Kabeldiskusjoner, glem det

Status
Stengt for ytterligere svar.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Etter å ha fulgt denne tråden noen år har jeg kun følgende kommentar.
1. Det er forskjell på kabler og hvordan anlegget låter med de forskjellige.
2. Endeløse diskusjoner om kabeloppbygging og priser på kabler er relativt nyttesløse.
3. Man kan faktisk høre forskjell på kabler. Lytt og hør hvilke kabler som fungerer best i ditt anlegg. Gi blaffen i alle forstå seg påerene på dette nettstedet.
4. Hører du ikke forskjell er enten kablene like gode i ditt anlegg, velg da den billigste. Alternativt bytt anlegg eller enkeltkomponenter i anlegget ditt, fordi det ikke er godt nok til å høre forskjell på kablene. Jo bedre anlegg, jo lettere å høre forskjell på kabler.

Og for øvrig. Jeg reiser nå på juleferie og gir ikke lyd fra meg før ferien er over!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.968
Antall liker
81.756
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Og dette KUN for å egle på seg de som er uenige! Ja ja, bare å ta frem pop cornet nok engang (og DET visste trådstarter)
 
L

Larkus

Gjest
Etter å ha fulgt denne tråden noen år har jeg kun følgende kommentar.
Denne tråden er helt fersk! Det må være en annen tråd du har fulgt, kanskje også på et helt annet forum:)

Of topic så det holder. Men en fin påminnelse i anledning julen.
45.jpg
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.393
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Etter å ha fulgt denne tråden noen år har jeg kun følgende kommentar.
1. Det er forskjell på kabler og hvordan anlegget låter med de forskjellige.
2. Endeløse diskusjoner om kabeloppbygging og priser på kabler er relativt nyttesløse.
3. Man kan faktisk høre forskjell på kabler. Lytt og hør hvilke kabler som fungerer best i ditt anlegg. Gi blaffen i alle forstå seg påerene på dette nettstedet.
4. Hører du ikke forskjell er enten kablene like gode i ditt anlegg, velg da den billigste. Alternativt bytt anlegg eller enkeltkomponenter i anlegget ditt, fordi det ikke er godt nok til å høre forskjell på kablene. Jo bedre anlegg, jo lettere å høre forskjell på kabler.

Og for øvrig. Jeg reiser nå på juleferie og gir ikke lyd fra meg før ferien er over!
Og nok en tulling som trenger oppmerksomhet :)

O
 

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Innlegg
143
Antall liker
70
Og for øvrig. Jeg reiser nå på juleferie og gir ikke lyd fra meg før ferien er over!

Fortsett med det...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Etter å ha fulgt denne tråden noen år har jeg kun følgende kommentar.
1. Det er forskjell på kabler og hvordan anlegget låter med de forskjellige.
2. Endeløse diskusjoner om kabeloppbygging og priser på kabler er relativt nyttesløse.
3. Man kan faktisk høre forskjell på kabler. Lytt og hør hvilke kabler som fungerer best i ditt anlegg. Gi blaffen i alle forstå seg påerene på dette nettstedet.
4. Hører du ikke forskjell er enten kablene like gode i ditt anlegg, velg da den billigste. Alternativt bytt anlegg eller enkeltkomponenter i anlegget ditt, fordi det ikke er godt nok til å høre forskjell på kablene. Jo bedre anlegg, jo lettere å høre forskjell på kabler.

Og for øvrig. Jeg reiser nå på juleferie og gir ikke lyd fra meg før ferien er over!
Spiss ører folkens: her har vi enda en forståsegpåer som har funnet svaret med stor "S". Og da kan vi jo, som han selv sier, gi blaffen.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Etter å ha fulgt denne tråden noen år har jeg kun følgende kommentar.
1. Det er forskjell på kabler og hvordan anlegget låter med de forskjellige.
2. Endeløse diskusjoner om kabeloppbygging og priser på kabler er relativt nyttesløse.
3. Man kan faktisk høre forskjell på kabler. Lytt og hør hvilke kabler som fungerer best i ditt anlegg. Gi blaffen i alle forstå seg påerene på dette nettstedet.
4. Hører du ikke forskjell er enten kablene like gode i ditt anlegg, velg da den billigste. Alternativt bytt anlegg eller enkeltkomponenter i anlegget ditt, fordi det ikke er godt nok til å høre forskjell på kablene. Jo bedre anlegg, jo lettere å høre forskjell på kabler.

Og for øvrig. Jeg reiser nå på juleferie og gir ikke lyd fra meg før ferien er over!
ganske nusselig faktisk, på grensen til bløtkokt!!
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Endelig et fornuftig innlegg om kabler, så kommer alle dere besserwissere og disser ham.
Sjerp dere! ;D ;D
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ah, endelig en som har hørt Lyset! Jeg kan nesten ikke vente til trådstarter er tilbake fra ferie, slik at vi andre døgenikter her inne kan lære noe.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Etter å ha fulgt denne tråden noen år har jeg kun følgende kommentar.
1. Det er forskjell på kabler og hvordan anlegget låter med de forskjellige.
2. Endeløse diskusjoner om kabeloppbygging og priser på kabler er relativt nyttesløse.
3. Man kan faktisk høre forskjell på kabler. Lytt og hør hvilke kabler som fungerer best i ditt anlegg. Gi blaffen i alle forstå seg påerene på dette nettstedet.
4. Hører du ikke forskjell er enten kablene like gode i ditt anlegg, velg da den billigste. Alternativt bytt anlegg eller enkeltkomponenter i anlegget ditt, fordi det ikke er godt nok til å høre forskjell på kablene. Jo bedre anlegg, jo lettere å høre forskjell på kabler.

Og for øvrig. Jeg reiser nå på juleferie og gir ikke lyd fra meg før ferien er over!
1. Forskjellen er innbilt. Det er noe du tror du hører, men som ikke tåler en dobbelt blindtest.
2. Endeløse diskusjoner om kabler er det som holder sentrale i gang. Innholdsløse, men stor synergieffekt til resten av sentralen.
3. Hører du forskjell, er du paranoid, hører du ikke forskjell, er du en dust.
4. Hører du ikke forskjell på kabler, så fortell det ikke til noen. Kjøp heller masse nytt utstyr slik at du holder liv i næringen og prisene oppe. Jo bedre anlegg, desto større grunn til å holde kjeft, men likevel delta ivrig i kabeldiskusjonene og skryte av "enorme forbedringer".

Dette er den evige og fulle sannhet.
God jul.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
2. Endeløse diskusjoner om kabler er det som holder sentrale i gang. Innholdsløse, men stor synergieffekt til resten av sentralen.
Jepp, kabeltrådene bidrar helt klart til å holde forumet i gang. Nesten alltid raser debatten videre i en eller annen lang tråd, tilsynelatende uavhengig av hva som var trådstarters hensikt. Et lite, uskyldig spørsmål fra en nykommer kan utløse en nærmest endeløs forum-krig i kabel-kategorien. Dette minner meg om et bilde jeg fant på nettet...

infinite.jpg


Herr Einstein glemte visst den fjerde tingen:

Kabeldiskusjonene på hifiSentralen



(Skjønt, mange vil nok si at kabelfanatisme passer inn under "human stupidity")... ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Essensen blir da sånn ontrent:
"Høre forskjell på ledning" = "bedre anlegg"
Derfra utledes:
Annerledes = Bedre
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
De av dere her inne som mener kabler ikke gjør forskjell,hvordan kabler bruker dere?
Jeg må si jeg tviler på at dere som har anlegg dyrere enn 15.000 kr bruker lampeledninger eller biltema kabler.
Og hvis dere bruker dyre kabler,hva skal vi andre da tro om dere. Er dere lettlurte fjols som kjøper det likevel.

Jeg hadde selv en gang ett meget dyrt anlegg. I det anlegget testet jeg mye kabler. Både signal og høyttaler kabler.

Det var langt fra alltid de dyreste som var best. Ofte kunne en kabel som kostet 40-100.000kr låte dårligere .
I beste/verste fall hørte jeg ikke forskjell.
Den gang hadde jeg kun "stereo" oppsett. Og det var ryddig mellom kabler og strøm.Derfor var ikke skjerming så utsatt/nødvendig.
Derfor brukte jeg en del "flate"kabler med noe sølv i. Jeg brukte også nettkabler av type installasjon kabel med 2.5mm2.Disse var svakt tvunnet med ekstra skjerming og hjemmelaget.
Merkelig nok var det forskjell med disse også.

Mest mener jeg at folk må tørre å stå for det man hører. Eller ikke kommentere .
At andre ikke hører det jeg hører betyr ikke noe for meg. Det er nemlig ikke de som skal høre og bestemme over min lyd.

I dag som jeg har kringlyd så betyr kabler mindre. Så lenge de er godt skjermet og er riktig dimmensjonert er de bra nok.
Har bytte ut noen flat kabler av den billigere typen med relativt billige kabler som er skjermet og det låt bedre.
Dette selv om mine forventninger på forhånd hadde antatt at det skulle bli en nedtur.
Så må vel da anta at bak kabelhelvetet er det et must å ha skjerming.

Folk må få tro og føle hva dem vil om kabler. Selv heller jeg i den retningen av at det kan i noen tilfeller være en hørbar forskjell.

Jobbet i en hifi sjappe på 90 tallet. Og koblet det meste der med flatline kabler. Og når jeg byttet over til de med sølv i så var ofte kommentaren:"Hva gjorde du nå?
Ikke fordi dem ikke så,for det gjorde dem.Men dem hadde vanskelig for å tro det dem hørte.
De fleste som er inne i dette første gang er skeptiske til kabler ,eller har aldri reflektert over at dette skal ha noen betydning.
Da er det faktisk gøy å se folks reaksjon.
Jeg omvendte mange skeptikere den gang. Og det var ofte ikke vanskelig og få kunden til å gå for den dyrere kabelen.
 
L

Larkus

Gjest
Har hatt en del eksepsjonelle lytteopplevelser med denne som ht-kabel.
Integrerte kabel-løftere og greier:)
barb.jpg

Har en hel rull liggende
rull2.jpg

Anbefalt brukt bare i ultra high-end anlegg.
 
L

Larkus

Gjest
Nei. Det er den varmgalvaniserte versjonen. Den er den beste:)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det er egentlig positivt at folk ikke er så opptatt av kabler. På 70/80 tallet var vi ikke så opptatt av hvilke kabler som var brukt. Var mest opptatt av musikken og det som kom ut av høyttalerne. Var mere opptatt av akustikken. Noe som opptar den som spiller et musikalsk instrument også:rolleyes: mvh.Guit
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Å gjøre akustiske tiltak i rommet hjelper ikke på lyden som kommer ut av høyttaleren!(Derimot hjelper det på den totale opplevelsen når du lytter på musikk med avstand til høyttaler)
Der hjelper en kabel bedre:cool:
Noe man merker når det gjelder selgere og ofte de som handler av dem. Kabler og annet trolleri hjelper sjeldent på mer enn nyanser.
Mest tiltak i/med rommet kan gjøre natt og dag i forskjell.
Egentlig så synes jeg det er bortimot eller helt bortkastet å kjøpe dyrt anlegg og putte det inn i ett nesten nakent rom.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Geir Tømmervik sa til meg en gang for en del år siden at Akustikken betydde mest for godlyden -rundt 60 prosent mente ha . Så og si alle rom trengte Akustiske tiltak for å fungere som lytterom ,noen mye , andre mindre. Det er vel derfor jeg har fått så bra lydgjengivelse her hjemme etterhvert som jeg har dempet rommet . Jeg har også prøvd en del dyre kabler til kr.20-50.000 . Kablene jeg bruker idag koster kanskje i overkant av kr.10.000 -signalkabler -digitalkabel -høytalerkabel og strømkabler -4 stk. inkl.strømfilter . Det ble ikke noe bedre av kabler til kr.50.000 . Komponentene koster vel rundt kr.250.000 tilsammen -nypris ,men er kjøpt brukt . Har dessuten hørt Anlegg til over En Million som ikke spillte bedre -DÅRLIGERE .
 
L

Larkus

Gjest
En kan mene hva som helst om kabler, men en ting er sikkert og udiskutabelt:

Med en god kabel, så blir lyden bedre og bedre jo lenger kabelen er. Korte gode kabler er bortkastet.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Geir Tømmervik sa til meg en gang for en del år siden at Akustikken betydde mest for godlyden -rundt 60 prosent mente ha . Så og si alle rom trengte Akustiske tiltak for å fungere som lytterom ,noen mye , andre mindre. Det er vel derfor jeg har fått så bra lydgjengivelse her hjemme etterhvert som jeg har dempet rommet . Jeg har også prøvd en del dyre kabler til kr.20-50.000 . Kablene jeg bruker idag koster kanskje i overkant av kr.10.000 -signalkabler -digitalkabel -høytalerkabel og strømkabler -4 stk. inkl.strømfilter . Det ble ikke noe bedre av kabler til kr.50.000 . Komponentene koster vel rundt kr.250.000 tilsammen -nypris ,men er kjøpt brukt . Har dessuten hørt Anlegg til over En Million som ikke spillte bedre -DÅRLIGERE .
Og likevel så ville han dengang på 90 tallet ikke gjøre noe med lytte rommene da kundene få den troa at de Måtte gjøre noe med rommet sitt.
En uttalelse jeg er enig i,men som samtidig ikke gir anlegget fult potensiale. Men man skal ta det han sier med en klype salt eller 2 når han snakker om produkter han ikke selger selv.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
En kan mene hva som helst om kabler, men en ting er sikkert og udiskutabelt:

Med en god kabel, så blir lyden bedre og bedre jo lenger kabelen er. Korte gode kabler er bortkastet.
Dette er helt riktig da lyden på en måte får godtgjort seg. Alle vet også at ett signal akselerer proposjonalt med X x meter.
Og noen eksklusive kabler øker denne så mye at hvis kabelen er lenger enn 5 meter så vil signalet/lyden oppnå lysets hastighet og dermed bli mer korrekt.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Merkelig at enkelte syntes dette var så ille!?! Absolutt mye fornuftig her IMO.
Pkt 1, 3 og 4 har vel de fleste som tester ut kabler erfart selv (med unntak av de som IKKE VIL høre forskjell/er full av fordommer rundt temaet). Pkt 3 og 4 gjenspeiler faktisk en sunn holdning til både testing/kjøp av kabler og annet utstyr til musikkanlegget.
Ad pkt 2 mener jeg mange av kabeldiskusjonene her inne kan være både interessante og nyttige, men overnevnte gruppe elsker tydeligvis å ødelgegge disse; synd.

Forøvrig: fortsatt god jul til alle :)

Etter å ha fulgt denne tråden noen år har jeg kun følgende kommentar.
1. Det er forskjell på kabler og hvordan anlegget låter med de forskjellige.
2. Endeløse diskusjoner om kabeloppbygging og priser på kabler er relativt nyttesløse.
3. Man kan faktisk høre forskjell på kabler. Lytt og hør hvilke kabler som fungerer best i ditt anlegg. Gi blaffen i alle forstå seg påerene på dette nettstedet.
4. Hører du ikke forskjell er enten kablene like gode i ditt anlegg, velg da den billigste. Alternativt bytt anlegg eller enkeltkomponenter i anlegget ditt, fordi det ikke er godt nok til å høre forskjell på kablene. Jo bedre anlegg, jo lettere å høre forskjell på kabler.

Og for øvrig. Jeg reiser nå på juleferie og gir ikke lyd fra meg før ferien er over!
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Å gjøre akustiske tiltak i rommet hjelper ikke på lyden som kommer ut av høyttaleren!(Derimot hjelper det på den totale opplevelsen når du lytter på musikk med avstand til høyttaler)
Der hjelper en kabel bedre:cool:
Noe man merker når det gjelder selgere og ofte de som handler av dem. Kabler og annet trolleri hjelper sjeldent på mer enn nyanser.
Mest tiltak i/med rommet kan gjøre natt og dag i forskjell.
Egentlig så synes jeg det er bortimot eller helt bortkastet å kjøpe dyrt anlegg og putte det inn i ett nesten nakent rom.
Ja det er nemlig rigtigt en plastik violin eller et plastik klaver nede fra BR legetøj , lyder helt perfekt når bare akustiken er det.

Men ok den slags behøver man jo ikke bekymre sig om hvis man kun hører plader hvor alt naturlig lyd er produceret væk , eller man kun lytte til hifiiiii.... plader fra Skrotfish eller KKV og lignede, så er langt det vigtigste at baaassseen... ikke bulder, og at ens satte ører kun bliver udsat for læækkker.. sound.

Jeg har godt nok hørt mange, selv meget dyre anlæg i perfekt akustik som har været lige at lukke op skide i når kravet har været naturtro gengivelse.
Sålænge Sara K og Patrice Barber Hans Thesing , Keb mo osv. spille så gå det "nogenlunde", ingen ved alligevel hvordan det lort skal lyde, og pladerne er klinisk renset for enhver naturlig lyd.

Men bliver der sat naturtro musik på, så bryder hele lortet sammen , og det lyder skrubforkert.
Er man til en demo så udbryder sælgeren , det må være pladen der noget galt med, og han skynder sig at sætte noget Sara K på igen, og pludselig kan alle hører kontrasten på de to plader, og hvor fuldstændig kunstigt og latterligt Sara K eller hvad det nu er lyder , man kan se folk tænker, men langt de fleste glemmer lige så hurtigt igen.

Skrev når jeg selv skal sige det et rimeligt godt indlæg om dette emne http://www.hifisentralen.no/forumet...ng-reality-creating-illusion.html#post1926661 hvor der i tråden også var en interessant foredrag.
 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det er egentlig positivt at folk ikke er så opptatt av kabler. På 70/80 tallet var vi ikke så opptatt av hvilke kabler som var brukt. Var mest opptatt av musikken og det som kom ut av høyttalerne. Var mere opptatt av akustikken. Noe som opptar den som spiller et musikalsk instrument også:rolleyes: mvh.Guit
Hva med dem som spiller et umusikalsk instrument? ;)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
En kan mene hva som helst om kabler, men en ting er sikkert og udiskutabelt:

Med en god kabel, så blir lyden bedre og bedre jo lenger kabelen er. Korte gode kabler er bortkastet.
Dette er helt riktig da lyden på en måte får godtgjort seg. Alle vet også at ett signal akselerer proposjonalt med X x meter.
Og noen eksklusive kabler øker denne så mye at hvis kabelen er lenger enn 5 meter så vil signalet/lyden oppnå lysets hastighet og dermed bli mer korrekt.
Haha. Klassiker. :rolleyes:
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn