Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tea and Coffee i Kristiansand har en del mørke saker, har du prøvd dem?

    Har vært innom og kikket, men har ikke prøv noe fra dem. Problemet er, som hos så godt som alle norske brennerier, at de ikke oppgir noe som helst i forhold til brenningsgraden de bruker og dermed blir det bare et skudd helt i blinde. Hadde de enda hatt bilder av de brente bønnene så kunne man tatt en sjangs, men alle bildene er generiske og sier dermed ingenting om noe som helst.

    Jeg kjenner vel egentlig at jeg ikke orker å bry meg mer om norske brennerier i denne omgangen, men holder meg til det/de som leverer kaffe jeg vet jeg liker. Det skal ikke mange bomkjøp til før det er billigere å handle fra utlandet og jeg har allerede alt for mye på den kontoen.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    For de som måtte være i samme båt som meg, der stuerten ikke kan fordra og plent nekter å servere lysbrent kaffe, så kan jeg i aller høyeste grad anbefale Redber Coffe Roasters i (eller like utenfor) Guildford. Stort utvalg av kaffe og de aller fleste fås i Medium, Medium-Dark og Dark roasts. Flat fraktpris på £17.75 fra 0-2kg, så man bør fylle den kvoten hvis man bestiller.

    Før handlet jeg stort sett fra USA, men det ble for dyrt post-pandemic samtidig som kaffeforbruket gikk betydelig opp. Jeg hadde håpet å finne en god kaffekilde her til lands, men her på berget har alle og enhver tydeligvis naglet seg fullt og helt til lysbrent-masta. Handlet et godt utvalg fra de 4 brenneriene med størst portefølge, men mye var nærmest udrikkelig og så godt som ingenting var i nærheten av optimalt for min smak, så jeg mønstret på SS Redber igjen. Plukket opp seneste ordre i går og det var veldig godt å være tilbake.
    prøvd Sognakrut? https://sognefjordkaffibrenneri.no/products/sognakrut-espresso-1kg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke prøvd den, men har testet flere forskjellige espressobrenninger. Fristende pris, men jeg tror jeg står over siden det som går for espressobrenning her så langt har vært for mye brent for min smak. Det kan godt hende Sognakrut er unntaket, men med slantene av innkjøpene som jeg fant drikkbare, ordren jeg nettopp innhentet og en til som er på vei så har jeg kaffe mer eller mindre ut året.

    Skal prøve å huske på den når det en gang blir tid for en ny bestilling, så takk for tipset.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Ikke prøvd den, men har testet flere forskjellige espressobrenninger. Fristende pris, men jeg tror jeg står over siden det som går for espressobrenning her så langt har vært for mye brent for min smak. Det kan godt hende Sognakrut er unntaket, men med slantene av innkjøpene som jeg fant drikkbare, ordren jeg nettopp innhentet og en til som er på vei så har jeg kaffe mer eller mindre ut året.

    Skal prøve å huske på den når det en gang blir tid for en ny bestilling, så takk for tipset.
    Skal sies at jeg bruker sognakrut når jeg lager cappucino. så har ikke testet den til filterkaffe.
    Om du ønsker å prøve litt forskjellig kaffe så kan jeg anbefale et abonnement hos kaffebox. Det koster litt, men en får kaffe fra forskjellige brenneri hver måned. Noe er lysbrent annet mere mot medium. noe vasket annet anearob.
    Angående lysbrent så synes jeg de ofte smaker best om de får "hvile" til ca 1 måned etter brennedato. Sparte på en Tim Wendelboe Tatmara natural, den var mye bedre etter 6 uker enn etter 3. Mellom brent og mørkbrent opplever jeg ofte best etter en uke eller to.

    Kaffeabonnement med Skandinavias topp mikrobrennerier - KaffeBox.no
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om du ønsker å prøve litt forskjellig kaffe så kan jeg anbefale et abonnement hos kaffebox.

    Et abonnement vil nok funke dårlig og være penger i dass for min del, siden jeg har mislikt alt (og det er etterhvert en del) jeg har smakt av light roasts. Medium og Medium-Dark er mitt foretrukne domene (High, City og Full City i amerikansk parlance), men det eksisterer tilsynelatende knapt i det norske markedet. Her har jeg så langt funnet nesten utelukkende Light, Light-Medium og Espresso, som tilsvarer French eller Italian på infografikken under.

    Jeg har som regel heller lite til overs for amerikanske tilstander, men akkurat innen kaffe har de virkelig laget et brukervennlig system hvor kunden til enhver tid kan vite hva han eller hun kjøper. Til sammenligning ser det ut som om formålet her hjemme er å gi kunden så lite og tåkelagt informasjon som mulig, ved å ofte ikke nevne brenningsgrad med et eneste ord.

    roasting-infographic-small.png
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Angående lysbrent så synes jeg de ofte smaker best om de får "hvile" til ca 1 måned etter brennedato. Sparte på en Tim Wendelboe Tatmara natural, den var mye bedre etter 6 uker enn etter 3. Mellom brent og mørkbrent opplever jeg ofte best etter en uke eller to.
    Lest mange mene dette. Når du skriver at du sparte på en kaffe, var den da uåpnet eller åpnet?
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Den var åpnet i pose ca 60-70g igjen i 250g pose, men hadde presset ut så mye luft som mulig
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Interessant, takk 👍🏻 Jeg prøvde å vente med en uåpnet pose. 4-5 uker etter brennedato. Funket ikke så bra, men kan ha vært tilfeldig.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Når man har morgenkaffen på terrassen er det sommer. Denne gang nydelig kaffe fra trøndelagen, nytt bekjentskap for meg men det blir ikke siste gangen. Har ikke prøvd espressoen enda men har den samme kvalitetene som kaffen så har jeg noe å se frem til.


    IMG_1553.jpeg
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp fått min første bestilling fra Langøra jeg også! Diamante og Burtukanaa her, begge brent som espresso. Går mest i det etter jeg fikk oppgradert espressomaskin hehe.

    Diamante var spennende, skulle nesten tro den var natural processed.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Plukket opp noen poser av denne her på posten i dag:
    20230616_140944.jpg

    Sakset fra Redber's sider:

    Limited Edition Brandy VS Barrel Aged Coffee

    We have taken our single origin speciality coffee beans and combined them with barrel aged brandy to create an exciting and unique, must have drinking experience!

    We’ve used freshly emptied, wet, Brandy VS barrels to age our stunning Guatemala Antigua green coffee beans for 20 weeks.
    Our barrels have been hand rolled daily to ensure all the coffee beans come into contact with the barrel.

    After aging the green beans we roast them to order to a medium dark profile, which we feel produces the perfect balance of stone fruit, hazelnuts, raisins, and sweet spice leading to a dry, woody finish that will satisfy many tastes.

    PLEASE NOTE: This coffee has been aged for 20 weeks and has absorbed some stunning but STRONG brandy flavours. This coffee is BOLD in flavour yet very tasty!

    These beans are alcohol free, as any alcohol residue from the aging process is evaporated off during roasting. All the brandy you can taste is flavour only.

    Kun brandy-versjonen er fremdeles å få og jeg var dessverre for sent ute til å snappe opp noen av de andre to (bourbon og rom). En ordentlig smaksopplevelse og vel verdt prisen, selv om det ble en dyr kilo med moms og fortollingsavgift. Anbefales på det aller varmeste.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo som å banne i kirken, men jeg har sluttet med koffein. Det var ni dagers helvete før abstinensen var overstått. Først to dager intens hodepine og så en uke med muskelsmerter ala influensa. Det var så ille at det sitter langt inne å gjøre seg avhengig av det rusmiddelet igjen. Nå etter noen måneder, vil jeg si livet uten sentralstimulerende er bedre enn med.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ganske individuelt akkurat det der da. For min del har jeg aldri opplevd problemer eller abstinenser når jeg har avstått fra koffein over noen dager eller kanskje en uke. Jeg savner smaken av kaffe og te, men det er i grunnen det hele.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ganske individuelt akkurat det der da. For min del har jeg aldri opplevd problemer eller abstinenser når jeg har avstått fra koffein over noen dager eller kanskje en uke. Jeg savner smaken av kaffe og te, men det er i grunnen det hele.
    Sånn har min kjære det også. Kanskje konsumet mitt var veldig høyt. Var nok oppe i 2L om dagen
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    2l kaffe per dag blir en litt annen liga enn mitt eget koffein-inntak ja.... 1l+ nå og da, mer typisk 700ml.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    2 l hørtes heftig ut, sånn ca. 300ml kaffe om morgenen her + en dbl espresso om ettermiddagen, sjelden mer enn det. Drikker jeg mer så er ikke alle smakene der lenger. Synes jeg.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke kaffen fra Wendelboe er top shelf. Husker jeg konkluderte med at råvarene ikke holdt helt mål, men det kan også være brenningen
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Har selvfølgelig ikke smakt alt men dette er kanskje den beste kaffen jeg har smakt fra norske brennerier. Fantastisk klar og definert, alt henger bare i hop på en nydelig måte. Alt i flg. min høyst personlige smak..V60.



    IMG_1561.jpeg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det er jo som å banne i kirken, men jeg har sluttet med koffein. Det var ni dagers helvete før abstinensen var overstått. Først to dager intens hodepine og så en uke med muskelsmerter ala influensa. Det var så ille at det sitter langt inne å gjøre seg avhengig av det rusmiddelet igjen. Nå etter noen måneder, vil jeg si livet uten sentralstimulerende er bedre enn med.
    Det er kjedelig å miste en kaffevenn og koffeinslave men gratulerer så mye med å frigjøre deg fra det sorte hælvete :)

    Fra spøk til revolver, to liter om dagen og jeg hadde ikke hatt bakkekontakt. En kopp om dagen er mer min greie - og den koppen skal være god! Nyt en koffeinfri sommer.

    -BB-
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det er kjedelig å miste en kaffevenn og koffeinslave men gratulerer så mye med å frigjøre deg fra det sorte hælvete :)

    Fra spøk til revolver, to liter om dagen og jeg hadde ikke hatt bakkekontakt. En kopp om dagen er mer min greie - og den koppen skal være god! Nyt en koffeinfri sommer.

    -BB-
    160 kroner for en kopp 😁

    🇩🇰
    He, he ja nå får vi se. Jeg skal skrive rapport om opplevelsen😄
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nå nærmer den store dagen seg. Onsdag skal tilbringes i København, og da skal jeg gå på en kontrollert sprekk og nyte en kopp på Coffee Colllective. Enten i Torvhallerne, eller ute på Nørrebro. CC er en av mine favoritter, både når det gjelder utvalg, brenneprofil og dyktig personale.
    Jeg har ikke helt bestemt meg for om det skal være en Cortado, Flat White eller et håndbrygg. Jeg må se på utvalget av kaffe.
    Gleder meg meg ganske mye til begivenheten:)

    Jeg ser de har Takesi Gesiha fra Bolivia, så jeg heller nok mot et håndbrygg. https://coffeecollective.dk/shop/takesi-geisha/
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Her i Horten står det dårlig til på kaffefronten.
    Ved et par tre anledninger har jeg syklet bort til den lokale kaffebaren på lørdag for å kjøpe bønner fra Lippw. Men hver gang har det vært utsolgt.
    De svarte at de ble utsolgt samme dag og da jeg prøvde meg meg å be de bestille mer, fikk jeg ikke et positivt svar. Synd, for da mistet de meg som kunde og to kilo espresso fra Kaffa ble bestilt i går og leveres etterpå.

    Blir første runde med fancy kaffebønner på nye maskinen. Blir godt.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Nå nærmer den store dagen seg. Onsdag skal tilbringes i København, og da skal jeg gå på en kontrollert sprekk og nyte en kopp på Coffee Colllective. Enten i Torvhallerne, eller ute på Nørrebro. CC er en av mine favoritter, både når det gjelder utvalg, brenneprofil og dyktig personale.
    Jeg har ikke helt bestemt meg for om det skal være en Cortado, Flat White eller et håndbrygg. Jeg må se på utvalget av kaffe.
    Gleder meg meg ganske mye til begivenheten:)

    Jeg ser de har Takesi Gesiha fra Bolivia, så jeg heller nok mot et håndbrygg. https://coffeecollective.dk/shop/takesi-geisha/
    Var innom CC i mai,, kjøpte med meg en Los Rodriguez (coffeecollective.dk), synes den var veldig god.

    Darcy's på Nørrebro kan forrsten også anbefales, de har et stort utvalg av forskjellig kaffe i tilfelle du vil kjøp med deg noe hjem
    Darcy's Kaffe (darcyskaffe.dk)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ikke hørt om Alfred Berg. Skal sjekkes ut nærmere. Jeg er jo ikke herfra, så jeg mangler endel slik kunnskap.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Hatt en Siemens EQ9 s700 i ett års tid nå og ble til slutt lei av at espresso / americano varierte så forferdelig i smak. Etter lang tids googling etter hva som passer meg så endte jeg omsider opp med Sage Dual Boiler som visstnok skal være mye maskin for penga selv om Sage/Breville er veldig kommersielt. I følge veven så er grinder det viktigste, så der falt jeg på Eureka Atom 75.

    Det ble selvfølgelig noe ekstra utstyr også som man tydeligvis "må" ha. WDT, bottomless portafilter, gravity distribution gizmo, calibrated leveled tamper, funnel og puckscreen. Jeg har ikke snøring på hva jeg holder på med og tror jeg har kverna meg gjennom 2kg kaffe som har gått rett i vasken, men begynner omsider og nærme meg noe som faktisk smaker godt. Liker lysbrent kaffe best og den "leskende" smaken det gir.

    Har mye læring foran meg fremover for å si det mildt 🤓 Gleder meg til å teste ut litt forskjellig når jeg får dreisen på "dial in"-prosessen.

    1689623143605.png

    Har allerede sett meg ut Decent DE1 og er redd jeg kommer til å ryke på en smell ila høsten..
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Nå nærmer den store dagen seg. Onsdag skal tilbringes i København, og da skal jeg gå på en kontrollert sprekk og nyte en kopp på Coffee Colllective. Enten i Torvhallerne, eller ute på Nørrebro. CC er en av mine favoritter, både når det gjelder utvalg, brenneprofil og dyktig personale.
    Jeg har ikke helt bestemt meg for om det skal være en Cortado, Flat White eller et håndbrygg. Jeg må se på utvalget av kaffe.
    Gleder meg meg ganske mye til begivenheten:)

    Jeg ser de har Takesi Gesiha fra Bolivia, så jeg heller nok mot et håndbrygg. https://coffeecollective.dk/shop/takesi-geisha/
    Prøvde en cortado der sist, det var bra saker.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hatt en Siemens EQ9 s700 i ett års tid nå og ble til slutt lei av at espresso / americano varierte så forferdelig i smak. Etter lang tids googling etter hva som passer meg så endte jeg omsider opp med Sage Dual Boiler som visstnok skal være mye maskin for penga selv om Sage/Breville er veldig kommersielt. I følge veven så er grinder det viktigste, så der falt jeg på Eureka Atom 75.

    Det ble selvfølgelig noe ekstra utstyr også som man tydeligvis "må" ha. WDT, bottomless portafilter, gravity distribution gizmo, calibrated leveled tamper, funnel og puckscreen. Jeg har ikke snøring på hva jeg holder på med og tror jeg har kverna meg gjennom 2kg kaffe som har gått rett i vasken, men begynner omsider og nærme meg noe som faktisk smaker godt. Liker lysbrent kaffe best og den "leskende" smaken det gir.

    Har mye læring foran meg fremover for å si det mildt 🤓 Gleder meg til å teste ut litt forskjellig når jeg får dreisen på "dial in"-prosessen.

    Vis vedlegget 935850

    Har allerede sett meg ut Decent DE1 og er redd jeg kommer til å ryke på en smell ila høsten..
    Der har du et fint oppsett. Hygg deg med læringsprosessen😊
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jeg tilbake i den lille feriebyen Liseleje og fordøyer inntrykkene fra dagens kaffe event på Coffee Collective i Torvhallerne. Jeg varmet opp med en kopp håndbrygget Takesi Maragogype. Det er en eksklusiv vasket boliviansk kaffe. Rik på nyanser , og en flott balanse mellom søte frukter og en lett syrlig avslutning. Da jeg var ferdig med den, var jeg blitt så oppgiret at jeg knakk til med en flat white til dessert😄
    Jeg kan fortelle at når man har vært avholden over lang tid, så merkes den psykoaktive effekten av koffein ganske kraftig. Jeg hadde ikke forestilt meg at det var såpass heftig. Hjernen speeder kraftig opp og batteriene settes på hurtiglading.
    Alt i alt en deilig kaffeopplevelse som jeg gjerne gjentar om et års tid😊
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn