Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan tilbereder dere Monsooned Malabar kaffen? Har testet den med aeropress men ble litt skuffet over denne da den var litt tam på smak. (kaffen ble brent bare noen dager før jeg kjøpte den så den er fersk.) Tror jeg prøver den på trakteren i dag.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Er mye snakk om at kaffe må kjøpes fersk og ikke kan oppbevares lenge hjemme. Da jeg kjøpe aeropressen min for noen år siden fikk jeg anbefalt et syrlig kaffe som jeg kjøpte samtidig. Da jeg kom hjem så jeg at det var hele bønnner og uten kvern så var det ikke mye jeg kunne bruke dem til. Mente å ha lest at kaffen holdt seg bra i frysen, så jeg la den der. midlertidig. Aeropressen ble ikke den store suksessen og kaffen ble liggene i frysen. Nå når jeg kjøpte kvern så kom jeg på at jeg hadde noe kaffe i frysen og tok den opp og så at den var eldre en jeg trodde, 3,5 år! Tenkte den nok var ødelagt men at det ikke skadet å prøve den, og den smakte overraskende bra. Den hadde sikkert vært enda bedre fersk, da vel oljene forandres litt når kaffen er nedfrosset, men den var fortsatt god selv etter 3,5 år i frysen.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja, bl.a. med Malabar Monsoon jeg også opplever dette.
    Jeg kjøper god kaffe hos Solberg & Hansen. Half & Half espressoblandingen deres er deilig.
    Lager du americano med espressoblandingen eller har du også espressomaskin?
    Jeg bruker den som vanlig kaffe, i AeroPress eller presskanne.

Men du tror at noe av årsaken kan være at beholderen er av plast? Det har jeg aldri tenkt over. Jeg har liksom alltid lagt skylden på den hersens Malabar-kaffen. :)
    Det er bare en teori. :)
    Noen ganger har jeg holdt rundt koppen og kvernen mens den har gått og jeg har innbilt meg at det hjalp litt, at kaffen ikke sprutet ut av beholderen like friskt som ellers haha.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan tilbereder dere Monsooned Malabar kaffen? Har testet den med aeropress men ble litt skuffet over denne da den var litt tam på smak. (kaffen ble brent bare noen dager før jeg kjøpte den så den er fersk.) Tror jeg prøver den på trakteren i dag.
    Jeg må ha i mer av denne kaffen for å få den sterk nok.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.861
    Torget vurderinger
    28
    Min erfaring rundt holdbarhet er at bønner i uåpnet pakning holder en god stund. Jeg har hatt poser liggende som har vært 1,5-2 mnd gamle (fra brennedato). Jo lengre det er siden brenning jo fortere forfaller kaffen Etter åpning av posen. Satser derfor på små poser.

Kjøper så godt som all kaffe fra Lippe. Særlig glad i #3 og #5.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Er mye snakk om at kaffe må kjøpes fersk og ikke kan oppbevares lenge hjemme. Da jeg kjøpe aeropressen min for noen år siden fikk jeg anbefalt et syrlig kaffe som jeg kjøpte samtidig. Da jeg kom hjem så jeg at det var hele bønnner og uten kvern så var det ikke mye jeg kunne bruke dem til. Mente å ha lest at kaffen holdt seg bra i frysen, så jeg la den der. midlertidig. Aeropressen ble ikke den store suksessen og kaffen ble liggene i frysen. Nå når jeg kjøpte kvern så kom jeg på at jeg hadde noe kaffe i frysen og tok den opp og så at den var eldre en jeg trodde, 3,5 år! Tenkte den nok var ødelagt men at det ikke skadet å prøve den, og den smakte overraskende bra. Den hadde sikkert vært enda bedre fersk, da vel oljene forandres litt når kaffen er nedfrosset, men den var fortsatt god selv etter 3,5 år i frysen.
    Har en Miele maskin og ble advart av servicemannen deres mot å fryse bønnene. Mange hadde fått ødelagt kverna i følge ham. Husk å vente til de har tint iallefall.
    Mvh Tom

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Min erfaring rundt holdbarhet er at bønner i uåpnet pakning holder en god stund. Jeg har hatt poser liggende som har vært 1,5-2 mnd gamle (fra brennedato). Jo lengre det er siden brenning jo fortere forfaller kaffen Etter åpning av posen. Satser derfor på små poser.
    Jeg heller bønnene over i en krukke som dette, synes smaken holder seg godt.
    Bruker merkelapper på lokket der jeg skriver hvilke bønner som er i krukkene. Enkelt og dekorativt, synes jeg.

patentglass.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får prøve med mere kaffe, kommer ikke til å kjøpe denne igjen om den ikke blir betraktelig bedre da.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    Ny kaffemaskin, har brukt kvern og presskanne en stund og alternativt en kapselmaskin, presskanne er litt stress når man bare skal ha en kopp kaffe og kapsel kaffe er ok men ikke helt himmel når det gjelder smak.
    Så idag ble det innkjøpt en Siemens på romjulssalg på Elkjøp, fornøyd hittil, enkel i bruk og god kaffe.
    Vis vedlegget 357025
    Kjøpte samme maskin på Lefdal for et par måneder siden og er veldig fornøyd. Bønner fra Etiopia og Cafe Creme på denne maskinen. Supert :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Jeg heller bønnene over i en krukke som dette, synes smaken holder seg godt.
    Bruker merkelapper på lokket der jeg skriver hvilke bønner som er i krukkene. Enkelt og dekorativt, synes jeg.

Vis vedlegget 357496
    Siden både lys og luft påvirker bønnene tviler jeg på at det er en særlig god løsning. Selv om krukka blir tett vil det være mye luft i den, og den burde ikke være gjennomsiktig. Jeg foretrekker heller å beholde bønnene i den opprinnelige emballasjen, som bær være lys- og lufttette poser med zip.

Min erfaring er at kaffe holder forholdsvis godt i uåpnet emballasje. Aller best noen dager etter brenning (de skal ligge noen dager for å slippe ut gasser eller noe slikt) til noen få uker. Deretter reduseres kvaliteten mindre, så om kaffen er 2 eller 12 måneder tror jeg spiller liten rolle såfremt den er oppbevart riktig. Det viktigste er de aller første ukene. Derfor misliker jeg at f.eks. Kaffebrenneriet hverken har lufttette eller datomerkede poser, selv om kaffen gjerne er svært god i utgangspunktet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4

Kjøper så godt som all kaffe fra Lippe. Særlig glad i #3 og #5.
    Du er nok inne på noe, fant denne på kaffe.no

[h=4]Lagringstid[/h]
    KaffetypeEmballasjeLukket poseÅpnet pose
    Filter- og kokmaltLangtidspose4–6 mnd4–5 dager
    Filter- og kokmaltHardvakuumpakke9 mnd4–5 dager
    Hele bønnerPose m/enveisventil4–8 mnd7–10 dager

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Siden både lys og luft påvirker bønnene tviler jeg på at det er en særlig god løsning.
    Nå står krukkene mine i et mørkt kjøkkenskap, så jeg tillater meg å mene at kaffen holder smaken greit, siden det er jeg som drikker den mener jeg.
    En kvart kilo bønner blir uansett konsumert på relativt kort tid her og større kvanta kjøper jeg ikke om gangen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.648
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja. Det er en generell erfaring med god kaffe. Jeg bruker stadig mer kaffe, og fyller forbausende mengder i Aeropressen. Jeg lar den også stå en stund, og snur den underveis.
    Jeg kverner for hånd, og kaffen blir ikke stående lenge hverken malt eller som bønner. Stort forbruk i form av stor konsentrasjon øker kvaliteten både fordi hver kopp blir fyldigere, og fordi kaffen ikke blir stående og forringes.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Siden både lys og luft påvirker bønnene tviler jeg på at det er en særlig god løsning.
    Nå står krukkene mine i et mørkt kjøkkenskap, så jeg tillater meg å mene at kaffen holder smaken greit, siden det er jeg som drikker den mener jeg.
    En kvart kilo bønner blir uansett konsumert på relativt kort tid her og større kvanta kjøper jeg ikke om gangen.
    Beklager, litt bråsikkert ordvalg av meg. Dog ikke en optimal (!) løsning, men som opplagt funker for deg, gitt mørk oppbevaring og raskt konsum, hvilket ikke kom veldig godt frem.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hehe nei, jeg sa til og med at krukkene var dekorative. Ikke lett å forstå at jeg setter dem inn i et skap da.
    Sikkert ikke optimalt, men om jeg hadde smakt forskjell på en nyåpnet/kjøpt pose og de siste bønnene i et glass vet jeg ikke.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har en Miele maskin og ble advart av servicemannen deres mot å fryse bønnene. Mange hadde fått ødelagt kverna i følge ham. Husk å vente til de har tint iallefall.
    Mvh Tom
    Tror jeg ikke så mye på. Bønnene er tørre og blir marginalt hardere når de puttes i fryseren. Fryser alle mine bønner og har aldri hatt problemer, men så tempererer jeg de først pga smaken....

For øvrig blir kaffen mye bedre på noe slikt:
    Isomac Rituale 2.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.861
    Torget vurderinger
    28
    Beklager, litt bråsikkert ordvalg av meg. Dog ikke en optimal (!) løsning, men som opplagt funker for deg, gitt mørk oppbevaring og raskt konsum, hvilket ikke kom veldig godt frem.
    Jeg er enig med Trane i hva han skriver over.

En annen sak er jo hvor påvirkelig de ulike bryggemetodene er for alder på bønnene. Ved espressobrygging påvirker alderen dessuten hvor fort vannet kjører igjennom pucken og gjør det nødvendig å justere kverningsgraden noe.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Ja. Det er en generell erfaring med god kaffe. Jeg bruker stadig mer kaffe, og fyller forbausende mengder i Aeropressen. Jeg lar den også stå en stund, og snur den underveis.
    Jeg kverner for hånd, og kaffen blir ikke stående lenge hverken malt eller som bønner. Stort forbruk i form av stor konsentrasjon øker kvaliteten både fordi hver kopp blir fyldigere, og fordi kaffen ikke blir stående og forringes.
    Prøvde med litt finere malt kaffe (og litt mer kaffe) og den ble bedre. På generell basis så anbefaler proffene og male kaffen finere fremfor å øke mengden kaffe om den er for tynn.

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    300
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Kan anbefale Wilfa sin kvern, har en selv, en på hytta og en hos foreldrene mine. Bruker den kun til Aeropress, Hario V60 eller tradisjonell trakter.

Prøvde meg først med helautomatisk maskin fra Krups og den var en katastrofe. Eneste fordelen med den, var at jeg fikk pengene tilbake og kjøpte meg en Rancilio Silvia og Rocky kveren etter å ha fått kontakt med noen kløktige kaffefolk.

Moro å se det er flere aeropressbrukere her inne, hvilke parametere brukes? Jeg kjører stort sett opp-ned metoden med skylt papirfilter, 14 gram kaffe og 200gram vann fra vannkokeren. Forvarmer aeropressen med springvann for å beholde bryggetemperaturen.

Rancilio pakka brukes fortsatt, men går vel 80% i svart kaffe og 20% espresso/cortado her.

Bønnene har jeg stort sett bestilt over nettet fra Tim Wendelboe, Supreme Roastworks, Square Mile Coffee Roasters eller Jacu. Det har hendt i ny og ne at nøden har vært stor og da har det blitt Solberg & Hansen kaffe fra den lokale pusheren. Problemet der kan fort være dårlig dato på posene.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Holder på å teste litt men bruker tilnærmet lik din metode ved vanlig kaffe, og vanlig metode med espresso kaffe samt rundt 80 grader på vannet som anbefalt av Alan Adler. I romjulen har det bare blitt traktekaffe etter jeg fikk meg ny trakter etter over 5 år uten.

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    300
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Manuell kaffe kan fort bli for tidkrevende om man skal lage til mange. Har en Wilfa Sort Presisjon som står på toppen av kjøleskapet for det meste hehe. Lager stort sett kaffe til en eller to personer og da funker det jo glimrende med manuell løsning. Det fine er også at man ikke kaster så mye kaffe etter som man lager en til to kopper av gangen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg har gått tilbake til kaffetrakter, mest på grunn av kolesterolet.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Huff ja, BT. Jeg har brukt bønnemaskin de siste årene og ser ikke helt frem til meldingen fra legen på neste "service".
    Og på jobb har vi også bønnemaskin......
    Blir vel Nescafè resten av levetiden - grøss.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Vet ikke om Nescafe er tingen. Poenget med kaffetrakter er at filteret tar bort det meste av fettet.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med La Pavoni ?

la_pavoni_professional_pl.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Ingen som har prøvd seg på en helmanuell sak som La Pavoni ?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Har vurdert den. Ligger mange erfaringer ute på kaffenettstedene. En maskin det tar seg tid å lære men som lager meget god espresso, virker det som. Men, kanskje ikke like rå på steaming osv.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    BTW, det beste med denne kulda er ikke kaffe, men varm sjokolade med krem, hjemmelaget selvsagt med kvalitetssjokolade og fløte. Kulda er unnskyldning og samvittighet.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.425
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Har skaffet meg en brukt Alex Guetto Izzo Viva PID og en Mazzer mini kvern. Kaffen blir for varm, bitter, syrlig når jeg prøvermeg frem. Vrient dette her.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Spännande! Aeropress i första omgång. Blir att testa espresso i nästa veva.

image.jpg image.jpg image.jpg

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.011
    Torget vurderinger
    2
    Fruen er nylig kommet hjem etter et besøk i Guatemala.
    Er litt igjen,men de beste er drukket opp.
    Usedvanlig god kaffe,med priser i hjemlandet som ligger godt over priser her hjemme.
    Er "vant" med kaffe derfra,med jevnlige forsyninger.

DSC_0866[1].jpg

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    ymir, kostet kaffen du viser til mer i Guatemala enn her i Norge (tilsvarende importert kaffe fra Guatemala)?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.011
    Torget vurderinger
    2
    ymir, kostet kaffen du viser til mer i Guatemala enn her i Norge (tilsvarende importert kaffe fra Guatemala)?
    Nå måtte fruen tenke seg godt om :).

250 kr/Kg betalte hun i Guatemala.(2,4 Kg,ca. 600 Kr,og sikkert ikke den aller beste fra øverste hylle)Men Ron Zacapa Centenario 23 kostet bare ca. Kr 350 ,1L ;))
    Guatemala Maragogype hos Amundsen/Haugesund,279 Kr/Kg

http://dinersjournal.blogs.nytimes.com/2012/06/19/500-50-a-pound-for-coffee-beans/?_r=0

At an online auction on Tuesday, a lot of green, or unroasted, coffee beans from Finca El Injerto in Guatemala sold for $500.50 a pound, one of the highest prices ever paid for coffee.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn