Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Inspirert av trakter tråden, så må vi ha en tråd om kaffe..

    Jeg trenger i hvertfall hjelp på området!

    Trakteren er en nyrenset Mocca-Master, og kaffen som brukes er utelukkende friele frokost,filter malt.

    Jeg tror jeg i første omgang holder meg til kaffe kjøpt i poser i vanlige dagligvare butikker.

    Hva er det å velge mellom , og hva anbefales??
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Den eneste jeg kjøper her til lands, av og til, er Ali Mørkbrent (tror jeg den heter). Vet ikke om noen annen det er verdt å betale for. Jeg vet imidlertid hvilken som er desidert dårligst, for det er den vi har på jobben: Cirkel.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Enig med Adam her. Alis mørkbrente er klart best av posekaffene. Ellers Har Coop en gourmetkaffe i sin nye serie (sølvgrå pose) som også er god.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Har i mange år ikke drukket annet en Java Mocca kaffe laget av bønner som jeg maler for hver gang jeg lager kaffe. Dette er mye bedre en alt som finnes ferdigmalt på pose.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg vil tro at det kan være lurt og velge det mest populære merket i butikken man handler. Kaffe er ferskvare, men en typisk kaffepose har gjene 4+ måneders holdbarhet påtrykket. Og det er stor forskjell på en kaffe som er nybrent og nymalt og en som er 4 måneder gammel, selv om det er vakumpakket. Velger man en halvobskur gourmetutgave er det mer sannsynlig at denne har ligget lengre i hyllene enn en Friele eller Evergood kaffe. Det er jo litt som med sjokolade. Kjøper man noe som det selges lite av så har den gjerne et hvitt belegg når man åpner den og er preget av å ha ligget lenge og vel og godgjort seg i hyllen.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Kjøp nyrøstet kaffe fra en av småbutikkene som har dukket opp -- og bruk litt tid på å finne den du liker best. Mye å velge mellom nå.

    Og om du skulle finne at kaffebudsjettet stiger, så går det an å kompensere ved å drikke mindre, men bedre kaffe!
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Noen som har efraing med å oppbevare kaffen i fryseren. Sies at den trekker mindre fukt og beholder aromaen lenger. Ikke at en liten pose kaffe ligger så lenge at det er av stor betydning. Men jeg har fått kvern i julegave og kjøper nå bønner i større kvanta. Synes det er langt bedre kaffe med nymalt!
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Andreas skrev:
    Noen som har efraing med å oppbevare kaffen i fryseren. Sies at den trekker mindre fukt og beholder aromaen lenger. Ikke at en liten pose kaffe ligger så lenge at det er av stor betydning. Men jeg har fått kvern i julegave og kjøper nå bønner i større kvanta. Synes det er langt bedre kaffe med nymalt!
    Etter at du har åpnet kaffeposen (eller malt kaffen) begynner ulike eteriske oljer å dunste bort, fryser du ned kaffen så bindes disse oljene. Paradoksalt nok er duften av nymalt kaffe det siste du har lyst til å lukte, siden det betyr at duftoljene har forsvunnet fra selve kaffen du skal drikke. ;D
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    En ganske omstendelig test av effekten på nedfrysing av kaffe her som vi gi selv de mest harbarkede objektivistene på HSF en tåre i øyekroken.

    http://www.home-barista.com/store-coffee-in-freezer.html
    Jeg ble styrket i min tro på nedfrysing. (Hovedkonklusjon - ikke mulig å smake forskjell på nedfryst nymalt kaffe og nymalt kaffe -- med en begrensning på fryseperioden på opp til 8 uker.)

    Meget omstendelig og grundig protokoll, ja!
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Jeg kjøper noen kilo med bønner om gangen, og legger de i fryseren. Så tar jeg opp et halvt kilo om gangen. Jeg håper at nedfrysningen tar vare på kvaliteten for meg, men selv om jeg har drukket en del kaffe så har jeg egentlig ikke anelse om det har noe å si eller ikke.
    Har altså noe av det samme forholdet til dette som til Hifi. Jeg liker produkter med kvalitet, men har begrenset tro på egen evne til å bedømme forskjellen på det jeg har i koppen nå og det jeg drakk i fjor ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Lysbrent Malabar i presskanne her i casa Trane.
    Men, siden Bialetti'en har gjort tjeneste stadig oftere lurer jeg litt på en skikkelig maskin snart...
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Aubi skrev:
    Jeg kjøper noen kilo med bønner om gangen, og legger de i fryseren. Så tar jeg opp et halvt kilo om gangen. Jeg håper at nedfrysningen tar vare på kvaliteten for meg, men selv om jeg har drukket en del kaffe så har jeg egentlig ikke anelse om det har noe å si eller ikke.
    Har altså noe av det samme forholdet til dette som til Hifi. Jeg liker produkter med kvalitet, men har begrenset tro på egen evne til å bedømme forskjellen på det jeg har i koppen nå og det jeg drakk i fjor ;D
    Omtrent som her. Putter bønnene i noenlunde lufttette Foreverware, og fryser dem ned kvartkilosvis. Bønnene som tas fram, oppbevares deretter i kjøleskapet. Press og espresso.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kaffe blir litt som vin for meg, veldig kjedelig å drikke den samme hver eneste gang.
    Synes det er godt med variasjon, men har en forkjærlighet for etiopiske varianter, og en del fra colombia.

    Hvorfor drikke en type hele tiden?

    Ser posekaffe nevnes. I fare for å bli tatt for å være jålete, det prøver jeg å unngå ;)
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Jeg har et lite "trick" med min espressomaskin. Jeg lader den som for to kopper og kjører så ut en full kaffekopp - altså en "americano" uten å tilsette varmt vann etterpå, men ved å kjøre alt vannet gjennom kaffen under trykk.

    Resultatet blir en kopp sterk kaffe med vakkert gyldent skum oppå.

    Har ofte skjedd at kunder som har sagt ja til en kopp kaffe utbryter "I helsike, det var da utrolig god kaffe!"

    Til hva MaHa skriver ovenfor. Prøv forskjellige typer kaffe, og utforsk smakmulighetene - og jeg syns slett ikke det er jålete å påpeke at man bør unngå posekaffe. Jeg gjentar hva jeg skrev i et annet innlegg i tråden: posekaffe er sagmugg tilsatt brunfarge i sammenligning med skikkelig kaffe.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Soundproof skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    En ganske omstendelig test av effekten på nedfrysing av kaffe her som vi gi selv de mest harbarkede objektivistene på HSF en tåre i øyekroken.

    http://www.home-barista.com/store-coffee-in-freezer.html
    Jeg ble styrket i min tro på nedfrysing. (Hovedkonklusjon - ikke mulig å smake forskjell på nedfryst nymalt kaffe og nymalt kaffe -- med en begrensning på fryseperioden på opp til 8 uker.)

    Meget omstendelig og grundig protokoll, ja!
    Når jeg kjøper italiensk espresso malt for espressomaskin, putter jeg kaffen i fryseren med en gang jeg kommer hjem. Selv om den oppevares i kjøleskap i lukket pose forsvinner mye av aromastoffene selv etter bare 2 døgn.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Av posekaffe i butikk syns jeg Max Havelar kaffen til Friele er ganske god + den Coop varianten som ble nevnt her tidligere.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper alltid hele bønner, tar ut det jeg trenger til 2-3 dagers forbruk, resten går rett i frysa. Så tar jeg opp det jeg trenger en kort stund før kverning, slik at bønnere rekker å temperere seg. Om bønners atferd er lik kvernet kaffe i frysa vet jeg derimot ingenting om.

    Trane: malabar finnes det mange nydelig varianter på. Til presskanne er den helt, helt suveren. Den smaker på en måte som summen av mange ulike sorter, forent i ren kaffesmak :D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    MaHa skrev:
    Kjøper alltid hele bønner, tar ut det jeg trenger til 2-3 dagers forbruk, resten går rett i frysa. Så tar jeg opp det jeg trenger en kort stund før kverning, slik at bønnere rekker å temperere seg. Om bønners atferd er lik kvernet kaffe, vet jeg derimot ingenting om.
    Steike, du er en connoisseur. ;) Slikt liker man.

    Jeg er en enkel sjel med Bialettikanne og fersk kaffe (50-50 frank/italiensk) fra Sverre Rønning i Sandvika som min favoritt.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som trodde kaffen ble ødelakt ved oppbevarring i frys, hmm får forsøke det neste gang. Selv oppbevare jeg de hele bønner i kjøleskap, men merker at aromaen blir mindre etter få dager, og at cremaen på ekspressoen blir mindre.

    Mvh. Tom-Erik

    Uttstyr:
    Rancilio Rocky kvern
    Gaggia baby twin
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Oljer og temperatur. Ved romtemperatur flyter smør, i kjøl blir det hardt og i frys blir det steinhardt. Samme med de eteriske oljene i kaffen. Når bønnene røstes frigjøres disse og de begynner å avdunste - det dufter herlig, men jeg vil helst ha smaken i koppen først.

    Derfor, rett i fryseren med kaffen mellom serveringene ble jeg fortalt en gang -- og etter testen ovenfor er jeg ikke blitt mindre fast i troen.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kjøper i hele kaffebønner ? På nettet, i spesialbutikker? Jeg har kjøpt lidt forskelligt, men syntes det er stress å leite etter butikker der selger fersk brent eller vakum pakket hele bønner. Har foresten sett at der selges Frile frokost kaffe i hele bønner, er der noen som har forsøkt de til eks. ekspresso.

    Mvh. Tom-Erik
    Bergen
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Hvor avgjørende er tempereringen i rommet (ferdigmalt fra nedfryst tilstand) før kontakt med vannet? Min praksis har vært at kaffen ikke har brukt mange minuttene til tempereringen, kanskje maks. 5 min. gjerne mindre.

    Et annet moment er at en del kaffebutikker har bønnene stående tilsynelatende lenge i beholderne etter at de er blitt nedfryst. Kanskje dette også kan forklare noe i smaksvarians på samme bønnetype?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    I Bergen bør det da være plenty av små kaffespesialister?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Uten å gå i detalj, men man får rett og slett mer smak når det er temperert. Ja, 5-10 min er vel omtrent det samme som jeg opplever av tid før jeg kjenner at bønnene ikke er kalde.

    atonal skrev:
    Hvor avgjørende er tempereringen i rommet (ferdigmalt fra nedfryst tilstand) før kontakt med vannet? Min praksis har vært at kaffen ikke har brukt mange minuttene til tempereringen, kanskje maks. 5 min. gjerne mindre.

    Et annet moment er at en del kaffebutikker har bønnene stående tilsynelatende lenge i beholderne etter at de er blitt nedfryst. Kanskje dette også kan forklare noe i smaksvarians på samme bønnetype?
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    atonal skrev:
    Hvor avgjørende er tempereringen i rommet (ferdigmalt fra nedfryst tilstand) før kontakt med vannet? Min praksis har vært at kaffen ikke har brukt mange minuttene til tempereringen, kanskje maks. 5 min. gjerne mindre.

    Et annet moment er at en del kaffebutikker har bønnene stående tilsynelatende lenge i beholderne etter at de er blitt nedfryst. Kanskje dette også kan forklare noe i smaksvarians på samme bønnetype?
    Jeg tenker lite på temperering. Har kaffen ferdig malt i fryseren (en pose varer vel knapt en uke!) Drysser i espressoholderen og lar det stå kanskje ett minutt før jeg setter i gang. Posen straks tilbake.
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper av og til på www.temperato.no

    Edit: og her: http://teaandcoffee.no/

    mvh

    juster skrev:
    Hvor kjøper i hele kaffebønner ? På nettet, i spesialbutikker? Jeg har kjøpt lidt forskelligt, men syntes det er stress å leite etter butikker der selger fersk brent eller vakum pakket hele bønner. Har foresten sett at der selges Frile frokost kaffe i hele bønner, er der noen som har forsøkt de til eks. ekspresso.

    Mvh. Tom-Erik
    Bergen
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Er det noen som har smakt noen av Ottolina-variantene fra www.temperato.no? Virker spennende å prøve Ottolina Riserva Oro som iflg. beskrivelsen har en middelslys brenning. Selv har jeg smakt stort sett bare mørkere brenninger, med unntak av en sporadisk kopp kaffe på Java i Oslo. Mener å huske at de brenner lysere blandinger.

    edit: når det gjelder tempereringslengde er det morsomt å registrere så ulike erfaringer :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg så en artig dokumentar om kaffe, kaffeproduskjon og dens kulturelle, økonomiske og politiske innvirkning for en tid siden.

    Anbefales! Finnes på DVD eller som torrent.



    Description:
    A three-hour documentary series that traces the unique and volatile history of coffee. From its discovery on an ancient Ethiopian hillside to its role as a contemporary elixir, coffee has dominated and moulded the economies, politics and social structures of entire countries.

    Part 1: The Irresistible Bean carries us back to coffee’s origins in Ethiopia and it’s triumphant spread over five continents, sparking revolution, controversy, creativity, business and slavery all along the way.

    Part 2: Gold In Your Cup uses an elegant contemporary competition to elevate the quality of coffee in Brazil to frame a portrait of 19th century coffee-fueled oppression in Latin America.

    Part 3: The Perfect Cup heralds what some coffee experts have called ‘the romantic age of coffee’. North Americans re-discover what their European counterparts have known all along: coffee is better when it’s quality coffee, and the best place to find it is in the relaxed and friendly atmosphere of the cafe.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Kaffe kjøpes som oftest i Finland og da er det "Juula" mocca og "Presidennti" kahavio det går på. Vakumpakket så hardt at man kan slå ihjel en mann med kaffepakken! En fordel med den finske kaffen er at man kan velge hvor hardt brendt man vil ha den.

    I Norge kjøper vi mest Kjeldsberg kaffe hos Rema1000. Kjeldsberg er faktisk ganske OK, men den er dessverre ikke vakumpakket.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Her går det i expresso - arabiske grand robeta på Kiwi - i en halvkilos pakning i brun metallboks. Har fått helt dilla på den kaffen.
    Utover det er smaker samtlige kaffesorter som kok- og filtermalt, produsert av Joh. Johansen AS, på Coop rett og slett ikke godt - selv ikke den man kan male selv på Coop her i Maura. Det smaker for surt. Har prøvd det finske slagvåpnet, og en rekke andre slagvåpen av utenlandsk opprinnelse, med bedre hell både på smak og på pris.

    Vidar
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    MaHa skrev:
    Trane: malabar finnes det mange nydelig varianter på. Til presskanne er den helt, helt suveren. Den smaker på en måte som summen av mange ulike sorter, forent i ren kaffesmak :D
    Dette støtter jeg fullt ut. Rett og slett genial til presskanne. Posen min var tom lenge før jul, og jeg ikke fått somlet meg til butikken enda. ("Helmersen" heter den i Tromsø).
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg for min del vil påstå at selv uten fryser så holder kaffen seg MYE lenger når den oppbevares som hele bønner enn som ferdigmalt. Det ultimate er selvsagt fryser, men jeg har ikke disiplin til å ta ut kaffebønner fra fryseren lang tid i forveien. Når jeg skal ha kaffe lager jeg den med en gang. Bruker en enkel kaffekvern og en god presskanne. Fungerer bra synes jeg. :)
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Bruker presskanne og Bialetti. Har en enkel kvern som brukes en del, men har ofte også en pose Löfbergs liggende. Ikke alltid man vil ta seg tid til å kverne bønnene. Blir litt søl og.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Vel, lang tid og lang tid ;) Jeg vet mer eller mindre at jeg skal ha kaffe hver kveld etter middag. Derfor tar jeg ut noen bønner en stund før kverning, det tar ikke lange tiden før de er klare til kverning.

    roffe skrev:
    Jeg for min del vil påstå at selv uten fryser så holder kaffen seg MYE lenger når den oppbevares som hele bønner enn som ferdigmalt. Det ultimate er selvsagt fryser, men jeg har ikke disiplin til å ta ut kaffebønner fra fryseren lang tid i forveien. Når jeg skal ha kaffe lager jeg den med en gang. Bruker en enkel kaffekvern og en god presskanne. Fungerer bra synes jeg. :)
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    MaHa skrev:
    Vel, lang tid og lang tid ;) Jeg vet mer eller mindre at jeg skal ha kaffe hver kveld etter middag. Derfor tar jeg ut noen bønner en stund før kverning, det tar ikke lange tiden før de er klare til kverning.
    Hvor lang tid regner du? Regner egentlig med at det største problemet er slitasje på kverna hvis man maler frosne bønner, for det er vel grenser for hvor mye bønnenes temperatur klarer å redusere varmen på kaffen?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Mer enn 10 min holder, hvis vi snakker om mengde til ca 2-3 traktinger. Men si 20 min da, så er du nok home safe ;)


    roffe skrev:
    MaHa skrev:
    Vel, lang tid og lang tid ;) Jeg vet mer eller mindre at jeg skal ha kaffe hver kveld etter middag. Derfor tar jeg ut noen bønner en stund før kverning, det tar ikke lange tiden før de er klare til kverning.
    Hvor lang tid regner du? Regner egentlig med at det største problemet er slitasje på kverna hvis man maler frosne bønner, for det er vel grenser for hvor mye bønnenes temperatur klarer å redusere varmen på kaffen?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Og hva slags vann bruker herrene? Klorert vann rett fra springen eller vann fra en dypvannsbrønn?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Importvann naturligvis. Hentet opp fra 1000 meters dyp på den Grønlandske innlandsisen.


    relativt kostbart, men hva gjør man ikke for pur smak?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn