Kalibrering av The Frame

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Som medlem av målemafiaen må jeg naturlig nok kalibrere TV'n på hytta 😁 Jeg har fått gråtonene til å sitte, men trenger noen tips til hvordan jeg skal få grønntonene på plass.

    fargerom hytta.jpg
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Prøver du manuelt eller bruker du kalibreringsverktøy?

    Jeg har litt dårlig erfaring med å bruke TV-skjermer til kritiske ting som bildebehandling, så jeg endte med å justere manuelt til det lignet mest mulig på en godt kalibrert dataskjerm. Morroa begynner når fargene du skal vise er utenfor det skjermen klarer.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker x-rite i1 display pro probe og HCFR programmet. Jeg får dessverre bare kalibrert standard dynamisk område, av en eller annen grunn får jeg ikke laptopen til å sende HDR til samsung TV'n.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    OK, jeg prøvde med Spyder, men har inntrykk av at TV'en (Sony) rett og slett ikke er laget for å kalibreres på den måten. Dataskjermer har vel et større fargerom enn TV'er, som er spesialisert til å håndtere et ganske veldefinert signal.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er omvendt her Laptopen sier den kan sende HDR signaler men ikke vise dem. Dessverre ser den ikke at TV'n er HDR kompatibel. En annen raritet var at jeg måtte bruke en USB-C til HDMI-overgang for at TV'n ga meg mulighet for å justere fargerommet og sette den i filmmodus. Med en vanlig HDMI tilkobling ble laptopen gjenkjent som en PC med begrensede justeringsmuligheter.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg er på sporet av en løsning. I følge en kalibreringsnerd på youtube skal man starte med gamma og bare justere grønt, deretter gråskala med RGB og til slutt fargerommet. Det betyr at jeg har litt å gjøre ut over kvelden :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.390
    Torget vurderinger
    23
    Beste tusenlappen EVER spent... den jeg betalte leverandøren for full kalibrering da jeg kjøpte ny TV for to år siden. Finner ikke noe feil ved fargene heller...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Etter noen timer med justeringer er dette det beste jeg klarer å få til :) Det er ikke absolutt alle parametere som sitter, men dette får holde:LOL:

    fargerom hytta.jpg


    gråtoner hytta.jpg


    gamma hytta.jpg


    fargetemp hytta.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Må bare dele dette :) Har en 65" The Frame hjemme som står i FilmMakerMode og som den målenerden jeg er måtte jeg jo sjekke hvordan den kalibreringen var. Det var imponerende for å si det mildt, nesten perfekt, kun små justeringer så fikk jeg dette resultatet:

    fargerom oppe.jpg


    Gråtoner oppe.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde selvfølgelig kalibrert med feil gråtone skala 0-255 i stedet for 16-235 :oops: Dette ble resultatet etter siste runde med riktige gråtoner (mulig jeg justerer litt til).


    hytta8.jpg
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hva som er riktig kommer an på hvordan man har konfigurert HDMI output og tildels tv'en. For alle som ikke aner hva jeg snakker om, så er 0-255 det riktige å bruke.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg har forstått det riktig så er 16-235 riktig for tv generelt og 0-255 riktig for PC. 0/16 og 255/235 er sort og hvit, men inndelingen er forskjellig. Begge er vel 8 bit.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Utgangssignalet er alltid 0-255, men i InfoFrame broadcastes det om man skal tolke disse signalene som 0-255 eller 16-235.
    Alle PC'er vil som standard krympe 0-255 til 16-235 når du kobler de til en HDTV. (For dette er det mest brukervennlige for folk flest) Så da vil 0-255 i kalibreringsprogrammet være det riktige.

    Skal du gjøre det helt eksakt må output fra PC'en tvinges til 0-255 uten at signalet blir krympet, kalibreringsprogrammet settes så til 16-235, og det må være en muligheti TV'en til å tvinge den til å "se" 16-235 (selv om du altså sender 0-255 som i følge InfoFrame skal tolkes som 0-255).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Jeg har satt HCFR til å sende 16-235 fra PC'n, men jeg er usikker på hvordan jeg skal tvinge TV'n til å se 16-235. Jeg trodde det var default?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er "default" men ingen automatikk.
    TV'en vil fortelle at den er en HDTV som foretrekker 16-235, og det vil gjøre at PC'en vil komprimere 0-255 til 16-235. Signalet i seg selv er alltid 0-255 men innholdet vil bli komprimert til å fylle 16-235 av disse, litt som en lossy mp3. Setter du HCFR til 16-235 vil du da kalibrere for ca. 31-219.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar nma, det virker som at du har god oversikt. Jeg skal sjekke en gang til på hytta. Her hjemme tror jeg det må være riktig fordi det bildet jeg har nå er virkelig bra.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    nma, tror du det har noe å si at jeg bruker USB-C porten på laptoppen med en overgang til HDMI? Jeg måtte bruke overgangen for å tilgang til avanserte innstillinger og filmodus på TV'n.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke har det har noe å si.
    Du kan teste selv med pluge-mønsteren øverst til venstre samt den øverste til høyre på denne siden: https://www.finalcolor.com/downloads

    Ser du at forskjell på 0 og 64 på det første bildet, så komprimerer pc'en signalet. Tilsvarende på det andre bildet, samt på andre enden 1023 vs 940 (hvor du kan justere kontrast, og såkalt "whiter than white").
    Riktig output fra PC'en skal være ikke-komprimert, men man skal da overstyre TV'en til å likevel tolke det som om det var et 16-236-signal. Level 16/64 skal da være helt sort. Først da kan du sette HCFR til 16-235.

    Etter kalibrering må du sette TV'en tilbake til normal/auto for at fargene skal bli normale i Windows.

    (På dedikerte mønstergeneratorer/lignende mønstre fra en Blu-Ray-spiller, trenger man ikke å overstyre TV'en. Må må altså "jukse" litt når man bruker pc'en til kalibrering)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk igjen for svar :) Colorist var ett nytt yrke for meg, men jeg ser helt klart viktigheten. Jeg har DVE Blu-Ray disken som jeg også kan teste med.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Blir fremdeles ikke helt klok på dette. Ser ut som at pc'n komprimerer, men det ser helt likt ut på PC skjermen og tv'n. Alle testbilder jeg finner på youtube viser svarttoner helt ned til 0. Hvittoner er også pent gradert helt opp til 255.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du kan ikke kjøre testbilder fra youtube. På en pc blir video fra youtube konvertert fra 16-235 til 0-255. Så blir dette nedkonvertert tilbake til 16-235 når det blir sendt til tv’en din.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det avenging av hvordan feks appletv'n er stilt inn og hvordan tven's HDMI er stilt inn? Her står alt på low. Glemte å si at jeg ser youtube-testbildene enten direkte på TV'n eller fra en appletv.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ganske sikker på at Apple TV gjør det samme som en PC. Mer usikker på TV'ens innebygde app, men det er vel noe av det samme der også.
    Men altså, dette spiller mindre rolle. Poenget er at 0-255 settingen ei HCFR er stort sett den riktige innstillingen når man skal kalibrere. Når den står på 0-255 og PC'en komprimerer innholdet til 16-236, så vil 0-255 settingen i HCFR også følge med slik at man da i realiteten kalibrerer for 16-235.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nok en gang takk for svar :) Jeg kan også teste med DVE-disken og AVS HD 709 disken. Det ser dessuten ut som at sønnen min snart får Calman utstyr på jobben sin, så da byr det seg sikkert en mulighet for skikkelig kalibrering😁
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut til at 0-255 stemmer med AVS HD 709. Her er ny kalibrering med 0-255:

    RBG med Gamma oppe5.png


    CIE oppe5.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn