Kan du fortelle meg noe om Gene Clark ?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Under en visitt i platebaren for ca 8 år siden fikk jeg en Gene Clark cd av Jakob. Han sa noe slikt som at den var grensesprengende bra.
Den så slik ut


Og selv om jeg har fryktelig stor respekt for musikksmaken til Jakob, han har jo tross alt den beste råkkestemmen i Norge, glemte jeg helt å høre på den. Vinylen jeg handlet virket vel mye mer spennende.
Tiden gikk og jeg la cdplaten på et så lurt sted at jeg ikke fant den igjen. Før i går. Vel, jeg husket jo at Jakob mente den var steinbra, så jeg førte alle nullene og enerne inn på harddisken min og lot det stå til.

Jakob hadde helt rett. Det er et knallbra album. Men jeg vet ingenting om Gene Clark. På produksjonen høres det ut som et voldsomt anfall av hybris, og det skulle ikke forundre meg om det var bortimot ukult å like denne skiva da den kom. For alt jeg vet er det skikkelig ukult å like den nå også.

Jeg står altså ovenfor to valg;
a)google.no -på nynorsk må vite.
b)spørre dere.

Jeg lukket øynene, krysset fingrene og gikk for b)

EDIT:eek:g denne tråden burde jeg vel lagt under Pop/Rock, beklager det.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Han er en av grunnleggerne av det ikke ukjente bandet The Byrds.
Er det "No Other" skiva du har, så er du heldig. Dette er nemlig ein klassikar av dimensjonar 8)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Ah. Der ser du. Jeg skulle ha fulgt bedre med i historietimen. Takk for trivia. Det er No Other jeg har ja, og klassiker av dimensjoner synes jeg var en bra beskrivelse.
Betyr dette at jeg må på Ringstrøms og kjøpe lp'er av The Byrds ? Såvidt jeg vet har jeg kun hørt en eneste sang av de og det var en Dylan cover.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Gene Clark var vel en av de som skrev en del av låtene i Byrds. Mener han var med et par år i starten. 64-66 ?
Var også innom gruppa på ei plate i 73.
Ellers gjorde han det vel best som soloartist, selv om det urettferdig nok aldri tok helt av.
Jeg har foruten Byrdsplatene, en av soloplatene hans i hylla. "This Byrd has Flown" eller noe sånt. Og en gruppe han var med i, Dillard & Clark, har jeg også en plate med.
Han døde i 91.

En av de store artistene i countryrocken.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Se her ja, dere er mye bedre(og kjekkere,) enn google.
rolfozzy, er Byrds katalogen + This Byrd Has Flown å anse som pliktkjøp ? Eller er det noen utgivelser man bare må ha og noen man kan hoppe bukk over ?
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Nå er ikke jeg rolfozzy, men i min bok er "Younger Than Yesterday" & "Sweetheart Of The Rodeo" de to sterkeste skivene til The Byrds - men de har ikke gitt ut noen direkte dårlig skive, så du ender nok opp med alle sammen åkke som ;D
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
decibelius, det er bare én rolfozzy, dette er noe vi andre bare må lære oss å leve med. Og tips om The Byrds og Gene Clark mottas fra alle med takk. Younger Than...og Sweetheart... er notert i blokka, er det like bra som No Other blir det nok til at jeg ender med alle ja.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det er nok noe med de fleste utgivelsene til Byrds som gjør at de absolutt er noe og ha. Jeg anbefaler disse.:

Mr. Tambourin Man
Turn Turn Turn
Younger than Yesterday
Fifth Dimension
The Notorious Byrd Brothers
Sweetheart of the Rodeo
Ballad of Easy Rider
Dr. Byrds & Mr. Hyde

Gene Clark skiva som jeg nevner kan nok være vrien og få tak i, men finner du den er det bare og kjøpe.

 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Og der kom det enda flere titler på blokka. Gode ting. Marianne Faithfull tipsene dine traff blink, så jeg satser på at du er like treffsikker denne gangen også. Spotify renner over av The Byrds og av de sangene jeg har hørt på så langt vil jeg tippe det er en brukbar sjanse for at brødrene Felice har hørt mer enn én skive av disse gutta.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
Og der kom det enda flere titler på blokka. Gode ting. Marianne Faithfull tipsene dine traff blink, så jeg satser på at du er like treffsikker denne gangen også. Spotify renner over av The Byrds og av de sangene jeg har hørt på så langt vil jeg tippe det er en brukbar sjanse for at brødrene Felice har hørt mer enn én skive av disse gutta.
Siden du nevner Felice Brothers her, kan jeg anbefale at du tar en lytt til The Basement Tapes - Bob Dylan & The Band.
Nettopp kommet ut i remastret utgave med bra, men heldigvis, den rufsete upolerte livefeelingen som skal være der.
Dette er vel den innspillingen med Dylan & Band hvor det tydeligst merkes påvirkninga på Felice Brothers. ET MUST.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
rolfozzy skrev:
Dette er vel den innspillingen med Dylan & Band hvor det tydeligst merkes påvirkninga på Felice Brothers. ET MUST.
Takk sjefen, den er herved bestillt.
 
Topp Bunn