Kaffekvern?

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Hei.

Har en far som nett har fylt år og i den forbindelse tenkte jeg å kjøpe en liten oppmerksomhet.

Mannen har alt og kjøper det han trenger, men han har ytret ønske om en kaffekvern. En sånn som kan male forskjellige grovheter osv.

Siden folk her inne vet mye om mangt er det sikkert noen som kan komme med noen forslag til en kaffekvern av grei til god kvalitet. Utseende er sekundært, her er det funksjon som stiller i første rekke.

Prisen, tja, et sted mellom en og to tusen hvis det lar seg gjøre?

På forhånd takk for hjelpen!
 
R

rico

Gjest
Har en Dualit som jeg er veldig godt fornøyd med, maler 13 forskjellig grovheter, synes å huske den kostet rundt 1300,-.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.129
Antall liker
1.888
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Kaffekvern kan være hjertet i et oppsett. Viktig at den maler og ikke moser slik at mest mulig av de eteriske(flyktige) oljene holder seg i kaffen. Uansett hva du gjør så må du styre unna "kverner" av blender typen, dvs beholder med kniver som kutter/moser bønnene. Disse er godt egnet som krydder"kvern". Selv har jeg Gaggiakvern for bajonetter(espresso) som fungerer greit men er alltfor dyr.
Mvh Espen
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Vekker opp denne tråden igjen, jeg.

Er på jakt etter en kaffekvern som maler uniform kornstørrelse, og hvor man kan stille inn finhetsgrad. Den bør heller ikke være for stor, lett å holde ved like og rengjøre. Og så bør den koste lite. ;)

Noen tips?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kona og jeg er veldig fornøyd med denne:



Koster kr 799 på Experts nettbutikk. Noe billigere i en Jernia-butikk men husker ikke hvor mye.
 

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Ikke kjøp i elektrobutikkenne, kjøp via kaffespesialister.
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
MaHa skrev:
Ikke kjøp i elektrobutikkenne, kjøp via kaffespesialister.
Kjøp kvernen som Steinar anbefaler der han anbefaler; eller kjøp samme kvern hos spesialister, for eksemplel på Løkka, for dobbel pris. Up to you!

For øvrig bruker jeg samme kvern til kaffen som brygges i Aeropress og Hario V60. Den egner seg ikke som espressokvern, da må du betraktelig opp i pris (og hopp i tilfelle bukk over Rocky).
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Takk for tips så langt. :)

Jeg glemte å si at jeg bruker presskanne om jeg skal lage mye kaffe til flere, mens jeg bruker Aeropress når jeg skal lage 1-2 kopper. Har ikke espressomaskin, så finmaling for slik bruk er ikke så viktig.

Har faktisk fått tips om den Wilfa-kverna på et annet forum også, fra en som jeg VET er nøye på kaffen, så det er nok et godt tips.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Som Kim og alle sikkert forsto: jeg mente kaffebutikker fordi de kanskje vet en ting eller tom det de selger, i motsetning til fjortisen på nærmeste Expert el.

Kjøper man først en skikkelig kvern, så kjøper man en for å ha så man ikke må oppgradere senere. Den kan naturligvis kverne til alle typer kaffe.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
MaHa skrev:
Som Kim og alle sikkert forsto: jeg mente kaffebutikker fordi de kanskje vet en ting eller tom det de selger, i motsetning til fjortisen på nærmeste Expert el.

Kjøper man først en skikkelig kvern, så kjøper man en for å ha så man ikke må oppgradere senere. Den kan naturligvis kverne til alle typer kaffe.
Jeg er generelt helt enig med deg. Vi var også innom endel Kaffebrenneriet-butikker uten å finne noe vi helt likte. Prisene var noe av årsaken. Men vi var altså også innom Expert og kikket på denne Wilfa'en. Vi likte det vi så, bestilte via nettet, og er såre fornøyd.
Tidligere hadde vi en kvern fra La Pavoni som kostet ca 3 ganger så mye; den var ganske plundrete i praktisk bruk. Bl.a. havnet mye av den malte kaffen utenom beholderen, så vi måtte bruke teskje for å samle opp. Videre ble det veldig mye kaffe sittende igjen inni maskinen som ikke kom ned i beholderen. Der måtte vi bruke skaftet på nevnte teskje for å pirke ut kaffen. Maskinen stoppet heller ikke automatisk da all kaffen var malt. Alt dette slipper vi med Wilfa'en.
Det mest positive med Pavoni'en er at den maler langsomt men effektivt; akkurat som Guds kvern. Pavoni'en ser forøvrig slik ut:
 

Vedlegg

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Lexluthor skrev:
Kim skrev:
.... og hopp i tilfelle bukk over Rocky.
Hva er galt med Rocky?
Det samme som Steinar sier om La Pavoni. Den maler godt, men er ellers veldig upraktisk. Den største ulempen er at det blir liggende gammel kaffe igjen i kriker og kroker som ødelegger brygget ditt.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Kim skrev:
Lexluthor skrev:
Kim skrev:
.... og hopp i tilfelle bukk over Rocky.
Hva er galt med Rocky?
Det samme som Steinar sier om La Pavoni. Den maler godt, men er ellers veldig upraktisk. Den største ulempen er at det blir liggende gammel kaffe igjen i kriker og kroker som ødelegger brygget ditt.
Og hvilken kvern vil du anbefale til ekspresso-drikkere?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Snakk med Alexander Von Der Lippe på Temperato, feks. Han kan sin kvern.
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
kibsgard skrev:
Kim skrev:
Lexluthor skrev:
Kim skrev:
.... og hopp i tilfelle bukk over Rocky.
Hva er galt med Rocky?
Det samme som Steinar sier om La Pavoni. Den maler godt, men er ellers veldig upraktisk. Den største ulempen er at det blir liggende gammel kaffe igjen i kriker og kroker som ødelegger brygget ditt.
Og hvilken kvern vil du anbefale til ekspresso-drikkere?
Versalab. Om du er like seriøs med kaffe som hifi.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Steinar_Lund skrev:
Kona og jeg er veldig fornøyd med denne:



Koster kr 799 på Experts nettbutikk. Noe billigere i en Jernia-butikk men husker ikke hvor mye.
Da har jeg bestilt denne. Koster faktisk kun 498 + frakt hos Lefdal om dagen, så det var et enkelt kjøp. :)
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Du får ingen god kvern til 500,-
Temperato selger bra kaffekverner til en hyggelig pris og oppover. Har selv brukt Rocky og var fornøyd med den.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bromkamerat skrev:
Du får ingen god kvern til 500,-
Temperato selger bra kaffekverner til en hyggelig pris og oppover. Har selv brukt Rocky og var fornøyd med den.
Generalisering er generelt (sic!) en uting.
Har du erfaring med Wilfa-kvernen? Jeg har hatt den lenge og er veldig fornøyd. Riktignok betalte jeg 799 kroner for den, så da er den vel bedre enn den roffe betalte 498 for?
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Bromkamerat skrev:
Du får ingen god kvern til 500,-
Temperato selger bra kaffekverner til en hyggelig pris og oppover. Har selv brukt Rocky og var fornøyd med den.
Feil! Og om du ikke stoler på meg (som du selvsagt ikke har noen grunn til å gjøre) så stoler du kanskje på Supreme Roastworks, Kaffa og Tim Wendelboe? Alle tre har anbefalt og/eller solgt denne eksakte kvernen. (Men ikke til espresso som jeg har skrevt tidligere.)

Kvernen ble for to-tre år siden solgt på Smart Club av alle steder. Den kostet da rundt 300,-. Noen kjøpte store partier og du kunne for eksempel finne igjen kvernen i butikken til TW, men da til en helt annen pris. Kvernen hadde da et annet merke (husker ikke i farten, man kan sjekke ved interesse). Wilfa har i ettertid kjøpt opp produktet og satt sitt merke på den. Samtidig ganget de prisen med to.
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Steinar_Lund skrev:
Bromkamerat skrev:
Du får ingen god kvern til 500,-
Temperato selger bra kaffekverner til en hyggelig pris og oppover. Har selv brukt Rocky og var fornøyd med den.
Generalisering er generelt (sic!) en uting.
Har du erfaring med Wilfa-kvernen? Jeg har hatt den lenge og er veldig fornøyd. Riktignok betalte jeg 799 kroner for den, så da er den vel bedre enn den roffe betalte 498 for?
You got it. Kjøp hos el-forhandler til 500,- og få en dårlig kvern eller kjøp samme kvernen hos TW for 1.000,- og få en god kvern. S M R T, som Homer ville sagt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kim skrev:
Steinar_Lund skrev:
Bromkamerat skrev:
Du får ingen god kvern til 500,-
Temperato selger bra kaffekverner til en hyggelig pris og oppover. Har selv brukt Rocky og var fornøyd med den.
Generalisering er generelt (sic!) en uting.
Har du erfaring med Wilfa-kvernen? Jeg har hatt den lenge og er veldig fornøyd. Riktignok betalte jeg 799 kroner for den, så da er den vel bedre enn den roffe betalte 498 for?
You got it. Kjøp hos el-forhandler til 500,- og få en dårlig kvern eller kjøp samme kvernen hos TW for 1.000,- og få en god kvern. S M R T, som Homer ville sagt.
;D
 
P

Parelius

Gjest
Kim skrev:
kibsgard skrev:
Kim skrev:
Lexluthor skrev:
Kim skrev:
.... og hopp i tilfelle bukk over Rocky.
Hva er galt med Rocky?
Det samme som Steinar sier om La Pavoni. Den maler godt, men er ellers veldig upraktisk. Den største ulempen er at det blir liggende gammel kaffe igjen i kriker og kroker som ødelegger brygget ditt.
Og hvilken kvern vil du anbefale til ekspresso-drikkere?
Versalab. Om du er like seriøs med kaffe som hifi.
17.500!!!!!!!!!!

Fins det en god espressokvern til «kabelskeptikerpris». (Ville ha vært en fordel om den kunne kverne kaffen til presskanna også, selvfølgelig.)
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Parelius skrev:
Kim skrev:
kibsgard skrev:
Kim skrev:
Lexluthor skrev:
Kim skrev:
.... og hopp i tilfelle bukk over Rocky.
Hva er galt med Rocky?
Det samme som Steinar sier om La Pavoni. Den maler godt, men er ellers veldig upraktisk. Den største ulempen er at det blir liggende gammel kaffe igjen i kriker og kroker som ødelegger brygget ditt.
Og hvilken kvern vil du anbefale til ekspresso-drikkere?
Versalab. Om du er like seriøs med kaffe som hifi.
17.500!!!!!!!!!!

Fins det en god espressokvern til «kabelskeptikerpris». (Ville ha vært en fordel om den kunne kverne kaffen til presskanna også, selvfølgelig.)
He-he, du ga ingen begrensning i din forespørsel. Derfor anbefalte jeg det beste jeg har prøvd. (På samme måte vil jeg anbefale en full blown Sondek om du skal ha platespiller og en Cerveló om du trenger sykkel.)

Mazzer lager gode kverner.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kim skrev:
Steinar_Lund skrev:
Bromkamerat skrev:
Du får ingen god kvern til 500,-
Temperato selger bra kaffekverner til en hyggelig pris og oppover. Har selv brukt Rocky og var fornøyd med den.
Generalisering er generelt (sic!) en uting.
Har du erfaring med Wilfa-kvernen? Jeg har hatt den lenge og er veldig fornøyd. Riktignok betalte jeg 799 kroner for den, så da er den vel bedre enn den roffe betalte 498 for?
You got it. Kjøp hos el-forhandler til 500,- og få en dårlig kvern eller kjøp samme kvernen hos TW for 1.000,- og få en god kvern. S M R T, som Homer ville sagt.
Var hos TW og kjøpte litt kaffe i dag, og i rettferdighetens navn skal det sies at han tar kun 799,- og ikke 1000,- Så når Lefpert, Eurodal og Exnics ikke har tilbud er jo TW konkurransedyktig på pris. Og da er jeg enig i at man godt kan støtte de små, kunnskapsrike leverandørene som kan gi virkelig gode råd ved valg av både utstyr og kaffe.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fant sågar 500g poser med hele bønner fra Evergood på Kiwi idag, og det trigget aktualiteten til en kvern. Type Wilfa f.eks, mens jeg venter på at kjøkkenet skal pusses opp og få en Miele-maskin innebygd.

Flere som har sett hele bønner i dagligvarebutikker? Tips?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Jeg er gammeldags og av den tro at kjøpmannen på hjørnet er like opptatt av kaffe som han ville vært av vin hvis han fikk lov til å selge det. Derfor kjøper jeg kaffe på kaffebutikk. Wilfa er tydeligvis en god kvern, men klarer ikke espressomalt? Da mister den litt sin misjon, synes jeg. Lager man derimot ikke espresso, men bruker filter, presskanne og kokmalt, er det nok mye som duger. En rimelig kvern er uansett kjekk å ha til sine krydderier
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Har funnet Friele Noir (den mørkbrente ) hos Rema eller Ica. Mye kjekkere å kjøpe kaffe som bønner. Bruker en Rocky og er fornøyd med den. :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
MaKi skrev:
Jeg er gammeldags og av den tro at kjøpmannen på hjørnet er like opptatt av kaffe som han ville vært av vin hvis han fikk lov til å selge det. Derfor kjøper jeg kaffe på kaffebutikk. Wilfa er tydeligvis en god kvern, men klarer ikke espressomalt? Da mister den litt sin misjon, synes jeg. Lager man derimot ikke espresso, men bruker filter, presskanne og kokmalt, er det nok mye som duger. En rimelig kvern er uansett kjekk å ha til sine krydderier
Krydderier? Du tenker ikke på sånne latterlige "kaffekverner" med kniver istedenfor skikkelige kvernskiver nå?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Jo da, korrekt. Til krydderblandinger er de fin-fine. Kverne kaffe kan de ikke

roffe skrev:
MaKi skrev:
Jeg er gammeldags og av den tro at kjøpmannen på hjørnet er like opptatt av kaffe som han ville vært av vin hvis han fikk lov til å selge det. Derfor kjøper jeg kaffe på kaffebutikk. Wilfa er tydeligvis en god kvern, men klarer ikke espressomalt? Da mister den litt sin misjon, synes jeg. Lager man derimot ikke espresso, men bruker filter, presskanne og kokmalt, er det nok mye som duger. En rimelig kvern er uansett kjekk å ha til sine krydderier
Krydderier? Du tenker ikke på sånne latterlige "kaffekverner" med kniver istedenfor skikkelige kvernskiver nå?
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Jeg synes Wilfa kverna gjør jobben bra, bruker den og Aeropress når jeg vil ha litt ekstra god kaffe. Ellers er det Miele maskinen som gjør jobben til daglig. Stor smaksforskjell på bønnene- ikke nødvendigvis de dyreste bønnene som er best synes jeg, mye jåleri med kaffe som det meste annet ;)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Wilfaen er bra, og du må gjerne opp i en 5 tusen for å få noe på samme nivå. Den har konisk kjeramisk kvern i likhet med de dyrere kvernene, og maler forholdsvis jevnt. Tidligere var det Bavaria som laget denne. Jeg kjøpte en av de aller siste Bavaria-kvernene. Den virker av en eller annen grunn litt mindre slarkete enn de nye Wilfa-kvernene, men uansett er Wilfaen et røverkjøp til prisen.

Rancilio Rocky maler ikke spesielt jevnt, og er ikke egnet til annet enn espresso.
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Jeg har en Krups kjøpt på tilbud til 699 eller noe sånt på Jernia. Trinnløs regulering av malegrad. Fungerer utmerket til både presskanne og espresso. Kjøper hele bønner på Meny.
 
F

fjellvåk

Gjest
Har en kvern som har sett sine beste år og dager og er derfor på jakt etter en ny. Fant en side her http://www.cortado.no/ som har butikk i Bergen og Oslo. Jeg bruker kverna utelukkende til espresso og har sett meg ut en kvern fra Isomac, Macap o.l. Noen med erfaring med disse kvernene og butikkene nevnt over? Hvis det finnes erfaring med netthandel fra denne plassen så er den også velkommen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.504
Antall liker
35.365
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Fant sågar 500g poser med hele bønner fra Evergood på Kiwi idag, og det trigget aktualiteten til en kvern. Type Wilfa f.eks, mens jeg venter på at kjøkkenet skal pusses opp og få en Miele-maskin innebygd.

Flere som har sett hele bønner i dagligvarebutikker? Tips?
Löfbergs Lila Dark Passion kan kjøpes på Ikea f.eks. ikke dumme de heller.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Kitchenaid kan mer enn bare design. Du trenger ikke bekymre deg for kvaliteten når du kjøper Kitchenaid. Dette er et generelt råd og gjelder ikke nødvendigvis denne kvernen, men hvis den ikke er dårligere en et gjennomsnittelig Kitchenaid produkt, tråkker du ikke feil med den.
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.579
Antall liker
166
Sted
Trondheim
Kitchenaid kan mer enn bare design. Du trenger ikke bekymre deg for kvaliteten når du kjøper Kitchenaid. Dette er et generelt råd og gjelder ikke nødvendigvis denne kvernen, men hvis den ikke er dårligere en et gjennomsnittelig Kitchenaid produkt, tråkker du ikke feil med den.
Det har du sikkert rett i, det står mellom Kitchenaid eller Wilfaen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Skulle ønske jeg kunne være like positiv når det gjelder Kitchenaid, men mye har skjedd med kvaliteten etter at de begynte med produksjon i lavkostland.
Jeg hadde flere runder med espressomaskinen deres, der de med jevne mellomrom erstattet den med en ny, som så utviklet samme feil som tidligere erstatningsmaskiner. Ble vel til at jeg fikk fire erstatningsmaskiner til slutt. Det endte med at jeg åpnet den opp, la nye rør selv (de var underdimensjonert i forhold til trykket). Forhandler fortalte at de hadde store problemer med denne - Kitchenaid fikk så mange i retur at de endte opp med å selge dem de reparerte via nettet, som reconstituted machines, sikkert for å forsøke å redusere tapene de hadde.

Akkurat kvernen kjenner jeg ikke stort til, men opplevelsen har gjort meg meget skeptisk til Kitchenaid. Ser at kvernen har fått grei vurdering på Amazon.
http://www.amazon.com/b?ie=UTF8&nod...7,n:915194,n:289750&sort=reviewrank_authority

I reparasjonsmodus på en espressomaskin med underdimensjonerte overføringsrør for damptrykk og dårlig temperaturregulering, noe som medførte lekkasjer og dårlig steamtrykk.

Skjermbilde 2012-05-21 kl. 13.08.31.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn