Kan ikke objektivistene høre forskjellene?

O

om.s

Gjest
måleinstrumenter er jo heldigvis ikke påvirkelig av en dårlig dag på jobben, hodepine, dårlig mage, krangel med samboer eller for mye alkohol. Sagt på en annen måte utsatt for "mental drifting".

mvh
brand-x
Men så gir, el er, ikke måleinstrumenter i seg selv noen musikk opplevelse heller, "mental drifting", i denne sammenheng er vel litt ok!? siden musikk i mange sammenheng = fölelser, for noen iallefall, bör jeg vel tillegge.....

mvh

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Så en kar på Audio asylum som hadde denne signaturlinjen:

/*Music is subjective. Sound is not.*/

Vet ikke hvor relevant det er, men uansett... ;)

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Interessant problemstilling.

Kan det være fordi "objektivistene" ikke stoler på sine egne ører (men på måleinstrumenter)?
Jeg stoler ikke på ørene mine som måleinstrumenter. Til gjengjeld finnes det heller ikke instrumenter som måler min opplevelse av å lytte til musikk. Jeg vet at min opplevelse av å lytte til musikk over stereoanlegget er farget av bl.a.
- om jeg er avslappet eller ikke
- min fascinasjon over elektrostathøytalere
- ditto fascinasjon over at en liten nål kan prike frem et stort lydbilde fra en svart plate som snurrer
- været, andre hendelser,...
- forventninger til siste nye gamle 'ræl'
Ydmykt nok tror jeg derfor ikke at mine subjektive opplevelser av musikk spilt over mitt anlegg nødvendigvis er noen god rettesnor for andres opplevelse av det samme. Ei heller nødvendigvis noen pålitelig indikator for en komponents iboende kvaliteter. Mine opplevelser er virkelige nok, men personlige.

Å stole utelukkende på ørene i spørsmål som lett kan takles med objektive målemetoder, som f.eks. om tweak X gir sortere bakgrunn eller større dynamisk kontrast, er en form for selvbedrag. Paradoksalt nok er det evnen til selvbedrag (eller manglende krav til full realisme) som gjør at vi opplever musikken i lytterommet som 'virkelig' og troverdig. Hadde derimot vår hørsel vært et finslipt måle- og analyseorgan, ville bløffen - altså den mangelfulle gjengivelsen av 'hermetisert' lyd - blitt avslørt umiddelbart.

Det er mye uoppdaget i spennet mellom hifi-utstyret (som vi forstår, kan måle, og tilogmed kan designe) og vår opplevelse av lyden fra våre anlegg. En rendyrket subjektivisme, slik Stereophile-kommentaren forsvarer, er uegnet til å belyse forholdet mellom lyden vi omgir oss med og vår opplevelse av den. Det samme kan sies om en rendyrket objektivisme som benekter at det eksisterer umålbare 'ting'. Min mening er at dette gapet i vår forståelse ligger 'mellom ørene', altså i maglende kunnskap om hjernens behandling av signaler fra ørene.

- Harald

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg stoler ikke på ørene mine som måleinstrumenter. Til gjengjeld finnes det heller ikke instrumenter som måler min opplevelse av å lytte til musikk. Jeg vet at min opplevelse av å lytte til musikk over stereoanlegget er farget av bl.a.
- om jeg er avslappet eller ikke
- min fascinasjon over elektrostathøytalere
- ditto fascinasjon over at en liten nål kan prike frem et stort lydbilde fra en svart plate som snurrer
- været, andre hendelser,...
- forventninger til siste nye gamle 'ræl'
Ydmykt nok tror jeg derfor ikke at mine subjektive opplevelser av musikk spilt over mitt anlegg nødvendigvis er noen god rettesnor for andres opplevelse av det samme. Ei heller nødvendigvis noen pålitelig indikator for en komponents iboende kvaliteter. Mine opplevelser er virkelige nok, men personlige.

Å stole utelukkende på ørene i spørsmål som lett kan takles med objektive målemetoder, som f.eks. om tweak X gir sortere bakgrunn eller større dynamisk kontrast, er en form for selvbedrag. Paradoksalt nok er det evnen til selvbedrag (eller manglende krav til full realisme) som gjør at vi opplever musikken i lytterommet som 'virkelig' og troverdig. Hadde derimot vår hørsel vært et finslipt måle- og analyseorgan, ville bløffen - altså den mangelfulle gjengivelsen av 'hermetisert' lyd - blitt avslørt umiddelbart.

Det er mye uoppdaget i spennet mellom hifi-utstyret (som vi forstår, kan måle, og tilogmed kan designe) og vår opplevelse av lyden fra våre anlegg. En rendyrket subjektivisme, slik Stereophile-kommentaren forsvarer, er uegnet til å belyse forholdet mellom lyden vi omgir oss med og vår opplevelse av den. Det samme kan sies om en rendyrket objektivisme som benekter at det eksisterer umålbare 'ting'. Min mening er at dette gapet i vår forståelse ligger 'mellom ørene', altså i maglende kunnskap om hjernens behandling av signaler fra ørene.

- Harald
Mener du på fullt alvor at du ville bli en bedre lytter hvis du forsto hvordan hjernen tolket det ørene hørte? Eller skulle du bruke denne kunnskapen til å avsløre flere feil i lydreproduksjonen?

Jeg mener musikk gir en individuell subjektiv opplevelse. Hvis dette ikke var tilfelle ville vi alle sansynligvis ha likt den samme musikken, eller hatt samme musikksmak.

Når det gjelder hvor naturlig eller virkelighetstro man opplever reproduksjonen, kan dette godt henge sammen med hvor god "fantasi" man har, eller hvor lett man lever seg inn i musikken. Jeg har ihvertfall aldri hørt reprodusert lyd som faktisk lurer meg til å tro at jeg hører the real thing. En veldig god innspilling gengitt av et veldig godt anlegg kan helt sikkert senke "fantasiterskelen" noe, men ikke fjerne den.

Jeg vil også påstå at hifiutstyr utvikles for å gjengi lyd og ikke musikk. Det er på dette grunnlaget det foretas målinger av komponentene, så uttalelesen om at *Music is subjective. Sound is not.* er ganske dekkende.

Tittelen på emnet var "Kan ikke objektivistene høre forskjellene?" Det tror jeg nok de fleste kan, men å innrømme det sitter nok ganske langt inne, spesielt når det ikke finnes noen god objektiv forklaring på hvorfor dette skulle være tilfelle.

Gammelt ræl er forøvrig ganske festlig; dvs dyrt gammelt ræl!

K

kbwh

Gjest
Så en kar på Audio asylum som hadde denne signaturlinjen:

/*Music is subjective. Sound is not.*/

Vet ikke hvor relevant det er, men uansett...  ;)
Signaturkvalitet over den der, jetman.

K

knutinh

Gjest
Signaturkvalitet over den der, jetman.
Ja. Ingeniører kan ikke hjelpe musikere å spille bedre, eller lydteknikere å skru på miksepulter og dippedutter. Det er to subjektive prosesser som er dårlig kartlagt og tett forbundet med "smak" og kultur. Men det å overføre et elektrisk signal, spenning som funksjon av tid fra et masteringstudio og til en forsterker i heimen - det krever ingen humanoria-fag!

-k

K

knutinh

Gjest
DUKK!!!!!!!...bastant og banal uttalelse. På hvilket grunnlag konkluderer du?
Om du med dette henviser til Dr.Løkkens test så er vel ikke det noen bombe, men den representerer neppe gjennomsnittet av audioholikere. Betviler testens empiriske oppbygning fra nevnte forskers hånd, og tolkning av resultatet. Grunnlaget er for tynt. I tillegg var ikke testen 100% objektiv :)
Den var både bastant, banal og upresis. Men poenget mitt var at korrekt kodet mp3 med bitrate rundt 256kbps er tydeligvis veldig vanskelig å skille fra CD. Selv om man får bruke sitt eget kostbare anlegg og bruke så mye tid man vil. På tross av hva "gullørene" hevder.

Selvfølgelig er 128kbps mp3 lastet ned fra P2P som har vært innom gudene vet hva ikke en god måte å teste formatet mp3 på. Det er heller ikke å sammenligne lyden på en pc med mp3 kontra et skikkelig stereoanlegg med CD.

Min påstand er at 128kbps mp3 også er svært brukbart til mange anvendelser. Min evne til å skille faller betydelig når jeg ikke kan sitte og bytte mellom A og B med 10 sekunders mellomrom. Og når jeg lytter til musikk trenger jeg skjelden å bytte slik.

mvh
Knut

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.348
Sted
Østfold
Men så gir, el er, ikke måleinstrumenter i seg selv noen musikk opplevelse heller, "mental drifting", i denne sammenheng er vel litt ok!? siden musikk i mange sammenheng = fölelser, for noen iallefall, bör jeg vel tillegge.....

mvh
Det har du helt rett i. Det skjer jo ikke sjeldent at folk nyter de enorme ytelsene til en komponent for så å oppdage at den ikke har vært tilkoblet den siste måneden. Da er det kjekkt med mental drifting, for slikt avsløres raskt med godt måleutstyr.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.348
Sted
Østfold
Hvem er objektivistene forresten? Det høres ut som om vi har en klart definert gruppe av objektivister og en klart definert gruppe av subjektivister mens det ikke ligger noen i mellom...

T

theStig

Gjest
Godt poeng. Jeg regner meg selv for å ligge en plass midt i mellom.

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Mener du på fullt alvor at du ville bli en bedre lytter hvis du forsto hvordan hjernen tolket det ørene hørte? Eller skulle du bruke denne kunnskapen til å avsløre flere feil i lydreproduksjonen?
Nei, da har jeg ikke uttrykt meg klart nok. En forståelse av kjeden lyd - ørets respons - nevral prosessering - mental bildedannelse burde derimot gjøre oss i stand til å lage enda bedre lydillusjonsmaskiner, samt forstå styrker og svakheter ved bruk av hørselen som analyseinstrument.  Dessuten vil jeg hevde at hjernens tolkning er en integrert del av hørselen:  Vi har ikke direkte bevisst  tilgang til 'rådataene' fra øret, selv ikke etter årelang lyttetrening.

Jeg mener musikk gir en individuell subjektiv opplevelse. Hvis dette ikke var tilfelle ville vi alle sansynligvis ha likt den samme musikken, eller hatt samme musikksmak.

Når det gjelder hvor naturlig eller virkelighetstro man opplever reproduksjonen, kan dette godt henge sammen med hvor god "fantasi" man har, eller hvor lett man lever seg inn i musikken. Jeg har ihvertfall aldri hørt reprodusert lyd som faktisk lurer meg til å tro at jeg hører the real thing. En veldig god innspilling gengitt av et veldig godt anlegg kan helt sikkert senke "fantasiterskelen" noe, men ikke fjerne den.
Et eksempel på 'troverdig' er at jeg automatisk forbinder et levende menneske med den lyden jeg hører fra nyhetsoppleseren på radio, selv over en klokkeradio til 49,90. Dette skjer jo fordi alternativet (nemlig at den teknisk sett lite menneskelignende lyden er fra et 'ikke-menneske') erfaringsmessig er lite sannsynlig. Når jeg slapper av i lytterommet en god fredagskveld så kan jeg faktisk sitte igjen med følelsen av å ha hatt  Oscar Peterson Trio på besøk, selv om jeg rasjonelt sett vet at dette er en illusjon.  
Jeg tror at noe av fascinasjonen med hifi (utover det å nyte musikken) er at vårt sanseapparat utfordres. Erfaringsmessig og visuelt sett er det helt usannsynlig at Oscar Peterson, Ray Brown og Ed Thigpen spiller et intimt lite sett i en kjellerstue på Oslos østkant. Men hørselssansen forteller noe annet, nemlig at lyden stammer fra høyst levende mennesker som trakterer store instrumenter. Jeg tror at den spenningen som oppstår ('virkelige' lyder som kommer fra 'løse lufta') er noe jeg aldri kan bli helt klok på, men derimot vende tilbake til gang på gang.

Jeg vil også påstå at hifiutstyr utvikles for å gjengi lyd og ikke musikk. Det er på dette grunnlaget det foretas målinger av komponentene, så uttalelesen om at *Music is subjective. Sound is not.* er ganske dekkende.

Tittelen på emnet var "Kan ikke objektivistene høre forskjellene?" Det tror jeg nok de fleste kan, men å innrømme det sitter nok ganske langt inne, spesielt når det ikke finnes noen god objektiv forklaring på hvorfor dette skulle være tilfelle.

Gammelt ræl er forøvrig ganske festlig; dvs dyrt gammelt ræl!
Hva med denne varianten: "Listening is subjective, sound is not" ?

