Kan subjektivistene høre forskjellene?
dette var ikke ment som en tråd som skulle bli en lang diskusjon. jeg ville bare dele artikkelen med dere. men høvdingen burde uansett slette alt tullet i tråden i tilfelle noen vil ha en fruktbar diskusjon rundt temaet.
jeg syns det er vanskelig å diskutere dette da selve artikkelen forutsetter at en del av objektivistgruppen ikke har forutsetninger for å forstå temaet. Det blir så fort bare steile motsetninger og flaming. Men det er nå en interessant påstand da. At noen ikke er i stand til å høre klangforskjeller og de små tingene i musikken som gjør det mer levende.
Jeg stusser litt... Subjektivister og Objektivister hvem er det ?
Det er da alt for Unyansert.
Er det med eller uten teknisk bakgrunn ?
Hva med musikere ? Er det en egen gruppe eller fordeler disse seg ?
Jeg forstår heller ikke hvordan en lyttetest A / B kan være objektiv ? Den virkelige sannhet er aldri sammenlikningsgrunnlag, og det harmoniske spekter kan slå ut (slår ut) tilfeldig. Harmonisk eller disharmonisk ? Endring i spektral balanse kan fint være velgjørende for ett instrument mens det for andre instrumenter ikke er kledelig, ikke nært kledelig engang.
Som å ta to trebiter og slå mot hverandre, forskjellig klang og pulsgjengivelse avhengig av trekvalitet, hva man liker å høre på er en vurdering ut fra lydens sammensetting, akkurat som forskjellige musikere har sine favorittpinner å spille på. Denne vurdering kan så gjøres av en proffesjonell musiker eller en uten å være farvet med musikalsk bakgrunn.
Det kan jo ha sine fordeler ettersom musikkverden er delt i minst to forskjellige inndelingsformer av grunntoner. Hva er det med disse musikerne som ikke kan enes og snakke samme språk ? forskjellige skalaer... med forskjellige stemminger og akkordmuligheter SÅ forskjellig at disse vanskelig lar seg blande.
Jeg lurer også på graden av emosjonellt engasjemang, ingen kan vel høre musikk som de liker uten å bli følelsesmessig engasjert på en aller annen måte. Endorfiner er såpass sterke saker at disse er utløsede faktorer for å miste kontroll over sinn og følelser. Alikevell mener jeg det er det rart om noen får kjødelige lyster av lukten til ny elektronikk på samme måte som det motsatte kjønn (det gjelder visst ikke samme for musikere som tenner bare det er kjønn).
Som musikerne liker å si det, vi hører ikke dB og voltampere vi hører musikk. Impulser og emosjonelle lyder treffer lytteren.
Dersom Objektivitet som så er et mål finnes måleinstrumenter og analyser i hytt og trompeter.
Er det ikke meningen at musikken skal være stimulerende, hva fan er den til for da ?