Kabler for klasse D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Nå blir det nok mange lykkelige klasse D eiere som endelig kan få highendlyd i stua.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Trudde alle med klasse D hadde high end lyd jeg.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Tror du disse kan påloddes WBT Nextgen bambadoo?
I så fall mangler jeg kun klasse D forsterkerne.. ;)

Hilsen
Dr.Evil

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja, nextgen kan loddes på alle kabler.. Ikke noe problem det :)

Klasse D kan være utmerket det, men det som slår meg er at de fleste klasse D eiere er kabelskeptikere deluxe. (Slik jeg har forstått det)
Så da er jo denne kabelen et utmerket utganspunkt for en frisk debatt :)

Vel, jeg skal på julebord og kommer ikke til å moderere noe som helst før tidligst i morgen kveld ....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.508
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her må gulvlistene brekkes opp skjønner jeg! ;D

For å bringe debattfor til torgs: Jeg har ennå ikke sett det godgjort at det ikke er omliggende utstyr som lar seg på virke av svisjestøy fra klasse D heller enn klasse D-utstyret i seg selv.

Postulat: Det er ikke klasse D-forsterkerne som trenger disse ledningene, men utstyret hifianmelderne (som påstår at klasse D er spesielt kabelavhengig) bruker sammen med dem.

(Været likner det i Bastogne julen '44. Bring it on.;D)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Klasse D låter likens uansett det...kabler har intet å si for denne teknologien såvidt jeg har hørt.. Mao sikkert topp lyd for den som tror på klasse D ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nåja. Tilogmed jeg satte på en del ekstra ferritter på diverse kabler etter å ha byttet til klasse D. Det går an å argumentere for at det bør tas spesielle hensyn for kabeldesign som skal passe til klasse D. Disse forsterkerne sender ut en del radiofrekvent støy på høyttalerkablene. Kablene fungerer som dårlige antenner som sender og mottar radiostøy. Dårlige, fordi vi snakker om bølgelengder opp mot en kilometer, så høyttalerkabelen blir først en effektiv antenne når den blir et par hundre meter lang. Likevel vil det stråles ut litt støy. Denne støyen vil man helst stoppe før den stråles inn i andre apparater.

For en gangs skyld vil man ha en forholdsvis lav knekkfrekvens, sånn at kabelen ruller av ganske tidlig over audiobåndet. Det betyr at man kan ha en del kapasitans mellom lederne og/eller noe induktans i serie. Selv bruker jeg flettede Kimber høyttalerkabler (forholdsvis høy kapasitans) med noen ekstra ferritter på (litt ekstra induktans). Jeg har ikke finregnet på dette, men mistenker at selve switchefrekvensen rundt 400 kHz fortsatt slipper gjennom uten spesielt mye demping, mens kanskje eventuelle høyere harmoniske dempes noe. På signal- og strømkabler vil man ha god skjerming og gjerne litt filtrering av RF. Jeg bruker balanserte signalkabler med korrekt koblet skjerm, skjermede og jordede Supra LoRad strømkabler med ferritter rett før hvert apparatinntak, og et bra nettstrømfilter. Dessuten har jeg bygd selve forsterkerne med mye hensyn til innvendig skjerming og korte signalveier.

Jeg har ikke prøvd meg frem nok til å kunne si noe definitivt om dette gjør noen hørbar forskjell fra andre løsninger, men det virket som en fornuftig måte å gjøre tingene på. Ettersom høyttalerkablene er loddet fast til terminalene på høyttalerelementene (WBT NextGen er for pyser ;)), så vil det være litt jobb med å gjennomføre en skikkelig blindtest. Aktivt oppsett, ikkeno' delefilter i høyttaleren.

Litt spent på hva disse nye "spesialkablene" kommer til å koste. Vanligvis betaler man ekstra for å få en høy knekkfrekvens, bl a ved å bruke eksotiske materialer i isolasjonen. Teknisk sett burde kabler med begrenset båndbredde være ganske rimelige. Likevel, hvis hifipressen ender opp med et konsensus langs de linjene som denne produsenten hevder, at klasse D låter "high end" hvis og bare hvis helt spesielle kabler blir brukt, så kan det hende at de kan ta ganske godt betalt for dem. Omtrent som prisforskjellen på en Dynamic Precision-forsterker og en ICE-power-sak, kanskje, hvis disse fantastiske kablene er alt som skal til for å få dem til å låte helt likt? :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
For mig er det nedslående så lett folk lader sig påvirke af reklamer. Det er lige til at rive sig i håret over. ::)

H

hobby

Gjest
bambadoo skrev:
... men det som slår meg er at de fleste klasse D eiere er kabelskeptikere deluxe. (Slik jeg har forstått det)
Da er jeg et hederlig unntak!

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Samme firma selger jo også en high-end USB kabel.
Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk.
Lurer på om de i de hele tatt har anelse om hvordan USB protokollen fungerer, eller om de regelrett går inn for å lure folk?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skeptisk som bare pokker, ja. Likevel er det noen grunnleggende ingeniørgreier som kan være greit å få riktig. Eksempelvis er det forskjell på elektriske egenskaper for en elektrostatisk høyttaler og en dynamisk høyttaler, noe som har betydning for hvilke kabler man helst ikke skal bruke. (Hint: ESL har nok kapasitans som det er.) Likedan har klasse D noen spesielle egenskaper som ihvertfall jeg har valgt å ta hensyn til.

Problemet er at det tilbys altfor mye mumbo jumbo til astronomiske priser i dette hjørnet av hifi-markedet, eller snarere at likegyldige tekniske løsninger tilbys til astronomiske priser med bare pseudo-vitenskapelig tåkeprat som argumentasjon. Da går nålen på min BS-detektor inn i rød sone. I dette tilfellet vil jeg vente og se hvilke løsninger og hvilke forklaringer produsenten kommer opp med, og ikke minst hvordan de vil prise vidundrene. Men det er god grunn til skepsis, både ut fra hva de lover for de ennå ikke tilgjengelige klasse-D-kablene sine og ut fra USB-eksemplet.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
asbjbo skrev:
Skeptisk som bare pokker, ja. Likevel er det noen grunnleggende ingeniørgreier som kan være greit å få riktig. Eksempelvis er det forskjell på elektriske egenskaper for en elektrostatisk høyttaler og en dynamisk høyttaler, noe som har betydning for hvilke kabler man helst ikke skal bruke. (Hint: ESL har nok kapasitans som det er.) Likedan har klasse D noen spesielle egenskaper som ihvertfall jeg har valgt å ta hensyn til.

Problemet er at det tilbys altfor mye mumbo jumbo til astronomiske priser i dette hjørnet av hifi-markedet, eller snarere at likegyldige tekniske løsninger tilbys til astronomiske priser med bare pseudo-vitenskapelig tåkeprat som argumentasjon. Da går nålen på min BS-detektor inn i rød sone. I dette tilfellet vil jeg vente og se hvilke løsninger og hvilke forklaringer produsenten kommer opp med, og ikke minst hvordan de vil prise vidundrene. Men det er god grunn til skepsis, både ut fra hva de lover for de ennå ikke tilgjengelige klasse-D-kablene sine og ut fra USB-eksemplet.
Det var vel et fornuftig hode her på sentralen som skrev noe om at kabler, som egentlig er alt for avansert å forstå for oss dødelige, skaper enorme diskusjoner på sentralen, mens HT og HT-konstruksjon som faktisk går an å forstå litt av skaper nesten ingen debatt.
Tror nok kabelprodusenter spiller på dette, at de fleste av oss har penger men liten kunnskap.
Synes det er forsvinnende lite fokus på elektriske egenskaper i kabelreklamer. Tenk om man solgte biler på samme måte, uten noe fokus på spesifikasjoner, annet enn at bilen er fantastisk god. Hadde noen kjøpt bil da?
Jeg føler ellers ikke noe behov for å være noe mer skeptisk en vanlig bare fordi det gjelder klasse D.
Ellers støtter ut ifra det lille jeg vet Asbjbo sine tanker om kabler og klasse D over. Kjører selv fletta Kimber og ferrit.

Entreq

Fersking
Ble medlem
24.12.2008
Antall liker
0
Vår policy på Entreq är normalt att inte lägga oss i debatter på forumen. Men denna tråden tycker jag håller hög klass och många kloka synpunkter och ni har rätt i att kabelmarknaden är ett "ormbo".
Vill bara påpeka att alla har 6 veckors öppet köp på våra produkter. Ingen ska behöva känna sig lurad på pengar.
Mvh Per-Olof

Topp Bunn