Kan man koble sånn?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Basselementer til linjekilde. 6 stykk, med to 8 Ohm spoler i hver.

Skulle etter min begrensede matte ende med 6 Ohm impedans totalt?

3 serie 2 para 2 para.jpg
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.666
Torget vurderinger
23
Snakker du om 6 stk. elementer totalt? Da ville jeg koblet to og to 8 Ohms elementer i serie, og så de tre gruppene i parallell. Gir 5,3 Ohm slutt impedanseog bedre betingelser.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Spent nå 8-10-12-15 eller 18" ?
Fler som begynner å forstå tegninga her:)
Jeg trykker liker nå.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Siden dette da tydeligvis er bass only, så er det vel et poeng og koble for lik effektfordeling til alle elementene. I annet fall kan man tjugle med effektfordeling mellom elementene for å optimalisere mot en ønsket impedans. Har forøvrig ikke gravd meg ned i teorien for line source.... er vel noe med efektfordeling for å for kontroll på lobene??
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Skulle etter alt jeg forstår ende med lik effekt på hver av spolene, og dermed hvert av elementene. Litt uvanlig måte å gjøre det på med tre spoler/ tre 'halve elementer' i serie.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da er det mailet litt med John hos AE også.

Han foreslo å paralellkoble alle spolene i to og to elementer, og deretter seriekoble de tre elementparene. Til 6 Ohm. Da ser jeg ingen problemer med ekspansjon, og eventuelle fremtidige prosjekter.

Som noen kanskje gjetter blir det da å kjøpe AE Dipole 12 av Audiodidakt.

Trinn en i planen er å se hva som skjer med disse sammen med et par sånne:H1699-08/06 MR18REX/XF

Dipol bass, ventilert kardioid mellomtone, og naturligvis 'medfølgende' waveguide på diskanten. Deling kan bli så mangt, aktiv, passiv om mulig, passiv og aktiv, DSP?

En slags gendopa klon av Gradient Revolution blir det i alle fall. Conceptual continuity, som Zappa ville sagt.

Så får vi se en gang i fremtiden hvor langt galskapen tar meg. Kanskje det blir DPS til slutt.
 
Sist redigert av en moderator:

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Spennande.

Tenker at ein skal ha tunga i rett munn mtp coax element og dipol, fordi mi erfaring er at dipol spiller best med vinkling mot lyttar(mest sannsynleg også pga interaksjon med rommet), mens coax element ikkje er best med vinkling mot lyttar, men ein del off axis. Har du gjort deg noko tankar rundt dette?
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Frykten her med så mange spoler må jo bli vist impedancen synker med høye lyttenivå ??? Bare nevner det ,men er vel regner med uansett. Prøver bare være grei

Activ deling må vel være en selvfølge i et sånn oppsett !
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gradientene har coax, og er vinklet en liten smule oppover. Det, som 'alt annet' med tanke på spredningskarakteristikk, er tenkt videreført inntil videre.

Illustrasjon:

Revo_07 015.jpg


Dersom det blir flere basser etterhvert, så kommer nok mellomtone og diskant også til å revurderes. Men det er another day, another few dollars...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Impedansen skulle holde seg uendret med nivå og membranvandring på disse elementene. Kobles det serie/parallell til 6 Ohm, så holder disse seg mer stabile enn det meste, for ikke å snakke om færre elementer og spoler.

Underhengt motor er fine greier sånn, men dyrt, og derfor uvanlig.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Impedansen skulle holde seg uendret med nivå og membranvandring på disse elementene. Kobles det serie/parallell til 6 Ohm, så holder disse seg mer stabile enn det meste, for ikke å snakke om færre elementer og spoler.

Underhengt motor er fine greier sånn, men dyrt, og derfor uvanlig.

Det er bra da :) feet projekt forresten :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Frykten her med så mange spoler må jo bli vist impedancen synker med høye lyttenivå ??? Bare nevner det ,men er vel regner med uansett. Prøver bare være grei

Activ deling må vel være en selvfølge i et sånn oppsett !
Det afhænger af hvilken type spole som benyttes.
 
Topp Bunn