KABLER - roten til alt ondt på HFS.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    ^^

    kunne nok spart meg for ett par örer på å gå til Clas O.. o-lign....men....nähhhh det er for de kjiiiipe.....

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, men jeg tenkte mest på om en forskjell mellom USB kabler kan eksistere, basert på forskjellig grad av undertrykkelse av overlagret støy relatert til VBUS analog powring/signaloverføring som dermed smitter mottaker med støy fra kilden, og som igjen degraderer musikksignalet og totalopplevelsen......(?)
    Jeg vil ikke utelukke det, også fordi det ser ut til å finnes så mangt som tilkoblinger. Det kan godt hende at det følger med noen form for støy på enten strømlederen eller jord, og at det ikke blokkeres i sender eller mottaker. I så fall kan det formodentlig tenkes at det finnes målbare forskjeller avhengig av f eks kapasitans mellom skjerm og signal, eller med og uten ferritter, eller med forskjellig tverrsnitt på skjermfletten, eller... Litt som med ubalanserte RCA-kabler hvor selve signalveien går gjennom kombinert jord/skjerm og all jordstøy mikses rett inn i signalet. Om de forskjellene blir hørbare er en annen skål, men det kan tenkes.

    Så min innfallsvinkel er å bannlyse både ubalanserte signalkabler og USB-kabler fra signalkjeden. Jeg er bare ikke i bransjen med å finlytte etter kabelforskjeller. Hvis det kan tenkes at små endringer i kablingen skaper hørbare forskjeller er det noe grunnleggende feil med oppsettet. Jeg foretrekker en systemarkitektur som er robust mot sånt, f eks balansert signaloverføring hvor det er mulig.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    balanserte signalkabler hjemme, ehm why? hvor lange er kablene dine da, 20-30m? er da ingenting som tilsir en begrensning i ubalanerte kabel til noe så enkelt som hjemmebruk. støygulvet er langt mer enn bra nok så lenge apparatene er av fornuftig normal design
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    balanserte signalkabler hjemme, ehm why? hvor lange er kablene dine da, 20-30m? er da ingenting som tilsir en begrensning i ubalanerte kabel til noe så enkelt som hjemmebruk. støygulvet er langt mer enn bra nok så lenge apparatene er av fornuftig normal design
    jo, det var dette med design da...noen har visst funnet opp att det enten er det snakk om feil konstruksjoner, eller feil elektronik...tja...jo...ja det meste er jo egentlig feil som de selv ikke står bak, det er bare å finne seg ettt höl å stikke hodet i, helst langt ned om man skal ivarte en egen evne å oppleve....

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    balanserte signalkabler hjemme, ehm why? hvor lange er kablene dine da, 20-30m? er da ingenting som tilsir en begrensning i ubalanerte kabel til noe så enkelt som hjemmebruk. støygulvet er langt mer enn bra nok så lenge apparatene er av fornuftig normal design
    Joda, men jeg ser ikke noe problem med det heller. De lengste signalkablene er 5 m. Asymmetrisk oppsett med monoblokker ved høyttalerne og racket til siden for anlegget. Hos meg er det hørbart lavere støygulv med balansert overføring enn ubalansert der jeg har hatt mulighet til å teste det. Det har selvsagt mye mer med elektronikken i avsender- og mottakerende å gjøre enn kablingen mellom dem, og jeg må sitte med øret 15-20 cm fra høyttaleren for å kunne høre den nivåforskjellen, men den er nå der. Heller bruke de mest støysvake kontaktene enn å holde på med kabelrulett og håpe på en eller annen uspesifisert "forskjell". Your mileage may vary.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ok, men jeg tenkte mest på om en forskjell mellom USB kabler kan eksistere, basert på forskjellig grad av undertrykkelse av overlagret støy relatert til VBUS analog powring/signaloverføring som dermed smitter mottaker med støy fra kilden, og som igjen degraderer musikksignalet og totalopplevelsen......(?)
    Jeg vil ikke utelukke det, også fordi det ser ut til å finnes så mangt som tilkoblinger. Det kan godt hende at det følger med noen form for støy på enten strømlederen eller jord, og at det ikke blokkeres i sender eller mottaker. I så fall kan det formodentlig tenkes at det finnes målbare forskjeller avhengig av f eks kapasitans mellom skjerm og signal, eller med og uten ferritter, eller med forskjellig tverrsnitt på skjermfletten, eller... Litt som med ubalanserte RCA-kabler hvor selve signalveien går gjennom kombinert jord/skjerm og all jordstøy mikses rett inn i signalet. Om de forskjellene blir hørbare er en annen skål, men det kan tenkes.

    Så min innfallsvinkel er å bannlyse både ubalanserte signalkabler og USB-kabler fra signalkjeden. Jeg er bare ikke i bransjen med å finlytte etter kabelforskjeller. Hvis det kan tenkes at små endringer i kablingen skaper hørbare forskjeller er det noe grunnleggende feil med oppsettet. Jeg foretrekker en systemarkitektur som er robust mot sånt, f eks balansert signaloverføring hvor det er mulig.
    Altså et eksempel på et moment som spiller inn som man ikke har tenkt på, men kan forklare hvorfor noen påstår å høre forskjell på USB kabler.
    Så da står vi igjen med 2 innfallsvinkler:
    1) Det er ikke forskjell på USB kabler, implisitt digital overføring - og da skal man bare stilltiende akseptere denne påstanden
    2) Man hører forskjell og prøver å finne ut om dette virkelig kan stemme uten å umiddelbart avfeie denne muligheten som ‘vås’.

    Kanskje mange her bør revurdere sin hoverende skråsikkerhet tuftet på ‘at slik er det bare - punktum’

    Det fenomenet jeg påpeker har ingenting med magi å gjøre, det følger selvfølgelig vitenskapelige lover som kan påvises.
    Saken er bare at min kjepphest ‘man har ikke tenkt på alt og størrelsessatt betydningen’ atter en gang viser seg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er selvsagt mulig, men mange av de overprisede "audiofile" USB-kablene er så ellevilt utenfor spec at jeg ville foretrukket en printerkabel fra Elkjøp hvilken dag som helst. Det han hende at det eksisterer jordstøy i USB-overføringer, men det løses heller ikke av at kablene er lagd av superrene sølvtråder håndtvinnet av fromme jomfruer i Himalayas fullmåneskinn.

    Edit: Hvem er denne "man" i første og siste linje av innlegget ditt, forresten? ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    DET kan vi enes om!

    Her er et eksempel på en USB kabel hvor man har flyttet VBUS ut til en separat USB-A konnektor.
    Dette betyr at man kun trenger å koble til denne hvis mottaker trenger VBUS, ellers kan den være ukoblet og støyen overføres ikke. Merk ellers at kilden normalt har en felles USB hub internt, så man vinner ikke noe på å plugge denne i en annen port, feks. for å få ekstra power eller redusere støyregimet.

    Curious cable bruker en interessant løsning hvor de flytter VBUS signallinjen ut av selve kabelen og bruker en mini coax forbindelse som også kan avkobles. Dette vil nok bare minimere innstrålt støy og muligens smitte.

    Ellers;
    ‘man’ betyr folk flest her inne.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Så fint at hele kabelgjengen er samlet (igjen) her. Godt å se at alt er ved det gamle;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Til og med storkaren er på plass. Sprekkeferdig av velstand. Med sin rause og oppriktig godt mente donasjon til tiggerne på hifisentralen.

    Fortsatt noen som lurer på hvor den sure stemningen kommer fra?

    Jeg for min del er mett av kake, og kunne tenkt meg ei skive fiberrikt grovbrød, for fordøyelsens, og en jævla gangs skyld.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    ...

    Curious cable bruker en interessant løsning hvor de flytter VBUS signallinjen ut av selve kabelen og bruker en mini coax forbindelse som også kan avkobles. Dette vil nok bare minimere innstrålt støy og muligens smitte.

    curiousCable.jpg
    Greit nok. Men hvorfor er ikke VBUS signallinjen lagt inn i strømpen? Dette ser jo helt dillete ut.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Til og med storkaren er på plass. Sprekkeferdig av velstand. Med sin rause og oppriktig godt mente donasjon til tiggerne på hifisentralen.

    Fortsatt noen som lurer på hvor den sure stemningen kommer fra?

    Jeg for min del er mett av kake, og kunne tenkt meg ei skive fiberrikt grovbrød, for fordøyelsens, og en jævla gangs skyld.
    Såså, Zomby. Hvis du siktet til meg; jeg er kun en tannpirke som forviller meg inn i tannhjulene. Maskineriet maler på ufortrødent videre, som du ser.

    Sjeldent galt med fiberrikt grovbrød. Godt valg!

    Oppriktig hilsen fra Raus Storkar, som er sprekkferdig av kake :).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    ...

    Curious cable bruker en interessant løsning hvor de flytter VBUS signallinjen ut av selve kabelen og bruker en mini coax forbindelse som også kan avkobles. Dette vil nok bare minimere innstrålt støy og muligens smitte.

    Vis vedlegget 465784
    Greit nok. Men hvorfor er ikke VBUS signallinjen lagt inn i strømpen? Dette ser jo helt dillete ut.
    Tror det har noe å gjøre med at man kan bestille den med mulighet for å koble inn og ut VBUS linjen.
    I tillegg er nok 'gjøre seg interessant' faktoren tilstede. Mulig man også argumenterer med smitteeffekt over til nærliggende signalledere, men det er jo tross alt en coax. Kabelen er ihvertfall lovpriset der ute, men kost-pluss margin er nok ikke brukt for å sette prisen :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    Ok, men jeg tenkte mest på om en forskjell mellom USB kabler kan eksistere, basert på forskjellig grad av undertrykkelse av overlagret støy relatert til VBUS analog powring/signaloverføring som dermed smitter mottaker med støy fra kilden, og som igjen degraderer musikksignalet og totalopplevelsen......(?)
    Jeg vil ikke utelukke det, også fordi det ser ut til å finnes så mangt som tilkoblinger. Det kan godt hende at det følger med noen form for støy på enten strømlederen eller jord, og at det ikke blokkeres i sender eller mottaker. I så fall kan det formodentlig tenkes at det finnes målbare forskjeller avhengig av f eks kapasitans mellom skjerm og signal, eller med og uten ferritter, eller med forskjellig tverrsnitt på skjermfletten, eller... Litt som med ubalanserte RCA-kabler hvor selve signalveien går gjennom kombinert jord/skjerm og all jordstøy mikses rett inn i signalet. Om de forskjellene blir hørbare er en annen skål, men det kan tenkes.

    Så min innfallsvinkel er å bannlyse både ubalanserte signalkabler og USB-kabler fra signalkjeden. Jeg er bare ikke i bransjen med å finlytte etter kabelforskjeller. Hvis det kan tenkes at små endringer i kablingen skaper hørbare forskjeller er det noe grunnleggende feil med oppsettet. Jeg foretrekker en systemarkitektur som er robust mot sånt, f eks balansert signaloverføring hvor det er mulig.
    Jeg bruker både ubalanserte signalkabler og USB kabel i mitt anlegg. Og hører godt forskjell ved å bytte ut begge varianter. Vil du da påstå at det er en "feil" i mitt anlegg :)? Eller kan det tenkes at anlegget er av så god kvalitet at det skiller godt???
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Om separat VBUS ligger inne i strømpe er det ingen som kan se at den går separat.
    Utenpå strømpe blir det åpenbart for alle og enklere og selge.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Til og med storkaren er på plass. Sprekkeferdig av velstand. Med sin rause og oppriktig godt mente donasjon til tiggerne på hifisentralen.

    Fortsatt noen som lurer på hvor den sure stemningen kommer fra?

    Jeg for min del er mett av kake, og kunne tenkt meg ei skive fiberrikt grovbrød, for fordøyelsens, og en jævla gangs skyld.
    Såså, Zomby. Hvis du siktet til meg; jeg er kun en tannpirke som forviller meg inn i tannhjulene. Maskineriet maler på ufortrødent videre, som du ser.

    Sjeldent galt med fiberrikt grovbrød. Godt valg!

    Oppriktig hilsen fra Raus Storkar, som er sprekkferdig av kake :).
    Du kan banne på at det der var til deg. Og du kan banne på at det var oppriktig uvennlig ment. Seriøst.

    Din sammenligning av hfs'ere som interesserer seg for diskusjoner om andre hifirelaterte temaer enn deg selv, og tiggere? Regelrett usmakelig. Og der kommer den sure stemningen fra.

    Interessert? Les og delta. Ikke interessert? Hold deg borte.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Til og med storkaren er på plass. Sprekkeferdig av velstand. Med sin rause og oppriktig godt mente donasjon til tiggerne på hifisentralen.

    Fortsatt noen som lurer på hvor den sure stemningen kommer fra?

    Jeg for min del er mett av kake, og kunne tenkt meg ei skive fiberrikt grovbrød, for fordøyelsens, og en jævla gangs skyld.
    Såså, Zomby. Hvis du siktet til meg; jeg er kun en tannpirke som forviller meg inn i tannhjulene. Maskineriet maler på ufortrødent videre, som du ser.

    Sjeldent galt med fiberrikt grovbrød. Godt valg!

    Oppriktig hilsen fra Raus Storkar, som er sprekkferdig av kake :).
    Du kan banne på at det der var til deg. Og du kan banne på at det var oppriktig uvennlig ment. Seriøst.

    Din sammenligning av hfs'ere som interesserer seg for diskusjoner om andre hifirelaterte temaer enn deg selv, og tiggere? Regelrett usmakelig. Og der kommer den sure stemningen fra.

    Interessert? Les og delta. Ikke interessert? Hold deg borte.
    Så lenge gikk det før påstanden i innlegg #89 ble solid bekreftet.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.947
    Antall liker
    1.284
    Torget vurderinger
    2
    Dette er det mest konstruktive jeg kan bidra med i kabeldiskusjonen her.


    Jeg skjønner hva trådstarter mener, at alle som ikke er interessert i kabeldebatter får 3-4 kabeltråder i fleisen når de ser alle u/OT. Jeg skjønner også Høvdingen når han sier at man ikke trenger å trykke på trådene, men kabeldebatten er litt som homeopatika og alternativ behandling for de som driver med medisin og legemidler. Det er lett å bli frustrert/provosert hvis man først er så uheldig og trykker seg inn i en tråd. De med dårlig impulskontroll vil kunne skrive mye rart i affekt. Jeg prøver å holde meg unna kabeldebattene, men jeg trykket meg inn på denne tråden, så jeg er ikke helt immun.

    Det å fjerne OT var enklere, siden det var en egen del av forumet. OT har også en egen fane, så det er ikke vanskelig å finne nye innlegg der heller. Hvis man skulle begynt å ta ut andre deler som kabeldebatter i andre faner, så vil enkelte andre ta ut strømrensing, dempeprodukter for hifi-rack osv. Blir bare rot.

    Kanskje kabeldragene trenger noen skeptikere inn i trådene sine, så det ikke blir et ekkokammer :p
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Til og med storkaren er på plass. Sprekkeferdig av velstand. Med sin rause og oppriktig godt mente donasjon til tiggerne på hifisentralen.

    Fortsatt noen som lurer på hvor den sure stemningen kommer fra?

    Jeg for min del er mett av kake, og kunne tenkt meg ei skive fiberrikt grovbrød, for fordøyelsens, og en jævla gangs skyld.
    Såså, Zomby. Hvis du siktet til meg; jeg er kun en tannpirke som forviller meg inn i tannhjulene. Maskineriet maler på ufortrødent videre, som du ser.

    Sjeldent galt med fiberrikt grovbrød. Godt valg!

    Oppriktig hilsen fra Raus Storkar, som er sprekkferdig av kake :).
    Du kan banne på at det der var til deg. Og du kan banne på at det var oppriktig uvennlig ment. Seriøst.

    Din sammenligning av hfs'ere som interesserer seg for diskusjoner om andre hifirelaterte temaer enn deg selv, og tiggere? Regelrett usmakelig. Og der kommer den sure stemningen fra.

    Interessert? Les og delta. Ikke interessert? Hold deg borte.
    Hm, litt komplisert å snakke i bilder, ser jeg. Men i bunn og grunn (i innlegget mitt): hverken det ene eller det andre gjør noen fortred. Man velger selv hvordan man forholder seg til de. Kanskje duer enn tiggere hadde blitt tatt bedre imot?:rolleyes: . Men at jeg, og flere, ønsker et annet HFS enn deg og dine meningsfeller, synes jeg vi må få lov til.

    Din uvennlighet er seff ikke hyggelig, men jeg får bare leve videre.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Jeg vil ikke utelukke det, også fordi det ser ut til å finnes så mangt som tilkoblinger. Det kan godt hende at det følger med noen form for støy på enten strømlederen eller jord, og at det ikke blokkeres i sender eller mottaker. I så fall kan det formodentlig tenkes at det finnes målbare forskjeller avhengig av f eks kapasitans mellom skjerm og signal, eller med og uten ferritter, eller med forskjellig tverrsnitt på skjermfletten, eller... Litt som med ubalanserte RCA-kabler hvor selve signalveien går gjennom kombinert jord/skjerm og all jordstøy mikses rett inn i signalet. Om de forskjellene blir hørbare er en annen skål, men det kan tenkes.
    Jeg bruke både balansert og ubalanserte signalkabler. Ved direkte sammenligning hører jeg absolutt ingen forskjell på hverken lydkvalitet eller støynivå.
    Nå skal det sies at jeg bruker RCA-kabler med dobbel skjerm (stort tverrsnitt). Likedan er alle strømkabler med jordleder samlet i strømfordeler med jord. Kursen er uten jord.
    Dette sikrer stort tverrsnitt på signalretur (skjerm i signalkabel + jordleder i strømkabel), noe som kan forklare hvorfor ubalansert låter like godt som balansert. Eller så er apparatene rett og slett så bra konstruert at det ikke oppstår lydforskjell mellom kabler........:)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    @Vinagunner: Hele innlegget ditt oser av nedlatenhet overfor andre, fordi de interesserer seg for et annet aspekt ved hifi enn deg selv.

    Det må du tåle å høre.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    @Vinagunner: Hele innlegget ditt oser av nedlatenhet overfor andre, fordi de interesserer seg for et annet aspekt ved hifi enn deg selv.

    Det må du tåle å høre.
    Ok, siden vi skal ta det fra den vinkelen: kast den første steinen, de som ikke har vært sarkastisk, nedlatende, belærende, insisterende, morsomme på andres bekostning ol i kabeltråder. Og tror du meg ikke, så kan du se på dine egne bidrag i disse trådene, og ikke minst de innleggene du trykket "liker" på. ;)

    Din harme og selvrettferdighet er selektivt og velfundert, Zomby. Ditt valg! Over og ut.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er ytterst få - om noen - som kan sitte på pidestallen sin i disse "stemningsskapende" kabeltrådene. Det slenges dritt frem og tilbake og veggene mellom.

    "Kabler og idiot, hva kommer først? Evig runddans"
    "Hifiskribenter glansdager er over. De må snart heller skaffe seg en samfunnsnyttig jobb"
    "Folk med vettet i behold hadde ikke....(brukt penger på det og det)"
    "I visse kretser er det visst (sånn og sånn)"

    Bare en knippe av "godord" jeg kommer på i farta. Nedlatende? Personangrep? Kom igjen, jeg tror de fleste her inne er intelligente nok. Disse og lignende innhold høstet applaus, "liker" og støttende oppfølging. Jeg kan ikke huske at feks Zomby_Woof kom ilende til med pekefingeren sin, harmdirrende klar med et motangrep eller arrestasjon. Hvorfor ikke? Helt enkelt fordi de nevnte uttalelsene over ble fremsatt av folk med langt fartstid her på forumet, med litt "tyngde" som man ikke ønsker å komme i ulag med, og som man kanskje kompis med på privaten. Nei, da er det langt lettere å vise sin "tøffhet" og rettferdighetssans der det er mer farbar. Feigt og inkonsekvens, kaller jeg det.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Han som blant annet dro frem at en som heter Asbjørn er dårlig til å lodde er nok min favoritt.

    Og når det gjelder dette med sak og person: Stupid is as stupid does.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kitchen=heat. Det gjelder å finne en bekvem disanse etter hva man har det godt med.

    Det har jeg gjort, og den er relativt liten. Andre bør kanskje vurdere det annerledes.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Visst kan det være hett på et kjøkkenet. Men, som jeg viste til i mine to siste innlegg, så er det innlysende at du deler ut "heten" på en ytterst feig og inkonsekvens måte. Du fremstår for meg som en som er stor i kjeften og handlekraftig når det skal sparkes nedover.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Hmmm? Hvordan vet en om en sparker nedover eller oppover her på hfs???
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvor går grensen mellom personangrep og kritikk av en persons væremåte ?
    Hvis kritikk av en persons væremåte ikke skal være personangrep så må det gis i en kontekst basert på tillit og respekt - og i en annen setting enn der man diskuterer sak. Da blir det i beste fall konstruktiv personkritikk. Som del av en opphetet diskusjon blir dette personangrep. Og det blir veldig knyttet til person uansett.

    Hovedgrensen går mellom sak og person.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn