Kabelløftere til: højttalerekabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noterar mig att du fortfarande inte svarar på det jag ber om.

    Jag har aldrig skrivit att jag använder instrument till min hobby? Läste du mitt svar till musicus i #92?
    Godt svar i #98. Utover det, jeg er ikke forundret. Men glad for variasjon. Og tror på det jeg hører, det holder som empirisk bevis. Noe det gjør for deg og virker det som..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Godt svar i #98. Utover det, jeg er ikke forundret. Men glad for variasjon. Og tror på det jeg hører, det holder som empirisk bevis. Noe det gjør for deg og virker det som..
    Jag tror också på det jag hör, men jag litar inte på min hörsel. En hårfin, men viktig skillnad menar jag.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Intressant detta med att lita på sina sinnen. Lägger mig inte om du faktiskt hör skillnader eller inte (det kan gott vara att det är skillnader i upplevd ljud), mer fenomenet lita på hörseln.

    Menar du (eller andra som menar det samma) att jag som flyger skall lita på mina sinnen när jag flyger er från A till B? Ska jag lita på synen när jag tar av från Sharm El Sheik en nattsvart, stjärnklar kvällsflight i en klättrande högersväng med lys från byar och städer under mig, eller menar ni att jag bör flyga efter instrumenten?

    Om ja, hur tror ni den flighten hade gått? Om nej, varför skall en lita på hörselen i så fall, men inte synen?

    Det finns en gyllen regel inom instrumentflygning i luftfarten. Don’t trust your senses, only the instruments. Det är det en god grund till.
    Forsåvidt et artig innlegg i debatten.
    Jeg tenker vel at årsaken til at man gjerne kan velge å benytte ørene som instrument på sin egen hifi i sin egen stue, er at konsekvensen er annerledes enn om pilotene i cockpit velger å tro at opp er ned. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jag tror också på det jag hör, men jag litar inte på min hörsel. En hårfin, men viktig skillnad menar jag.
    Jeg har ikke forutsetning til å mene noe annet enn det jeg hører, mitt fagfelt er ikke elektro. Så hvis du ikke stoler på din hørsel, hvordan belegger du "god lyd"? Du bruker ikke noen instrumenter sier du. Hva gjør at det blir god lyd for deg, hvorfor "måtte" du ha det volummeteret, de høyttalere? Baserer du deg kun på andres meninger, er du så lite selvstendig..? :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har ikke forutsetning til å mene noe annet enn det jeg hører, mitt fagfelt er ikke elektro. Så hvis du ikke stoler på din hørsel, hvordan belegger du "god lyd"? Du bruker ikke noen instrumenter sier du. Hva gjør at det blir god lyd for deg, hvorfor "måtte" du ha det volummeteret, de høyttalere? Baserer du deg kun på andres meninger, er du så lite selvstendig..?
    Detta gidde jag inte HCS. Har det varit för lite krångling i det sista?

    Som jag skrev i mitt första innlägg, jag är bara fascinerad över att många menar de stoler på sina sanser! Det betyder INTE att jag inte hör subjektiva skillnader på allt möjligt, men det var inte poänget.

    Verkar som du medvetet väljer att feltolka/felläsa. I rest my case.
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Detta gidde jag inte HCS. Har det varit för lite krångling i det sista?

    Som jag skrev i mitt första innlägg, jag är bara fascinerad över att många menar de stoler på sina sanser! Det betyder INTE att jag inte hör subjektiva skillnader på allt möjligt, men det var inte poänget.

    Verkar som du medvetet väljer att feltolka/felläsa. I rest my case.
    Jeg finner det like fascinerende at du ut fra dette snakker om viktigheten om instrumentflyving i luftfarten :). To vidt forskjellige ting, og med to helt ulike konsekvenser. I min egen stue er hobbyen noe jeg koser meg med alene. Når jeg skal gjøre min profesjonelle jobb bruker jeg alle hjelpemidler jeg kan. Tror egentlig ikke vi er så uenige, men du roter ved å samstille slik du gjør. At sansene ikke på noen måte er 100% er jeg helt enig i. Krangler ikke med deg, men finner deg utydelig. Rest hva du vil for meg :D og nyt den fine nye dagen..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg finner det like fascinerende at du ut fra dette snakker om viktigheten om instrumentflyving i luftfarten :). To vidt forskjellige ting, og med to helt ulike konsekvenser. I min egen stue er hobbyen noe jeg koser meg med alene. Når jeg skal gjøre min profesjonelle jobb bruker jeg alle hjelpemidler jeg kan. Tror egentlig ikke vi er så uenige, men du roter ved å samstille slik du gjør. At sansene ikke på noen måte er 100% er jeg helt enig i. Krangler ikke med deg, men finner deg utydelig. Rest hva du vil for meg :D og nyt den fine nye dagen..
    Hela poänget mitt med mitt innlägg till Sven Palvig var ju det du skriver nu, att en inte kan lita 100% på sanserna.(y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er vell ingen tvil om att man hører det man hører.
    Men å vri det rundt HCS er jo ikke så uvanlig fra deg.
    Når mann søker hjelp fra de som kan ting innen akustikk og DSP.
    Ja det er da man hører det mann hører da også, ikke snodig når det blir langt bedre med masse av definisjon på det aller aller meste.
    Når alt dette er riktig har jeg tilgode å høre noe som låter dårlig, heller veldig bra.
    Men når mann heller prøver å bortforklare alle fysiske lover kommer man heller ingen vei, man går hele tiden sidelengs.(har hvert der)
    Denne var ikke rettet direkte til deg HCS, men til alle de som fornekter eller betviler dette.
    Er ikke prisen på utstyret som avgjør om det låter bra.
    Dette er en ting som har kommet med mitt lange liv med hifi.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det mener du er pga dette?
    Da er det jo ikke annet en dårlige innspilinger der ute.
    Dårlige innspillinger handler mer om miksing og komprimering en den rette kabelen.
    Dårlige indspilninger skyldes mange ting: At de ikke er uddannet i lyd, som i gamle dage som tonemester uddannelse. At de komprimere lyden. At mikrofoner er for tæt på. At de har elendige højttalere, så de hører dårligere. At de er høreskadede. At de har elendig akustik .osv. Der er mange ting der påvirker lyden og gør det mere svært at lytte forskel.
    Min erfaring er, at strøm betyder så meget for lyden. Jeg har gået hele vejen og jeg har vanvittig god lyd.
    Det undrer mig at man ikke tager strøm seriøst, og derfor mit indlæg om brug af underdimensioneret strømkabler i indspildestudier. Samt højttalerkabler på 2,5 kvadrat op til 6 meter.
     
    Sist redigert:

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Min erfaring er, at strøm betyder så meget for lyden. Jeg har gået hele vejen og jeg har vanvittig god lyd.
    Det undrer mig at man ikke tager strøm seriøst, og derfor mit indlæg om brug af underdimensioneret strømkabler i indspildestudier.
    Igjen en ting som aldri er et tema i studio så lenge sikringen ikke går eller du har problemer med defekt utstyr.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er vell ingen tvil om att man hører det man hører.
    Men å vri det rundt HCS er jo ikke så uvanlig fra deg.
    Det kalles å prøve å forstå "helhet", ikke bare ha tunnelsyn for egne valg. Uten at den var rettet mot deg.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Asbjørn, derer nok en del forskel på kabelløftere og jeg ved ikke hvad der er bedst. Dem jeg har købt giver en hørbar forbedring. Dem du brugte, kender jeg ikke.
    Når man sætter apparater på specielle fødder, for at få bedre lyd, og det gør du vel. Mine apparatfødder er efter det princip at lede væk fra apparaterne. Det samme mener jeg bør gælde højttalerkabler. Speciel hvis de er tunge.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Asbjørn, derer nok en del forskel på kabelløftere og jeg ved ikke hvad der er bedst. Dem jeg har købt giver en hørbar forbedring. Dem du brugte, kender jeg ikke.
    Når man sætter apparater på specielle fødder, for at få bedre lyd, og det gør du vel også. Mine apparatfødder er efter det princip at lede væk fra apparaterne. Det samme mener jeg bør gælde højttalerkabler. Speciel hvis de er tunge.
    Jeg bruger de 15 jeg har købt til højttalerkabler og strømkabler.

    20210729_112906.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Dårlige indspilninger skyldes mange ting: At de ikke er uddannet i lyd, som i gamle dage som tonemester uddannelse. At de komprimere lyden. At mikrofoner er for tæt på. At de har elendige højttalere, så de hører dårligere. At de er høreskadede. At de har elendig akustik .osv. Der er mange ting der påvirker lyden og gør det mere svært at lytte forskel.
    Min erfaring er, at strøm betyder så meget for lyden. Jeg har gået hele vejen og jeg har vanvittig god lyd.
    Det undrer mig at man ikke tager strøm seriøst, og derfor mit indlæg om brug af underdimensioneret strømkabler i indspildestudier.
    ?
    Jeg skjønner ikke sammenhengen i dette innlegget.
    Det er begrenset hvor mye strøm man trenger til innspilling, hva har dette å si mtp. komprimering og lyd? Noen mikrofoner koblet til et mikserbord, trenger ikke all verden med strøm. Live på konsert så er det gjerne flere km med ledninger, kan ikke si at man mangler dynamikk der? Samme prinsipper som er brukt live som i opptak stort sett, mikserbord som styrer det meste av lyd inn og ut.
    Man kjører ofte på kompresjon på de fleste instrumenter idag på innspillinger. Hvorfor? Fordi det gir en rekke fordeler, mer enn ulemper.
    Har man et feil-slag på trommer, bass, gitar, litt dårlig dag på jobben med stemmen, så gir kompresjon en max volum grense i tillegg til at det forbedrer sustain på de fleste strengeinstrumenter da man kan slå hardere på strengene som gjør at strengen vibrerer lengre, denne kan settes veldig mildt så den ikke er veldig merkbar også. Man har også kompresjon på live musikk der hvor det er PA involvert, man har en rekke ulike kompresjoner og her kan det like gjerne være brukt rør som transistor.. På gitar og bass så har man kompresjon på en pedal hvor man også kan skru den av og på ved å trykke på den..
    Akustikk, tenker du da på der man spiller instrumenter eller der hvor man hører på opptaket? Det er også vanlig å etterbehandle det meste i etterkant, startet nok for ganske lenge siden akkurat det med bearbeiding/mastring av mixen i etterkant..
    Ja, også bruker de balanserte kabler på PA og gode hurtigkoblinger så da kan man se bort ifra mange faktorer så lenge utstyret/kablingen ikke er veldig mye skadet.

    Og nei, de har neppe laget innspillingen til spesielt ditt anlegg og akustikk..
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    ?
    Jeg skjønner ikke sammenhengen i dette innlegget.
    Det er begrenset hvor mye strøm man trenger til innspilling, hva har dette å si mtp. komprimering og lyd? Noen mikrofoner koblet til et mikserbord, trenger ikke all verden med strøm. Live på konsert så er det gjerne flere km med ledninger, kan ikke si at man mangler dynamikk der? Samme prinsipper som er brukt live som i opptak stort sett, mikserbord som styrer det meste av lyd inn og ut.
    Man kjører ofte på kompresjon på de fleste instrumenter idag på innspillinger. Hvorfor? Fordi det gir en rekke fordeler, mer enn ulemper.
    Har man et feil-slag på trommer, bass, gitar, litt dårlig dag på jobben med stemmen, så gir kompresjon en max volum grense i tillegg til at det forbedrer sustain på de fleste strengeinstrumenter da man kan slå hardere på strengene som gjør at strengen vibrerer lengre, denne kan settes veldig mildt så den ikke er veldig merkbar også. Man har også kompresjon på live musikk der hvor det er PA involvert, man har en rekke ulike kompresjoner og her kan det like gjerne være brukt rør som transistor.. På gitar og bass så har man kompresjon på en pedal hvor man også kan skru den av og på ved å trykke på den..
    Akustikk, tenker du da på der man spiller instrumenter eller der hvor man hører på opptaket? Det er også vanlig å etterbehandle det meste i etterkant, startet nok for ganske lenge siden akkurat det med bearbeiding/mastring av mixen i etterkant..
    Ja, også bruker de balanserte kabler på PA og gode hurtigkoblinger så da kan man se bort ifra mange faktorer så lenge utstyret/kablingen ikke er veldig mye skadet.

    Og nei, de har neppe laget innspillingen til spesielt ditt anlegg og akustikk..
    Dette indlæg jeg skrev, var til stenost der skrev, at det skyldes dårlig miksing og komprimering og ikke kabler. Derfor nævnte jeg de ting.
    Mange cd'er er uspillige på grund af komprimering. Har ingen viden om indspildestudier, men synes at musikken dræbes med moderne teknik. I klubregi har vi en test cd, med bl.a Norah Jones. Den er uspillig for mig grundet komprimering.
    Jeg ved godt, at der også er fordele ved komprimering. Det viste det danske blad High Fidelity for år tilbage.
    Nu har jeg set/hørt mange You tube klip om akustik, hvor folk udtaler sig om før og efter en akustisk behandling af rummet. Nogle bruger et lille håbløst rum. Så prøver de med Rockwool osv.
    Ja desværre laver man ofte ikke musik til dem der går op i kvalitet, og derfor er det en kamp at finde kvalitet. Jeg ville gerne købe mængder af cd'er, hvis de er i en god kvalitet.
    Når man som jeg tydeligt kan høre forskel på strømkabler, installationskabler, vægkomtakter, sikringsholder af Klangmodul, så undrer det mig bare, at strømmen ikke, som jeg ser det, ikke tages alvorligt i studier. Jo bedre lyd i studiet, jo nemmere må det være at arbejde med.
    Fra en forstærkerens synspunkt, så er strømkablet den første meter, og med lav modstand i det, vil der forsvinde støj væk fra nul Lederen. Med tynde strømkabler med højere modstand, vil støjen komme tilbage, når strømmen vender, og lægge sig som modulationer på den 50 hertz tone vi bruger i elnettet.
    Det var så lidt af et sidespring fra Kabelløftere. 😀☕ For megen kaffe.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Asbjørn, derer nok en del forskel på kabelløftere og jeg ved ikke hvad der er bedst. Dem jeg har købt giver en hørbar forbedring. Dem du brugte, kender jeg ikke.
    Når man sætter apparater på specielle fødder, for at få bedre lyd, og det gør du vel også. Mine apparatfødder er efter det princip at lede væk fra apparaterne. Det samme mener jeg bør gælde højttalerkabler. Speciel hvis de er tunge.
    Jeg bruger de 15 jeg har købt til højttalerkabler og strømkabler.

    Vis vedlegget 737058
    Hvad med dit lange signal kabel som ligger på gulvet. Det er vist vigtigere end strømkabel et vil jeg tillade mig at mene.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Når man som jeg tydeligt kan høre forskel på strømkabler, installationskabler, vægkomtakter, sikringsholder af Klangmodul, så undrer det mig bare, at strømmen ikke, som jeg ser det, ikke tages alvorligt i studier. Jo bedre lyd i studiet, jo nemmere må det være at arbejde med.
    Det kan jo hende at studioutstyr med balanserte kabler er mer robust bygd mtp. støy, strøm og signaler enn et hifi-anlegg, så kabler utgjør nok ikke veldig mye variasjon på signalet på innspillingen så lenge de er gode nok.. Og har man strøm nok så fungerer det også godt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    H
    Det kan jo hende at studioutstyr med balanserte kabler er mer robust bygd mtp. støy, strøm og signaler enn et hifi-anlegg, så kabler utgjør nok ikke veldig mye variasjon på signalet på innspillingen så lenge de er gode nok.. Og har man strøm nok så fungerer det også godt.
    HVor får du det fra? Er temmelig sikker på hifi anlægget er meget bedre end audio udstyret.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det kan jo hende at studioutstyr med balanserte kabler er mer robust bygd mtp. støy, strøm og signaler enn et hifi-anlegg, så kabler utgjør nok ikke veldig mye variasjon på signalet på innspillingen så lenge de er gode nok.. Og har man strøm nok så fungerer det også godt.
    "Det kan jo hende" 🙄
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Virker fint når jeg trykker på den. Men et lille udsnit :D

    " Vi lagde ud med klubbens kabler. Niels havde fundet et norsk nummer med Kings of Convenience som var hyggeligt nok, men som undertegnede nåede at blive temmelig træt af som aftenen skred frem. Det kan afsløres at der var to hakker ved hhv. 1:47 og 2:17. Lyden på første setup var ikke særlig spændende og vi prøvede at live det op med at sætte Midnight Sugar på. Stadig lidt tynd og svampet. Erlend forklarede at dacen ikke havde været tændt i et halvt år eller længere. Vi satte trumf på med Elvis Fever. Niels havde siddet og hoppet på stolen fordi han havde lånt et kabel fra de amerikanske firma LAT. Det kostede den i hifisammenhænge rimelige pris 1200 og havde en flot rød farve. Vi satte det til og pludselige havde vi fuldt niveau fra dacen! Det var en sand åbenbaring. Konklusionen på dette tidspunkt var at vi havde et defekt kabel. På grund af niveauforskellen var det ikke muligt at lave en direkte sammenligning, men jeg har noteret at det norske nummer stadig var træls. For at kickstarte testen igen skiftede vi til Martins Acoustic Zen. Et japansk kabel med boks og strøm og en fin transportpose. Der var enkelte der foretrak dette frem for det røde LAT. For sjov satte vi klubbens Nordost kabel til igen og denne gang var der fuldt output. Det må have været en løs forbindelse. Imens det blev diskuteret om det var klubbens eller LAT der var bedst luskede Dennis rundt om anlægget. Han havde været med til at stille op og kunne se på indgangsvælgeren at der var noget der ikke hang sammen. Han kunne se at vi stod på den balancerede indgang hvilket ikke var den vi brugte til dacen. Det viste sig at vi havde lyttet på klubbens Sonyafspiller direkte i alle de foregående tests! Der var kollektivt røde ører for vi havde jo alle hørt forskelle mellem kablerne, referenten inkluderet. Vi skiftede lynhurtigt til den rigtige indgang og dobbeltsikrede ved at pille stikkene fra cden ud. Vi roterede kablerne igen, men det var lidt tyndt med kommentarer i denne omgang"

    Hvis jeg havde været med til sådan en gang massesuggestion, ville jeg havde været for flov til at udtale om noget som helst, der havde med lyd og hifi at gøre :D

    Fornøyelig lesning og en lyttetest man virkelig kan ta lærdom av ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Det kan jo hende" 🙄
    Det er vel ikke så mye uklart med det. Det bør være selvinnlysende at en balansert signalkjede hvor jordstøy fra apparatene ikke mikses rett inn i signalveien og hvor innstrålt støy på lange kabelstrekk kanselleres i mottaker unngår en hel rekke gremlins. Men hvis hobbyen går ut på å lytte etter «forskjeller» mellom ulike remedier heller enn å få frem signalet uskadd er det vel ikke så mye moro i at ting bare fungerer som de skal.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    , så undrer det mig bare, at strømmen ikke, som jeg ser det, ikke tages alvorligt i studier. Jo bedre lyd i studiet, jo nemmere må det være at arbejde med.
    Tas ikke alvorlig?


    In all cases and in every aspect our friend is a low impedance source.

    The principle requirements for a successful audio system power installation simply relies on a good very low impedance power source, adequate peak current delivery, and a very low impedance reference ground between all items of equipment.

    Once we have found a good low impedance source we need to bring it to us, it’s no good finding a low impedance source and turning it into a high impedance source by using thin cables.

    In cases where proper installation has not been possible, where other services are sharing the lines or where there simply isn’t the possibility of demanding a clean source one possible method of resolving issues are various types of power line conditioner. This is often a hit and miss affair, if we are lucky and the issue is minor we may see a reduction in HF noise or distortion artefacts. The reason many filter boxes fail to resolve such issues is simply that they require a solid Neutral and Ground path to filter (short) the interference down to.

    A very poor (for audio) line is easily able to pass an electrical safety test, and so long as the line passes the test the electrical installer sees their job as finished and done. But when we see a pair of identical radial lines from the same board reading different loop impedances we know there is something that is not optimum, even if it does meet the required pass value.
    No electrician will feel motivated to pull their install apart looking for a 0.25Ω difference between two lines that pass by over 1Ω unless they have to,

    Fineste studio som noen gang er laget?


    the console and studio wiring is with Van den Hul silver cables: Studio 3 alone employs 11km of wiring!


    Studio til David Gilmour /Pink Floyd..

    Phil Taylor and The Astoria


    . So we went though and we listened to a whole bunch of XLR connectors, we listened to 20 different audio cables, because I needed 23 kilometers of cable to make our own patch bay and rewire everything in the studio… all the outboard gear and the machinery. We listened to 20 different cables. We directionalized them all first, of course. Every cable sounds different in a different direction. It’s small, but it sounds different. And actually, the most amazing thing we discovered was when we listened to our technical earth cables, which we have going into copper rods in the riverbank. Our technical earth cables are just a heavy duty, high quality, regular, copper thick-sheathed cable. We’d been recommended to try this multi strand thinner cable, which had been woven like some of our audio cables.

    We went though all these regular cables that people wire studios up with that are fairly inexpensive. And the one that we ended up using was made by - this is for the 23 kilometers of cabling - was made by a high end hi-fi audio manufacturer called Van den Hul from Holland. I’d actually later found out they had originally designed this cable for the Philips Studio in Holland
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Litt mer fra samme pdf:

    What is the lifecycle of these high-end cables you buy? How long will they last? I have no idea. I have no idea how long the cables are going to last but they do take a while to ‘burn in’ and sound at their best. How long will we be here? The point was to try to build the best studio we could.
    Googlet litt mer og fant også at denne Phil Taylor nevnte Weiss antijitter boxes (?) og Shakti-stones.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er vel ikke så mye uklart med det. Det bør være selvinnlysende at en balansert signalkjede hvor jordstøy fra apparatene ikke mikses rett inn i signalveien og hvor innstrålt støy på lange kabelstrekk kanselleres i mottaker unngår en hel rekke gremlins. Men hvis hobbyen går ut på å lytte etter «forskjeller» mellom ulike remedier heller enn å få frem signalet uskadd er det vel ikke så mye moro i at ting bare fungerer som de skal.
    Det har vi også hjemme.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er temmelig sikker på hifi anlægget er meget bedre end audio udstyret.

    Godt nok noget af en påstand :)
    Mener bedre kabler overalt, bedre strømforsyninger og bedre elektronik. Med hensyn til højttalere bliver det mere komplekst.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det kan jo hende at studioutstyr med balanserte kabler er mer robust bygd mtp. støy, strøm og signaler enn et hifi-anlegg, så kabler utgjør nok ikke veldig mye variasjon på signalet på innspillingen så lenge de er gode nok.. Og har man strøm nok så fungerer det også godt.
    Jeg bruger ballancerede forstærkere. Forforstærkeren, processer, drev og effektforstærker.
    Jeg bruger XLR interconnect til det meste. Jeg har sammenlignet flere, og det jeg finder bedst er DH Labs som er i sølv. Silver.Revelation er navnet.
    Jeg har sammenlignet med Nordost kopi med Furutech carbon stik. DH Labs og noget fra Thormann som nok bruges i studier. Samt andre.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruger ballancerede forstærkere. Forforstærkeren, processer, drev og effektforstærker.
    Jeg bruger XLR interconnect til det meste. Jeg har sammenlignet flere, og det jeg finder bedst er DH Labs som er i sølv. Silver.Revelation er navnet.
    Jeg har sammenlignet med Nordost kopi med Furutech carbon stik. DH Labs og noget fra Thormann som nok bruges i studier. Samt andre.
    Funker sikkert fett til karaoke! :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gi heller penga tilbake til statskassen:

    Vis vedlegget 736878
    Basert på lønnsnivå så er ikke bensinprisene så ille (selv nå). Folk glemmer fort at priser stiger naturlig over tid, skal man sammenligne med den gangen man betalte 1 kr/liter så må man naturligvis også se på hvor stor del av lønnen gikk med til å fylle tanken da sammenlignet med nå.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I den grad dette har noe med kabelløfterer å gjøre, så var bensinprisen ca 1 kr midt på 60-tallet,mens årslønna var på rundt 20.000... det tilsier at en lieter bensin idag skulle ligge på rundt 25kr...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tror i to Sikrings Testere burde få en rundvisning på et eller flere lydstudier :)
    Lassencad du kunne måske arrangere et besøg for Drossel og mig? Det ville være interessant.
    Måske mere interresant for dem, at også komme ud og lytte også.
    De kunne så lytte hos mig bagefter, hvordan deres optagelser lyder hos en lyd nørd.
    Jeg har haft besøg af Vifa international, men det glippede med et lysstudie, der skulle bygge et.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Lassencad du kunne måske arrangere et besøg for Drossel og mig? Det ville være interessant.
    Måske mere interresant for dem, at også komme ud og lytte også.
    De kunne så lytte hos mig bagefter, hvordan deres optagelser lyder hos en lyd nørd.
    Jeg har haft besøg af Vifa international, men det glippede med et lysstudie, der skulle bygge et.
    Det er nok ikke helt umuligt :) Man kan jo spørge
    Men forvent ikke nogen fra den verden vil lytte til nogens HiFi anlæg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I den grad dette har noe med kabelløfterer å gjøre, så var bensinprisen ca 1 kr midt på 60-tallet,mens årslønna var på rundt 20.000... det tilsier at en lieter bensin idag skulle ligge på rundt 25kr...
    Dette har du ikke rett i. Eller jo på en måte.
    Men ta med hva det koster for en familie å bo idag.
    Mamma og pappa kunne bygge hus på en lønn i 1950. Han var bare en vanlig arbeider. Det er ikke mulig idag. Det kjøres også mye mer idag pga barns aktiviteter. Så det blir vanskelig å sammenligne.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^Det var "billig" å bygge hus på 50-tallet. Husene var små og standarden enkel.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Både enig og uenig... også var det ikke jeg som dro opp dette med bensinpriser.... Som du selv sier så er slike sammenligninger vanskelige.... huset til foreldrene mine var bygd i 52-53, og jeg mener det kosta rundt 20.000 eller noe i overkant, men da var det ikke helt ferdig overalt, noe som var nokså vanlig i den tida. Jeg bygde selv i 79-80, og det kosta nokså jamnt 300.000, men ogaå det med en betydelig enklere standard enn de fleste av dagens nybygg. De som bygde med husbanklån hadde en god del begrensinger både på areal og standard, som nesten ikke aksepteres i dag. De unge vil ha "luksus", - i alle fall de som har eller tar seg råd til det....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn