Kabeltversnitt for lange strekk til teknisk rom

Redshift

Medlem
Ble medlem
23.05.2020
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Norge
Hei,

Jeg prøvde å finne noe her i søk på "lange strekk", men det var vanskelig å finne noe som gjelder for mine strekk f.eks. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/høyttalerkabler-anbefalt-tykkelse.90204/ men det ble mye mer snakk om andre ting der.

Jeg setter opp et sorround anlegg integrert i veggene til TV stue.
Jeg har lagt opp mulighet til å trekke kabler både til uttakk under TV, og dermed ha det i en TV benk. og til teknisk rom. Jeg skal trekke til teknisk rom, da jeg skal prøve å unngå TV benk for nå.


Det jeg skal trekke:
Center ca 15m: https://www.hifiklubben.no/bowers--wilkins-cwm75-in-wall-hoeyttalere/bwcwm7.5wh/
Side ca 15 og 16m: https://prisguiden.no/produkt/bowers-wilkins-cwm-cinema-7-271233 Den er erstattet med denne dyrere modellen hos hifi nå: https://www.hifiklubben.no/bowers--wilkins-cwm74-s2-in-wall-hoeyttalere/bwcwm7.4s2wh/?
Sub ca 15 og 16m: 2stk https://www.hifiklubben.no/isw-4--sa250-mk2_1/
Bakhøytalere i taket 10-12m: https://www.hifiklubben.no/bowers--wilkins-cwm664-in-wall-hoeyttalere/bwcwm664wh/ (har ikke kjøpt, men blir nok denne)

Jeg har også lagt opp backboks i taket i midten til atmos høytalere, mulig de samme høytalerene som bakhøytalere, evt en litt billgere modell, men prisforskjellene er ganske små.

Jeg har også 2stk backboks i taket i hovedstue som jeg tenkte å ha noe tilvarende cwm664 med streaminganlegg på, strekk der blir også 15m eller mer, har ikke regnet ut helt.

Jeg har fått anbefalt AUDIOQUEST SLIP 14/4 DB som billigste mulighet hos hifiklubben, bruke 4 ledere til hver høytaler, men prisen på 90kr meteren, men det blir tilvarende 4mm med OFC. Denne har de på rull, så det er lett å få riktige lengder.

Kan jeg ikke bruke 2.5mm til noen av disse strekkene? Det ville bli en del billigere med 50kr/m.
Eventuelt har biltema OFC kabel på 25m strekk i 2.5mm, men bare 10m i 4mm, og derfor blir det vanskelig. Det er jo veldig billig, bare noen få hundre kroner per strekk, kontra 1500kr med audioquest 4mm
Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal høre forskjell. Jeg hører skjeldtent etter kvaliteten på musikk, så så lenge det ikke er forvrengninger, så burde det funke helt fint for mine ører.
Eneste kravet til kabel utenom tversnitt for disse høytalerene er vel at det er OFC kabel?

Dett er jo en smakssak med mye forskjellige meninger, men kan dere prøve å holde det litt utenfor, og komme med konkrete forslag for en som ikke er på samme nivå som de fleste her i forhold til krav på mikroskopiske forskjeller?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Dyre hifikabler er laget av OFC (oksygenfri kobber) og det gjøres et poeng ut av det. Sannheten er at hvilken som helst ledning som elektrikeren bruker til husinstallasjon er OFC.

Personlig så hadde jeg kjøpt 2,5mm biltemakabel og brukt på alle strekk, jeg lover at det fungerer helt fint.
Cu har en motstand på 0.0175 per 1mm^2 på 1 meter.
Bruker du 2,5mm så får du 0,0175 / 2.5 = 0,007 Ω/m
Bruker du 4,0mm så får du 0,0175 / 4,0 = 0,004 Ω/m
Du har også kapasistans og induktans i ledningen, men det hopper vi over nå.

Det er jo ikke monstre av noen høyttalere du skal drive, så dette går helt fint, og du kan jo ved en senere anledning trekke et sett til med ledninger altså 2 x 2,5mm.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis du likevel har lagt rør til alle boksene, så kan du like gjerne bruke PN enleder for inntrekking i rør, eller helst RK som er mer fleksibel...RKK er dobbelisolert og vil antageligvis gi bitte litt mindre kapasitans. Heng gjerne på litt strømpe eller noe på åpne ender. Forskjellen mellom 2,5 og 4 kvadrat er minimal, - det dreier seg uansett om ca 0,2 hhv 0, 15 ohm på ei 15m sløyfe, og jeg er overbevist om at du ikke vil høre forskjell. Alt dette leveres på 100m rull eller 10-25m kveiler til brøkdelen av pris, feks hos Elektroimportøren eller Elby...
Siden dette primært er til kinobruk, og du tydeligvis ikke tror på hverken HiFi-alver, stjernestøv eller julenissen, har i alle fall valget mitt vært enkelt....
 

Redshift

Medlem
Ble medlem
23.05.2020
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Norge
Tusen takk for innspill! Jeg skal sjekke ut de mulighetene dere nevner. Trenger ca 100m for TV stue, og 30m for hovedstue ja.

Sparer fort 10 000kr på å bruke billgere kabel enn 90kr/m :) Det å bruke strømkabel virker rart, men funker sikkert, har sett folk snakke om å sette sammen en del cat6 kabler også ;)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Tusen takk for innspill! Jeg skal sjekke ut de mulighetene dere nevner. Trenger ca 100m for TV stue, og 30m for hovedstue ja.

Sparer fort 10 000kr på å bruke billgere kabel enn 90kr/m :) Det å bruke strømkabel virker rart, men funker sikkert, har sett folk snakke om å sette sammen en del cat6 kabler også ;)
Det er jo strøm som går fra forsterkeren din gjennom høyttalerledningen, ikke lyd som noen tror. Hvorfor skulle ikke en strømkabel virke? Høyttalerledning er jo også en strømkabel.
 

Redshift

Medlem
Ble medlem
23.05.2020
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Norge
Det er jo strøm som går fra forsterkeren din gjennom høyttalerledningen, ikke lyd som noen tror. Hvorfor skulle ikke en strømkabel virke? Høyttalerledning er jo også en strømkabel.
Ja, de fleste skjønner det :) Men tenker at det er forskjell i antall ledere og slikt som er mer tilpasset den strømmen som går til høtytalerene.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Bare en av mange toskete HiFi-myter.... forresten, så er det jo mange her som lovpriser Solide Kåre, - solid core dvs enleder...... alt for sine gode lydmessige egenskaper...
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Du har rett i at kabler lages forskjellig for å tilpasses sitt bruksområde. Skal kabelen være myk og bevegelig f. eks. strømkabelen til forsterkeren eller til en lampe, lages kabelen med flere tynne ledere. Ledninger som ikke trenger bevegelse som f. eks. Pr kabel som spikres fast på veggen har bare en tykk kobberleder. Pn ledningen som er foreslått er på en måte en mellomting, den har noen få ledere som er tvinnet rundt hverandre. Kabelen er halvstiv, alle ledningene kan brukes i hifi sammenheng.

I en husinstallasjon er det lover og regler for hvilken type ledning, men til hifi høyttalerkabel er det ingen regler.
 

Redshift

Medlem
Ble medlem
23.05.2020
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Norge
Dette hintet jeg jo om i mitt innlegg og er enig med Aurora. https://www.elektroimportoren.no/pn-2-5mm-blaa-snelle-100m/1040552/Product.html?Event=searchlist Dette gir deg en meterpris på 5,29 kr. meteren.

Denne ledningen brukte jeg selv i et tidligere surroundoppsett med lange strekk til høyttalerene, fungerte supert.
Man må vel ha 2 ledere per strekk, så det er vel snakk om ca 10kr/m, fortsatt mye billigere selvfølgelig.
Biltema kabel er på 16kr/m for 2.5mm. (men bare 25m strekk)
 

Redshift

Medlem
Ble medlem
23.05.2020
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Norge
Men CCA kabel er å fraråde for mitt oppsett? Det er det billigste man får av kabel.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Men CCA kabel er å fraråde for mitt oppsett? Det er det billigste man får av kabel.
Den kabelen hadde jeg styrt unna, den inneholder en aluminium innerkjerne, mener den er kjent for å brekke lett og oksyderer veldig. Den har dårligere lederevne enn ren kobberkabel.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
^ + Du trenger grovt regnet dobbelt så tykk aluminiumskabel for et gitt effekttap (seriemotstand), sammenliknet med kobber.

Dersom det er en rom-EQ/DSP i oppsettet så kan de viktigste lydlige forskjeller mellom 2,5 og 4 mm2, dvs variasjoner i frekvensresponsen, utlignes i equalizeren. Da står vi igjen med effekttapet i ledningene dimensjonerende for hvor tykke de bør være ift lengde.

Mvh
KJ
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Et siste tips, kjøp PN 2,5mm kabel 100 meter på biltema. Pris 399kr.
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
34
Antall liker
10
Om du bruker ht kabel, så sjekk om den er egnet for trekking i rør.

Trakk biltema ht kabel gjennom rør før jeg monterte rørene. Etter monteringen er ikke kablene til å rikke. Mulig det kan brukes zalo eller lignende for å minske friksjon.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis det er den typen isolasjon jeg tror på de Biltema-kablene, så er det svært høy friksjon på den plasten. Det absolutt ingen lydmessige fordeler med slike kabler i forhold til feks RK...... Beklager, - det er ren overtro... :cool:
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
34
Antall liker
10
Trenger ikke beklage, er svært realistisk mtp. Kablers betydning for signaloverføring.

Fordelen med fleksibel ht kabel er terminering i høyttaler om man ikke skal ha plugg i veggen. Og at elektriker som jobbet parallelt ikke kunne beskylde meg for uautorisert arbeide.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Kvifor ikkje plassera effektforsterkarane ved høgtalarane og nytta balanserte overføringar av signala?
 
Topp Bunn