Kabel mot spiss lyd

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Hei,
Kan noen anbefale meg en kabel fra platespiller til forforsterker. Jeg trenger en som låter litt snillere, gir varmere lyd, runder av i toppen. Spilleren er en Kenwood KD2055 med Grado prestige red. Jeg har prøvd med forskjellige underlag og platematter uten helt å komme i mål.
Egentlig spiller den sikkert temmelig varmt allerede, men jeg prøver å kompensere for at lytterommet kan låte litt spisst. Jeg har prøvd en MM-kabel fra Nagaoka og monterte en selvlaget Skilbrei-variant med BulletPlug i går kveld (bygget som en Dikemark uten tvinning med skjerm). Men fremdeles høres Kari Bremnes sin stemme bedre ut på CD enn på LP (LP: Blå krukke 1989, CD: Erindring 1995, spor: Dagen). Problemet oppstår ikke på alle plater. Skulle gjerne få plater med dårlig lyd til å bli mindre slitsomme uten at det går ut over godlyden fra gode plater. Det er vel å be om for mye, men det er jo verdt forsøket.
Kabelen bør ikke koste all verden og jeg antar at jeg vil holde meg til MM-pick-up for fremtiden.
Ragnar
 
T

theStig

Gjest
Hva med en equalizer? Diskant-kontroll?? Det er (tram-tram-tram) JUSTERBART!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Da ville jeg absolutt anbefale audio synthesis. Denne opplevde ihvertfall jeg som skjeldent varm og behagelig (ikke mørk). Koster litt da. Fra 3100,- for 0,6m

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres ut som en merkelig måte å løse et lytteromproblem på... hva med litt romakustikkforbedring...? Gir iallefall bedre lyd, noe en "sløv" kabel neppe gjør...

Hva er det forresten som leder deg til å tro at det er akkurat kabelen som bør byttes, hvorfor ikke pickup, drivverkkomponent, platespillermatte eller annet?

En litt negativ VTA og en filtmatte (vet ikke om din Kenwood kan justeres?) gjør ofte susen; dersom det ikke er VTA-justering på armen, vil du uansett få en mer negativ VTA ved å tilføre en tykkere filtmatte..

Mvh Vidar P
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Har du justerbar kapasitet på din riaa ?
Ellers, sliter med å skjønne at cd skulle lyde bedre enn vinyl !
Alle plater har forskjellig lyd, endrer du på noe får du jo samme effekt på alle skiver, er det ønskeligt ?
F.eks. The Police Zenyatta Mondatta har helt avsindig lys/spiss lyd hos mig, Jennifer Warnes The Well er hyper neutral, avbalansert og "anonym" litt lukket lyd der ikke sprudler, Dire Straits Brothers in Arms helt perfekt. Man kan ikke få i pose og sekk, og ja, det å hive opp det der gjemmer sig i rillene er ikke alltid positivt.
Min mening er at vinyl er uhyre avslørende, på cd lyder alt mere likt ! Med vinyl har man kolossal oppløsning og selv vinylens ( materialet brukt til platen) kvalitet skinner igjennom !

Supra EFF er kjent for å betone ssh lyder så ikke velg denne da....
 
N

nb

Gjest
Du må for all del ikke bruke equalizer, det er bare noe tull som brukes i studio og på konserter, i HiFi holder vi oss for gode til slikt.

Fra spøk til alvor: Har du store problemer med den tonale balansen er nok EQ den enkelste måten å fikse det på, evt gjøre noe med romakustikken, men det krever fort noe mer arbeide
 
T

theStig

Gjest
Hva er feil med equalizer?? Motviljen mot slike skyldes sikkert fordommer. Det er et utmerket redskap til å rette opp i småfeil i høyttalere, lytterom (innen visse grenser), og til og med små klang-feil i elektronikk! :)
 
N

nb

Gjest
Så ikke at det bare gjaldt enkelte plater... det er nå en gang slik at lydkvaliteten varierer ganske mye fra plate til plate, og det er det jo fint lite å gjøre med. Men man gjør livet litt enklere for seg selv om man inntar en noe pragmatisk holdning til ting. Equalizer er i dette tilfelle et eksempel på sådann, den lar deg endre den tonale balansen når du trenger det og lar den være uendret når du ikke trenger det.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Mja . . . , har ikke diskantkontroll på forforsterkeren og ser nok på en equalizer som siste utvei, spesielt når det bare er platespilleren som gir behovet.

Ja jeg sliter med at CD skal gi bedre lyd enn LP. Dette oppsto når jeg kjøpte meg ny forforsterker (http://www.tnt-audio.com/ampli/musicenvoy_e.html ) og jeg fikk følelsen av at den gamle Kenwooden ble avslørt. Nå skal det sies at den spiller fremdeles bra på gode plater, men skarpe sser ble skarpere og plater med dårlig lyd låter vel skarpt til tider. Alt ble klarere med den nye preen og lyden fra CDspilleren (Shengya S10) har bare blitt bedre. Jeg har prøvd med den gamle NAD PP1 RIAAen uten at det fristet til gjenhør. Litt mindre slitsomt, men også mer flatt og kjedelig.
Jeg har justerbar kapasistens på RIAA, (47p, 100p, 150p og 220 pF). Har den på 220 pF. Jeg trodde 200-250 var standard for MM og har ikke prøvd andre verdier. Resistansen står på 47 Kohm.

Jeg har prøvd med litt forskjellige matter og bruker nå en bagasjeromsmatte fra Clas Ohlson. Jeg kan jo prøve med to for å få negativ VTA.
Pick-up anbefaling tar jeg gjerne i mot. Riktignok tror jeg at Grado skulle passe bra når man vil ha varm lyd, men forslag mottas med takk. Jeg regner med at armen på Kenwooden ikke takler de mest kravstore PUene.
Jeg jobber med romakustikken, men tepper på gulvet er uaktuelt pga varmekabler og parkett. Gardiner og blomster har kommet inn på mitt initiativ(!) og det har hjulpet betraktelig.

Til opplysning bruker jeg en NAD 740 som midlertidig effektforsterker og tuner med Dikemark imellom. Høyttalerne er Nautilus 805.
Ragnar
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har prøvd med litt forskjellige matter og bruker nå en bagasjeromsmatte fra Clas Ohlson. Jeg kan jo prøve med to for å få negativ VTA.
Dette med Grado er ikke min sterkeste side, men er det ikke slik at de skal ha nokså negativ VTA nettopp for å unngå sibilianter? Eller var det Benz det kanskje...?

Mvh Vidar P
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
prøv med en marginal økning av nåletrykket; da får du implisitt en senkning av VTA
IMO
Mvh
Leif
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
prøv med en marginal økning av nåletrykket; da får du implisitt en senkning av VTA
IMO
Mvh
Leif
..øh.. det blir vel VTA-endring feil vei det...
Men sliktno' har jo en tendens til å gi en fyldigere lyd; ofte lurt å ligge opp mot max anbefalt nåletrykk imho. Sikrere sporing med ditto mindre forvrengning er vel ofte resultatet..

Mvh Vidar P
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Grado anbefaler 1,5 g. og jeg bruker 2,0 g. To gram burde vel holde? Slik jeg forstår det burde både økt nåletrykk og tykkere platematte gi redusert VTA.
Ragnar
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Grado anbefaler 1,5 g. og jeg bruker 2,0 g. To gram burde vel holde? Slik jeg forstår det burde både økt nåletrykk og tykkere platematte gi redusert VTA.
Ragnar
Negativ VTA betyr at armen heller nedover mot bakkant. Dersom du øker stifttrykk, vil du øke hellingen ned mot forkant av armen. Tykkere platematte har den motsatte effekt på VTA.

Dersom Grado sier at 1.5 gram er max, bør ikke dette overskrides da opphenget vil lide på sikt. På den annen side pleier vanligvis produsenter å oppgi en "ramme" f.eks 1.25g-1.75g, og da pleier de ofte å angi "anbefalt" trykk på midten av dette (i eksempelet 1.5g).
Dette er bl.a av hensyn til mindre nøyaktige trykkindikatorer i endel armer. Dersom man bruker en rimelig god stiftvekt kan man meget vel tillate seg å legge seg opp mot max trykk.

Uansett; dette løser tydeligvis ikke ditt problem. Er du sikker på at du har negativ VTA?

Mvh Vidar P
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Jeg antar at VTA er vinkelen mellom cantilever og LP:

Da burde høyere stifttrykk gi negativ VTA pga nedbøyning. Det kan jo være ugunstig pga at magneten blir feilplasert i PU-huset? Armen er målt til å være parallell med LPplaten med standard gummimatte. Jeg har målt stifttrykket (med kruttvekt) til 30 grain. Det tilsvarer i underkant av 2 gram (1 gram er 15,37 grain) så skalaen på armen fungerer tilfredsstillende.
Jeg føler vel egentlig at jeg har prøvd det meste av triksene jeg har funnet på forumet. PU er justert både protraktor og egne beregninger og spilleren står i vater på tre ben med dempingeføtter av sorbothane. Har også prøvd spikes, men det er ikke store forskjeller. Kenwooden er tung, ca 12 kg og er laget av et marmoraktig materiale. Bytting av kabel er imidlertid ganske arbeidssomt fordi jeg må demontere spilleren og lodde. Vurdere å få montert chassiskontakter for å lette utprøvingen. Når jeg har stua for meg selv drar jeg for gardinene og det gir stor forbedring. Det er jo mulig at spilleren faller igjennom pga andre oppgraderinger, men det er nok effektforsterker(e) som blir prioritert i neste omgang.
Ragnar
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres riktig ut... mange måter å anskue VTA på.. enkle måter (for oss enkle vinylelskere) og vanskelige måter for mer kompliserte sinn...  :D

Uansett er VTA-justering i praksis begrenset til heve/senke arm i bakkant, evt i forkant (platematter osv). Har aldri reflektert over at små variasjoner i stifttrykk har nevneverdig innflytelse på VTA... kan det bidra med nevneverdig vinkling det da?

Kan hende bør du kline til på en bedre lydkilde om du ikke kommer til målet med dagens ;)

Mvh Vidar P
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan prøve å leke med kapasiteten. Fik ikke opp din link til forforsterker, men det ser ut til du er et offer for god lyd !
Med det mener jeg det jeg sagde før, at masse plater har elendig lyd, presninger er forskjellig, der er enorm forskjell på plater. Dette viser oppløsningen du har i dit system ellers, synes jeg da.
Havde alle plater samme lyd kan du gå ut fra noe er helt galt.
Ellers, skal se litt på pickuppen din, kanskje en ny gjør susen.... , lyst å prøve MC ?
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Du er nok inne på noe der. Gode plater ble veldig mye bedre etter at den nye preen kom i hus, så problemet er vel at alt høres så godt, også ulydene. På noen LPer er det i og for seg god lyd, men skarpe sSser skjemmer lydbildet (fx Trinity Sessions med Cowboy Junkies). Alle Dire Straits har nydelig lyd, også en jeg kjøpte brukt i sommer for 2,5 euro. Den LPen er akkurat så slitt som prisen tilsier, men låter bra til tross for litt knitring her og der.
Linken til forforsterkeren virker fra min PC, prøv igjen (http://www.tnt-audio.com/ampli/musicenvoy_e.html ). Det er en Kinesisk rørpre med innebygget RIAA og fjerkontroll.
Jeg er litt usikker på om tonearmen på Kenwooden er god nok for MC-PU. Det er en standard S-formet arm med skrufeste (bajonettfatning). Jeg vil antakelig bytte PU i løpet av et snaut år, regner med at Gradoen har gått 8-900 timer. Ellers har jeg hørt at MC-PUer generelt er mer analytiske og detaljerte enn MM, men det er kanskje en sannhet med modifikasjoner?

Jeg har bestilt meg en test-LP fra svalander.se for å kunne diagnostisere eventuelle svakheter med spilleren. Skal bli artig å prøve.

Ragnar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Hei,
Kan noen anbefale meg en kabel fra platespiller til forforsterker. Jeg trenger en som låter litt snillere, gir varmere lyd, runder av i toppen. Spilleren er en Kenwood KD2055 med Grado prestige red. Jeg har prøvd med forskjellige underlag og platematter uten helt å komme i mål.
Egentlig spiller den sikkert temmelig varmt allerede, men jeg prøver å kompensere for at lytterommet kan låte litt spisst. Jeg har prøvd en MM-kabel fra Nagaoka og monterte en selvlaget Skilbrei-variant med BulletPlug i går kveld (bygget som en Dikemark uten tvinning med skjerm). Men fremdeles høres Kari Bremnes sin stemme bedre ut på CD enn på LP (LP: Blå krukke 1989, CD: Erindring 1995, spor: Dagen). Problemet oppstår ikke på alle plater. Skulle gjerne få plater med dårlig lyd til å bli mindre slitsomme uten at det går ut over godlyden fra gode plater. Det er vel å be om for mye, men det er jo verdt forsøket.
Kabelen bør ikke koste all verden og jeg antar at jeg vil holde meg til MM-pick-up for fremtiden.
Ragnar
Hei,
det lille jeg har lest om Grado Prestige Red kan tyde på at den har litt livlig diskant respons. Det kan fort bli litt for mye av det gode dersom resten av anlegget inkl. rommet heller i samme retning, jf. også gardinene dine. Forøvrig kommer jeg ikke på annet enn setup, setup og setup, men det virker det som du har kontroll på.

mvh
KJ
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Du er nok inne på noe der. Gode plater ble veldig mye bedre etter at den nye preen kom i hus, så problemet er vel at alt høres så godt, også ulydene. På noen LPer er det i og for seg god lyd, men skarpe sSser skjemmer lydbildet (fx Trinity Sessions med Cowboy Junkies). Alle Dire Straits har nydelig lyd, også en jeg kjøpte brukt i sommer for 2,5 euro. Den LPen er akkurat så slitt som prisen tilsier, men låter bra til tross for litt knitring her og der.
Linken til forforsterkeren virker fra min PC, prøv igjen (http://www.tnt-audio.com/ampli/musicenvoy_e.html ). Det er en Kinesisk rørpre med innebygget RIAA og fjerkontroll.
Jeg er litt usikker på om tonearmen på Kenwooden er god nok for MC-PU. Det er en standard S-formet arm med skrufeste (bajonettfatning). Jeg vil antakelig bytte PU i løpet av et snaut år, regner med at Gradoen har gått 8-900 timer. Ellers har jeg hørt at MC-PUer generelt er mer analytiske og detaljerte enn MM, men det er kanskje en sannhet med modifikasjoner?

Jeg har bestilt meg en test-LP fra svalander.se for å kunne diagnostisere eventuelle svakheter med spilleren. Skal bli artig å prøve.

Ragnar
Jeg er redd for anbefalinger, de virker sjeldent for folk med andre ønsker enn mig, men, ja, mc er " a whole different animal", noen hater de, andre kan ikke leve uten.
Men, jeg er ganske så sikker på, at spanderer du på dig en Denon DL110, eller kanskje DL 160, da vil du få mye god lyd, og de er ikke så dyre, og er meget god "value for money". prøv denne vil jeg sige, virker den ikke for dig er den solgt på nul komma nul på bruktbørsen...
Ja, god vinyl er også en sannhet med modifikasjoner, der er mange vinyl skiver jeg aldrig spiller, lyden er helt horibel, men det bekymrer mig ikke så mye. Da jeg fik min Denon DL 301 MK II pickup og spilte The Wall fik jeg en liten reisning, der var jo mange detaljer jeg aldrig havde hørt før ! Man tror man kjender en plate inn og ut og så....
Ja, linken kom opp, artig lesning, liker TNT jeg. Spesielt "Background" seksjonen er interessant, gammel retro, zip cord, spil i vei så det suser, typisk !
Nydelig lille preamp forresten....
Jeg har noen Shure pickupper hvis du har lyst å prøve de, sender dig mail jeg...
 

Suspiria

Medlem
Ble medlem
19.08.2005
Innlegg
36
Antall liker
0
Jeg kjøpte noen billige Dali kabler for å begrense diskanten.

Ellers så er det ingenting i veien med å kjøpe en eqaulizer (av god kvalitet) hvis man ønsker ytterligere kontroll av lydbildet (tilpasse til rommet). Disse kan også leveres med rør (som min TL Audio studio EQ/Comp). Noen har av en merkelig grunn motforestillinger mot EQ generelt ::)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Prøv å endre resistansen. Jo hardere du belaster en pick up (høyere resistans) jo mer anstrengt låter den. Jeg har eksperimentert litt med dette, og funnet at en resistans på 100ohm låter best på min pick up. Når jeg kjørte med 47kOhm låt den hardt og anstrengt i forhold, spesielt i mellomtonen. Meget mulig at problemet ligger her! Jeg har erfart større endringer i klangbalansen med å justere resistansen kontra andre justeringer.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Ja det skader vel ikke å prøve. Jeg har 4 muligheter; 100, 300, 1K og 47 Kohm. Det blir ikke noe testing før i morra kveld da jeg er i Oslo ifm jobben. Du har MM pick-up?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Bøyer meg for Niels sine kommentarer. Har ingen erfaringer med MM pick up'er, i rest my case.......
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Nei, han har mc. Det er ikke resistansen der skal endres på en MM pickup, det er kapasiteten. Holder du dig ikke til 47Kohm standard for MM tror jeg det går helt galt.
Kapasiteten måles i pf...., synes jeg leste du kunne justere denne på din riaa også...
http://www.xs4all.nl/~rabruil/ttcartridge.html
Hmm. jeg må innrømme at jeg ikke får så mye ut av specen til Grado, men den er oppgitt til å ha en relativt lav selvinduksjon (omlag 45 mH mot 300-600 mH for andre mm-pickuper), hvilket kan tyde på to ting: 1) den er forholdsvis ufølsom for belastningskapasitans, og 2) den har muligens en forholdsvis lav kilde impedans. For å temme HF responsen kan man derfor meget vel belaste pickupen med en lavere motstand enn de foreskrevene 47K ohm. For å kontrollere HF resonansen mellom pickupens selvinduksjon og belastningskapasitans kan man antagelig benytte forholdsvis høye verdier på kondensatorene, et rå tips jeg ikke har regnet på er opp mot 1-10 nF.

mvh
KJ
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Det er mulig at jeg har misforstått bruken av dip-switchene (brukermanualen er på mandarin)
Jeg har stilt inn kapasitansen slik:
47      100       150       220
av      av      av      på

Men det kan tenkes at dippene er additive og at de må stilles slik for å få 220 pF
47      100       150       220
på      på      på      på

Jeg skal prøve når jeg kommer hjem i kveld.
Ragnar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Det er mulig at jeg har misforstått bruken av dip-switchene (brukermanualen er på mandarin)
Jeg har stilt inn kapasitansen slik:
47       100       150       220
av         av         av         på

Men det kan tenkes at dippene er additive og at de må stilles slik for å få 220 pF
47       100       150       220
på        på             på          på

Jeg skal prøve når jeg kommer hjem i kveld.
Ragnar
Dippen er additive, men antagelig slik at når alle er på så får du omlag 520 pF. De verdiene som er anigtt til dippene er std. verdier for kondensatorer i løsvekt (E6 serien?)

mvh
KJ
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Hmm. jeg må innrømme at jeg ikke får så mye ut av specen til Grado, men den er oppgitt til å ha en relativt lav selvinduksjon (omlag 45 mH mot 300-600 mH for andre mm-pickuper), hvilket kan tyde på to ting: 1) den er forholdsvis ufølsom for belastningskapasitans, og 2) den har muligens en forholdsvis lav kilde impedans. For å temme HF responsen kan man derfor meget vel belaste pickupen med en lavere motstand enn de foreskrevene 47K ohm. For å kontrollere HF resonansen mellom pickupens selvinduksjon og belastningskapasitans kan man antagelig benytte forholdsvis høye verdier på kondensatorene, et rå tips jeg ikke har regnet på er opp mot 1-10 nF.

mvh
KJ
Jeg har noen tekniske spørsmål. Elektronikk er ikke min sterkeste side.
Er det slik at belastningskapasitans er summen av den fra RIAA og kabel?
Kan jeg tolke dette som at jeg godt kan bruke en kabel med høy kapasitans og slå på alle kapasitansdippene?

Grunnen til at jeg prøvde med Skilbrei DIY-kabel var at den har lav kapasitans. Hardt tvinnede kabler blir jo av flere beskrevet som varmere og brukes, så vidt jeg husker, av LMC (til MC pick-up). Jeg vil anta at en hardt tvinnet kabel gir mer kapasitans, men hvis Gradoen takler høy kapasitans er det jo verdt et forsøk. Tenker jeg skal prøve ut en Dikemark-variant, kanskje med litt tynnere tverrsnitt enn det som er anbefalt for vanlige signalkabler.
Ellers har jeg prøvd med forskjellig innstilling på kapasitansdippene uten å legge merke til dramatiske endringer, men jeg har vel egentlig ikke hatt tid til kritisk lytting.
Ragnar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Jeg har noen tekniske spørsmål. Elektronikk er ikke min sterkeste side.
Er det slik at belastningskapasitans er summen av den fra RIAA og kabel?
Kan jeg tolke dette som at jeg godt kan bruke en kabel med høy kapasitans og slå på alle kapasitansdippene?
Yepp, det er riktig.
Grunnen til at jeg prøvde med Skilbrei DIY-kabel var at den har lav kapasitans. Hardt tvinnede kabler blir jo av flere beskrevet som varmere og brukes, så vidt jeg husker, av LMC (til MC pick-up). Jeg vil anta at en hardt tvinnet kabel gir mer kapasitans, men hvis Gradoen takler høy kapasitans er det jo verdt et forsøk. Tenker jeg skal prøve ut en Dikemark-variant, kanskje med litt tynnere tverrsnitt enn det som er anbefalt for vanlige signalkabler.
Dersom du evt. vurderer mer ferdigsydde løsninger på kabelfronten, så er lav karakterisktisk impedans ofte et tegn på høy kapasitans pr løpemeter. Git at du ønsker høyere belastningskapasitans så kan du også prøve en lengere kabel.
Ellers har jeg prøvd med forskjellig innstilling på kapasitansdippene uten å legge merke til dramatiske endringer, men jeg har vel egentlig ikke hatt tid til kritisk lytting.
Ragnar
Som sagt så har de få testene jeg har les om Gradoen antydet at den kan vær litt livlig i toppen.

mvh
KJ
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Oppsummering.
Jeg har brukt Dikemarker (kobber Ø=0,65 mm med Bulletplugger) mellom platespiller og pre noen dager nå. Kabelen støyer litt hvis den legges sammen med strøm og høyttalerkabel, men støyen blir neglisjerbar når kabelen legges i en bue utenfor disse. Skilbreivarianten var mer støyende, men også den ble rimelig stille når den fikk ligge alene.
Det er vanskelig å beskrive forskjeller når det er lang tid mellom lyttingen, men heller til at ting er blitt litt bedre. Nå har jeg gjort noen andre justeringer i mellomtiden slik at det kan være vanskelig å peke på hva som har virket hvordan. Jeg kjøpte HiFi News sin Test-LP fra Svalander og justerte opp antiskatingen en smule etter å ha kjørt sporingstesten. Etterpå greide faktisk riggen min +16dB med 1,5 grams stifttrykk uten ulyder! Resonanstesten gikk også greit med 9 og 12 Hz for henholdsvis lateral og vertikal test.
Jeg har prøvd med forskjellig kapasitansinnstillinger uten at jeg kan si at jeg hører forskjell. Grado påstår jo at PUen er non-sensitive to capasitive load.
Jeg tok en sjangs og sjekket hvordan det låter med resistansen på 1 Kohm i stedet for 47. Skal hilse og si at det virket! Men det virket alt for godt, det ble svært lite diskant igjen. Synd RIAAen ikke har flere innstillinger for resistans, hadde vært moro å prøve med 30K.
Ragnar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
...
Jeg har prøvd med forskjellig kapasitansinnstillinger uten at jeg kan si at jeg hører forskjell. Grado påstår jo at PUen er non-sensitive to capasitive load.
Jeg tok en sjangs og sjekket hvordan det låter med resistansen på 1 Kohm i stedet for 47. Skal hilse og si at det virket! Men det virket alt for godt, det ble svært lite diskant igjen. Synd RIAAen ikke har flere innstillinger for resistans, hadde vært moro å prøve med 30K.
Ragnar
Fram med loddebolten!

mvh
KJ
PS jeg vil tippe at omlag 10-20 K ohm vil være i nærheten.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Da har selvfølgelig et spørsmål igjen. Er det bare å sette inn en 20 Kohm motstand på plusslederen i signalveien?
For eksempel slik som dette:

og så stille inn RIAAen på 1 Kohm?
Jeg må vel huske å fjerne dette når jeg en gang bytter til en annen pick-up.
mvh
Ragnar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Da har selvfølgelig et spørsmål igjen. Er det bare å sette inn en 20 Kohm motstand på plusslederen i signalveien?
For eksempel slik som dette:

og så stille inn RIAAen på 1 Kohm?
Jeg må vel huske å fjerne dette når jeg en gang bytter til en annen pick-up.
mvh
Ragnar
Feil vei, tegningen din gir en attenuator, dvs. den vil dempe signalnivået.

Sett RIAAen på 47K, og legg en eller flere motstander på 47K mellom signal leder og jord/sjerm. Med paralelle motstander med samme verdi, kan du dele verdien med antall motstander, dvs to 47K (en i RIAAen og en i phonopluggen) i paralell gir 23,5 K, tre i paralell gir 15,7 K etc. Dersom du skal summere ulike størrelser i paralell så blir det omtrent som følger (1/Z)=(1/R1)+(1/R2)+...+(1/Rn), hvor Z er den samlede reisistansen, R1, R2, ..., Rn er verdiene på de diskrete motstandene. For ordensskyld kan du sette R1  lik inngangsimpedansen på RIAAen.

mvh
KJ
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Takk for oppklaring. Da skal jeg skaffe meg et par slike motstander og prøve det ut. Hvis det funker bra kan jeg lage den slik at den kan kobles ut og inn med en bryter (eller bruke en pot isteden?).
Ragnar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Takk for oppklaring. Da skal jeg skaffe meg et par slike motstander og prøve det ut. Hvis det funker bra kan jeg lage den slik at den kan kobles ut og inn med en bryter (eller bruke en pot isteden?).
Ragnar
Hei,
et lite kretskort med en 4 veis dip-bryter, et skjønnsomt utvalg av motstander, evt. en pot montert som rheostat (dvs den ene enden til jord, og løperen og den andre enden til signal), og en kabelstump i hver ende vil forenkle eksperimenteringen vs «optimal» belastning av pickupen; men jeg ville ikke ha brukt dette som en permanent løsning.

mvh
KJ
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Tenker jeg prøver med en enkel tilkobling i phonopluggene først. Hvis det gir den ønskede effekt kunne jeg nok ha tenkt meg å ha mulighet til å koble det ut hvis de Lpene som låter bra i dag blir for tamme i lyden. Hvis godlyden på de gode LPene ikke tar skade er det jo bare å slå seg til ro med et vellykket resultat. (inntil tiden er inne for bytte av pick-up).
Takk igjen for gode råd.
mvh
Ragnar
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Hei,
Tenkte jeg skulle gi litt opplysninger om hvordan platespilleren min er kommet til hektene igjen.
Først litt om hvordan den var kablet innvendig:
Tidligere gikk ledningene fra PU til en innretning som kortslutter kanalene når motoren ikke går. Det kan jo være praktisk at det blir tyst når tallerkenen stopper. Signalkablene til RIAA var loddet til denne kortslutningsinnretningen. Siden jeg drev og prøvde ut forskjellige kabler og denne løsningen medfører lodding ved bytte av kabel, bestemte jeg meg for å montere RCA chassiskontakter. Jeg boret hull i "marmoren" og det luktet epoksy. Ledningene fra PU ble nå loddet direkte til chassiskontaktene (WBT-0201 "Topline"), med blyfritt sølvloddetinn, og deretter ble 4 separate ledninger loddet (blindvei) til kortslutningsinnretningen.
Til slutt fant jeg fram et par tilårskomne MIT (terminator5) signalkabler. Denne består av to ledere + skjerm.

Og nå er min kjære gamle Kenwood kommet i form igjen. Den låter faktisk bedre enn noen gang. Om problemet lå i de gamle loddingene/kronglet signalvei, eller om det er MIT-kabelen som gjør susen vet jeg ikke, men nå er det ekstra hyggelig å spille de gamle skivene igjen.
Ragnar
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Grado låter litt spisst i mine ører og en lavkapasitanskabel blir helt feil for en MM-pickup.

Tror nok at endringe av lasten også kan virke, men bytt ut kabelen med en med rimelig høy kapasitans.

Till MM-pickuper betyr faktisk kabelen ganske så mye for lyden. Men en klarer seg godt med billige standardkabler.
 
Topp Bunn