Ka e gale?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ja, det spørsmålet har jeg stilt meg noen ganger de siste dagene....
Here it goes:
Kjøpte meg en brukt Linn Classic Movie (alt-i-ett-boks med forsterker, dvd-spiller, radio osv) som jeg tenkte å ha i TV-kroken i kjellerstuen.
Koblet opp og skulle se en film, men så starter problemene. Ut fra dvd-spilleren kan jeg hente signalet via rca/komponentutgang, eller jeg kan ta det via scart.
Inn på tv har jeg også komponentinngang og scartinngang. Problemet er at jeg KUN får svart-hvitt bilde på tvn, uansett hvordan jeg kobler Linn-boksen med kompoentkabler. Når jeg bruker scart, får jeg overhodet ikke bilde. Problemet oppstår ikke når jeg kobler en kjip Philips dvdspiller til via scart. Jeg har også tidligere koblet til en Sony dvd-spiller via komponentkabler til tv, og det funket uten problemer den gang.
Så blir spørsmålet; hvor ligger feilen, og hva kan jeg evt gjøre for å få fikset den? Har lest manualen opp og ned, bak og frem, prøvd alt av innstillinger, men ikke pokker om det vil seg.

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ingen som vil mene/gjette på noe her...?

Tror jo ikke at det er komponent- eller scartkabelen det er noe i veien med, for det har jo, og fungerer jo, med andre dvdspillere.
Kan laser og drivverk i Linn-boksen være modent for utskiftning?
Andre mulige forklaringer?

Begynner å slippe opp for logiske alternativer.

mvh
Proffen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Du kan se bort fra laser/drivverk. Defekt utgang (eller hva det nå heter) på Linn virker mer logisk.
Det høres ut som om du har en gammel TV, mulig Linn og TV ikke er på talefot? HD Linn og ikke-HD TV.

OBS. Vill gjetting.

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
433
Torget vurderinger
1
Har du prøvd å koble Linn til en annen TV?
Hvis det er svart/hvitt da og er den enten ødelagt eller noe med innstillinger.

Hvis det av en eller annen grunn er farger er det ikke godt å si, men jeg pleier i hvert fall å prøve å finne ut akkurat hvor problemet er ved å prøve det på annet utstyr og :)

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Antall liker
305
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26

Hvis det av en eller annen grunn er farger er det ikke godt å si, men jeg pleier i hvert fall å prøve å finne ut akkurat hvor problemet er ved å prøve det på annet utstyr og :)
høres ut som at Linn sender ut S-video signal... Sjekk innstillinger på Linn...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

høres ut som at Linn sender ut S-video signal... Sjekk innstillinger på Linn...
Har stilt inn på komponent ut....

mvh
Proffen

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Har du noen innstillinger for switch mellom PAL og NTSC på Linn-boksen eller TV? Test evt. det.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Får teste ut det til helgen...

Takk for tips.

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Du kan se bort fra laser/drivverk. Defekt utgang (eller hva det nå heter) på Linn virker mer logisk.
Det høres ut som om du har en gammel TV, mulig Linn og TV ikke er på talefot? HD Linn og ikke-HD TV.

OBS. Vill gjetting.
Jupp, tvn har noen år på baken, men tror kanskje Linn er av omtrent samme årgang....

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da tror (og håper) jeg at jeg har funnet en løsning. Koblet opp Linn på en annen tv. Kjørte komponent ut fra Linn, via en overgang, og plugget så overgangen i scarttilkoblingen på tv. Voila! Bare gull.
Så får jeg gjøre samme sak på den andre tvn og se om det funker der og. Lurer jaggu på om det ikke var det samme jeg gjorde, den gang jeg brukte en Sony dvd-spiller og komponenttilkobling.....rart med hukommelsen....

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da er problemet løst, og jeg kan se så mye flim jeg bare lyster, med tilhørende lyd!

mvh
Proffen

Topp Bunn