lage en «profil»? Det som kontaktene mine måtte legge ut, drukner jo i all dritten!
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
Facebook er AIDS om dagen.. ekstreme mengder reklame ... Dustete " reels" .. sensur.. Muligens linkedIn er bedre..
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
Hva er det FB forventer å oppnå med dette? Bare pøser de på med alt mulig for å finne ut hva jeg stopper opp ved, og dermed lage en «profil»? Det som kontaktene mine måtte legge ut, drukner jo i all dritten!
Om du kun hadde vært innom for å sjekke hva kontaktene dine hadde postet om bursdager, rasistiske vitser, hurlumHøire-meninger og generelle pinligheter hadde du brukt mye mindre tid på Facebook, antar Facebook. Og med mindre trafikk selger de mindre annonser. Og da tjener de mindre penger. Så de prøver å dra en Snapchat/TikTok og fange oppmerksomheten vår så mye de bare klarer. I prosessen gjør de seg direkte udelikate for sånne som meg og deg. Dessverre foregår det (for) mye sosial logistikk der, hvis ikke hadde jeg slettet kontoen min for veldig lenge siden.

Hjelper litt å kun bruke Messenger.
 
P

parafinoksen

Gjest
Facebook er AIDS om dagen.. ekstreme mengder reklame ... Dustete " reels" .. sensur.. Muligens linkedIn er bedre..
Jeg får se hvor stor nytte jeg får av å være der. I så fall et nødvendig onde.

YouTube også er jo blitt helt forsøplet med irrelevante forslag og oversvømmes av «reaksjonsvideoer». Du søker på en artist, og for hvert relevante treff får du opp fem coverversjoner og ti reaksjonsvideoer.
 
P

parafinoksen

Gjest
Hjelper litt å kun bruke Messenger.
Tror det blir løsningen. Det er en del konsertsteder og arrangører som bruker FB, så det er praktisk å være der, men det drukner jo. Jeg får heller bare oppsøke de enkelte nettsidene manuelt.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
Nesten så det frister å anbefale deg en tur på Instagram. Man kjenner nærmest IQen synke etterhvert som man scroller nedover! 😁
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Avhengig av hvem du følger, hva du har av interesser, hvilke annonsepreferanser du har oppgitt, osv.

Fb er fortsatt nyttig, men Meta har tapt penger og har jagd annonseinntekter. Bare å krysse av for at man er uinteressert noen ganger, så holder de opp. Og still inn din fb fornuftig. Smart å bruke en funksjon som sperrer deres adgang til å spore deg andre steder, blant annet.
 
P

parafinoksen

Gjest
Avhengig av hvem du følger, hva du har av interesser, hvilke annonsepreferanser du har oppgitt, osv.

Fb er fortsatt nyttig, men Meta har tapt penger og har jagd annonseinntekter. Bare å krysse av for at man er uinteressert noen ganger, så holder de opp. Og still inn din fb fornuftig. Smart å bruke en funksjon som sperrer deres adgang til å spore deg andre steder, blant annet.
Jeg blar i innstillingene nå. Det er så du begynner å grine blod. Meny på meny med undermenyer og innstillinger. Folk gidder jo ikke. Kjenner jeg får helt avsmak.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Har brukt noen år på luking, litt etter litt, så jeg syns «feeden» fungerer. Og jeg slutter å følge folk som legger in ræl. Det nytter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Overveldende ja.
Heldigvis har Meta også plattformer som fungerer. I Defrost Youth Choir bruker vi Workplace, til Gylne Gutuer WhatsApp, og til annet grupper i Messenger.

To plattformer som jeg absolutt ikke får hodet midt rundt er Snapchat og TikTok.
 
P

parafinoksen

Gjest
Oppdatering: Plutselig ble det mye, mye bedre. Jeg merket mange innlegg og reklamer som irrelevante og skjulte dem, og nå får jeg neste bare opp ting fra kontakter, grupper jeg er med i, og organisasjoner jeg liker. Nå er det levelig.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hoppet aldri på dette toget. Du skriver jo under på at FB kan bruke det du legger ut akkurat som de vil og nå er vel Trump i gang igjen....
 
P

parafinoksen

Gjest
Hoppet aldri på dette toget. Du skriver jo under på at FB kan bruke det du legger ut akkurat som de vil og nå er vel Trump i gang igjen....
Og derfor er man ytterst forsiktig med hva man legger ut. Enkelte som legger ut hele livshistorien med bilder, geoposisjon, personopplysninger og deltar i politiske diskusjoner, fortjener nesten ikke bedre.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg gikk inn på FB da noen lokalhistoriske foreninger jeg har stor interesse av flytta til dit. Lokale kjøp-selge-bytte grupper er også nyttige..
Ellers tror jeg man skal være restriktiv med hvem man godtar som venner, - og man må jo ikke engasjere seg i alle søppel og idiotdiskusjoner...
Det blir litt som her på HFS... bare å overse det man ikke bryr seg om...men som Fela skrev, - man får bruke det settingene som ligger i systemet..
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
Hoppet aldri på dette toget. Du skriver jo under på at FB kan bruke det du legger ut akkurat som de vil og nå er vel Trump i gang igjen....

"Early in 2018, Mark Zuckerberg admitted in a congressional hearing that Facebook collects information on people who are not Facebook users. To be clear, Facebook does not use the term “shadow profile,” but that’s become the common term for information collected on people who are not Facebook users. (It can also refer to data collected about people who are users, but the information in question was not provided by them.) Instead, it comes from third-party sources. In other words, whether you’re a Facebook user or not, the company knows things about you that you did not explicitly tell it."
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg leser også flere aviser på nett, - som er fulle av for det meste tåpelige annonser.. man lærer seg da å overse all "støyen" som finnes...
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg får se hvor stor nytte jeg får av å være der. I så fall et nødvendig onde.

YouTube også er jo blitt helt forsøplet med irrelevante forslag og oversvømmes av «reaksjonsvideoer». Du søker på en artist, og for hvert relevante treff får du opp fem coverversjoner og ti reaksjonsvideoer.
For å få en relevant «feed», så må en være innlogget på YouTube, og merke videoer der også som irrelevante.
Ved å trykke under videoen på «Ikke interessert» eller «Ikke anbefal denne kanalen», så har en plutselig en relevant «feed».
Først og fremst, det tar ikke noen få dager å bygge en «profil» på Internett, som gjør at du får anbefalt akkurat det innholdet du ønsker, på f.eks YouTube eller Facebook.

Det er også viktig underveis ved oppbygging av sitt «rykte» på sosiale medier at en fjerner irrelevant innhold.
Dessverre er Instagram blitt oversvømt av reklame, så det bruker jeg veldig lite, mens YouTube bruker jeg mye, siden jeg får gode forslag til videoer å se på.

Om en vil surfe mer anonymt på internet, så finnes det gode alternative lesere fra DuckDuckGo eller Brave.

Angående reklame på Internett, reklameblokkering er også «obligatorisk» på enkelte nettsider.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.127
Etter noen års opphold har jeg opprettet en ny konto på FB. Jeg har en del bekjente i det lokale musikkmiljøet som bruker FB, så tenkte det kunne være praktisk å være med der med tanke på treff og arrangementer. Har lagt til rundt 20 «venner». Jeg har oppgitt reell alder i profilen, og de fleste kontaktene mine er 40+.

Men steike – hva er det FB fyller opp feeden med?! Det er bare fjas! Det er noe (ikke-målrettet) reklame, men for det meste er det tøysete korte videosnutter av skøyerstreker/pranks, folk som lager «kule» ting o.l. Hva er det FB forventer å oppnå med dette? Bare pøser de på med alt mulig for å finne ut hva jeg stopper opp ved, og dermed lage en «profil»? Det som kontaktene mine måtte legge ut, drukner jo i all dritten!
De forventer høyere fortjeneste.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Dersom en tjeneste som virker nyttig er gratis, er det du som er produktet. Den lever av å selge deg og dine vaner til annonsører som er ute etter deg og dine penger.
Det bør man ha i bakhodet når man bruker sosiale (reklame)medier. Og de skyr lite for å tracke folk best mulig, inkl. ned til millisekundet hvor lenge du dveler ved et oppslag, et bilde, siderullingshastighet/stopp ...

På Youtube har jeg Premium-medlemskap. Dermed slipper jeg reklame, men YT får selvsagt vite hva jeg er interessert i og slikt dukker det opp reklame for andre steder.
 
P

parafinoksen

Gjest
Og der ble det slutt på Facebook for min del. Jeg hadde knapt 80 «venner», og bare en brøkdel var aktive, slik at feeden besto bare av fjas. Det vil si, en del artige og interessante ting var det, og ikke helt irrelevant som i starten, men du blir jo revet inn i scrollehelvetet. Det bare pøser på. Vennskapet med de jeg har interesse av å holde kontakten med, pleier jeg heller via WhatsApp, sms og telefon, for ikke å snakke om «in real life». Så sånn er det.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jepp, jeg kjenner ikke igjen Facebook lengre, bare fjas og tull rom rullerer på min egen side. Hva f@en er en Feed forresten ? Hvorfor maser FB om What is on your mind…. Takke meg til FB fra gamledager , da fikk jeg se kattebilder fra gamle kjærester som nå er blitt burugler. Mye mer interessant det enn det som nå rullerer av reklame for Vitapro og gebiss og hentebruder.
 
P

parafinoksen

Gjest
Ble aldri hekta inn i dette...
En periode var det ok. Som jeg skrev i åpningsinnlegget, har jeg en del bekjente innen jam session-miljøet i distriktet, og en stund var det litt liv der. Folk la ut bilder og videoer fra sammenkomster. Så dabbet det litt av, og nå er det så godt som bare FB-genererte innlegg som vises. Og ikke er det så mye reklame heller, bare en haug av forslag på grupper som muligens kan være av interesse for meg. Jeg kunne jo selvfølgelig bare begrenset bruken og fremdeles hatt kontoen, men så blir det til at en bare skal sjekke litt, og så blir en sittende og scrolle og kaste bort tid på helt unyttige ting. Ikke det at det er så ekstremt nyttig alt som foregår her inne heller :ROFLMAO: men det blir på en annen måte.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.127
Kjekt om de får folk til å bruke mindre tid på usosiale medier.
 

LarsC

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2012
Innlegg
246
Antall liker
137
Torget vurderinger
1
Om du bare bruker FB i nettleser og installerer en plug-in som heter F.B. Purity så slipper du all reklamen og elendigheten.
 
Topp Bunn