Kabel mot spiss lyd

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.623
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Stiller du resistansen til 1 kOhm vil du sannsynlegvis løyse problemet. Men du vil nok slå ut barnet med badevatnet (lyden vert ullen og lite detaljert.

Du kan også prøve med ein relativt lang kabel mellom arm og riaa. Men eg trur ikkje du vert lukkeleg utan å skifte komponentane. Det kan verke som du har ein mismatch mellom pickup og riaa, eller så har pickupen feil komplianse til armen din (KD2055 har vel ein tung arm, så det er nok ikkje dette. Og Prestige-pickupane er vel rundt 20?)

Reint personleg ville eg skifta pickup, men eg har ikkje lytta til Prestige Red, så det er vanskeleg å gje gode råd. Kva med å låne ein Denon DL110 og sjå om lyden endrar set positivt? Dei kostar ikkje meir enn rundt 700 kr.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Har man spiss lyd i ett oppsett blir det for enkelt å tro at en kable skal løse problemet. Da starter man i feil ende!

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Hei,
Michell, er det ikke slik at MM-PU bør ha kabel med lav kapasitans? (og MC lav resistans). Gradoen skal være lite påvirkelig av kapasitans og jeg har prøvd med forskjellige kapasitansinnstillinger på RIAA uten å høre forskjell. (dip-switcher på 47, 100, 150 og 220 pF).

Jeg er enig i at Gradoen neppe er optimal til RIAAen. Min neste PU blir nok noe annet, kanskje Denon eller Benz, er litt uviss på hvilke begrensninger armen setter, men bytting av PU skjer tidligst om et år.

Jeg har også prøvd å senke resistansen ved å lodde 33 Kohm motstander mellom + og – på kabelen uten at det var særlig hørbart. Jeg kommer til å prøve med lavere verdier, og dette kommer helt sikkert til å ta diskant. Har som nevnt tidligere i tråden prøvd med å stille RIAA til 1 Kohm og da ble det svært så ullent.

Men, som jeg prøvde å kommunisere i forrige innlegg, lyden er mye bedre nå, etter montering av chassisplugger og "opprydding" i signalveien. Spilte Trinity Sessions med Cowboy Junkies i går, den plata har mye SSer, men det skjærer ikke i ørene lenger.
Ragnar

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Det er noen år siden jeg prøvde en Grado, men jeg husker godt lyden av den og ble ikke fornøyd. Men den gangen eksperimenterte jeg ikke med kabler som jeg har gjort i senere tid med de øvrige PUene mine. Og det er slik at for MM-PUer betyr kablene ganske så mye. (Og jeg er ingen flittig gjest i kabelforumet bare så det er sagt ;) )
Det var forøvrig en tråd om dette sent i høst en gang der jeg mener at vi konkluderte med at MC-PUer behøver lav kapasitans og lav resistans men MMer behøver tilpasset og relativt høy kapasitans.

De MM-PUene jeg har trives best med rundt 400pF total kapasitans. Og det er i henhold til specen. Har prøvd med lavere kapasitans og da mister lyden fylde og blir litt hard og spiss. Jeg har en gammel QUAD33 og har derfor ingen innstillingsmuligheter på RIAAen. Men det var litt greiere den gangen siden alle PUer hadde rimelig lik spec.

Greier du ikke få fram den klangen du ønsker ved å trikse med resistans og kapasitans er vel en annen PU løsningen tenker jeg.

PAR: Jo, for MM-PUer bør en begynne med kabelen. Og en lavkapasitanskabel blir feil for alle MM-PUer jeg har vært borti.

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Grado sine PUer har litt spesielle spesifikasjoner, de har nemlig lav induktans i forhold til de fleste andre (45 pF mot 4-500 pF hos andre fabrikater). Jeg har egentlig ikke mye peiling på dette, men jeg har funnet en side på nettet (eller funnet linken til siden på HFS?) som tar for seg hvordan induktans kan matches med kapasitans og resistans. http://www.hagtech.com/loading.html

Hvis man legger inn 45 mH (Grado PU) for induktans og f.x. 200 pF kapasitans i kalkulatoren og deretter skroller ned til LOAD RESISTOR TUNING, finner man optimal belastning som15 Kohm. For høy belastning (i dette tilfellet 47 Kohm) gir en peak i hørbart diskantområde (jmf. De tre første figurene). Grado påstår at deres PUer er " insensitive to tone arm cable capacitance", men jeg ser ikke bort i fra at reduksjon fra 47 til 15 Kohm kan gjøre de mer sensitive, og forhåpentligvis også mindre spisse. En 22 Kohm motstand loddet mellom + og - på kabelen vil sammen med RIAAens 47 Kohm gi ca 15 Kohm i parallell. (1/47 + 1/22 = 1/15 , takk til KJ for opplæring tidligere i tråden). Jeg har som nevnt tidligere prøvd med 33 Kohm uten å høre noen forbedring (gir 20 Kohm i parallell), men det var før jeg ryddet opp i signalveien. Nå som jeg har chassiskontakter på platespilleren blir det mye enklere å prøve ut dette.
Fortsettelse følger.

Ragnar

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Det er vel på tide med en oppdatering igjen
Har prøvd med å sette en motstand mellom pluss og minus på kabelen ved RIAA. Jeg loddet på to korte stumper på pluggene og koblet motstandene med sukkerbiter.
Først prøvde jeg med 20KOhm (gir 14KOhm sammen med 47KOhm). Dette ga ikke merkbar endring i diskanten.
Så ble 10 KOhm prøvd (gir ca 8 KOhm). Her kunne vi merke en svak senking av diskanten. Jeg hadde med min 19 år gamle sønn med på lyttingen. Han liker spiss lyd bedre enn meg og har sikkert lettere for å høre høyfrekvente lyder. Men lyden opplevdes ikke som bedre med motstandene koblet inn. Jeg brukte en teflonisolert kabel fra ELFA, (http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...a-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2019707.htm) med bullet plugger.

Men jeg har nettopp kjøpt Golden Dragon rør fra Motron til forforsterkeren (satt de inn for 5 dager siden). Disse har gjort lyden noe annerledes og mørkere (forforterkeren ble levert med 2 stk 12AX7 merket Jolida og 2 stk 12AT7 fra Electro Harmonix). Dette har gjort underverker med de LPene jeg opplevde som slitsomme uten at de vellydende LPene lider. CD-spilleren (Shengya S10, har også satt inn Golden Dragon i den) har imidlertid blitt litt mørkere enn jeg strengt tatt liker. Her vil jeg prøve med de andre rørene (de gamle fra CDspilleren og forforsterkeren) for å høre hvilke som blir optimale. Når det gjelder CD-lyden vil jeg ikke si at rørbyttet har vært verken suksess eller fiasko, men siden jeg spiller mye vinyl er jeg fornøyd. Må innrømme at jeg er litt overrasket over at rørene kan "maskere"/"reparere" ulyd. LPer med dårlig lyd har selvfølgelig ikke blitt "bra", men de er blitt atskillig mer behagelig å høre på.

Jeg avventer eksperimentering med rørbytte på CDspilleren fordi jeg har bestilt et sett med Bertram Beast. Disse vil sikkert gjøre ett og annet med lyden fra mine Nautilus 805. I dag bruker jeg en NAD740 receiver som effektforsterker og tuner. Snart vil den bli degradert til bare tuner før den til slutt havner i TVstua.

Ragnar

Topp Bunn