Kabelråd til QLN

Michaelbubbles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.04.2024
Antall liker
338
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Har nettopp fått QLN Prestige 3, kjørt på Burmester 011/956 MK2. Kjører Sarum T i dag , ren, nøytral, god timing, ingenting galt med den. Men du vet hvordan det er, blikket vandrer.

Kabler jeg lurer på:

Burmester Blu: kjører full Burmester-rigg og stock strømkabel (den slår faktisk dyrere alternativer på varme). Blue er billigere enn Sarum T, fristende, men blir den for stor nedgradering?

Cardas Clear: har Cardas signal mellom pre/power og elsker den. Naturlig å sjekke høyttalerkabelen også.

Transparent super: hørt den er varmere enn navnet skulle tilsi, men fortsatt oppløst. Flere QLN-eiere i Sverige kjører visst dette.

Argento Serenity null erfaring, finner nesten ingen tester. Noen som har hørt denne?

Tara Labs: The 2 eller The One Cx (Tara sin egen anbefalingsbot pekte på disse) Lite å finne på nett, så ren gullgruve om noen har prøvd, men virker som en skjult perle.

Hadde forresten Chord Music på lån en gang som ventepølse (annet høyttalersett) Beste kabelen jeg har hørt den gangen, punktum. Bare astronomisk dyr, så den er mer et fasit minne enn et reelt alternativ.

Vet at hjemmetesting er eneste sannhet til slutt, men vil helst ikke låne inn 5 forskjellige kabler og gjøre forhandlere gale. Så, noen som har konkrete erfaringer å dele før jeg begynner å ringe rundt? :)

Hjortulf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2010
Antall liker
33
Torget vurderinger
2
Hei, har QLN signature, og prøvde ut flere ht kabel modeller fra Taralabs, og 2 fra Black M samt en fra Tarfalla. Endte opp med Tarfalla, en svensk ht kabel som den Norske forhandler en av QLN selger. Disse funket best med min elektronikk. Ingen store forskjeller, og gode kabler alle jeg testet, men valget ble etterhvert enkelt. Mvh Øyvind

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Antall liker
395
Enig med siste innlegg. Tarfala Vertigo er meget gode kabler i prisklassen, men også over. Fin match til QLN P5 som jeg hadde tidligere, men også noe av det bedre jeg har testet med Sonus Faber Maxima Amator uten at prisen tar helt av. Testing før kjøp nesten obligatorisk om man kjøper nytt. Argento Serenity har endel likheter med Tarfala, men selv foretrekker jeg Tarfala av de to. Ikke særlig tilhenger av Argento Flow hvor faktisk Serenity (modellen under) spilte nye bedre i mitt oppsett.

Ville sjekket ut Esprit også som selges av Gjallarhorn Audio. De har kabler i alle prisklasser. Muligheter for hjemlån.

Sist redigert:

Michaelbubbles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.04.2024
Antall liker
338
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
@Hjortulf og @Corison

Takk til dere for tipset om Tarfala. Jeg hadde aldri hørt om merket før. Det virket nesten litt obskurt siden jeg ikke fant verken anmeldelser eller noen hjemmeside. Samtidig ser jeg at Audioaktøren fører merket, sammen med Tara Labs, som også er oppe til vurdering.

Jeg fant også noen gamle innlegg på Hifisentralen hvor Tarfala ble rost opp i skyene, og flere mente de spilte bedre enn langt dyrere kabler.

Hvis jeg kan spørre, hvilke kabler har dere sammenlignet Tarfala mot?

Etter innspillene deres har jeg egentlig luket ut både Transparent og Argento som aktuelle kandidater. Takk også for rådet om Argento. Det var interessant å lese at du faktisk foretrakk Tarfala fremfor Serenity i ditt oppsett.

Den mest safe løsningen er nok fortsatt å gå Cardas veien, siden jeg allerede vet hvordan de låter. Cardas er jo kjent for å være varme og musikalske, samtidig som de er veldig detaljerte. Men jeg må innrømme at Tarfala har gjort meg skikkelig nysgjerrig. Blir spennende å se om de kan matche, eller utkonkurrere Cardas.

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Antall liker
395
Det var en større test i Fidelity (tror jeg) for noen år siden som jeg dessverre på stående fot ikke finner linken til. Mener å huske at Knut Vadseth og ett par andre anmeldere gikk gjennom 5 +/- kabler i ett par oppsett med gode og grundige bruker opplevelser. Både Tarfala og Argento Serenity kom ut spesielt fordelaktig om jeg husker rett. Personlig har jeg eid både Tarfala, Argento Serenity og Argento Flow de siste årene samt eid/testet ett titalls høyttalerkabler.

Både Tarfala og Argento Serenity er bra kabler, spesielt førstnevnte. Argento Flow hadde etter min smak og preferanser alt for mye energi oppover, sannsynligvis grunnet bruken av sølv. Imponerende nedover i bassen, men slitsomt over tid så Flow overlevende ikke lenge hos meg. Modellen under i Serenity synes jeg var mye bedre balansert, om enn ikke like ekstrem nedover. Dette er ikke ett faktum, kun min subjektive opplevelse hvor mangel på lyttetretthet er det første jeg sjekker av. Tarfala vs Serenity er en fin match med flere likheter hvor jeg finner Tarfala som den beste i de oppsett hvor den er testet. Vil i utgangspunktet anbefale å ta med begge på listen din videre, mens Flow som koster 3-4 ganger mer enn de to nevnte får ingen anbefaling fra meg. En av de kvalitetene jeg verdsetter hos Tarfala er evnen til å låte stort/fysisk med detaljer uten lyttetretthet og overfokus på å få frem detaljer. Noen vil kanskje beskrive det som musikalsk og andre vil kanskje si røraktig eller analogt. Det er uansett utfra min erfaring med QLN mye av de samme beskrivelsene jeg ville gitt høyttalernerket.

Tarfala er uansett mitt "go to" kabelmerke om jeg vil ha en kvalitetskabel som passer til mye/lett å like og ikke koster en fot eller arm. Esprit er den "nye vinen" om jeg vil løfte det enda lengre, men da koster det også mer. Her må man kanskje opp på Lumina eller Aura nivå før det muligens blir en klar vinner i min verden. Mulig jeg ender opp med Lumina etterhvert, men da til en helt annen pris enn Tarfala.

Cardas er ett fint kabelmerke også, men det er noen år siden siste erfaring med merket. Av det jeg har lest/erfart så er enkelte modeller spesielt varme i lydsignatur og det kan muligens slå feil ut med QLN om jeg skal ta ett kvalifisert eller kanskje ukvalifisert gjetning. Det er vel faktisk noen av de mer rimeligere modellene i Cardas som på papiret kanskje er best match? Uansett, testing før nykjøp er å anbefale. Ved bruktkjøp så løper man mye mindre risiko som kjent. Transparent er også ett interessant valg og noe som absolutt burde kunne matche med QLN. Høyt potensiale, men hvor prisen fort blir voksen om man går litt opp i rangen til merket.

Håper du finner riktig match til de fabelaktige QLN da de har ett potensiale som overgår sin pris ift mange av sine konkurrenter.

Topp Bunn