Mnja.... Er nå ikke så sikker på det. De teknisk kyndige er på mange måter en ny stemme i debatten om audio. Før dem var hifi-magasinene ganske alene. 'Autoritetene' i subkulturen var unison på at kabler hadde stor betydning da jeg begynte å interessere meg for hifi, en gang for lenge siden. Med noen få unntak ble det rapportert stor og entydig positiv effekt av både det ene og det andre av kabler og tweaks.
Det kan muligens stemme hvis vi
bare ser på den dedikerte hifi-pressen de siste ~20 årene eller så, men det blir et litt for snevert utvalg.
Før det var også hifi-pressen nokså teknisk orientert og opptatt av å virkelighetsteste synspunkter. En eller annen gang rundt 1980 sporet det av, slik at alle krav til etterprøvbarhet og (etterhvert) redelighet forsvant. J Gordon Holt, grunnleggeren av Stereophile, ga opp i 1992:
https://www.stereophile.com/asweseeit/811/index.html
The idea that all we are trying to do is make equipment that gives the listener some sort of magical emotional response to a mystical experience called "music" is all well and good, but it isn't what High End is all about. In fact, high fidelity was originally a reaction to the gorgeously rich-sounding console "boom boxes" that dominated the home-music market during the 1940s!
Pr 2007 mente han at det ikke lenger var noe håp:
https://www.stereophile.com/asweseeit/1107awsi/
Do you still feel the high-end audio industry has lost its way in the manner you described 15 years ago?
Not in the same manner; there's no hope now. Audio actually used to have a goal: perfect reproduction of the sound of real music performed in a real space. That was found difficult to achieve, and it was abandoned when most music lovers, who almost never heard anything except amplified music anyway, forgot what "the real thing" had sounded like. Today, "good" sound is whatever one likes. As Art Dudley so succinctly said [in his January 2004 "Listening," see "Letters," p.9], fidelity is irrelevant to music.
Since the only measure of sound quality is that the listener likes it, that has pretty well put an end to audio advancement, because different people rarely agree about sound quality. Abandoning the acoustical-instrument standard, and the mindless acceptance of voodoo science, were not parts of my original vision.
At noen av oss likevel tar til motmæle mot det han så treffende kalte
"the mindless acceptance of voodoo science" er kanskje et produkt av enklere tilgang på informasjon og regnekraft.
Og som Barbaresco poengterte: Noen har jo konstruert boksene også. Harold Black oppfant forsterkerkretser med negativ feedback i 1927, og det var ikke som et produkt av mystisisme og linolje:
Opening Black’s Box: Rethinking Feedback’s Myth of Origin