Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.866
    Torget vurderinger
    4
    Tim Wendelbo son kaffebok er visst på Mamutsalget, men jeg har ikke funnet den ennå.
    Er det noen som hat leste den og kan si noe om den er verdt å lete etter ?

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe å lure på, Trane. Flott bok.
     

    kenneth1979

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    2
    Noen av mine favoritter. 7gr pr 1.5dl vann / 60gr per liter er tommelregelen.

    Blå Java, selges på Prix nå tilogmed.

    Guatemala fra Rema'n.

    Lofbergs Lilla er ganske god. er stort sett disse jeg rulerer på om jeg ikke stikker på spesialforretning å kjøper Bourbon Jungle eller noe annet. Franskbrent er digg.
     

    kenneth1979

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    2
    Trane skrev:
    Tim Wendelbo son kaffebok er visst på Mamutsalget, men jeg har ikke funnet den ennå.
    Er det noen som hat leste den og kan si noe om den er verdt å lete etter ?

    Tim kan sakene sine.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.866
    Torget vurderinger
    4
    Ja, Tim kan sakene sine!

    Jeg fikk endelig tak i boka? 149 små kroner på Nordli var den absolutt verdt. Ganske kortfattet og velskrevet med vekt på basics...altså selve kaffen fremfor regler og utstyr....ikke tusen oppskrifter på espressobaserte melkedrikker, men heller hvordan velge rett kaffe og lage skikkelig svart kaffe på forskjellig hverdagslig vis.

    Anbefales!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har tips om hvor en kan få kjøpt kaffe som Svenske "Arvid Nordquist Classic Selection Colombia Mancali" og Hollanske "Douwe Egberts Red" i hele bønner? Er på jakt etter "vettig" priset hverdagskaffe som også er svært god. Er møkk lei det norske "oppvaskvannet" som Friele og Evergood....

    Å ja jeg har prøvd noe av spesialkaffen som f.eks Tim Wendelboe uten at den imponerte så storveis, og spesielt ikke når prisen på ca 500kr/kg tas i betrakting...... Bruker ca. 1kg i uka så.....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Drikker stort sett bare vanlig kaffe og ikke espresso, så dei Italienske og Franske kaffetypene blir for mye brent for min smak. Må også ha hele bønner da kaffen blir brukt i en Jura maskin. Liker kaffen brent til det som på Svensk kalles mellan røst. Slik er også den Hollanske kaffen brent, men i motsetning til den Norske kaffen så har disse brenningene/blandingene mye kaffeskum og har fyldig smak.....

    Drikker akkurat nå "Arvid Nordquist Classic Selection Colombia Mancali", og det er en av dei beste "standard" kaffene jeg har smakt. Koster visstnok 50kr/500g i Sverige....
    Ingen problem å få tak i den i USA, men i Norge.......
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I Elkjøp butikker har de faktisk brukbart utvalg av bønner og spesielt svenske typer. Spørsmålet er hvor lenge de har ligget der.

    Synes også de bønnene som selges på Meny virker bra. De finnes i 1 kg pakker og koster ca. 180 kr. Har ikke kjøpt en slik pakke, men kjøpte de forleden i løs vekt for å teste i første omgang. Løs vekt er jo egentlig ikke å anbefale da bønnene taper seg mye, men det gav meg et inntrykk og likte de godt. Husker ikke navnet på fabrikanten.

    Har også blandet erfaring med å bestille direkte fra brenneri. Har vært dyrt og stort sett ikke spesielt bra i forhold til min smak.
    Skulle ønske det var mulig å kjøpe direkte fra Solberg&Hansen til en grei pris.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.582
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har i flere år kjøpt mørk italiensk espresso bønner på Meny. Jeg synes de på min tilårskommende Saeco maskin gir en god espresso. Til å begynne med var det virkelig vanskelig å kjøpe hele poser, for vi skulle liksom kjøpe løsvekt, men dett har ordnet seg.

    Vidar
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    I Elkjøp butikker har de faktisk brukbart utvalg av bønner og spesielt svenske typer. Spørsmålet er hvor lenge de har ligget der.

    Synes også de bønnene som selges på Meny virker bra. De finnes i 1 kg pakker og koster ca. 180 kr. Har ikke kjøpt en slik pakke, men kjøpte de forleden i løs vekt for å teste i første omgang. Løs vekt er jo egentlig ikke å anbefale da bønnene taper seg mye, men det gav meg et inntrykk og likte de godt. Husker ikke navnet på fabrikanten.

    Har også blandet erfaring med å bestille direkte fra brenneri. Har vært dyrt og stort sett ikke spesielt bra i forhold til min smak.
    Skulle ønske det var mulig å kjøpe direkte fra Solberg&Hansen til en grei pris.
    Får vel prøve Elkjiip da, skrekk og gru....
    Kjøpte en Etiopisk kaffe fra Solberg&Hansen og den var veldig god, men prisen er hindsides, og den er vanskelig å få tak i...

    Hvilken Menybutikk her Bergen kjøper du kaffe i Orso?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JK skrev:
    orso skrev:
    I Elkjøp butikker har de faktisk brukbart utvalg av bønner og spesielt svenske typer. Spørsmålet er hvor lenge de har ligget der.

    Synes også de bønnene som selges på Meny virker bra. De finnes i 1 kg pakker og koster ca. 180 kr. Har ikke kjøpt en slik pakke, men kjøpte de forleden i løs vekt for å teste i første omgang. Løs vekt er jo egentlig ikke å anbefale da bønnene taper seg mye, men det gav meg et inntrykk og likte de godt. Husker ikke navnet på fabrikanten.

    Har også blandet erfaring med å bestille direkte fra brenneri. Har vært dyrt og stort sett ikke spesielt bra i forhold til min smak.
    Skulle ønske det var mulig å kjøpe direkte fra Solberg&Hansen til en grei pris.
    Får vel prøve Elkjiip da, skrekk og gru....
    Kjøpte en Etiopisk kaffe fra Solberg&Hansen og den var veldig god, men prisen er hindsides, og den er vanskelig å få tak i...

    Hvilken Menybutikk her Bergen kjøper du kaffe i Orso?
    Det var Meny på Nesttun. Vanlig kaffe altså, ikke espresso. Mener det var Sumatra bønner jeg prøvde, men de har noen flere typer.

    Har prøvd en del fra coffebeanshop. Gode priser, men har ikke vært det helt store. Og det blir mye gris etter de bønnene er malt.
    http://www.coffeebeanshop.co.uk/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kaffe Noir i hele bønner fra Friele er en helt grei hverdagskaffe til espresso og melkedrikker, og man får den på Rema for ca 27 kr pakken (som er klippet til 225g for å lure folk). Pleier å være ganske fersk der jeg kjøper den i alle fall.

    Den franskbrente espressoen fra Meny er god, men endel dyrere.

    Vi man ha noe virkelig bra kan man kjøpe etiopisk i ubrente bønner fra Bergen Kaffebrenneri og riste dem selv på stekepanne. Men det er for mye styr for hverdagskaffe, men prisen er ikke så mye dyrere enn den fra Meny
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Visst kaffien blir for svak,kan ein spe på med 96% sprit.
    Feks ein 50øring i bunn av koppen,fyll på med kaffi til 50øringen blir usynleg,så sper du på med sterk og nitti% til 50øringen blir synleg igjen,perfekt resultat,gjerne med litt sukker i.(helst fuselfri sprit.)

    Ett fett hvilken kaffitype ein bruker.

    Helst ikkje bilkjøring etter 3-4 slike,trøsykkel går greit.

    Mvh.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Gjestemedlem skrev:
    Kaffe Noir i hele bønner fra Friele er en helt grei hverdagskaffe til espresso og melkedrikker, og man får den på Rema for ca 27 kr pakken (som er klippet til 225g for å lure folk). Pleier å være ganske fersk der jeg kjøper den i alle fall.
    :) syntes også 225g i en 250 pakning var lureri, men har fått forklart (fra sikker kilde) at det er avgasser fra bønnene som gjør at Friele "klipper" 10%… når man fylte dem med 250g, ble kaffeposene ofte til "sperreballonger" etter kort tids lagring.

    mvh e
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.291
    Antall liker
    11.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig har jeg fått skaffet meg en mbrikia, eller briki, til å lage Kypros-kaffe i. Og med riktig finmalt kaffe fra Kypros, på brasilianske bønner.
    Cyprus Coffee er en favoritt hos oss, og det skal nå serveres fra eget kjøkken. Krever litt trening, men desto bedre.
    Egentlig samme sak som tyrkisk kaffe. Kaffe var stort og viktig i det ottomanske riket, og det var de som bragte skikken til Europa.
    Kjekt med generøse utenlandske kollegaer og venner. Anbefales.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte eg skulle "go wild" og avvike fra det trygge og vanlige (Evergood dark roast), så i går kjøpte eg Kjeldsberg sin presskanne kaffe, bare for variasjonens skyld. Første og siste gang det skjer. Pføy og hark for noe ræl. Testet den just nu, som ettermiddagskaffe. Smøysa hadde advart om at den var dårlig, hun smakte den i går, men at det var så ille hadde eg ikkje trodd. Blandet litt ekstra sterkt da hun sa det var lite smak, og det må jo være tidenes understatement. Nesten dobbel så mye kaffe som når eg bruker den vanlige, allikevel smakte det mer eller mindre bare varmt vann.

    For noe fjas.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Ferdig malte bønner kjøpt på supermarked er vel uansett et sjansespill.
    Har det stått litt lenge på hyllene smaker det tynt og bittert.
    Sånn sett er det mer safe å kjøpe det som det går mye av. Vanlige typer.
    Sære og dyre spesialting blir som regel stående en stund, iallefall på butikker med litt begrenset kundeomfang.

    Jeg ser alltid an klientellet på butikken før jeg kjøper kaffe...
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg kjøpte meg en liten blender her forleden, og den bruker jeg til eeeeen ting, og det er å ha opp i en hel sitron, skall og alt, delt i båter, så passe med vann slik
    att når jeg tar den på en tur med "will it blend..." så blir det en lettflytende og lettskummende slush... som man så må sette i kjøleskapet i ca 1 time før det nytes, ved siden av kaffe!
    1 glass med slush, og en kopp med kaffe. nipp til dem etter tur.
    Og dette funker faktisk!!! (mannen må jo være gal...)

    Men neida, ikke gal, bare eventyrlysten!

    Dette funket faktisk!!! Kaffen smaker bedre! (ikke drikk for mye av smørja ad gangen .. )

    mvh (Man varierer hvor mye av sitronsafta man skal ta med etter smak.. all saft i en sitron, kan bli litt surt og da endrer kaffen smak.. men får man balansen rett, endrer kaffen ikke smak!!!)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.291
    Antall liker
    11.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Artig den der, Imperial.
    Sikkert god, men altfor mye styr for en kopp kaffe syns jeg.
    Jeg går for en cognac i stedet, har tilsvarende effekt.
    -og det gjelder vel samme regel her: ikke drikk for mye av smørja ad gangen
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    I et iherdig forsøk på å snobbe ned vaner generelt har jeg gått over til pulverkaffe av typen Nescafé Brasero. Funker greit. Drikker uansett bare kaffe om morgenen, med melk og sukker. Prøvde å snobbe ned med te også, og gikk over til teposer. Det gikk ikke gitt.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Prøver en delvis generell nedsnobbing selv. Men akk, god kaffe må til. Sist i koppen var en håndfiltrert La Amistad fra S&H. Beste jeg var drukket på en god stund.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.693
    Antall liker
    5.126
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er på utkikk etter kaffemaskin, og som så mange andre er jeg ute etter nybegynner tilps.


    Ser for meg en rimlig maskin, til ca 3000, som jeg helst kan handle i butikk (les: elkjøp eller jernia).


    Det jeg har kikket på er følgende:
    Krups Espresseria kaffemaskin EA8010PN - Elkjøp


    En kurrant maskin hvor man kan lage god kafffe fra bønner? Har kun erfaring fra vanlig kaffetrakter.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ennå til gode å smake skikkelig god kaffe fra en slik maskin, men det kan hende det er mulig å få til.
    Det viktigste i å få til god kaffe er gode passe ferske bønner, rent kaldt vann, og rent bryggeutstyr.
    Jeg tror man kan få god kaffe av så mangt så lenge dette er på plass. Men, jo enklere utstyr, jo lettere er det å få det bra tenker jeg

    Ang maskin:
    Det kommer litt an på hva slags kaffe man er interessert i.
    Hvis det er vanlig sort, vil du helt sikkert få mye mer ut av den manuelle Class viser til her oppe.
    Hvis det er espresso, Kommer det an på ambisjonsnivået.
    Etter min mening får du ikke skikkelig espresso av en slik maskin. Men kan hende er mange fornøyde likevel.

    Men de er hendige og enkle i bruk. Hvis det er like viktig som kaffesmaken er det sikkert greit nok.

    Du får gå på Elkjøp og be om en kaffetest. Og kanskje som med hifi; ta med eget kildemateriale?
    Kanskje litt snobbete å komme med egne bønner på Elkjøp....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.693
    Antall liker
    5.126
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for godt svar.

    Kom over en Jura Ena 3 på salg, mulig dette er ett bedre kjøp. Ender ihvertfall opp med en billig maskin, så får jeg heller se etterhvert om jeg ønsker å bruke mere penger på det eller om jeg blir fornøyd.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Er på utkikk etter kaffemaskin, og som så mange andre er jeg ute etter nybegynner tilps.


    Ser for meg en rimlig maskin, til ca 3000, som jeg helst kan handle i butikk (les: elkjøp eller jernia).


    Det jeg har kikket på er følgende:
    Krups Espresseria kaffemaskin EA8010PN - Elkjøp


    En kurrant maskin hvor man kan lage god kafffe fra bønner? Har kun erfaring fra vanlig kaffetrakter.
    Denne her, Melitta Caffeo Solo, har min søster, og jeg har forsynt meg rikelig fra den når jeg har vært på besøk. Meget kurant maskin og god kaffe.

    Melitta Caffeo SOLO - Black - Elektronikk - CDON.COM

    Du får kjøpt den på Lefdal også, da koster den dobbelt så mye...
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg vil bare minne "gjengen" på att vannet i krana inneholder klor... så når feinsmecker kaffen skal lages så er det bortimot aller best å bruke rensa vann... Jupp, det er forskjell på smak. + att det er ikke bra å helle innpå med klor, fordi kaffe er syreskapende i kroppen og da er klor ikke det beste å ha vi kaffen..
    Bare sånn, say no more, say no more!

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Er på utkikk etter kaffemaskin, og som så mange andre er jeg ute etter nybegynner tilps.


    Ser for meg en rimlig maskin, til ca 3000, som jeg helst kan handle i butikk (les: elkjøp eller jernia).


    Det jeg har kikket på er følgende:
    Krups Espresseria kaffemaskin EA8010PN - Elkjøp


    En kurrant maskin hvor man kan lage god kafffe fra bønner? Har kun erfaring fra vanlig kaffetrakter.
    Denne her, Melitta Caffeo Solo, har min søster, og jeg har forsynt meg rikelig fra den når jeg har vært på besøk. Meget kurant maskin og god kaffe.

    Melitta Caffeo SOLO - Black - Elektronikk - CDON.COM

    Du får kjøpt den på Lefdal også, da koster den dobbelt så mye...
    Blir kaffen virkelig bedre av en slik, sånn kontra Moccamaster? (Jeg vet jo om presskanne og hevert trakter.. men en slik har jeg ikke prøvd selv, så..

    mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Hvor kjøper dere ferdig malt kaffe på nett? (finner mange som selger hele bønner men ikke ferdig malt kaffe) Har nettopp kjøpt en Aero press og har til nå kjøpt kaffen fra kaffekvern.no.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper mest i kaffebutikk ol. Du har ikke vurdert deg en ok kvern da, minutten? Ferskhet er jo nøkkelen til god kaffe, ved å kverne selv hver gang du trenger blir det noe helt annet. De flyktige oljene i kaffe som gir aroma, forsvinner temmelig fort ved kverning. Jo finere malt, jo kjappere.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mens vi snakker om ferskhet. Var på Herangtunet i helgen, og den nederlandske innehaveren sverger til å røste selv. Til det har han en grei automatrøster som han har stilt inn på idealrøstetid for bønnene han kjøper i sekker.

    Og kaffen var utrolig god. Å sitte utenfor tunet og få påfyll gjennom vinduet av nyrøstet, kvernet og brygget var en opplevelse.

    Tunet anbefales ellers som en gjennomført opplevelse i grenseløst vertskap.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Herangtunet er notert, takk for tips
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er på utkikk etter kaffemaskin, og som så mange andre er jeg ute etter nybegynner tilps.


    Ser for meg en rimlig maskin, til ca 3000, som jeg helst kan handle i butikk (les: elkjøp eller jernia).


    Det jeg har kikket på er følgende:
    Krups Espresseria kaffemaskin EA8010PN - Elkjøp


    En kurrant maskin hvor man kan lage god kafffe fra bønner? Har kun erfaring fra vanlig kaffetrakter.
    Denne her, Melitta Caffeo Solo, har min søster, og jeg har forsynt meg rikelig fra den når jeg har vært på besøk. Meget kurant maskin og god kaffe.

    Melitta Caffeo SOLO - Black - Elektronikk - CDON.COM

    Du får kjøpt den på Lefdal også, da koster den dobbelt så mye...
    Blir kaffen virkelig bedre av en slik, sånn kontra Moccamaster? (Jeg vet jo om presskanne og hevert trakter.. men en slik har jeg ikke prøvd selv, så..

    mvh
    JAAAAAAAA

    Selv sitter jeg på en kvalitetsmaskin fra Siemens; EQ7 og en Gaggia Baby Twin manuell. Den siste lager den mest usøkte kaffe eller Espresso du kan ønske deg. Det gjelder bare å finne rette kaffen, rette maligsgrad, rette mengde. Jeg har funnet min combo - neppe den samme du liker dog....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Innehaver henviste til at det var skikk i dalen å røste selv i gamla da'r, og at automatrøsteren gjorde det så lett at det ikke var grunn til å la være. Kaffen ligger i en sylinder som roterer over varmeelement, og røstes i straks over 17 minutter (kan justeres etter kaffetype).

    Det ble en kaffe-opplevelse, selv i vanlig trakteversjon.

    Ekteparet som driver Herangtunet kom innom ved en feilnavigering for fem år siden. Det stod et "Til Salgs" skilt på hovedbygningen, noe de ikke kunne forstå, gitt idyllen på stedet (men adkomsten gjør nok at enkelte stusser).
    De slo til, og i år ble de valgt til en av de få "Norske perler" innen turistnæringen.

    Hvert rom/suite er innredet etter tema, og man kan bo fransk, Roma, spansk, Aspen (som var ledig for meg), Steel Plant, osv!

    Det hele utsøkt gjennomført, med en del høyst subjektive valg man bare får akseptere. Middag serveres klokken 19, og den vi spiste var innertier av en tre-retters.

    Hovedrommet på Aspen. Badet må oppleves.

    (For en viss HiFi-relevans: AppleTV tilkoblet skjermen, man kan enten streame fra medbrakt, eller se en av flere hundre filmer som ligger på nettverket, eller laste ned fra AppleTV. Brave new future.)

    aspen-suite.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper mest i kaffebutikk ol. Du har ikke vurdert deg en ok kvern da, minutten? Ferskhet er jo nøkkelen til god kaffe, ved å kverne selv hver gang du trenger blir det noe helt annet. De flyktige oljene i kaffe som gir aroma, forsvinner temmelig fort ved kverning. Jo finere malt, jo kjappere.
    Har vurdert det men det virker å være vel mye styr for en kopp kaffe, eller? Drikker stor sett bare kaffe hjemme i helgene da jeg får min dose og vel så det på jobben. (helt ok kaffe)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn