Kabler er gammeldags ?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Kabler er gammeldag?

Dynaudio produserer jo trådløse high end høyttalere så mulighetene får å slippe alt annet enn strømkabler er absolutt tilstede.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kabler er gammeldag?

Anonym skrev:
Dynaudio produserer jo trådløse high end høyttalere så mulighetene får å slippe alt annet enn strømkabler er absolutt tilstede.
På den TVen var vel strømkabelen borte også. :)
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
580
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Da kan vi se frem til endeløse tråder med krangling om ulike overføringsstandarder, signalfrekvens, interaksjon med andre tråldøse nett osv. ;D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Beolab 5 anlegget mitt er nesten - men bare nesten - kabelfritt. Men kabelfritt nok til at både kona og jeg er godt fornøyd:



En Squeezebox Duet - som står usynlig bak gardinen - leverer signalene via en koakskabel som skjuler seg i kabelkanalen man såvidt skimter i overgangen mellom gulv og trapperekkverk. Hvor også strømkablene ligger gjemt.
 

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
breuer skrev:
Da kan vi se frem til endeløse tråder med krangling om ulike overføringsstandarder, signalfrekvens, interaksjon med andre tråldøse nett osv. ;D
Og sikkert ledeegenskaper på fuktigheten i luften, forstyrrelser fra diverse ting i stua ;D

Trenger vi printbrett i produkta våre i fremtiden også da? Nææ.. blir mer og mer like disse anlegga våre da ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
Beolab 5 anlegget mitt er nesten - men bare nesten - kabelfritt. Men kabelfritt nok til at både kona og jeg er godt fornøyd:



En Squeezebox Duet - som står usynlig bak gardinen - leverer signalene via en koakskabel som skjuler seg i kabelkanalen man såvidt skimter i overgangen mellom gulv og trapperekkverk. Hvor også strømkablene ligger gjemt.
Pent. :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lovemusikk skrev:
breuer skrev:
Da kan vi se frem til endeløse tråder med krangling om ulike overføringsstandarder, signalfrekvens, interaksjon med andre tråldøse nett osv. ;D
Og sikkert ledeegenskaper på fuktigheten i luften, forstyrrelser fra diverse ting i stua ;D

Trenger vi printbrett i produkta våre i fremtiden også da? Nææ.. blir mer og mer like disse anlegga våre da ;)
Luft? Nei, i fremtiden er det kun audiofilt vakuum som gjelds. Tøft for lydbølgene - men du verden hvor rene signaler vi får.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Nei, kabler er ikke gammeldags. Jeg har erfart selv ettertrykkelig at kabler, spesielt høyttalerkabler kan ha mye å si for lydkvaliteten i anlegget. For meg er dette også faktisk noe av sjarmen med anlegget, jeg betrakter gode kabler som en del av anlegget,- det hører med!

Utseendemessig kan det også se kanontøft ut, da det finnes mange fint designede pene kabler. Har selv kun Van Den Hul kabler i mitt anlegg, noe jeg syns hever kvalitetsinntrykket på anlegget, for ikke å snakke om lyden som er glimrende. Har også bananplugger fra Dali med mørkt trerverk og forgylt champagnefinish, slik at de matcher finishen på høyttalerne samt forsterkeren :) :)

Jeg er ikke for at alt skal moderniseres og anlegget gjøres nærmest usynlig i hjemmet osv. Jeg har tidligere skrevet en tråd om eierglede som tok helt av på hovedforumet(hifi-generelt), og noe av det samme føler jeg gjelder her. Er vi ikke stolte av hifien vår? Også skal alt både, kabler og komponenter snart gjemmes bort så mye som mulig? WTF?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Men når så du en skikkelig kabelsalat i en hifireklame?

"Aldri", sier kona - flotte reklamebilder og helt OK bokser - absolutt til å leve med, boksene, altså - men altså aldri noen kabler å se.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
Men når så du en skikkelig kabelsalat i en hifireklame?

"Aldri", sier kona - flotte reklamebilder og helt OK bokser - absolutt til å leve med, boksene, altså - men altså aldri noen kabler å se.

Det var da voldsomt så opptatt alle er blitt av hva damene sine mener? Jeeze, har dere mistet alt av baller gutta? Jeg blåser i hva reklamene viser, gode kabler er for meg en integrert del av innlegget på lik linje med andre komponenter, og at disse skal skjules og gjemmes vekk fatter jeg ikke er en issue i det hele tatt.

Men når jeg ser bildet av ditt oppsett i denne tråden så forstår jeg at vi befinner oss på to forskjellige planeter når det gjelder smak og prioriteringer.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - det er jo ikke kablene som lager lyden - det er det elektronikken og høyttalermembranene som gjør. Sånn sett er kabler et helt unødvendig mellomledd.

Når det gjelder å ta hensyn til damene, har jeg lært at det er veldig lurt. Det har gitt meg mat og det meste av alt hva en mann kan trenge i snart 40 år - og hvis jeg oppfører meg noenlunde fornuftig fremover, blir det mer av det samme. Absolutt til å leve med det også - hehe......

PS: I mitt anlegg nr. 2 er det flust av kabler - 10 strømkabler, 14 signalkabler, et par digitalkabler, og et par andre kabler jeg ikke riktig vet hvorfor de er der - men det er en kabelsalat som man skal streve hardt for å overgå. You can't win'em all - men kona godtar det - pussig nok.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
lovemusikk skrev:
breuer skrev:
Da kan vi se frem til endeløse tråder med krangling om ulike overføringsstandarder, signalfrekvens, interaksjon med andre tråldøse nett osv. ;D
Og sikkert ledeegenskaper på fuktigheten i luften, forstyrrelser fra diverse ting i stua ;D

Trenger vi printbrett i produkta våre i fremtiden også da? Nææ.. blir mer og mer like disse anlegga våre da ;)
Det blir et nytt marked for high-end luftkondisjonering - akkurat «riktig» temperatur, fuktighet, trykk, ionisering etc ... i alle regnbuens farger .... ulempen er at «riktig» luft for overføring av elektromagnetisk (EM) energi av ulike slag kanskje ikke er riktig luft for lytting eller opphold ? Dessuten «må» våre følsomme sanser skjermes fra EM-energi på avveie så nye kreative produkter for dette kommer helt sikkert på banen.

mvh
KJ
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
lovemusikk skrev:
breuer skrev:
Da kan vi se frem til endeløse tråder med krangling om ulike overføringsstandarder, signalfrekvens, interaksjon med andre tråldøse nett osv. ;D
Og sikkert ledeegenskaper på fuktigheten i luften, forstyrrelser fra diverse ting i stua ;D

Trenger vi printbrett i produkta våre i fremtiden også da? Nææ.. blir mer og mer like disse anlegga våre da ;)
Tja, printkort er det vel i de fleste amper etc allerede såvidt jeg vet :p ;D

Mvh :)

PS godt nyttår, btw :D
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Kommer vi dit at vi klarer oss helt uten kabler så er vel det det beste. Kabler er og blir et nødvendig onde.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Det kommer vel noen Bybee Quantum Cryogenic Heavy Air Purifiers som sørger for ett passende løft i lyden (som om ett teppe/slør ble fjernet....osv osv), banner på at Nordost har noe muffens godsaker på gang allerede , Norse Extreme Totally Invisible Series.... ;D 8)

Blir liksom ikke det samme å krangle om dette her da....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Uten kabler kan man ikke forbedre signalet som kommer ut av forsterkeren, så klart at kabler har en fremtid.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
erato skrev:
Uten kabler kan man ikke forbedre signalet som kommer ut av forsterkeren, så klart at kabler har en fremtid.
Hallo?
Kan du konkretisere dette, hva "forbedring av signalet" angår?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
DoMentor skrev:
lovemusikk skrev:
breuer skrev:
Da kan vi se frem til endeløse tråder med krangling om ulike overføringsstandarder, signalfrekvens, interaksjon med andre tråldøse nett osv. ;D
Og sikkert ledeegenskaper på fuktigheten i luften, forstyrrelser fra diverse ting i stua ;D

Trenger vi printbrett i produkta våre i fremtiden også da? Nææ.. blir mer og mer like disse anlegga våre da ;)
Tja, printkort er det vel i de fleste amper etc allerede såvidt jeg vet :p ;D

Mvh :)

PS godt nyttår, btw :D
Tror du misforstod.

Printbrett trenger vi ikke heller da, vis det går an å overføre direkte mellom komponentene i riktig rekkefølge.
::) Aner vel at det kan bli vel komplisert ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
erato skrev:
Uten kabler kan man ikke forbedre signalet som kommer ut av forsterkeren, så klart at kabler har en fremtid.

Kjøpe Burmester så slipper du forandre på signalet. ;)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
lovemusikk skrev:
erato skrev:
Uten kabler kan man ikke forbedre signalet som kommer ut av forsterkeren, så klart at kabler har en fremtid.

Kjøpe Burmester så slipper du forandre på signalet. ;)
Der har du for en gangs skyld et poeng, Lovemusikk! ;)
Men som ikke nødvendigvis gjelder Burmester alene.....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Scrooge skrev:
erato skrev:
Uten kabler kan man ikke forbedre signalet som kommer ut av forsterkeren, så klart at kabler har en fremtid.
Hallo?
Kan du konkretisere dette, hva "forbedring av signalet" angår?
Tja, hvis en høyttalerkabel, som er en passiv device, kan gi bedre lyd enn en annen, må den jo gjøre noe med signalet som feks ikke kan oppnåes med å splitte forsterkerne (dobbel mono) og kjøre praktisk talt uten høyttalerkabel.Så i stedet for å betale mangfoldige titusen for en htkabel, kan man jo kjøre dobbel mono i stedet. Når ingen (få) gjør det, må det jo bety at dyr kabel= bedre enn ingen kabel og at kabelen "forbedrer" lyden. Simple as that.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
The Edge skrev:
Nei, kabler er ikke gammeldags. Jeg har erfart selv ettertrykkelig at kabler, spesielt høyttalerkabler kan ha mye å si for lydkvaliteten i anlegget. For meg er dette også faktisk noe av sjarmen med anlegget, jeg betrakter gode kabler som en del av anlegget,- det hører med!

Utseendemessig kan det også se kanontøft ut, da det finnes mange fint designede pene kabler. Har selv kun Van Den Hul kabler i mitt anlegg, noe jeg syns hever kvalitetsinntrykket på anlegget, for ikke å snakke om lyden som er glimrende. Har også bananplugger fra Dali med mørkt trerverk og forgylt champagnefinish, slik at de matcher finishen på høyttalerne samt forsterkeren :) :)

Jeg er ikke for at alt skal moderniseres og anlegget gjøres nærmest usynlig i hjemmet osv. Jeg har tidligere skrevet en tråd om eierglede som tok helt av på hovedforumet(hifi-generelt), og noe av det samme føler jeg gjelder her. Er vi ikke stolte av hifien vår? Også skal alt både, kabler og komponenter snart gjemmes bort så mye som mulig? WTF?
Stolt av hifi`n? øøh....næi...hifi`n brukes til å høre musikk.Stolt av å HØRE musikk derimot....det er noe annet enn å bekymre seg for hvilket trevirke "bremsepedalen" består av.

mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Scrooge skrev:
lovemusikk skrev:
erato skrev:
Uten kabler kan man ikke forbedre signalet som kommer ut av forsterkeren, så klart at kabler har en fremtid.

Kjøpe Burmester så slipper du forandre på signalet. ;)
Der har du for en gangs skyld et poeng, Lovemusikk! ;)
Men som ikke nødvendigvis gjelder Burmester alene.....
Sant! :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
lovemusikk skrev:
Scrooge skrev:
lovemusikk skrev:
erato skrev:
Uten kabler kan man ikke forbedre signalet som kommer ut av forsterkeren, så klart at kabler har en fremtid.
Kjøpe Burmester så slipper du forandre på signalet. ;)
Der har du for en gangs skyld et poeng, Lovemusikk! ;)
Men som ikke nødvendigvis gjelder Burmester alene.....
Sant! :)
En god kabel kan aldri forbedre signalet på et brukbart anlegg, men du verden hvor mye en dårlig kabel kan ødelegge!!
 
Topp Bunn