Kabinetter til DIY-elektronikk?

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
251
Sted
Oslo
Noen alternativver til Modushop og Ghent Audio som er verdt å merke seg?

Tror mitt prosjekt bærer i retning av integrering av DSP og effektforsterkere. Ideelt sett trenger jeg plass i bredden (innvendig) til et DSP-kort med innganger som er på snaue 138mm, og gjerne under det, to ganger 4-pols speakon. I tillegg trenger jeg plass til en powercon og en av/på-bryter, kanskje ved siden

Så må jeg enten ha to forsterkerkort på 115x230 liggende ved siden av hverandre i bunnen, eller (kanskje finest) ett på hver sidevegg.

Klarer ikke helt å like formfaktoren på 4-kanals NC502-forsterkeren til Soundimpress (Ghent). Tror også denne med fordel kunne vært noen få centimeter dypere for DSP-kortet sin del.

Noen tips? Boksene trenger å være pent laga.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
En mulighet er å kombinere en "standardboks" i passende dimensjoner med custom paneler fra f.eks. https://www.schaeffer-ag.de/en/front-panel-designer/?lang=en

EDIT jeg har brukt Schaeffer til noen prosjekter, bla

Modushop lager også skreddersøm basert på sine standardbokser.

Mvh
KJ

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.952
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte kabinett fra AliXpress til forsterkerbygg. Det er mye og velge i der, og mye av dette er kopier av vestilge apparater.

Jeg kjøpte en «skalamodell» - 3/4 av et Pass Labs-kabinett. Ikke for å kopiere en Pass-forsterker. Mer fordi det passet med hva jeg skulle ha i den (2xNC252 + 2xNC400+2xSMPS600N400

IMG_1181.jpeg

Johan-Kr

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
30.361
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Sjekk Ebay "Douk Audio/Doukmall".

Velg land, da de (er kinesiske) har lager runnt om i Europa. Om det er mindre kabinetter, har
de en del på lager i Tyskland. Det går like fort som fra andre europeiske leverandører ;)

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
251
Sted
Oslo
Bladd meg rundt på siden deres, og det er mye forskjellig, men ikke akkurat.

Den du linker til er nok for liten. Bredde og dybde på dette er spot on, men da skulle den vært 3U høyde sånn at forsterkerne kunne monteres i sidene.

Det blir utfordrende å feste forsterkerne i sideveggene. De må vel nødvendigvis skrus fast fra utsiden, kan leve med skruer på sidene, men det er vrient med disse sporene. Samme mål med glatt sidevegg i samme tykkelse hadde nok gått.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.377
Torget vurderinger
1

Den du linker til er nok for liten. Bredde og dybde på dette er spot on, men da skulle den vært 3U høyde sånn at forsterkerne kunne monteres i sidene.

Det blir utfordrende å feste forsterkerne i sideveggene. De må vel nødvendigvis skrus fast fra utsiden, kan leve med skruer på sidene, men det er vrient med disse sporene. Samme mål med glatt sidevegg i samme tykkelse hadde nok gått.
Man får i 3U med kjøleribber på sidene også:

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
251
Sted
Oslo
Skulle hatt uten kjøleribber. Hypexene trenger det ikke, og det gjør det veldig vanskelig å feste modulene med skruer fra siden med kjølefinner. Enda verre enn Galaxyserien, egentlig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.952
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dette AliXpress-kabinettet hadde flate sider, der du monterte kjøleribbene utenpå. Dermed kunne jeg bore og forsenke festeskruer til nCore-modulene. Jeg brukte termisk pasta mellom kjølefinnene og sideplatene.

Johan-Kr

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1

De har en 3U galaxy med flatemålene 230X280.

Montering av forsterkermoduler på kjøleribber. For mange år siden spurte jeg modushop om de kunne maskinere "rillesiden" på kjøeribbene mht å ha plass til skruehodene for montering av hypex forsterkermoduler med gjennomgående skruer fra utsiden. Det kunne de ikke den gang. Men de kunne fint maskinere plansiden på kjølreribbene. Det er lengesiden nå så det er mulig de har endret på det. Et annet alternativ er å lage mellomlagsplater i aluminium som kan brukes mellom forsterkermodul og kjøleribbe slik at alt sammen kan monteres fra/på plansiden.

mvh
KJ

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
251
Sted
Oslo
Muligheten for å skru modulene i ei plate og så plata i sideveggene er notert. Like enkelt som genialt. :)

Åpner for et nytt blikk på noen av kabinettene. Synes Modushop lager de peneste, men de mest attraktive størrelsene er de med skruehull i frontplata. Kanskje maile litt med dem.

Ellers er det for så vidt plass til å kjøpe komplett forsterker av Soundimports, ekstra bakplate fra Ghent Audio, og starte med litt mettallsløyd på egen hånd.

• Liker
Reaksjoner: KJ
Topp Bunn