Kamera: Husker du ?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nylig hadde jeg en prat med en bekjent der vi kom inn på hvilke kamera vi har hatt, hvordan det begynte, og hvor ofte vi skifter ut.
Jeg påsto at vi skifter oftere nå enn før, at kameratyper hadde lengre levetid før.
Men ved nærmere gjennomgang ser jeg at det ikke stemmer.
I ungdommen hadde det mye med økonomi å gjøre, senere betydde det mindre.
Med unntak av det festlige 80-tallet, da kamera ble lite brukt, ligger utskifting på ca. hvert 4. år

Min kamera-historie ser omtrent slik ut, en gang raskt notert etter hukommelsen:
Kodak instamatic -1972
Praktica LTL -1976
Canon AE-1 -1982
Canon EOS 650 -1991
Nikon F401 -1993
Canon Ixus APS -2001
Nikon Coolpix 4500 -2002
Sanyo Xacti VPC-C5 -2005
Canon HF10 -2009
Nikon D80 -2008
Nikon D700 -2011
Nikon D600 -2014
Nikon D750 -2018

Ser ut som jeg bør vente et par år med å skifte.
Og nå som det nærmer seg lang ferie. Kan ikke love at jeg klarer å holde meg.

Første seriøse kamera var en Praktica, av alle ting. Synd at jeg gav vekk den, der var det mange gode minner.
Noen flere som husker hva de har hatt, og hva det begynte med?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Filmbasert kompaktkamera
Filmbasert speilrefleks
Digitalt canon powershot ett-eller-annet
Canon EOS 40D kjøpt for 11-12 år siden - det er fortsatt det jeg har i dag og ingen umiddelbare planer om å bytte det ut.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg var for redd til å kjøpe kamera med film, for jeg følte det var så skummelt at det ble brukt film. Og at det da kostet penger for hver eneste unødvendige eksponering jeg tok.

Så jeg ventet til det fantes oppnåelige digitale kameraer, og da slo jeg til.

Nikon:
D70
D200
D2x
D800


D2x skuffa voldsomt til mitt bruksområde. Så interessen hadde allerede dabbet av en del da D800 endelig kom. Og da hadde jeg over flere år satt av penger til nytt kamera, så jeg kjøpte det ved lansering selv om interessen var litt laber, vel vitende om at da var jeg "ferdig" , og har dessverre brukt det veldig lite. Men det er et fantastisk godt kamera, og jeg føler at om interessen hadde blomstret opp igjen ville jeg ikke fått lyst til å kjøpe noe nytt.

Kan hende jeg burde solgt unna istedenfor. Har sikkert utstyr til over 150.000 liggende i skuffer og skap som aldri blir brukt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Pentax Z70 - 1995
Olympus E-400 - 2007
Olympus E5 mark1 - 2015

Sammen med bruktkjøp av mye optikk fikk jeg et E5 mark1 hus og det første Lumix huset også.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Jeg startet også med et Kodak instamatic på slutten av 70-tallet, senere ble det et kompaktkamera av et slag jeg ikke husker, frem til et Canon AE-1 på tampen av 80-tallet da jeg hadde foto på ungdomsskolen. I studietiden ble det nytt kompaktkamera fra Fujifilm som overlevde det meste frem til digitalkameraene begynte å komme. Et lite Sony ble det første digitalkameraet jeg hadde, kvaliteten på filene var så som så og gleden var stor da jeg fikk fatt i et Canon EOS 450. Deretter har det fulgt en rekke kamera, også mange analoge da jeg fortsatt fotograferer nesten mer med film i dag enn digitalt. Listen etter EOS 450 ser slik ut, fritt etter hukommelsen:

Canon 40D
Nikon D700, jeg slet faktisk ut to slike
Leica M8
Leica M9
Leica M6
Leica MP
Leica IIIC
Ricoh GRII
Nikon D750
Fuji X-Pro-2

Nå sitter jeg igjen med X-pro2 og Ricoh GRII av digitale hus. I tillegg har jeg nå igjen disse analoge kameraene etter å ha solgt unna en del i vår;
Nikon F
Nikon F2
Nikon F5
Hasselblad CM500
Rolleicord III
Leica M4
I tillegg kommer noen mellomformat bokskamera, Holga, Olumpus Mju og litt selvbygde pinhole bokser.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Mitt første kamera var et kompakt film kamera var av merke Yashica, men ble forholdsvis lite brukt.
Digitalkamerarekkefølgen tror jeg skal se slik ut:
Canon Powershot S1 IS
Canon Powershot S2 IS
Nikon D70s
Canon IXUS (husker ikke modell)
Canon IXUS (husker ikke modell)
Nikon D80
Ricoh (kompakt, husker ikke modell)
Nikon D300s
Nikon D700
Nikon D40
Canon Powershot SX700 HS
Nikon D810
Nikon D3300
Nikon D750
Nikon D5500

Kompaktmodellene har vært i parallell med speilrefleks, det samme har fullformat og crop på speilrefleks fom D700. D40 kjøpte jeg bare for morro skyld med tanke på at den har elektronisk lukker.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Film:
Fuji ST701
Yashica (husker ikke modell)
Nikon F2
Nikon F90x
Hasselblad CM500
Canon EOS-1n

Digital:
Canon EOS-1 D Mk2
Canon EOS-5D
Canon EOS-1 Ds Mk2
Nikon D3
Leica X2
Nikon D700
Nikon D3S
Fuji X-T2

Har vel de fleste av disse fremdeles. Det morsomme er selvfølgelig at jeg er tilbake til Fuji etter ca 45 år. X-T2 virker alt for lite etter å ha brukt EOS-1 og D3/D3S i mange år, men det har høy mekanisk kvalitet og fungerer veldig bra. I tillegg er optikken utrolig bra. Bildekvaliteten er også topp hvis du bruker siste versjon Capture One.
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.336
Antall liker
3.247
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
I barnesko: En eller annen boks fra Kodak...
Fra før stemmeskiftet til stemmeskifte utført: Agfa med kube blits...

2 år før militæret: Minolta XE-5 (nydelig kamera)
I militæret: Pentax ME (Kompakt liten tass)

Deretter:
Pentax Super-A
Nikon F-801
Nikon F-5
Nikon F-2AS (drømmekameraet - "alltid" ønsket meg)

Digitalt:
Nikon D70
Nikon D2X
Nikon D2XS
Nikon D200
Nikon D700 (den drasser jeg rundt med fortsatt)

Ellers er hylla fylt med gammelt analogt Nikonstæsj & litt annet. Blant annet 2 stk Kodak Retina "smykker" (aldri testet de..)
JAN_6441_2.jpg

JAN_5139_2.jpg
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Den Nikon samlingen var virkelig flott, mangler bare F6 i pro-rekken.
Forøvrig en fin idé å legge ut bilder av det en har også, min hylle er nok ikke like fin og komplett som denne, men jeg skal prøve å få lagt ut et bilde eller to, håper flere gjør det samme om de har mulighet.
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.336
Antall liker
3.247
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Den Nikon samlingen var virkelig flott, mangler bare F6 i pro-rekken.
Forøvrig en fin idé å legge ut bilder av det en har også, min hylle er nok ikke like fin og komplett som denne, men jeg skal prøve å få lagt ut et bilde eller to, håper flere gjør det samme om de har mulighet.
F6 - ja, men det blir litt "seigt" å handle en fin F6 og sette i hylla bare for å komplettere pro serien. Har vært på nippet flere ganger. Mangler også et typisk F5 objektiv.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ikke så mange fotokameraer men startet med et eller annet Øst? Tysk 120 (Kompakt) kamera lånt av foreldrene, sammen med instamatic og et "110" postordrekamera som "skjøt" bildene "langsveis på 16mm film, dessverre lakk driten lys osv... ellers litt morsomt. så,

- Ricoh XR-2S -- beste kameraet jeg har hatt og langt forut for sin tid (og foran Nikon og Canon). Pentax K fatning (som bla Ptaktica) gir stort utvalg i linser.
Copal Blade shutter
- XR2 ble solgt rundt 80 for å finansiere et Super8 film kamera samtidig som jeg kjøpte et mindre....
- Ricoh 35mm Pocket kamera som faktisk tok fab bilder, ingen zoom.

Så ble det smalfilm for alle pÆng.....
Angret etterhvert på salget av XR2n.. mer om det senere

- Sigma SD14 digitale 14 MB, med 3 sjikts RGB chip som simulerer film, nokså fab, Det var egentlig junior som kjøpte dette men etterhvert synes han at det ble litt
heftig ift hans bruk så han endte med et Finepix og jeg kunne benytte Sigmaen som mitt eget. Fab kamera som skyter bla RAW format.

Likevel, savnet alltid XR2n og forsøkte å kjøpe noen brukte på eBay men det er/var alltid noe galt med de men før eller siden så får jeg tak i et problemfritt. Det har copal lukker av metall og hadde dobbelt så raske lukkertider som samtidige Nikon og Canon. Veldig bra lysmålersysytem, ekstremt enkelt å hurtiginnstille i motsetning til moderne digitalkameraer jeg har vært borte i og, suveren funksjon for dybdeskaphetssjekk.
Vel, ...

Nylig, ... kunne jeg ikke stå for fristelsen å grabbe disse for et par hundre pr stk.....

Det 300v rammet er sinnsykt avansert men viktigst for meg, det er lynkjapp i oppstart og fokusering, en av grunnene til at jeg foretrekker filmkameraer, både still og levende...

Begge funker som F `N måtte bytte eBayoriginalbatt til nada....


Canon 1000F
IMG_3420.jpg


Canon 300V med Tamron 28-300mm
IMG_3421.jpg


IMG_3422.jpg


Vis vedlegget 546635


 

Vedlegg

Sist redigert:

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Innlegg
211
Antall liker
101
Pentax ME super
Nikon D50
Nikon D7000
Ikke så mange,men de har tjent meg godt.
 
Topp Bunn