Kakao

G

Gjestemedlem

Gjest
Mye tid og krefter blir ofret på å frembringe den perfekte kopp med kaffe eller den mer elegante teen. Men noe som ofte er henvist til bråkete barneselskaper, bestemorbesøk og skamløse hedonister er kakao eller varm sjokolade.

Dette var jo i sin tid en drikk som var forbeholdt aristokratiet i sør og mellomamerika.

Det er jo et hav av forskjell på litt oboy oppvarmet i en mikro og en kopp med smeltet sjokolade med riktig melk, eller med vann.

Mange tilsetninger til drikken en også populære, chili, pisket krem, kaffe, brennevin og likører, marshmallows etc.

Men hvordan lages den beste koppen med varm sjokoladedrikk?

Dette er jo den mest sensuelle av de varme drikkene, og er noe helt annet enn husmorspeeden og jobbmuggen med posete.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Hva med Tommy-metoden. Man fyller koppen med marshmallows, og heller pulveret over slik at det fyller alle hulrommene. Så varmer man i mikroen.... Ingen vits å tynne det ut med væske.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
I følge min datter lager jeg den beste kakaoen i verden, og hun elsker kakao, og skryter sjeldent av meg på andre ting jeg lager av mat/drukke. Men jeg tømmer jo bare kakaopulver og sukker i en kasserolle og koker opp med melk, først med litt melk, så mer etterhvert som det koker opp.

Hmmm....
Gjett hva jeg fikk lyst på nå. Heldigvis lager kaffemaskinen på jobb også kakao og mye annet rart.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
Kakao er helt klart en undervurdert drikk....og som med alt annet er råvarene viktig, - skikkelig sjokolade evt. pulver må det være, dvs 70prosent+

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.601
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jeg har laget med Valrhona 66% og helmelk. Det gikk til nød an. ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
Jupp, - den er bra ;-)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Du vil ikke si at du brukte vanlik helmelk? Tine ? Melken må være så fersk som mulig, d.v.s. rett fra kuen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
I følge min datter lager jeg den beste kakaoen i verden, og hun elsker kakao, og skryter sjeldent av meg på andre ting jeg lager av mat/drukke. Men jeg tømmer jo bare kakaopulver og sukker i en kasserolle og koker opp med melk, først med litt melk, så mer etterhvert som det koker opp.

Hmmm....
Gjett hva jeg fikk lyst på nå. Heldigvis lager kaffemaskinen på jobb også kakao og mye annet rart.

Hyggelig at hun har funnet noe du er god til da, man får ta med seg den rosen man kan. :)

Høres jo veldig ut som helt vanlig kakao ja, men det er vel noe med blandingsforholdet sikkert.

Kantinedamen på jobben laget veldig god kakao, tror hun lot den stå og koke en stund.

Min bestemor laget av og til sjokolade som hun kalte det, altså ikke kakao som visst var litt simpelt, men melk og kokesjokolade som var litt mer eksklusivt, godt er det uansett.

Vi har kakaomaskin på jobben, men den kakaoen er i overkant søt, selv for meg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:

Aha!! Derfor du er så søt altså! ;) :-*

Bare måtte før Oddbjørn tok den "ballen". ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:

Aha!! Derfor du er så søt altså! ;) :-*

Bare måtte før Oddbjørn tok den "ballen". ;D

Prøver stadig å bli litt mindre søt, men det er jammen ikke lett... ;D ;D

Oddbjørn du og, nå blir han sur, han heter jo Oddleif... ;) ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
En god hybrid som ikke alltid passer i lunsjen på jobben er:

1 del varm espresso
1 del sjokoladelikør
1 del fløte, som er ristet litt i et glass med lokk slik at den blir pittelitt mer tyktflytende, som lag på toppen.

Serveres i litt store shotglass.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Bevisst provokasjon! Han har jo vært helt fraværende i denne tråden!! ;D

Men han er da slik en god og myk kosetiger, - nesten som en bamse!! ;D ;D

K

knutinh

Gjest
Påsketur med cognac og kakao på termosen er en slager.

-k

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Slubbert skrev:
Litt Cointreau skader aldri.
I kakaoen?

Kjøpte en flaske for en stund siden. Har egentlig ikke funnet ut hva jeg skal gjøre med den...

G

Gjestemedlem

Gjest
Høres ikke så dumt ut. Appelsin, sjokolade, sukker og sprit går jo greit sammen.

Ellers kan du jo lagre den til sommeren og bruke den til frosne margaritas. Det er snop i en termos på stranden.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
Bevisst provokasjon! Han har jo vært helt fraværende i denne tråden!! ;D

Men han er da slik en god og myk kosetiger, - nesten som en bamse!! ;D ;D

Der rodde du deg fint i land... ;D

Og du har jo rett, hva er vel bedre enn en kopp varm sjokolade og en god og myk kosetigerbamse... ::) ;D

Han virker litt sløv for tiden, tror du han begynner å bli gammel...? :eek: :-X

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
[Han virker litt sløv for tiden, tror du han begynner å bli gammel...? :eek: :-X
Trøsten får være at gamle griser griser best!! ;D ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Now we're talking. 8)
Hva har oppholdt deg? Liker du ikke kakao? Er du så opphengt i blå java at du ikke enser annet?

Uansett godt å se at det kom en reaksjon til slutt! ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg er ikke så interessert i kakako jeg da. Kaffe derimot, der går det med en del hver dag.

Jeg beklager at jeg ikke er så herværende for tiden. Jeg jobber med en rapport med tidsfrist, så de fleste tankene er jobbrelaterte.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Jeg beklager at jeg ikke er så herværende for tiden. Jeg jobber med en rapport med tidsfrist, så de fleste tankene er jobbrelaterte.
Slik går det når man ikke har en sosialistisk grunntro. Stem SV Oddgeir, da kan du jobbe id et offentlige og ta det ganske lungt når det gjelder tidsfrister og jobb og slikt! ;) Noen fordeler har det jo å være sosialist! ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Stem SV Oddgeir, da kan du jobbe id et offentlige og ta det ganske lungt når det gjelder tidsfrister og jobb og slikt! ;) Noen fordeler har det jo å være sosialist! ;D ;D ;D
Hyggelig å ha noen sosialister å leke med. Jeg noterer at Knut har forstått det. ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kakao/varm sjokolade er nydelig dersom man legger litt i det.

Start med varme opp Helmelk, skrap ut frøene i en fersk vaniljestang, og legg frøene i den varme melken. (Husk at melken ikke skal koke!!)
Finn en god mørk sjokolade (70% kakao), eller bruk Dronningen kokesjokolade. (den er faktisk undervurdert i denne sammenhangen ;)) bryt den i biter, og la den smelte inn i melken. Når sjokoladen er smeltet inn kan du la det hele trekke i 10-15 minutter.
Hell så denne "gudedrikken" i store og vide kopper, og nyt!
Som en vri anbefales et blad av frisk mynte på toppen, denne "smelter" sammen med sjokoladen, og det smaker himmelsk. (Alternativt kan du legge en After eight i koppen og helde sjokoladen over).
(For kalde og sene kvelder anbefales en bitteliten skvett med alkohyler i koppen) ;)

Dersom du er "Sjokoholiker" anbefales versjonen av varm sjokolade, uten melk.
Bruk den beste sjokoladen (mørk bitter 70% eller mer) som du finner. Smelt sjokoladen rett i koppen og drikk den rene sjokoladen. Nam nam.... ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Huff...

Omsetningen av sjokolade har gått kraftig opp på kaffemaskinen her på jobben etter at denne tråden kom.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kosetigerbamsegris… nå begynner det å bli en smule vanskelig å se det helt for seg her… :eek:

Føler meg som i zoologisk hage, stadig omgitt av tigergutter, prikkete dyr med utrolig lang hale, bjørner, en rosa panter, en liten kanin, en liten mus og nesten hele muppetshow.. hvem hadde ant at hifiverdenen skulle bestå av så mange arter… :D

Den drikken din så god ut FallenA. Er enig i at Dronningkokesjokoladen er god, spiser den en del også.. Kan man bruke vaniljesukker isteden?
Pleier å bruke vaniljesukker når jeg koker grøt, blir bedre smak da.

Skal det ikke kokes opp altså?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Den drikken din så god ut FallenA. Er enig i at Dronningkokesjokoladen er god, spiser den en del også.. Kan man bruke vaniljesukker isteden?
Det kan jo blit litt slit å skaffe fersk vanilje hver gang man skal drikke kakao så denne varianten er nok mes til de bedre anledninger. Det som derimot går helt fint er å lage sitt eget vaniljesukker, som kan brukes til både grøt og kakao.

Dette gjør du ved å få tak i et par gode vaniljestenger. Helst dem som er myke og saftige og ikke de mumifiserte pinnene som de selger i krydderhyllen til vanlig. Ta et par slike og kutt dem på langs og sett dem i et glass. Fyll så opp med vanlig farin og la dette trekke minst en uke før du begynner å bruke av det. Sukkert trekker til seg mye smak. Så tar du en skje eller to når av dett ehver gang du trenger vaniljesmak. Mye bedre enn vanlilinpulveret på boks.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Komponenten skrev:
Kosetigerbamsegris… nå begynner det å bli en smule vanskelig å se det helt for seg her… :eek:

Føler meg som i zoologisk hage, stadig omgitt av tigergutter, prikkete dyr med utrolig lang hale, bjørner, en rosa panter, en liten kanin, en liten mus og nesten hele muppetshow.. hvem hadde ant at hifiverdenen skulle bestå av så mange arter… :D

Skal det ikke kokes opp altså?
Sjokoladen bør ikke kokes opp, mye av smaken blir ødelagt av "for høy" temperatur.
Ferdig vaniljesukker går sikkert fint å bruke, men selv stengene fra krydderhylla er bedre IMO. ;)
Trikset med å bruke skallet fra stengene i sukkerkrukka etter at frøene er skrapt ut er meget godt. Det sukkeret smaker ekstra godt på risengrøten :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hvor i alle dager selger de ferske vaniljestenger?
Om de er helt ferske er vel tvilsomt, men man får iallefall tak i noen som ikke er altfor inntørket.

Enhver delikatesseforetning vil ha slike, og sikkert mange kaffe og terbutikker samt bedre dagligvarebutikker. Er du i sentrum han du sikkert prøve Lerøy, eller den lekre lille butikken i veiten som selger oster og slikt, kanskje en Meny butikk? Skal si ifra hvis jeg ser noe.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Om de er helt ferske er vel tvilsomt, men man får iallefall tak i noen som ikke er altfor inntørket.

Enhver delikatesseforetning vil ha slike, og sikkert mange kaffe og terbutikker samt bedre dagligvarebutikker. Er du i sentrum han du sikkert prøve Lerøy, eller den lekre lille butikken i veiten som selger oster og slikt, kanskje en Meny butikk? Skal si ifra hvis jeg ser noe.
Ja gjør det, det hadde vært kjekt å prøve.

Går det an å bløte de tørre i vann tror du?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:

Ja gjør det, det hadde vært kjekt å prøve.

Går det an å bløte de tørre i vann tror du?
Inspirert av tråden følte jeg for å varte opp min kjære med denne "Gudedrikken".
På Coop Mega måtte jeg i krydderhyllen. Her fant jeg til alt overmål vaniljestang pakket i et glass. Riktignok bare en stang i hvert glass, men det virket som dette var en god løsning for stengene var meget fine og myke.
Vel hjemme varmet jeg opp 1 dl med Hmelk, og tilsatte frøene fra 1 vaniljestang. Deretter begynte jeg å bryte 200g mørk sjokolade (70%) av god kvalitet, og smeltet det inn i melken. Etterhvert så spedde jeg på med drøye 5-6dl med melk, og lod den bli varm (nær kokepunkt). Når dette var gjort skrudde jeg ned varmen, og lot det trekke i ca 10 minutter.
Mmmmmm...... Hadde glemt hvor deilig varm sjokolade kunne være. Med slike menger mørk sjokolade blir den meget fyldig, og ikke for søt. (heller mot det bitre). Men jeg kan love at min kjære satte pris på dette :)
Varmet godt etter å ha vært vaktrunde ute i dette dritværet som herjer hos oss akkurat nå!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Holder faktisk på med en porsjon gudedrikk-light...

Hadde ikke h-melk så det fikk nøye seg med lett, og vaniljesukker fra boks. Tok 3 dl. melk og ca 1/2 plate dronningsjokolade, holder på å la den trekke nå.

Så får vi se. Har after-eight også så får kanskje teste med det og.. :)

Topp Bunn