KABLER - roten til alt ondt på HFS.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    He-he. Valentino sår på det personlige plan?
    Vel, det er bare å se på footeren hans.
    Mange som har sent meg PM på at slikt minner om mobbing og hersketeknikk :confused:
    Jeg begrenser det til pretensiøst, barnslig og enfoldig.
    Sånn, nå kan dere fråtse i vei i popcorn posen.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har heller ingen problemer med at noen kjøper dyre pyntegjenstander på grunn av at de liker utseendet og fordi de har råd. Men jeg skulle ønske at folk var mer villige til å innrømme at det er det de gjør, heller enn å bli snurt over at vitenskapen ikke kan forklare hvordan dette påvirker lydkvaliteten utover trivielle eq-effekter. Det kan den ikke, fordi det gjør det ikke. Lydforbedringer som forsvinner når man lukker øynene er noe annet enn lyd.
    Går tilbake til denne. Umiddelbart var jeg helt enig da jeg leste det for noen timer siden, men ved nærmere ettertanke - kanskje ikke. For hva er lyd annet enn vår sanselige opplevelse? Hørselsopplevelsen blir naturlig nok påvirket av hvordan vi har det og hva vi opplever for øvrig. Opplevelsen av en fotballkamp blir åpenbart påvirket av om man sitter alene på tribunen eller om stadion er fullsatt, - osv osv. Dette er ganske selvsagt, og er sikkert påpekt mange ganger her på sentralen. Men likevel - det kan være grunn til å minne om det selvfølgelige - at lyd er og blir en subjektiv opplevelse.
    Dette gjelder i og for seg begge "sider" i "debatten". Man kan sikkert på en meningsfull måte diskutere forskjeller ut fra tekniske og målbare data. Man kan muligens også diskutere forskjeller mellom kabler basert på subjektive opplevelser. Men å blande disse debattene gir øyensynlig ingen mening.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tør innrømme jeg har snust opp masse gode råd om kabler på dette forum, og da spesielt tips hvor kabler er bra men ikke koster skjorta.

    Viktigst av alt; var nær ved å brenne av en 100 W kl. A forsterker en gang, hvor feil høyttalerkabler (elektrisk sett) satte maskineriet i sevlsving - heldigvis rakk jeg å slå den av.

    Ellers; er vel de som ikke hører forskjell på kabler som skaper problemene i kabeltråder. Som om man skulle vært fargeblind og så idioterklært både farger og de som så forskjell på fargene :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Dette gjelder i og for seg begge "sider" i "debatten". Man kan sikkert på en meningsfull måte diskutere forskjeller ut fra tekniske og målbare data. Man kan muligens også diskutere forskjeller mellom kabler basert på subjektive opplevelser. Men å blande disse debattene gir øyensynlig ingen mening.
    Det du sier her er vel at de fleste kabeltrådene her inne ikke gir noen mening. Om man er uenige i premissene for en diskusjon kan jeg til dels være enig i dette.

    Da vil man på den ene siden ha en slags postmoderne subjektivist som sier at totalopplevelsen av musikken blir bedre siden man er klar over at komponentene er koblet sammen med dyre kabler. Er man klar over at komponentene er koblet sammen med billige no-name-kabler vil dette ødelegge totalopplevelsen av musikken. På den andre siden har man målemafiaen som kommer med tall og fakta som sier at det ikke er mulig å oppnå hørbare forbedringer ved bytte av kabler (med noen unntak der avvikene i elektriske egenskaper er såpass store at de gir hørbare utslag).

    Om dette faktisk er tilfelle forstår jeg hvorfor enkelte noen ganger bruker utrykk som "hobbyødeleggende" og lignende.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.086
    Antall liker
    8.010
    Torget vurderinger
    12
    He-he. Valentino sår på det personlige plan?
    Vel, det er bare å se på footeren hans.
    Mange som har sent meg PM på at slikt minner om mobbing og hersketeknikk :confused:
    Jeg begrenser det til pretensiøst, barnslig og enfoldig.
    Sånn, nå kan dere fråtse i vei i popcorn posen.
    Var det ikke Valentino som var sår på det personlige plan?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.489
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Rett nok er det et slags ordtak som sier at man skal se og høre mye før øra ramler av, men jeg trodde det varhørbare forskjeller som var målet for disse diskusjonene?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette gjelder i og for seg begge "sider" i "debatten". Man kan sikkert på en meningsfull måte diskutere forskjeller ut fra tekniske og målbare data. Man kan muligens også diskutere forskjeller mellom kabler basert på subjektive opplevelser. Men å blande disse debattene gir øyensynlig ingen mening.
    Det du sier her er vel at de fleste kabeltrådene her inne ikke gir noen mening. Om man er uenige i premissene for en diskusjon kan jeg til dels være enig i dette.

    Da vil man på den ene siden ha en slags postmoderne subjektivist som sier at totalopplevelsen av musikken blir bedre siden man er klar over at komponentene er koblet sammen med dyre kabler. Er man klar over at komponentene er koblet sammen med billige no-name-kabler vil dette ødelegge totalopplevelsen av musikken. På den andre siden har man målemafiaen som kommer med tall og fakta som sier at det ikke er mulig å oppnå hørbare forbedringer ved bytte av kabler (med noen unntak der avvikene i elektriske egenskaper er såpass store at de gir hørbare utslag).

    Om dette faktisk er tilfelle forstår jeg hvorfor enkelte noen ganger bruker utrykk som "hobbyødeleggende" og lignende.
    Nettopp. Du har skjønt poenget. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dram kan også virke lydforbedrende…
    Helt klart. En god Cognac eller Aquavit burde ha fulgt med enhver kabel med respekt for seg selv! :)
    NEI

    Alkohol svekker hørsel sansen.

    Selv, foretrekker jeg å nyte musikk uten alkohol.

    MEN, på fredager hender det i ny & ne at det kan bli både dram, vin og øl.
    Da glir gjerne min musikksmak over i nostalgien med AC/DC og annen typisk ØL-musikk fra det glade 70 og 80 tall.
    Da driter i alle fall jeg i hifi korrekt lyd.
    Da er det volumknotten som gjelder.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.683
    Sted
    Langesund
    Dram kan også virke lydforbedrende…
    Helt klart. En god Cognac eller Aquavit burde ha fulgt med enhver kabel med respekt for seg selv! :)
    NEI

    Alkohol svekker hørsel sansen.

    Selv, foretrekker jeg å nyte musikk uten alkohol.

    MEN, på fredager hender det i ny & ne at det kan bli både dram, vin og øl.
    Da glir gjerne min musikksmak over i nostalgien med AC/DC og annen typisk ØL-musikk fra det glade 70 og 80 tall.
    Da driter i alle fall jeg i hifi korrekt lyd.
    Da er det volumknotten som gjelder.
    Me too!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.489
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva vi hører på og hvilke kriterier vi bruker ledsaget av en god kolekvint eller flere, kan nå vel være så mangt, men dersom lydmessig kvalittsbedømmelse av en kabel er avhengig både av at man må se kabelen først, og også vite prisen, så sier det vel sitt om bedømmelsen....?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.086
    Antall liker
    8.010
    Torget vurderinger
    12
    Jo, derfor footeren.
    Jeg følger bare opp.
    Da opplever jeg nok at det er du som er sår. Ærlig talt?
    Hvis denne typen meldinger i footer er måten å diskutere på, så er jeg sikkert sår, ja.
    Burde være unødvendig her inne, derfor sa jeg ifra.
    Valentino siterte deg, er det noe å bli grinete for? Trodde det var ærerikt å bli sitert jeg? Uansett er hans fjernet......
    Og hvis du svarer med samme mynt på det du ikke liker. Hvor plasserer det deg?

    Nå blir vel jeg meldt for trakassering snart så jeg får gi meg nå.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.452
    Antall liker
    63.919
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dram kan også virke lydforbedrende…
    Helt klart. En god Cognac eller Aquavit burde ha fulgt med enhver kabel med respekt for seg selv! :)
    NEI

    Alkohol svekker hørsel sansen.

    Selv, foretrekker jeg å nyte musikk uten alkohol.

    MEN, på fredager hender det i ny & ne at det kan bli både dram, vin og øl.
    Da glir gjerne min musikksmak over i nostalgien med AC/DC og annen typisk ØL-musikk fra det glade 70 og 80 tall.
    Da driter i alle fall jeg i hifi korrekt lyd.
    Da er det volumknotten som gjelder.
    Me too!
    Forklarer hvorfor du ikke ble veldig imponert i Munchen :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jo, derfor footeren.
    Jeg følger bare opp.
    Da opplever jeg nok at det er du som er sår. Ærlig talt?
    Hvis denne typen meldinger i footer er måten å diskutere på, så er jeg sikkert sår, ja.
    Burde være unødvendig her inne, derfor sa jeg ifra.
    Valentino siterte deg, er det noe å bli grinete for? Trodde det var ærerikt å bli sitert jeg? Uansett er hans fjernet......
    Og hvis du svarer med samme mynt på det du ikke liker. Hvor plasserer det deg?

    Nå blir vel jeg meldt for trakassering snart så jeg får gi meg nå.
    Har hverken ignorert noen eller anmeldt noen siden innmeldingen i 2006, så det er vel ikke så stor fare for det.
    Det var jo jeg som kom med utsagnet, så det ble bare litt merkelig å bli gjensitert på denne måten.
    Men nok om det.

    Men siden jeg og totte nå har blitt en klikk her inne :rolleyes: så vurderer jeg å takke ham i footeren min som en buddy/fan-boy >:D
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dram kan også virke lydforbedrende…
    Helt klart. En god Cognac eller Aquavit burde ha fulgt med enhver kabel med respekt for seg selv! :)
    NEI

    Alkohol svekker hørsel sansen.

    Selv, foretrekker jeg å nyte musikk uten alkohol.

    MEN, på fredager hender det i ny & ne at det kan bli både dram, vin og øl.
    Da glir gjerne min musikksmak over i nostalgien med AC/DC og annen typisk ØL-musikk fra det glade 70 og 80 tall.
    Da driter i alle fall jeg i hifi korrekt lyd.
    Da er det volumknotten som gjelder.
    Me too!
    Stønn!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dram kan også virke lydforbedrende…
    Helt klart. En god Cognac eller Aquavit burde ha fulgt med enhver kabel med respekt for seg selv! :)
    NEI

    Alkohol svekker hørsel sansen.

    Selv, foretrekker jeg å nyte musikk uten alkohol.

    MEN, på fredager hender det i ny & ne at det kan bli både dram, vin og øl.
    Da glir gjerne min musikksmak over i nostalgien med AC/DC og annen typisk ØL-musikk fra det glade 70 og 80 tall.
    Da driter i alle fall jeg i hifi korrekt lyd.
    Da er det volumknotten som gjelder.
    Me too!
    #metoo ?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.086
    Antall liker
    8.010
    Torget vurderinger
    12
    Hvis denne typen meldinger i footer er måten å diskutere på, så er jeg sikkert sår, ja.
    Burde være unødvendig her inne, derfor sa jeg ifra.
    Valentino siterte deg, er det noe å bli grinete for? Trodde det var ærerikt å bli sitert jeg? Uansett er hans fjernet......
    Og hvis du svarer med samme mynt på det du ikke liker. Hvor plasserer det deg?

    Nå blir vel jeg meldt for trakassering snart så jeg får gi meg nå.
    Har hverken ignorert noen eller anmeldt noen siden innmeldingen i 2006, så det er vel ikke så stor fare for det.
    Det var jo jeg som kom med utsagnet, så det ble bare litt merkelig å bli gjensitert på denne måten.
    Men nok om det.

    Men siden jeg og totte nå har blitt en klikk her inne :rolleyes: så vurderer jeg å takke ham i footeren min som en buddy/fan-boy >:D
    Det er flott. Tommel opp og alt vel herfra. Sweet bromance ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Husk at også menn har følelser, noen ganger føler vi oss for eksempel sultne.

    Jeg foreslår #e-ævv! som sånn derre hæsjtægg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Messedemoteknikken til NO er å oppsøke musikk som med størst mulig sannsynlighet er ukjent for alle tilhørerne. Ikke at det strengt tatt trengs, med så mange ukjente faktorer som allerede ligger i at både rommet og anlegget også er temmelig ukjent for de fleste. Så tar de fram den rimeligste kabelen, og spiller en kort snutt med den, før de bytter til den dyre og gjentar samme snutt.

    Det er nok temmelig allmennmenneskelig å klare å hente mer informasjon, flere detaljer og så videre, ved annen gangs gjennomlytting av et lite stykke musikk.

    Jeg har også hørt det, ikke noe problem i det hele tatt. Andre gang med den dyre kabelen, mer detaljert, tydeligere, og faktisk mer musikalsk meningsfylt.

    Men så er det dette med attribusjon. Det skjer to ting samtidig, men vi lytter til kabler, og dermed er vi tilbøyelig til å tro at det er kablene som er opphavet til de forskjellene vi hører.

    Jeg mener bestemt at forklaringen snarere ligger i at vi gjentar et musikkstykke, og dermed gjenkjenner mye og forstår resten bedre under andre gjennomspilling.

    Jeg ba representanten bytte tilbake for en tredje gjennomspilling en gang. Jeg tror han angret etterpå, for jeg hørte ikke lenger noen forskjell, sa det høyt, og jeg tror ikke jeg var den eneste.
    Det er også grunn til å tro at de skrur opp volumet med en dB eller så mellom gjennomspillingene, enten direkte fra volumkontrollen eller ved hjelp av spesielt preparerte demo-CD'er hvor hvert musikkeksempel finnes i flere utgaver med ulike volumer. Beskrivelsen din stemmer godt overens med at andre gjennomspilling skjer med 0,5-1 dB høyere volum. For lite til å oppfattes som "høyere", men merkbart "bedre". De tar ingen sjanser, så jeg er litt overrasket over at en av selgerne tillot deg å endre den forhåndsprogrammerte rekkefølgen. Det strider mot instruksen.
    Det er mulig. Jeg ser klart at det er en teknikk som ville virket, men har ikke helt tenkt i de baner. Om de gjør det, så er manipulasjonen godt over alle grenser for anstendig salgsteknikk..
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.955
    Antall liker
    22.075
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal ta en ekstra kikk på tråden din,
    Værsågod!
    siden du åpenbart er litt sår på det personlige plan.
    Hvor tar du det i fra?

    Forøvrig var jeg ikke klar over at snutten jeg har sitert i footeren min kunne være noe å ta på vei for. Heller motsatt. Jeg skulle gjerne funnet på den selv, nemlig. Herlig fyndig. Sparker i alle retninger.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    600
    Se det var noe nytt: At de teknisk kyndige har kommet sent inn i debatten om audio! Si meg: Tror du audio har blitt til av seg selv, og så kom det noen teknisk kyndige inn etterpå og begynte å analysere i hjel de fine audiosystemene som har skapt seg selv, eller blitt til ved lytting, prøving og feiling? Og har resten av vårt teknologiske samfunn også blitt til ved slike mirakler? Kan det ikke ligge noe teknisk kyndighet til grunn? Aldri så lite grann? Og bør vi ikke respektere det?

    Mnja.... Er nå ikke så sikker på det. De teknisk kyndige er på mange måter en ny stemme i debatten om audio. Før dem var hifi-magasinene ganske alene. 'Autoritetene' i subkulturen var unison på at kabler hadde stor betydning da jeg begynte å interessere meg for hifi, en gang for lenge siden. Med noen få unntak ble det rapportert stor og entydig positiv effekt av både det ene og det andre av kabler og tweaks. The Audio critic hadde jeg aldri hørt om, og blant få unntak fra de andre bladene (det står en ganske så diger stabel hifitidsskrifter i boden min) kommer jeg på lite annet enn en artikkel om Shakti stones i Audio (Vidar Mørch, om jeg ikke husker feil), som rapporterte 'hører ikke forskjell', og en i danske High Fidelity om et nettfilter fra Celius, som rapporterte det samme, og endatil røntgenfotograferte en temmelig tom boks.

    Med internettet har det kommet til stadig nye stemmer som bestrider den tidligere ensidigheten. Fra unison og harmonisk til mangfoldig og konfliktfylt, kanskje?

    Men å stole på egne ører? Vel, om noe må det være lettere nå. Fra å enten høre det samme som de som er 'in the know' eller ikke, til å gjenkjenne sine egne observasjoner hos en av de to stridende partene.

    Konfliktnivået er nok høyere, men jaggu er friheten for den usikre nybegynneren større også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mnja.... Er nå ikke så sikker på det. De teknisk kyndige er på mange måter en ny stemme i debatten om audio. Før dem var hifi-magasinene ganske alene. 'Autoritetene' i subkulturen var unison på at kabler hadde stor betydning da jeg begynte å interessere meg for hifi, en gang for lenge siden. Med noen få unntak ble det rapportert stor og entydig positiv effekt av både det ene og det andre av kabler og tweaks.
    Det kan muligens stemme hvis vi bare ser på den dedikerte hifi-pressen de siste ~20 årene eller så, men det blir et litt for snevert utvalg.

    Før det var også hifi-pressen nokså teknisk orientert og opptatt av å virkelighetsteste synspunkter. En eller annen gang rundt 1980 sporet det av, slik at alle krav til etterprøvbarhet og (etterhvert) redelighet forsvant. J Gordon Holt, grunnleggeren av Stereophile, ga opp i 1992:
    https://www.stereophile.com/asweseeit/811/index.html
    The idea that all we are trying to do is make equipment that gives the listener some sort of magical emotional response to a mystical experience called "music" is all well and good, but it isn't what High End is all about. In fact, high fidelity was originally a reaction to the gorgeously rich-sounding console "boom boxes" that dominated the home-music market during the 1940s!
    Pr 2007 mente han at det ikke lenger var noe håp:
    https://www.stereophile.com/asweseeit/1107awsi/
    Do you still feel the high-end audio industry has lost its way in the manner you described 15 years ago?

    Not in the same manner; there's no hope now. Audio actually used to have a goal: perfect reproduction of the sound of real music performed in a real space. That was found difficult to achieve, and it was abandoned when most music lovers, who almost never heard anything except amplified music anyway, forgot what "the real thing" had sounded like. Today, "good" sound is whatever one likes. As Art Dudley so succinctly said [in his January 2004 "Listening," see "Letters," p.9], fidelity is irrelevant to music.

    Since the only measure of sound quality is that the listener likes it, that has pretty well put an end to audio advancement, because different people rarely agree about sound quality. Abandoning the acoustical-instrument standard, and the mindless acceptance of voodoo science, were not parts of my original vision.
    At noen av oss likevel tar til motmæle mot det han så treffende kalte "the mindless acceptance of voodoo science" er kanskje et produkt av enklere tilgang på informasjon og regnekraft.

    Og som Barbaresco poengterte: Noen har jo konstruert boksene også. Harold Black oppfant forsterkerkretser med negativ feedback i 1927, og det var ikke som et produkt av mystisisme og linolje: Opening Black’s Box: Rethinking Feedback’s Myth of Origin
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ble litt oppned i forhold til det vanlige av sitater her, med siste øverst og første nederst, men det blir sikkert greit å holde tråden i det så lenge vi fortsetter sånn.

    Jeg mente ikke å diskutere historikken i utvikling av produkter med dette. Det er og blir teknikk, og de teknisk kyndige spiller selvsagt førstefiolin i det. Hadde det vært annerledes, så ville vi hatt flere diskusjoner om hjem og innboforsikringer som gir god dekning ved brann, enn vi nå har om kabler.

    Det jeg mente å kommentere var den delen av hifikulturen som sirkler rundt oss konsumenter, altså reklame og markedsføring, salg, detaljforhandlere, hifipressen og oss konsumenter selv imellom.

    Se det var noe nytt: At de teknisk kyndige har kommet sent inn i debatten om audio! Si meg: Tror du audio har blitt til av seg selv, og så kom det noen teknisk kyndige inn etterpå og begynte å analysere i hjel de fine audiosystemene som har skapt seg selv, eller blitt til ved lytting, prøving og feiling? Og har resten av vårt teknologiske samfunn også blitt til ved slike mirakler? Kan det ikke ligge noe teknisk kyndighet til grunn? Aldri så lite grann? Og bør vi ikke respektere det?

    Mnja.... Er nå ikke så sikker på det. De teknisk kyndige er på mange måter en ny stemme i debatten om audio. Før dem var hifi-magasinene ganske alene. 'Autoritetene' i subkulturen var unison på at kabler hadde stor betydning da jeg begynte å interessere meg for hifi, en gang for lenge siden. Med noen få unntak ble det rapportert stor og entydig positiv effekt av både det ene og det andre av kabler og tweaks. The Audio critic hadde jeg aldri hørt om, og blant få unntak fra de andre bladene (det står en ganske så diger stabel hifitidsskrifter i boden min) kommer jeg på lite annet enn en artikkel om Shakti stones i Audio (Vidar Mørch, om jeg ikke husker feil), som rapporterte 'hører ikke forskjell', og en i danske High Fidelity om et nettfilter fra Celius, som rapporterte det samme, og endatil røntgenfotograferte en temmelig tom boks.

    Med internettet har det kommet til stadig nye stemmer som bestrider den tidligere ensidigheten. Fra unison og harmonisk til mangfoldig og konfliktfylt, kanskje?

    Men å stole på egne ører? Vel, om noe må det være lettere nå. Fra å enten høre det samme som de som er 'in the know' eller ikke, til å gjenkjenne sine egne observasjoner hos en av de to stridende partene.

    Konfliktnivået er nok høyere, men jaggu er friheten for den usikre nybegynneren større også.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mnja.... Er nå ikke så sikker på det. De teknisk kyndige er på mange måter en ny stemme i debatten om audio. Før dem var hifi-magasinene ganske alene. 'Autoritetene' i subkulturen var unison på at kabler hadde stor betydning da jeg begynte å interessere meg for hifi, en gang for lenge siden. Med noen få unntak ble det rapportert stor og entydig positiv effekt av både det ene og det andre av kabler og tweaks.
    Det kan muligens stemme hvis vi bare ser på den dedikerte hifi-pressen de siste ~20 årene eller så, men det blir et litt for snevert utvalg.

    Før det var også hifi-pressen nokså teknisk orientert og opptatt av å virkelighetsteste synspunkter. En eller annen gang rundt 1980 sporet det av, slik at alle krav til etterprøvbarhet og (etterhvert) redelighet forsvant. J Gordon Holt, grunnleggeren av Stereophile, ga opp i 1992:
    https://www.stereophile.com/asweseeit/811/index.html
    The idea that all we are trying to do is make equipment that gives the listener some sort of magical emotional response to a mystical experience called "music" is all well and good, but it isn't what High End is all about. In fact, high fidelity was originally a reaction to the gorgeously rich-sounding console "boom boxes" that dominated the home-music market during the 1940s!
    Pr 2007 mente han at det ikke lenger var noe håp:
    https://www.stereophile.com/asweseeit/1107awsi/
    Do you still feel the high-end audio industry has lost its way in the manner you described 15 years ago?

    Not in the same manner; there's no hope now. Audio actually used to have a goal: perfect reproduction of the sound of real music performed in a real space. That was found difficult to achieve, and it was abandoned when most music lovers, who almost never heard anything except amplified music anyway, forgot what "the real thing" had sounded like. Today, "good" sound is whatever one likes. As Art Dudley so succinctly said [in his January 2004 "Listening," see "Letters," p.9], fidelity is irrelevant to music.

    Since the only measure of sound quality is that the listener likes it, that has pretty well put an end to audio advancement, because different people rarely agree about sound quality. Abandoning the acoustical-instrument standard, and the mindless acceptance of voodoo science, were not parts of my original vision.
    At noen av oss likevel tar til motmæle mot det han så treffende kalte "the mindless acceptance of voodoo science" er kanskje et produkt av enklere tilgang på informasjon og regnekraft.

    Og som Barbaresco poengterte: Noen har jo konstruert boksene også. Harold Black oppfant forsterkerkretser med negativ feedback i 1927, og det var ikke som et produkt av mystisisme og linolje: Opening Black’s Box: Rethinking Feedback’s Myth of Origin
    Amen til det. Min tid som hifinerd strekker seg omtrent de nevnte 20 årene tilbake, pluss en håndfull til. Så ja. Jeg fikk med meg de siste gode årene, og fallet. Jeg kunne nok med fordel sett meg litt lenger tilbake enn jeg gjorde i det siterte innlegget, som nok treffer de siste snaue 20 (og enda mindre) enn de siste drøye 20.

    PS. Jeg aner et gryende konsumentkrav om endring. Vil pendelen svinge tilbake?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Skal ta en ekstra kikk på tråden din,
    Værsågod!
    siden du åpenbart er litt sår på det personlige plan.
    Hvor tar du det i fra?

    Forøvrig var jeg ikke klar over at snutten jeg har sitert i footeren min kunne være noe å ta på vei for. Heller motsatt. Jeg skulle gjerne funnet på den selv, nemlig. Herlig fyndig. Sparker i alle retninger.
    AHA - Problemet var at det ser ut som en melding til meg - ikke et sitat fra meg.....(?)
    Da stiller jo saken seg helt annerledes, hvis denne forståelsen legges til grunn.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.955
    Antall liker
    22.075
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var absolutt ikke ment som noen melding nei, men jeg kunne vært tydeligere på det ser jeg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Skulle vi nå oppsummere trådens tema, så måtte det vel - helt objektivt - bli noe slikt: Kabler er ikke roten til alt ondt på HFS - på HFS bedrives alt fra tilberedning av kål til høyttalerproduksjon, hvis ondskap ikke er åpenbar, i det minste -, men roten til stor metafysisk forvirring hva angår en kabels natur og funksjon - og, skulle en kanskje legge til; uttrykkspotensiale hva angår skjønnhet, eierglede, ødselsobjekt og menigsdifferensgenererende element i elektrisitetens vandring fra volt til velbehag.

    En kabel er alt - vi greier oss ikke uten - og den er intet - lite å diskutere.

    Slik talte Dongen (mannen nesten uten hørsel men uberørt av subjektive lytteinntrykk)
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.380
    Antall liker
    8.500
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    JA DET ER TYDELIG ROTEN TIL ALT VONDT.
    Snart 400 poster uten noe fornuft, kan vi ikke nå bare få det bekreftet. Det er roten til mye skitt her inne.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, som med alle andre kabeltråder så er vel frontene fortsatt like steile.
    Helt greit for meg.
    Vi velger hva vi leser og skriver. Om noen føler seg tråkket på eller ikke får anerkjennelse for sine synspunkter i begge leire, er det vel kun deres eget tap. Verden går videre. Livet går videre. Keep on moving.

    Ser i etterkant at jeg egentlig burde la være å starte denne tråden, men nå er det for sent.

    Jeg har forresten bursdag i dag. 52 år.:p

    Ha en strålende tirsdag alle medlemer, både kabel forkjemperne og kabel fornektere.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.683
    Sted
    Langesund
    Ja, som med alle andre kabeltråder så er vel frontene fortsatt like steile.
    Helt greit for meg.
    Vi velger hva vi leser og skriver. Om noen føler seg tråkket på eller ikke får anerkjennelse for sine synspunkter i begge leire, er det vel kun deres eget tap. Verden går videre. Livet går videre. Keep on moving.

    Ser i etterkant at jeg egentlig burde la være å starte denne tråden, men nå er det for sent.

    Jeg har forresten bursdag i dag. 52 år.:p

    Ha en strålende tirsdag alle medlemer, både kabel forkjemperne og kabel fornektere.

    Gratulerer med dagen da:), du er bare noen måneder yngre en meg. Vi har likt forhold til kabler, og forsyne meg tror jeg vi blir omtrent like provosert av alt pjattet
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn