Kabelløftere til: højttalerekabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så fik jeg købt nogle kabelløftere. Det skulle langt om længe prøves med nogle i aluminium. Disse vejer 500 gram pr styk, så det kan holde de kraftige kabler på afstand.
    Jeg satte dem under imedens jeg hørte musik, og jeg synes, at der var en lille forskel, men da jeg fjernede 12 af dem, havde købt 15, kunne jeg høre, at de gav en pæn forbedring med lyden med hensyn til ro, da de blev fjernet. Så der skal købes flere.
    Jeg vil også købe nogle lavere, mest til signalkablerne, men de er lettere og vil derfor ikke optage vibrationer som de tunge strømkabebler og højttalerkabler fra Audioquest.
    Jeg tror på, at det er vigtigt med at de er i metal, så de kan aflade evt. Statisk elektricitet.
    Jeg tror, at det er vigtigt med at holde afstand til de forskellige kabler. Kabelhygiejne er vigtigt.
    Jeg har 10 installationskabler til hvert sit apparat, og det gør det meget nemmere at adskille strømkabler fra andre kabler.

    20210701_172901.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hmm muligt det er godt at arrangere forskellige kabler væk fra hverandre. Men vibrationer tror jeg ikke kan høres gennem kablerne.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det bedste materiale rundt om kabler er luft. Luft ligger dielectric materiale på 1.0006. Teflon 2.0 og Polyætylenen 2,1.

    "Different dielectric materials have different dielectric constants. Air, with a dielectric constant of just 1.0006, (HERE) has (next to a perfect vacuum, at just 1.000), the lowest dielectric constant known. Wood, nylon (as for carpeting), tile, and every other commonly used flooring material all have dielectric constants at least twice as high as air (and often much higher), and all will store and dump at least twice as much potentially signal-corrupting energy."
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.130
    Antall liker
    3.504
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Har lagd meg en slik en
    har planer om å lage kabelløftere av isopor, siden inneholder så mye av den luften høyttalerkabler tydeligvis trenger. Det som holder meg tilbake er om løfterne skal pensles med vievann eller linolje, og ikke midst hvor mange strøk. Hmmm...alle disse valgene
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Trust Your Ears,” som Wilma Cozart (Fine) havde som slogan.

    Prøv at gøre det. Der er meget der taler for at det virker, og hos mig virker det.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Så fik jeg købt nogle kabelløftere. Det skulle langt om længe prøves med nogle i aluminium. Disse vejer 500 gram pr styk, så det kan holde de kraftige kabler på afstand.
    Jeg satte dem under imedens jeg hørte musik, og jeg synes, at der var en lille forskel, men da jeg fjernede 12 af dem, havde købt 15, kunne jeg høre, at de gav en pæn forbedring med lyden med hensyn til ro, da de blev fjernet. Så der skal købes flere.
    Jeg vil også købe nogle lavere, mest til signalkablerne, men de er lettere og vil derfor ikke optage vibrationer som de tunge strømkabebler og højttalerkabler fra Audioquest.
    Jeg tror på, at det er vigtigt med at de er i metal, så de kan aflade evt. Statisk elektricitet.
    Jeg tror, at det er vigtigt med at holde afstand til de forskellige kabler. Kabelhygiejne er vigtigt.
    Jeg har 10 installationskabler til hvert sit apparat, og det gør det meget nemmere at adskille strømkabler fra andre kabler.

    Vis vedlegget 736424
    Nå sier ikke jeg at dette ikke virker, men det vil vel fortsatt være vibrasjoner i kablene så lenge kabelløfterne står på et gulv som vibrerer?
    Mvh Per Øivind
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Har lagd meg en slik en
    har planer om å lage kabelløftere av isopor, siden inneholder så mye av den luften høyttalerkabler tydeligvis trenger. Det som holder meg tilbake er om løfterne skal pensles med vievann eller linolje, og ikke midst hvor mange strøk. Hmmm...alle disse valgene
    Maltwhisky skal kun blandes ut med noen få dråper kildevann fra der whiskyen er brygget.
    Så kablene må nok pensles med vann fra vannverket der de er laget, for å være på den sikre siden
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nu ikke fordi at jeg skal forsvare at jeg kan høre en forbedring. Jeg prøver og stoler på min hørelse.
    Det ville være fint med seriøse indlæg, fordi det må da være interessant, hvorfor det sker og som hi-fi nørd er man vel interesseret i, at forbedre lyden af sit hi-fi!
    En kvinde Enid Lumley, der var den første kvindelige skribent, på The Absolutte Sound, hun arbejde meget med lyden. Hun var meget forud for sin tid og hun havde en god hørelse. Enid Lumley kom frem med at løfte sine kabler fra gulvet, så de ikke optog støj. Vibrationer. Hun gik dog endnu videre, og byggede trækasser rundt om kablerne nok for at undgå/dæmpe vibrationer fra musikken.
    Enid Lumley skrev en artikel i The absolutte Sound vol. 12 Januar/februar 1987. Enid Lumley havde brugt det siden begyndelsen af 1980.
    Artiklen hed "A guide to Audio Gremlins: Their Detection and Elimination".
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.130
    Antall liker
    3.504
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Faen og, har bare vann fra Svartediket. Problemet er at at jeg føler at anlegget til tider kan høres litt mørkt og nedpå. I og med at det var ganske lav vannstand da jeg gikk forbi forleden, tror det er best jeg venter til fyllingsgraden nærmer seg 100% før jeg tør å bruke det til noe annet kroppsvask og tannpuss.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nå sier ikke jeg at dette ikke virker, men det vil vel fortsatt være vibrasjoner i kablene så lenge kabelløfterne står på et gulv som vibrerer?
    Mvh Per Øivind
    Skal man gjøre det helt riktig, så bør vel kablene monteres i et fjæroppheng. Hele systemet for den saks skyld.

    Jeg er med på tanken om at vibrasjoner kan påvirke strømmen i kablene, og dermed lyden, men jeg tror det er ganske mange ting som må være på plass før det gir hørbare utslag.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har så bestilt 8 af dem her. Tror ikke jeg har problemer med vibrationer. Desuden tror jeg ikke helt på at de ville kunne høres. Men igen hvorfor kan man høre forskel på kvalitet af rack?

    Screenshot_20210726-090659.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Skal man gjøre det helt riktig, så bør vel kablene monteres i et fjæroppheng. Hele systemet for den saks skyld.

    Jeg er med på tanken om at vibrasjoner kan påvirke strømmen i kablene, og dermed lyden, men jeg tror det er ganske mange ting som må være på plass før det gir hørbare utslag.
    Der bliver udviklet et kabel. Hvordan skal isoleringen være. Et dyrere kabel har ofte flere lag og luft i isoleringen. Hvis det kabel lægges på et gulvtæppe i kunststof, vil det formodentlig gøre kablet statisk. Det skal man undgå. Hæves det kabel med kabelløftere f.eks. 10 cm, vil der være en ensartet luft rundt om kablet. Det er da bedre end et gulvtæppe.

    Du har ret i, at mange ting bør være på plads før der arbejdes med de finere ting som kabelløftere. Placering af højttalere og lytte stol er altid vigtigst. Rummet er så vigtigt. Strømmen er vigtig. Gode strømkabler, vægkontakter, egen gruppe dedikeret, og så gode apparater sat rigtigt op. De ting har jeg så gjort. :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Skal man gjøre det helt riktig, så bør vel kablene monteres i et fjæroppheng. Hele systemet for den saks skyld.

    Jeg er med på tanken om at vibrasjoner kan påvirke strømmen i kablene, og dermed lyden, men jeg tror det er ganske mange ting som må være på plass før det gir hørbare utslag.
    Vi er nogle som har det meste plads i forvejen og dette bliver bare toppen af isbjerget, om man så kan sige.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    I mine egne ører har jeg det meste på plads nu. Det er længe siden du var her sidst.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har ikke brug for tyve STK 24" tommer basser.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Et af de audiophile "tweaks" der oftest kritiseret på internettet er brugen af kabelløftere, der prøves / bruges for at få bedre lyd. Man burde være glad for, at nogle prøver det og så gøre sig sine overvejelser derom. Der er nogle ting, hvor nogle mennesker mener, at det er for mærkeligt, og det må gerne sables ned. Det sker igen og igen. Se bare strømkabler, der betyder så meget for lyden, og der menes en masse, uden at man selv prøver.
    Så vidt jeg husker det, kabel løftere blev først offentligt nævnt engang tilbage i slutningen af 1980'erne af Enid Lumley, som var en anmelder for The Absolutte Sound, der i en artikel for dette magasin, hævdede, at bare ved at bruge korte længder af "to-by-fire" fordelt hvert par meter til at løfte hendes højttalerkabler fra gulvet, havde hun fået en klar og indlysende forbedring af lyden af hendes system. Nogle prøvede og fandt som en forbedring, og andre mente ikke at det ville kunne høres og gad så ikke...
    Man har gjort en test, der viser, at kablets samlede kapacitance ikke kun afhænger af dets interne og designegenskaber, men at det også påvirkes af dets miljø - i dette tilfælde enten det gulv, det hviler på, eller den luft, som det er omgivet af - som bliver en effektiv del af dets arbejdende dielektriske.
    Hvis du løfter kablet fra gulvet, sænkes kablets samlede kapacitance, hvilket kan gøre en forskel for lyden af dit system på en eller begge to måder: Den første måde er ved direkte at påvirke højttalernes frekvensrespons.
    I betragtning af omfanget af forskellen i kapacitance mellem et kabel fuldt suspenderet og et fladt på jorden, er det usandsynligt, at frekvensresponsændringen vil være stor (eller måske endda hørbar), men der vil helt sikkert være en vis ændring.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

    "Når du tror dine højttalere (anlæg) spiller neutralt/ Naturligt/Realistisk så kom ned på jorden igen
    Vi sidder og lytter på membraner af pap/plastik/Metal + kobbertråd"
    Yep, akkurat slik "the original source file" ble produsert .... (utenom plastikk og metall)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Nå som kommersiell romfart skyter fart,
    Hva med pickups kabler etc som har tilbragt xantall timer/døgn i outerspace.
    Kan jo bli en utavdegsjæl opplevelse
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Så vidt jeg husker det, kabel løftere blev først offentligt nævnt engang tilbage i slutningen af 1980'erne af Enid Lumley, som var en anmelder for The Absolutte Sound, der i en artikel for dette magasin, hævdede, at bare ved at bruge korte længder af "to-by-fire" fordelt hvert par meter til at løfte hendes højttalerkabler fra gulvet, havde hun fået en klar og indlysende forbedring af lyden af hendes system. Nogle prøvede og fandt som en forbedring, og andre mente ikke at det ville kunne høres og gad så ikke...
    Var det ikke Enid Lumley som påstod å høre forskjell på strøm fra atomkraftverk og kullkraftverk? Hun påstod også at anlegget låt bedre når hun var naken ved lytting....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    60 Hz VIBRA-TOR......?? (US Nuke (Nude) Power?) maxer lydoplevelsen.....
     
    Sist redigert:

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Var det ikke Enid Lumley som påstod å høre forskjell på strøm fra atomkraftverk og kullkraftverk? Hun påstod også at anlegget låt bedre når hun var naken ved lytting....
    Naken hud absorberer ikke i nærheten av så mye horisontale lydbølger som tekstil. Der er kordfløyel kanskje den verste..
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke Enid Lumley som påstod å høre forskjell på strøm fra atomkraftverk og kullkraftverk? Hun påstod også at anlegget låt bedre når hun var naken ved lytting....
    Er man i en sinnstillstand så man har kledd seg naken under lytting... ja da hjelper det uten tvil :cool:
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg forstår det ikke..
    At kunne /ville bruge tid på at lytte efter forskelle på
    Sikringer
    Rack
    Strømkabler
    Og nu kabel løftere Osv osv
    Men selv om jeg ikke forstår det har jeg respekt for dem der åbenbart kan
    Men igen jeg forstår det ikke og vil heller ikke bruge tid på at prøve at forstå det
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg forstår det ikke..
    At kunne /ville bruge tid på at lytte efter forskelle på
    Sikringer
    Rack
    Strømkabler
    Og nu kabel løftere Osv osv
    Men selv om jeg ikke forstår det har jeg respekt for dem der åbenbart kan
    Men igen jeg forstår det ikke og vil heller ikke bruge tid på at prøve at forstå det
    Lassencad det er jo det der er Hi-fi.
    Jeg synes, at det er interessant at bare ved at skifte strømkabler, kan man ændre lyden så meget, men hvorfor..
    Siden du var på besøg er lyden forbedret igen og igen og jeg har aldrig lyttet til noget bedre. Det findes selvfølgelig. Et større rum vil altid være godt.
    Siden du var på besøg er der bare sket så meget. Jeg er meget tilfreds med lyden, men kan ikke lade være med at forbedre stereolyden.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jamen jeg tror da helt klart at der er større forskelle på mega meget membran materiale kontra svagpisser 1 X 12 ".
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvis høyttaler-kablene er så skrøpelige at lyden hopper når noen går bortover gulvet pga. vibrasjoner, og det er grunnen til at man trenger kabelløftere. Da ville jeg heller ha satset på andre kabler..
    Jeg har flyttet og ristet på mye elektronikk oppigjennom årene, og byttet utstyr i fart som er påslått. Aldri vært forskjell så lenge utstyret er på, å få ristet ut elektroner/atomer fra en kabel skal godt gjøres. Det kan jo påvirkes av magnetisme, men ikke direkte fysisk vibrasjon. Har spillet mye musikk fra bærbar MP3-spiller imens jeg har trent, aldri opplevd at lyden har falt ut samme hvor mye juling avspilleren eller ledningene får så lenge pluggene er i øret.

    LP-spillere og CD-spillere som er mekaniske, de kan jo såklart være noe ømfintlige..
     

    teerex

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    51
    Antall liker
    40
    Sted
    Harstad
    En bra løsning må jo være å dra kablene gjennom et rør som er midt inne i et større rør fylt med helium eller hydrogen. Men sistnevnte kan kanskje bli litt for spennende. 75 mm avløpsrør burde kunne gi ønsket enviromental isolation.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn