Kaffe og kabler

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
E.I.A. skrev:
Eirik_S skrev:
Har selv en Nespresso maskin, men har gått lei av kaffen deres etter mange års bruk. De skulle hatt flere lungo varianter. Dessuten følger man alle rådene som står på kaffe.no synes jeg kanskje at trakterkaffe smaker bedre....
Hør her unge mann , Nespresso maskinen min kostet nesten 5K , kom ikke her og fortell meg at man får bedre kaffe gjennom en vanlig kaffetrakter til rett over 1K . Det du sier om din egen Nespressomaskin må komme av at du ikke har renset den på mange år , har du prøvd andre strømkabler på den ;D

Se nå ligner det mer på en kabel debatt ;D

Enig at det kunne vært flere enn 13 lungo/espresso varianter + 3 koffeinfrie og somregel 1 ltd versjon ;D , men på den andre side , når jeg brukte kaffetrakter kjøpte vi bare Friele kaffe :)
Hehe, min kommer med fast nettkabel vettu ;) Har renset min jevnlig, men synes i siste at trakterkaffen min er bedre. Hvis man følger alle rådene på http://www.kaffe.no/?l=7&ls=49&h=150 så blir kaffeen ganske bra. Men mulig det er noe feil med maskina mi eller noe.

Friele er litt kjip da. ALI og Evergood er best ;)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Spennende :) Disse må jeg prøve. Hvilke butikker forhandler Zoega? '

Takk for tips :)


musicus skrev:
E.I.A. skrev:
Eirik_S skrev:
Har selv en Nespresso maskin, men har gått lei av kaffen deres etter mange års bruk. De skulle hatt flere lungo varianter. Dessuten følger man alle rådene som står på kaffe.no synes jeg kanskje at trakterkaffe smaker bedre....

men på den andre side , når jeg brukte kaffetrakter kjøpte vi bare Friele kaffe :)
For de av dere som har tilgang til Zoega, kommer man langt med en Moccamaster, de typisk Norske posekaffe variantene smaker bark og ingenting opp mot dette ;)

To typer man trygt kan teste:





og denne mørke skjønnheten skal man ut og jage opp idag :)


mvh
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
rolfozzy skrev:
pengesluk skrev:
Jeg legger lettere kabel etter at jeg har drukket kaffe! Flere som har det slik?
Litt opp og ned det der. Noen ganger lettere kabel, andre ganger tyngre kabel.
Ingen som legger tvinnet da- kanskje det kommer ann på kaffeinntaket?


Nybrent kaffe:
Har du prøvd Te og Kaffehuset i Dronningensgt. 28 Eirik?
Jepp, de har god kaffe der, men ligger ikke bønnene i ikke tette beholdere? Forsvinner ikke smaken fort da? Litt dårlig service når jeg var innom der....

Den er også ganske kostbar der, men den moonsooned malabar er veldig god :)
 
M

musicus

Gjest
Eirik_S skrev:
Spennende :) Disse må jeg prøve. Hvilke butikker forhandler Zoega? '

Takk for tips :)


musicus skrev:
E.I.A. skrev:
Eirik_S skrev:
Har selv en Nespresso maskin, men har gått lei av kaffen deres etter mange års bruk. De skulle hatt flere lungo varianter. Dessuten følger man alle rådene som står på kaffe.no synes jeg kanskje at trakterkaffe smaker bedre....

men på den andre side , når jeg brukte kaffetrakter kjøpte vi bare Friele kaffe :)
For de av dere som har tilgang til Zoega, kommer man langt med en Moccamaster, de typisk Norske posekaffe variantene smaker bark og ingenting opp mot dette ;)

To typer man trygt kan teste:





og denne mørke skjønnheten skal man ut og jage opp idag :)


mvh
Er litt usikker siden det er Svensk kaffe, men har hørt at Meny kan ha det.

mvh
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
OK!

Håper den ikke smaker som de andre svenske kaffene da, synes svensk kaffe f.eks. lofbergs smaker jord..... Hehe.

BLir moro og prøve :)
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.468
Antall liker
987
Rema 1000 har faktisk Zoega. Butikken jeg var innom tidligere idag (Lillesand) hadde riktignok kun tre typer.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
OK!

Skal innom der imorgen.Litt spent på zoega :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Eirik_S skrev:
E.I.A. skrev:
Eirik_S skrev:
Har selv en Nespresso maskin, men har gått lei av kaffen deres etter mange års bruk. De skulle hatt flere lungo varianter. Dessuten følger man alle rådene som står på kaffe.no synes jeg kanskje at trakterkaffe smaker bedre....
Hør her unge mann , Nespresso maskinen min kostet nesten 5K , kom ikke her og fortell meg at man får bedre kaffe gjennom en vanlig kaffetrakter til rett over 1K . Det du sier om din egen Nespressomaskin må komme av at du ikke har renset den på mange år , har du prøvd andre strømkabler på den ;D

Se nå ligner det mer på en kabel debatt ;D

Enig at det kunne vært flere enn 13 lungo/espresso varianter + 3 koffeinfrie og somregel 1 ltd versjon ;D , men på den andre side , når jeg brukte kaffetrakter kjøpte vi bare Friele kaffe :)
Hehe, min kommer med fast nettkabel vettu ;) Har renset min jevnlig, men synes i siste at trakterkaffen min er bedre. Hvis man følger alle rådene på http://www.kaffe.no/?l=7&ls=49&h=150 så blir kaffeen ganske bra. Men mulig det er noe feil med maskina mi eller noe.

Friele er litt kjip da. ALI og Evergood er best ;)
Da vil jeg anbefale å modifisere trakteren ;D
Fjern kabelen og sett på kontakt slik at du kan variere med nettkabler.....
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
kneip skrev:
roffe skrev:
Med fare for å bare ta tak i OT-delen av denne tråden, så synes jeg ikke det er vanskelig å smake forskjell på kaffe når kaffen er brent for å fremheve bønnenes egenskaper.
Jeg synes fransk brent smaker fortreffelig, men her er bønna så brent at jeg mistenker at den opprinnelige karakteren er helt borte. Så brenning for å fremheve bønnenes egenskaper fungerer bare til et visst punkt, tror jeg da.
Å si at man liker franskbrent kaffe sier noe om smaken med mindre presisjon enn om du sier at du liker amerikansk pizza. For meg sier det at man liker kaffe som er brent hardt og nesten til det ugjenkjennelige.

Uansett: Har man ikke forsøkt nymalt kaffe rett fra hele bønner, så har man ikke smakt på den smaksverdenen kaffe kan utgjøre. Det er på en måte minstekravet, så kan man fortsette derfra.
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
131
Noen som har prøvd Friele SENSEO??
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Før man trakter: Sett filteret i holderen og fukt det med vann. Da skal eventuelle stoffer i filteret som setter smak forsvinne. Har jeg lest. I Dagbladet.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Og de hvite filtrene er det mindre smak i enn de brune. Men de sier at de også skal skylles først.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Har prøvd Zoega skånerøst.

EN del annerledes enn Norsk kaffe..... Tror det er noe med malningsgraden på den svenske kaffen som jeg ikke liker. Blandet den først som med vanlig norsk kaffe. Men da ble den altfor sterk. Alt i alt falt den ikke helt i smak hos meg.....

Tror det blir innkjøp av kaffekvern og vekt :) Og hele bønner!
 
M

musicus

Gjest
Eirik_S skrev:
Har prøvd Zoega skånerøst.

EN del annerledes enn Norsk kaffe..... Tror det er noe med malningsgraden på den svenske kaffen som jeg ikke liker. Blandet den først som med vanlig norsk kaffe. Men da ble den altfor sterk. Alt i alt falt den ikke helt i smak hos meg.....

Tror det blir innkjøp av kaffekvern og vekt :) Og hele bønner!
Hehe, det er en helt annen kaffe ja, den er ganske kraftig brent, bl.a og er man da vant med Norsk kaffe, vil den lett oppfattes som for sterk, kvaliten på bryggeren kommer nok også litt inn i bildet her, mange budget traktere faller dessverre gjennom, på Moccamaster´n her hjemme trives jeg best med Skånerost, og sist men ikke minst, vannkvaliteten! kan spille en viss rolle, men det finnes andre Zoega´s som er mildere og/eller rundere, ikke gi opp Zoega fordi Skånerosten ikke falt i smak, er mitt lille tips ;) ;D ...

http://www.nestle-nordic.com/zoegas/vara_karaktarer/skanerost.htm

Ett annet tips er Zoegas julekaffe, den er av mange regnet som det beste fra Zoega, nesten som årgangsvin å regne ;)

mvh
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
Eirik_S skrev:
Har prøvd Zoega skånerøst.

EN del annerledes enn Norsk kaffe..... Tror det er noe med malningsgraden på den svenske kaffen som jeg ikke liker. Blandet den først som med vanlig norsk kaffe. Men da ble den altfor sterk. Alt i alt falt den ikke helt i smak hos meg.....

Tror det blir innkjøp av kaffekvern og vekt :) Og hele bønner!
Hehe, det er en helt annen kaffe ja, den er ganske kraftig brent, bl.a og er man da vant med Norsk kaffe, vil den lett oppfattes som for sterk, kvaliten på bryggeren kommer nok også litt inn i bildet her, mange budget traktere faller dessverre gjennom, på Moccamaster´n her hjemme trives jeg best med Skånerost, og sist men ikke minst, vannkvaliteten! kan spille en viss rolle, men det finnes andre Zoega´s som er mildere og/eller rundere, ikke gi opp Zoega fordi Skånerosten ikke falt i smak, er mitt lille tips ;) ;D ...

http://www.nestle-nordic.com/zoegas/vara_karaktarer/skanerost.htm

Ett annet tips er Zoegas julekaffe, den er av mange regnet som det beste fra Zoega, nesten som årgangsvin å regne ;)

mvh
Trakteren skulle være av grei kvalitet. Toppmodellen til Kenwood. Godkjent av Norsk Kaffeinformasjon.

Men selges Zoega i mindre forpakninger?`Man rekker jo ikke og drikke opp 500g før det blir gammelt.....
 
M

musicus

Gjest
Eirik_S skrev:
musicus skrev:
Eirik_S skrev:
Har prøvd Zoega skånerøst.

EN del annerledes enn Norsk kaffe..... Tror det er noe med malningsgraden på den svenske kaffen som jeg ikke liker. Blandet den først som med vanlig norsk kaffe. Men da ble den altfor sterk. Alt i alt falt den ikke helt i smak hos meg.....

Tror det blir innkjøp av kaffekvern og vekt :) Og hele bønner!
Hehe, det er en helt annen kaffe ja, den er ganske kraftig brent, bl.a og er man da vant med Norsk kaffe, vil den lett oppfattes som for sterk, kvaliten på bryggeren kommer nok også litt inn i bildet her, mange budget traktere faller dessverre gjennom, på Moccamaster´n her hjemme trives jeg best med Skånerost, og sist men ikke minst, vannkvaliteten! kan spille en viss rolle, men det finnes andre Zoega´s som er mildere og/eller rundere, ikke gi opp Zoega fordi Skånerosten ikke falt i smak, er mitt lille tips ;) ;D ...

http://www.nestle-nordic.com/zoegas/vara_karaktarer/skanerost.htm

Ett annet tips er Zoegas julekaffe, den er av mange regnet som det beste fra Zoega, nesten som årgangsvin å regne ;)

mvh
Trakteren skulle være av grei kvalitet. Toppmodellen til Kenwood. Godkjent av Norsk Kaffeinformasjon.

Men selges Zoega i mindre forpakninger?`Man rekker jo ikke og drikke opp 500g før det blir gammelt.....
Tror ikke de selges i mindre enn 500 gr forpakninger, man får evnt skaffe en luft tett beholder å forvare det i, funker greit.

mvh
 
S

Supertramp

Gjest
Barbaresco skrev:
Og de hvite filtrene er det mindre smak i enn de brune. Men de sier at de også skal skylles først.
Hva med evighetsfiltre da? Bør vel egentlig være det beste alternativet til filterkaffe, om man holder det rent.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Et espressoshot fra min Francis Francis X3 med kaffe fra Supreme Roastworks, brent 18. november 2010, malt på en Rancilio Rocky noen sekunder før:



Dette er crema-messig og smaksmessig milevis forbi det jeg har smakt fra noen kapselmaskin.
 

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
baluba skrev:
Er det mulig å fylle på brukte kapsler med fersk kaffe?
Tjah... Vet det er noen som har "refylt" nespresso-kapsler ved å lage nytt lokk av alufolie.

Men dersom man skal male sin egen kaffe, så ser jeg ikke grunnen til å styre med det. Det er jo maskiner som tar den malte kaffen direkte, og gjør en mye bedre jobb enn kapselmaskinene.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
baluba skrev:
Er det mulig å fylle på brukte kapsler med fersk kaffe?
Tjah... Vet det er noen som har "refylt" nespresso-kapsler ved å lage nytt lokk av alufolie.

Men dersom man skal male sin egen kaffe, så ser jeg ikke grunnen til å styre med det. Det er jo maskiner som tar den malte kaffen direkte, og gjør en mye bedre jobb enn kapselmaskinene.
Uten at det kommer til å skje meg, men noen kan jo finne på å kjøpe en slik maskin på Rema i julegave til et medlem av sentralen.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Et espressoshot fra min Francis Francis X3 med kaffe fra Supreme Roastworks, brent 18. november 2010, malt på en Rancilio Rocky noen sekunder før:



Dette er crema-messig og smaksmessig milevis forbi det jeg har smakt fra noen kapselmaskin.
Så godt ut :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kaffe og kabler ... og temperatur

Med fare for å være litt OT. Det er jo faktisk en del faktorer som bestemmer hvor bra kaffen som havner i koppen blir. En av dem er bryggetemperatur.Ideell temperatur varierer noe med kaffen, men ligger som regel mellom 94 og 98 grader.

Her er siste tilskudd til kontroll på avvikene hjemme hos meg, en PID temperaturstyring. Den holder kontrollen bra.

Jeg kan ved hjelp av en bryter skru over til temperaturstyring med den originale av/på-termostaten og observere temperaturvariasjonene. Det er da interessant å observere at temperaturen vandrer mellom 95 grader og opp til rundt 120 grader. Ren bingo når man får god espresso da. Før jeg fikk PID kjørte jeg gjennom vann i gruppehodet fram til termostaten slo på varmeelementet igjen. Jeg ante nemlig at den ble litt varm innimellom, og ved å kjøre gjennom vann fikk man den ned i nedre del av temperaturområdet. Men fortsatt vanskelig å vite om man havnet i temperaturmessig sweet spot. Nå slipper jeg å lure så mye. ;)
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.469
Antall liker
35.312
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kaffe og kabler ... og temperatur

roffe skrev:
Med fare for å være litt OT. Det er jo faktisk en del faktorer som bestemmer hvor bra kaffen som havner i koppen blir. En av dem er bryggetemperatur.Ideell temperatur varierer noe med kaffen, men ligger som regel mellom 94 og 98 grader.

Her er siste tilskudd til kontroll på avvikene hjemme hos meg, en PID temperaturstyring. Den holder kontrollen bra.
Kul sak! Er det en vanlig industriell styring som du har bygget inn i en DIY-boks?
 
J

J.J

Gjest
Kaffe og kabler ... og temperatur

Asbjørn skrev:
roffe skrev:
Med fare for å være litt OT. Det er jo faktisk en del faktorer som bestemmer hvor bra kaffen som havner i koppen blir. En av dem er bryggetemperatur.Ideell temperatur varierer noe med kaffen, men ligger som regel mellom 94 og 98 grader.

Her er siste tilskudd til kontroll på avvikene hjemme hos meg, en PID temperaturstyring. Den holder kontrollen bra.
Kul sak! Er det en vanlig industriell styring som du har bygget inn i en DIY-boks?
Mer info takk .. evnt om når du kan levere ;) evnt dele liste 8)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kaffe og kabler ... og temperatur

Asbjørn skrev:
roffe skrev:
Med fare for å være litt OT. Det er jo faktisk en del faktorer som bestemmer hvor bra kaffen som havner i koppen blir. En av dem er bryggetemperatur.Ideell temperatur varierer noe med kaffen, men ligger som regel mellom 94 og 98 grader.

Her er siste tilskudd til kontroll på avvikene hjemme hos meg, en PID temperaturstyring. Den holder kontrollen bra.
Kul sak! Er det en vanlig industriell styring som du har bygget inn i en DIY-boks?
Takk.
Ja, det er en vanlig PID-styring for temperatur. ;) Jeg har aldri kjøpt en PID før, så jeg vet egentlig ikke hva som brukes industrielt.

jan#jan skrev:
Mer info takk .. evnt om når du kan levere ;) evnt dele liste 8)
Man kan si at jeg har kjøpt deler og verktøy jeg manglet hovedsaklig tre steder: eBay, Biltema og Elfa.

Delene fra eBay er vel PID, Solid State Rele, innbyggingsboks i alu, temperatursensor.
Delene fra Biltema er mest verktøy og kabelsko.
Delene fra Elfa er brytere og alt som benyttes for den eksterne kabelen, altså styrekabel (7 ledere), pyntestrømpe, gjennomføringer, 6-pins DIN-plugger for både chassis(hun) og plugg(han), sikringsholder, sikringer.

Tror vel egentlig det er det meste.

DIY betyr vel at jeg gjør det selv, og altså ikke for andre... ;)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Oj, det så high tech ut roffe :)

Har selv tenkt på og måle tempen på kaffetrakteren. Sikkert derfor kaffen blir veldig god noen ganger og ikke fullt så god andre ganger i trakteren min.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Eirik_S skrev:
Oj, det så high tech ut roffe :)

Har selv tenkt på og måle tempen på kaffetrakteren. Sikkert derfor kaffen blir veldig god noen ganger og ikke fullt så god andre ganger i trakteren min.
Den er ikke SÅ high tech. Fire knapper for menystyring nederst som ikke er stort vanskeligere å betjene enn en Ericsson mobiltelefon fra 1998, og som når enheten er tunet kun brukes til å sette ønsket temperatur. Ett lite, grønt display viser innstilt temperatur, og et større rødt display viser faktisk målt temperatur. Det finnes også PID-enheter som kun har ett display der man velger om man skal vise innstilt temperatur eller målt temperatur (som er den mest interessante i sammenhengen kaffe).
 
Topp Bunn