Kald vinter?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Navlebeskuerne tror vi har en kald vinter. Kloden har magasinert ENORME mengder energi som slett ikke forsvinner bare fordi små deler av kula er kaldere enn normalt de siste 30 år.
Den lokale kulde er basert i konkrete meteorologiske fenomener, ikke i lange klimatiske effekter. Denne diskusjonen er litt teit, egentlig, sett i lys av det faktum at vi har en varmere klode enn noensinne tideligere målt. (Må her understreke MÅLT, for det har selvsagt vært varmere på kloden i historisk tid)

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Ingen hører da vel på målemafiaen. ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Nå har jeg tenkt ut løsningen på klimaproblemet. Vi gjør bare om energien vi har for mye av til masse. E=mc2, som kjent. Det gjenstår riktignok noen praktiske detaljer, men dette bør vel gi meg fredsprisen pluss noen andre nobelpriser neste år?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.388
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Nå har jeg tenkt ut løsningen på klimaproblemet. Vi gjør bare om energien vi har for mye av til masse. E=mc2, som kjent. Det gjenstår riktignok noen praktiske detaljer, men dette bør vel gi meg fredsprisen pluss noen andre nobelpriser neste år?
Og massen, som vel vil være rimelig anseelig av størrelse, plasseres hvor? 8)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Honkey-Chateau skrev:
Navlebeskuerne tror vi har en kald vinter. Kloden har magasinert ENORME mengder energi som slett ikke forsvinner bare fordi små deler av kula er kaldere enn normalt de siste 30 år.
Den lokale kulde er basert i konkrete meteorologiske fenomener, ikke i lange klimatiske effekter. Denne diskusjonen er litt teit, egentlig, sett i lys av det faktum at vi har en varmere klode enn noensinne tideligere målt. (Må her understreke MÅLT, for det har selvsagt vært varmere på kloden i historisk tid)

Honkey
Global surface air temperatures October 2010 in the Northern Hemisphere was characterised by average or relatively cold conditions, except areas in NE Canada, Greenland and NW Siberia, which were warm. Otherwise, relative cold conditions prevailed, especially in Europe, China and in the northern Pacific Ocean.
The Southern Hemisphere in general was relatively cold or close to average conditions. Especially central South America, the southern part of Africa and Australia were relatively cold. There were no major warm areas.
Near Equator conditions were influenced by the onset of a new La Nina situation. Relatively low temperatures therefore characterised most of the Equatorial regions in the Pacific Ocean.
In the Arctic relatively low temperatures characterised NW Greenland and the northernmost part of Canadian Arctic. Otherwise, most of the Arctic experienced above average temperatures.
In the Antarctic relatively warm conditions characterised the Peninsula and parts of both West and East Antarctica. The major part of East Antarctic, however, was near or below average temperatures.
http://www.climate4you.com/Text/Climate4you%20October%202010.pdf

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.986
Hva er det dere sier? Blir det vinter og kaldt? Det har aldri skjedd før, iallefall ikke de siste 6 måneder.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
lars_erik skrev:
BT skrev:
Blir det så mye masse da? Mener å huske at lite masse tilsvarer store mengder energi.
Spørsmålet er heller hva slags masse man skal lage.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
lars_erik skrev:
BT skrev:
Blir det så mye masse da? Mener å huske at lite masse tilsvarer store mengder energi.
Spørsmålet er heller hva slags masse man skal lage.
Det er her nobelprisen kommmer inn i bildet. ;D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.083
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte mitt billass nr. to med koks idag.
Kald vinter? Nei, vinteren har jo ikke begynt ennå.

Men egentlig er det koselig med klarvær og kulde. Snart har vi skøyteis på vannet, og dette er slett ikke bortkastet. Og så får jeg økt matlyst, lyst til å drikke øl og akevitt og høre musikk. Og krype under dyna ....

-unnskyld hvis dette var ment som en sånn diskutere-menneskeskapte-klimaendringer-tråd, eller en klage-på-den jævla-kulda-tråd. Jeg kan slenge med på begge, akkurat like lite konstruktivt .

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.672
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jobber natt. Ute. Småkjølig i natt. Men med stilongs, tolags ulltrøye, balaklava og skikkelige hanske er det ikke noe stress.

Håper på en minst like kald vinter.

For da setter man ekstra pris på sommern. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mnjaa... Hadde det vært litt varmere ville jeg satt litt mer pris på vinteren. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Litt på siden av trådstarters intensjoner, men skitt au!

Kulde er relativt, veldig relativt, så får målemafiaen si hva pokker de vil !

De minus 8 grader som var her i Oslo i morges, da leiebilen måtte flyttes, er fanden så mye kaldere enn de minus 24 som var på Kirkenes da vi reiste derfra i går !

Nå har i tillegg snøen lavet ned og så langt er det nærmere en halv meter som har kommet fra oven, og hvor mye mer som kommer før vi er hjemme aner jeg ikke, men det jeg vet er at "mine" minus "noenogtyve" er MYE varmere enn disse puslegradene i Oslo. Snøen må jo måkes bort og da blir man jo varm som bare pokker! Så relativt, sånn gjennomsnittlig, er Finnmarkskulda mye varmere enn Oslokulda! ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kom til Bergen, Spiralis. Der er de minus 4 vi har nå minst like strenge som Oslos 8, om ikke verre. Det er råken som gjør det. Spesielt her ute i Ytre Sandviken. Det føles nesten som vår når vi kommer inn i sentrum. :-\

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.964
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Kom til Bergen, Spiralis. Der er de minus 4 vi har nå minst like strenge som Oslos 8, om ikke verre. Det er råken som gjør det. Spesielt her ute i Ytre Sandviken. Det føles nesten som vår når vi kommer inn i sentrum. :-\
Minus 7 her ute på strilalandet. Bilen min, stakkar, må stå ute, 50 meter fra sjøen. Den er så full av iskrystaller at den kunne vært en Swarovski- kreasjon. Et helvete å skrape ren. :p

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
baluba skrev:
Minus 7 her ute på strilalandet. Bilen min, stakkar, må stå ute, 50 meter fra sjøen. Den er så full av iskrystaller at den kunne vært en Swarovski- kreasjon. Et helvete å skrape ren. :p

mvh
Ja, de fire gradene var vel inne på met. institutt Nygårdstangen, så temperaturen her ute i Sandviken er nok også lavere enn det.

V

vredensgnag

Gjest
Stockholm sentrum er skitkaldt om vinteren - pga elven, selv når det bare er et par minusgrader.

Da foretrekker jeg 25 minus på Røros - knusktørr kulde.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Global surface air temperatures October 2010 in the Northern Hemisphere was characterised by average or relatively cold conditions, except areas in NE Canada, Greenland and NW Siberia, which were warm. Otherwise, relative cold conditions prevailed, especially in Europe, China and in the northern Pacific Ocean.
The Southern Hemisphere in general was relatively cold or close to average conditions. Especially central South America, the southern part of Africa and Australia were relatively cold. There were no major warm areas.
Near Equator conditions were influenced by the onset of a new La Nina situation. Relatively low temperatures therefore characterised most of the Equatorial regions in the Pacific Ocean.
In the Arctic relatively low temperatures characterised NW Greenland and the northernmost part of Canadian Arctic. Otherwise, most of the Arctic experienced above average temperatures.
In the Antarctic relatively warm conditions characterised the Peninsula and parts of both West and East Antarctica. The major part of East Antarctic, however, was near or below average temperatures.
http://www.climate4you.com/Text/Climate4you%20October%202010.pdf
Atmosfærens middeltemperatur styres blant annet mye av havets temperatur. Som du sikkert vet, kan ikke sola varme opp atmosfæren direkte; den må gjøre det via hav og land. Når så El Niño / La Niña effekten trekker store mengder oppvarmet vann med seg ned i dypet, vil atmosfæretemperaturen falle. Videre har vi en effekt der normalen er et overtrykk på den sørlige halvkule i forhold til den nordlige, slik at varmere luftmasser presses nordover. Denne effekten er mye svakere inneværende periode, av årsaker jeg ikke kjenner til. Dette er i sin tur årsaken til en kald nordlig halvkule. Men jordkloden har uansett et stort energilager i havet, og den er totalt sett fortsatt varmere enn de siste 50 år. Minst.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
I Trondheim har det vært den kaldeste november som noen sinne er målt, og målingene har pågått i over 200 år. I går kveld gikk jeg til en musical som dattera mi var med på. Det kjentes nesten litt sommerlig, da var det bare -10 grader.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I dag viser gadget-en på skrivebordet minus 9, men det føltes ikke så ubehagelig på busstoppet i dag morges. Det er nok fordi vi har sønnavinden tilbake, istedenfor den isende nordavinden. :)

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ingen her som har lest Helge Ingstad eller Lars Monsen?

Helvete,da var det kaldt da.

Varmepumper,elektriske ovner,peis,vedovn,vannbåren varme i gulv,klimaanlegg i bil og hus,defa motorvarmere,dyner av gåsedun osv:)

Litt kaldt er det jo da.

Mvh.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Ingstad har jeg "vokst opp med". Alle bøkene med sirlig dedikasjon sto i biblioteket hjemme. Han hadde forøvrig en pen håndskrift. ;)

Skal se om jeg får scannet og lastet opp et par bilder som var tatt av ham mens han var sysselmann på Svalbard. Det var litt mere "style" over sysselmannens inspeksjonsreiser når de gikk med hundespann og ikke som i dag med helokopter! ;D

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det hadde vert ein fin kontrast spiralis, med gamle bilder av Ingstad,sett ift slik me lever idag.

Tenk å leve i tre århundrer som han gjorde.

Det var nok pipetobakken og reinsdyrkjøttet som bidro til å bikke hundre år:)

Han budde faktisk ein kort periode, i nabobygda her i Hardanger som heiter Strandebarm eingong på femtitalet trur eg.

Mvh.

Topp Bunn