- Harald

K

knutinh

Gjest
Hvem er objektivistene forresten? Det høres ut som om vi har en klart definert gruppe av objektivister og en klart definert gruppe av subjektivister mens det ikke ligger noen i mellom...
"Alle" ligger vel et sted i mellom.

Men om man forkaster blindtester, målinger og teori som helt bortkastet vil jeg plassere deg langt ut på subjektivist-siden.

Hvis du derimot er skeptisk til menneskets egenskaper når det gjelder å gi konsistente resultater, og krever tyngre beviser bak en teori enn synsing, vil jeg plassere deg langt ut på "rasjonalist"/"objektivist"-siden.

Andre vil hevde at ytterpunktet for "objektivistisk" tankegang er å forkaste alle følelser og meninger, og bare basere seg på måleinstrumenter.

-k

O

om.s

Gjest
Det har du helt rett i. Det skjer jo ikke sjeldent at folk nyter de enorme ytelsene til en komponent for så å oppdage at den ikke har vært tilkoblet den siste måneden. Da er det kjekkt med mental drifting, for slikt avsløres raskt med godt måleutstyr.
Om så er tilfellet, sliter man vel strengt tatt med mer enn dårlig hörsel og sterke fölelser ;)

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.348
Sted
Østfold
Så sant så sant. Jeg føler vel at det er tilfellet med mange, og ofte ser det ut til at disse følelsene vekkes kraftig av en slem prislapp.

O

om.s

Gjest
Så sant så sant. Jeg føler vel at det er tilfellet med mange, og ofte ser det ut til at disse følelsene vekkes kraftig av en slem prislapp.
He he, kunsten er vel  å handle dyrt, billig  ;)

mvh

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
128 kbps låter så degradert, at det tar de fleste i en A-B test når det spilles av på et godt anlegg.
Trenger ikke godt anlegg for å høre forskjell på 128 kbps og 160 kbps. Forskjellen er gedigen på min Nokia 6680 med originale ørepropper. Mens forskjellen mellom 192 og 256 kbps var knapt hørbart med samme kilde.

Dog er det forskjell på koding og koder. Xing gir f.eks. svært dårlig kvalitet. Det samme gjelder mp3pro.

Da musikken på min mobil brukes i relativt støyfult miljø, klarer jeg fint å glede meg med musikk på 128-160 kbps abr.

T

theStig

Gjest
F.eks i bilen klarer jeg ikke å høre at 128 kbps er degradert, men på hodetelefoner er det helt åpenbart.

R

Ronny_D

Gjest
Kan subjektivistene høre forskjellene?

dette var ikke ment som en tråd som skulle bli en lang diskusjon. jeg ville bare dele artikkelen med dere. men høvdingen burde uansett slette alt tullet i tråden i tilfelle noen vil ha en fruktbar diskusjon rundt temaet.

jeg syns det er vanskelig å diskutere dette da selve artikkelen forutsetter at en del av objektivistgruppen ikke har forutsetninger for å forstå temaet. Det blir så fort bare steile motsetninger og flaming. Men det er nå en interessant påstand da. At noen ikke er i stand til å høre klangforskjeller og de små tingene i musikken som gjør det mer levende.
Jeg stusser litt... Subjektivister og Objektivister hvem er det ?
Det er da alt for Unyansert.
Er det med eller uten teknisk bakgrunn ?
Hva med musikere ? Er det en egen gruppe eller fordeler disse seg ?
Jeg forstår heller ikke hvordan en lyttetest A / B kan være objektiv ? Den virkelige sannhet er aldri sammenlikningsgrunnlag, og det harmoniske spekter kan slå ut (slår ut) tilfeldig. Harmonisk eller disharmonisk ? Endring i spektral balanse kan fint være velgjørende for ett instrument mens det for andre instrumenter ikke er kledelig, ikke nært kledelig engang.
Som å ta to trebiter og slå mot hverandre, forskjellig klang og pulsgjengivelse avhengig av trekvalitet, hva man liker å høre på er en vurdering ut fra lydens sammensetting, akkurat som forskjellige musikere har sine favorittpinner å spille på. Denne vurdering kan så gjøres av en proffesjonell musiker eller en uten å være farvet med musikalsk bakgrunn.
Det kan jo ha sine fordeler ettersom musikkverden er delt i minst to forskjellige inndelingsformer av grunntoner. Hva er det med disse musikerne som ikke kan enes og snakke samme språk ? forskjellige skalaer... med forskjellige stemminger og akkordmuligheter SÅ forskjellig at disse vanskelig lar seg blande.
Jeg lurer også på graden av emosjonellt engasjemang, ingen kan vel høre musikk som de liker uten å bli følelsesmessig engasjert på en aller annen måte. Endorfiner er såpass sterke saker at disse er utløsede faktorer for å miste kontroll over sinn og følelser. Alikevell mener jeg det er det rart om noen får kjødelige lyster av lukten til ny elektronikk på samme måte som det motsatte kjønn (det gjelder visst ikke samme for musikere som tenner bare det er kjønn).
Som musikerne liker å si det, vi hører ikke dB og voltampere vi hører musikk. Impulser og emosjonelle lyder treffer lytteren.
Dersom Objektivitet som så er et mål finnes måleinstrumenter og analyser i hytt og trompeter.
Er det ikke meningen at musikken skal være stimulerende, hva fan er den til for da ?

K

knutinh

Gjest
Re: Kan subjektivistene høre forskjellene?

Det har blitt foreslått omdøpt til Subjektivister og Rasjonalister.
Dersom Objektivitet som så er et mål finnes måleinstrumenter og analyser i hytt og trompeter.
Er det ikke meningen at musikken skal være stimulerende, hva fan er den til for da ?
Du har ikke forstått poenget. Musikk er følelser. Lyd er pertubasjoner rundt likevektstrykket og har ingenting med følelser å gjøre. Lyd er dog nødvendig for å formidle musikk.

-k

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
rasjonalist syns jeg er et dårlig navn fordi det automatisk sier at den andre gruppen ikke er rasjonell :)

R

Ronny_D

Gjest
Kan subjektivistene høre forskjellene?

Det har blitt foreslått omdøpt til Subjektivister og Rasjonalister.
Du har ikke forstått poenget. Musikk er følelser. Lyd er pertubasjoner rundt likevektstrykket og har ingenting med følelser å gjøre. Lyd er dog nødvendig for å formidle musikk.

-k
pøh eller ?
Musikk er følelser formidlet via lyd (og bilde), og må settes i sammenheng.
Poenget ?? I alle dager, jeg mener virkelig at ingen lytteseanse kan være helt objektiv, det er jo ingen reelle sammenlikninger med fasitten. Dersom musikken har mistet sin evne til å framstå stimulerende kan det neppe kalles musikk. I såfall er en Rasjonell analyse uten musikalsk innslag, det er nesten det samme som å ikke ha hørt, bare målt. Det er avskriving av målet, musikkformidlingen. En vurdering av formiddlingsresultatet på følelsesmessig nivå kan aldri bli helt rasjonell.
Mener du at Rasjonalister ikke blir følelsesmessig påvirket av variasjoner omkring likevektstrykket forårsaket av musikk, hvor rasjonellt er det ?

Igjenn::::::: jeg mener subjektivistene ikke hører forskjell, men at de kan bli emosjonellt engasjert av musikk sammen med rasjonalister er det liten tvil om.
Selvfølgelig vil en ren subjektiv bedømmelse slå ut tilfeldig så lenge virkeligheten ikke er med i sammenlikningen. Verden vil som kjent bedras, og den virkelige verden er kanskje en smule hardere og råere enn mange ser ut til å foretrekke. En ren subjektiv bedømmelse er som å slå kron og mynt så lenge den reelle sannhet ikke blir brukt som referanse. Det kan bare bli tilfeldig og subjektivt med begrenset relevans.

Siden verden vil bedras er ikke virkeligheten aktuell lengre ???

På den andre side er det klangbalanser og instrumentvalg som gjøres subjektivt av musikeren, spørsmålet blir da om disse nyanser i klangbalanse mellom to tilsynelatende identiske instrumenter skal eller kan formiddles. Og hvordan disse nyanser kan endre seg med valg av avspillingsutstyr og instrumentsammensetting. Hvordan denne formidling framstår er viktig for å formiddle ett helhetlig lydbilde. Det er i denne vurdering av helhetlig lydbilde på ett musikalsk nivå rasjonalister ofte hopper over skal jeg tolke Trådstarter. En subjektiv vurdering av instrumenters klangbalanse er også grunnlaget for musikerens valg. Der er disse valg og nyanser som da blir interessante i vurdering av formiddlingskvaliteten til lyd, ikke om det rasjonellt er mere forvrenging. Om disse valg kan kalles subjektive eller objektive er bare en ny avsporing. Mange foretrekker farvet lyd det er tydelig, spørsmålet er heller om denne foretrukkede farving er tilfeldig valgt, eller på hvilket grunnlag farvingen til avspillingen velges. Og det er på samme grunnlag utvelgelsen av avspillingsutstyr gjøres dersom persepsjonen enda har betydning. Noe jeg håper den har.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Aner ikke, selv er jeg subjektivist da jeg mener at virkelighetsoppfatningen er individuell og påvirket av subjektet selv. Imidlertid er jeg objektivist i den forstand at jeg mener det stereoanlegget leverer fra seg, og alt som skjer i løpet av den prosessen, er objektive størrelser.

Jeg har foreslått "skeptikere" og "troende" da det i mye større grad beskriver ens standpunkt i debatter som dette. Skeptikerne er de som ikke tror på noe med mindre det kan bevises gjennom rasjonelle forklaringer og/eller objektive målinger, den troende er en som ikke trenger noen bevis eller vitenskapelig forklaring, en som mener at en forskjell han selv opplever er reell nettopp fordi han opplever den.

P

Parelius

Gjest
rasjonalist syns jeg er et dårlig navn fordi det automatisk sier at den andre gruppen ikke er rasjonell :)
Det er noe jeg personlig kan leve med. :)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Igjenn::::::: jeg mener subjektivistene ikke hører forskjell, men at de kan bli emosjonellt engasjert av musikk sammen med rasjonalister er det liten tvil om.
Selvfølgelig vil en ren subjektiv bedømmelse slå ut tilfeldig så lenge virkeligheten ikke er med i sammenlikningen. Verden vil som kjent bedras, og den virkelige verden er kanskje en smule hardere og råere enn mange ser ut til å foretrekke. En ren subjektiv bedømmelse er som å slå kron og mynt så lenge den reelle sannhet ikke blir brukt som referanse. Det kan bare bli tilfeldig og subjektivt med begrenset relevans.

Siden verden vil bedras er ikke virkeligheten aktuell lengre ???
Sjekk din egen profil! Donald Duck osv.... Min reelle sannhet og virkelighet er faktisk det jeg selv hører, og kommer alltid til å være det. Jeg tror ikke jeg orker å vente til du har lagt frem dine ugjendrivelige beviser for at virkeligheten er en annen.

Ivar:
Jeg liker fremdeles ikke "troende". Oppfatter dette som en negativ vinkling.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Princeton/Wordnet definerer "tro" (belief) som følger: "any cognitive content held as true". Det du skriver to setninger over (min reelle sannhet...) er følgelig selve definisjonen av tro, omtrent så presist som det går an å formulere den.

R

Ronny_D

Gjest

Sjekk din egen profil! Donald Duck osv.... Min reelle sannhet og virkelighet er faktisk det jeg selv hører, og kommer alltid til å være det. Jeg tror ikke jeg orker å vente til du har lagt frem dine ugjendrivelige beviser for at virkeligheten er en annen.
Hva er det med Donald Duck ?
Heldig er du som ikke spiller av recorded musikk men hører live, og ikke en virkelighetsillusjon via stereon. Det er så virkelig som det kan bli, og det trengs vel ikke bevises? Det er annerledes eller mere virkelig enn den lyd du kan få når du måtte synke til de dybder å måtte spille av fra ett lydlagringsmedium slik som cd.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Princeton/Wordnet definerer "tro" (belief) som følger: "any cognitive content held as true". Det du skriver to setninger over (min reelle sannhet...) er følgelig selve definisjonen av tro, omtrent så presist som det går an å formulere den.
Det er forskjell på tro i form av antakelser og tro i form av religion. "Beliefs" slik det er brukt ovenfor har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre. Det fungerer like bra på velprøvde vitenskapelige teorier. I henhold til definisjonen så er alt som selv den mest hardbarka objektivist har inni sitt hode "tro".

Det norske ordet "tro" kan ha to vidt forskjellige betydning som du roter sammen gang etter gang. Det kan bety antakelser og det kan bety religion. Antakelser er det samme som hypoteser og hypoteser har en flytende overgang mot etterprøvde og verifiserte teorier.

En nesten nøytral definisjon av kunnskap er: "justified beliefs", men "justified assumptions" vil kanskje være enda mer presist og mindre verdiladet. Beliefs betyr uansett her antakelser. Vitenskapsbasert kunnskap har høy grad av justification. Men den er ikke lagd av et annet stoff enn annen etterprøvd kunnskap. Det er graden av "justification" som avgjør hvor mye hold - og dermed kunnskap - det er i antakelsene.

R

Ronny_D

Gjest
Men Bx da, er det ikke kabelreligionen innen hifi ganske tydelig ?
Så sterk tro som framvises av enkelte kan virke mere påfallende enn nykristne som er rusa på livet.

B

brand-x

Gjest
Ubegripelig att forklaringen til Løkken ang. tro kan misforståes til å mene religion, det er jo vri det hele over til noe annet. Men på den annen side er det jo noen som sikkert tilhører en eller annen hifi-religion.
Jeg blir sikkert beskyldt for å tilhøre Løkkens jubelkor nå, og det gjør jeg jo forsåvitt i den grad jeg også bruker hans definisjon i disse sammenhenger og deler hans syn forøvrig.

mvh
brand-x

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Ubegripelig att forklaringen til Løkken ang. tro kan misforståes til å mene religion, det er jo vri det hele over til noe annet. Men på den annen side er det jo noen som sikkert tilhører en eller annen hifi-religion.
Jeg blir sikkert beskyldt for å tilhøre Løkkens jubelkor nå, og det gjør jeg jo forsåvitt i den grad jeg også bruker hans definisjon i disse sammenhenger og deler hans syn forøvrig.

mvh
brand-x
Nei, du tilhører neppe Løkkens fanklubb. Han har inntatt en langt mer forsonende holdning i det siste.

Jeg kan godta at enkelte har et nærmest religiøst forhold til dette med kabler, men det du hentyder her er at vi "troende" faktisk bare *tror* vi hører forskjell. Din holdning er at hvis du ikke selv hører forskjell på noe som helst, så skal heller ikke andre gjøre det. Det er kanskje på tide at noen som har et ok oppsett "leier" deg gjennom en lytteseanse og forteller deg hvilke forskjeller de hører med feks to forskjellige kabler. Hvis du da ikke hører det, må vi bare innse at du tilhører de som faktisk ikke er istand til å høre forskjell, og vi får prøve å finne et ok ord for dette også.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

mvh
brand-x
Vel, Løkken bruker princeton/wordnet som fasit, søker opp begrepet "belief" og overfører definisjonen her til "troende".
Hvis man derimot søker begrepet "believer" (troende) på Wordnet har vi plutselig bla denne definisjonen:

believer, worshiper, worshipper a person who has religious faith

den andre definisjonen av begrepet:
believer, truster a supporter who accepts something as true

viser jo med all tydelighet det problematiske i begrepet, ikke sant brand-x ;)

Edit: Lurer egentlig på hvorfor Løkken ikke søkte "believer" i utgangspunktet, det er jo det begrepet han har foreslått ..... ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Å kalle folk man er uenig i for troende er ganske nedlatende og latterliggjørende etter min mening. Men det er sikkert det som er meningen her.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Å kalle folk man er uenig i for troende er ganske nedlatende og latterliggjørende etter min mening. Men det er sikkert det som er meningen her.
You bet it is.... , billig retorikk igjen fra den kanten. Det er jo en krig som skal vinnes her, alle midler tillatt, koste hva det koste vil...... ;D

B

brand-x

Gjest
jetman selvfølgelig har du ett poeng i selve begrepsforklaringen og til deg ayaboh må jeg si att jeg har alldeles ikke tenkt å starte 2ndre hifi krig med deg eller de andre som støtter dere til "troen" ang hva dere hører. Det godtar jeg fullt ut. Jeg har "hørt" forskjell jeg også, men jeg er ikke overbevist lengre om det faktisk var slik. Men dette har jeg prøvd å forklart tidligere hva min skepsis bunner ut i men da hiver dere ut beskyldninger om att jeg ikke har lytteevne og dårlig grunnlag for å uttale meg av en eller annen grunn. Hvis dere skal skrive "PASs" på andre må dere vel tåle att andre bruker motsatt beskrivelse av dere ? Eller skal definisjonene gå bare den ene veien ? Jeg bare lurer.....

mvh
brand-x

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dette minner meg om en humoristisk liste jeg fikk over 20 ting man kan si til folk for å irritere dem.

Å svare folk med "-ja, det er hva du tror", var ett av punktene på den lista, husker jeg. Slikt er ikke utpreget forsonende.

O

OldBoy

Gjest
Dette minner meg om en humoristisk liste jeg fikk over 20 ting man kan si til folk for å irritere dem.

Å svare folk med "-ja, det er hva du tror", var ett av punktene på den lista, husker jeg. Slikt er ikke utpreget forsonende.
Denne debatten formelig roper etter de 19 øvrige punktene også. :) :)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det norske ordet "tro" kan ha to vidt forskjellige betydning som du roter sammen gang etter gang. Det kan bety antakelser og det kan bety religion. Antakelser er det samme som hypoteser og hypoteser har en flytende overgang mot etterprøvde og verifiserte teorier.
Tro er en bred definisjon som omfatter, men ikke nødvendigvis betinger, noen form for religion. Forskjellen mellom tro og viten ligger i verifiserbarhet, men vitenskap, som også er en svært bred definisjon, rommer også tro i form av kognitiv eller empirisk vitenskap. Overgangen er glidende. Jeg kan ikke se at jeg roter med dette, da jeg har klargjort gjentatte ganger at jeg med troende mener "en som fastholder sannheter som ikke lar seg bevise/verifisere/etterprøve". I konteksten hifi betyr det ting som ikke lar seg verifisere teoretisk (beregninger, simuleringer), praktisk (målinger) eller empirisk (blindtester).

Hvor man befinner seg i troens verden, om det er mot det kognitive eller det mer religiøse hjørnet, varierer fra person til person, men jeg har aldri lagt skjul på at jeg betrakter mye av argumentasjonen fra hifi-troende påfallende lik argumentasjonen fra religiøst troende. Nivå én er å forsøke å avvise rasjonelle motargumenter med egne rasjonelle argumenter, hvis slike finnes. Da slike ofte ikke finnes går man ofte til nivå to som er å forsøke å vinne frem på rent retorisk snarere enn innholdsmessig grunnlag. Hvis heller ikke det virker er nivå 3 å argumentere ad hominen, med andre ord å gå til rene personangrep på motparten. Denne debatten har som man kan se allerede nådd nivå 3, personangrepene hagler, hvilket selvsagt ikke gjør det mindre fristende å dra paralleller til den religiøse avarten av tro.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Men Bx da, er det ikke kabelreligionen innen hifi ganske tydelig ?
Det æ'kke religion alt som glimrer vettu! 8)

Nå er det riktignok noen som omtaler stereoen som "husalteret". Det skjer jo med et glimt i øyet, men dette har i mine øyne mer til felles med religion enn noen som blir lurt (av andre eller av seg selv) til å tro at en kabel A låter myyye bedre enn kabel B).

Setter man lettlurthet og religiøsitet i samme bås, så er det ikke godt å vite hvem som blir mest forarget. De religiøse eller de som påstår å høre forskjell på kabler.

Så sterk tro som framvises av enkelte kan virke mere påfallende enn nykristne som er rusa på livet.
Det er jeg iofs helt enig i, men det er fortsatt en tro som i prinsippet kan bekreftes/avkreftes og da er det i min bok noe annet enn religion.

Selv om det utvilsomt er mye bedrag og selvbedrag ute og går, så synes jeg det er klokt å være litt ydmyk i forhold til påståtte lydforskjeller. Noen ganger er det nemlig hold i påstandene. Det er i alle fall min erfaring.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er jeg iofs helt enig i, men det er fortsatt en tro som  i prinsippet kan bekreftes/avkreftes og da er det i min bok noe annet enn religion.
Kan den avkreftes? Hvordan?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Så lenge musikk låter som musikk, er jeg fornøyd..............
Skulle jeg plutselig bli sinnsyk, så kjøper jeg et par kabler til 20k....
B there D that..........

Topp Bunn