Politikk, religion og samfunn Køyr partiledardebatt!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.602
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Vet ikke om jeg klarer å se hele.....

Disse studentene som har laget denne rapporten sammen med øko professorer mm. må nødvendigvis stryke for Erna Solberg sier det er feil.

N

nb

Gjest
Heldigvis vet jeg hva jeg skal stemme så jeg kan ignorere det med den beste samvittighet denne gangen også.

i år ser jeg dog som min viktigste plikt å stemme nei til OL i Oslo

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Gå og forhåndsstemm, og la sirkus være sirkus.
Og stem for faen NEI til føkkings OL!

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
314
Orket ikke se dette - krangling, hvem som har skylden for hva osv, osv.

Kikker litt rundt på nettet i stede.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.865
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Heldigvis vet jeg hva jeg skal stemme så jeg kan ignorere det med den beste samvittighet denne gangen også.

Jeg vet ikke hva jeg skal stemme på og har heller ikke det minste håp om at slike evenementer skal hjelpe, foretrekker stereoanlegget. Hvem skal jeg stemme på for å stoppe OL-galskapen i Oslo?????

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
314
Hvilke partier er i mot OL i Oslo ( eller OL i det hele tatt i Norge ), og hvem kan stemme?
Mener jeg så det skulle avholdes ett valg bare i Oslo angående eventuell OL der?

N

nb

Gjest
Det var den rådgivende avstemmingen i Oslo jeg tenkte på, kun de som bor i Oslo har stemmerett der.

For å slippe ol er vel kanskje rødt det sikreste valget blant partiene.

T

Torget

Gjest
Hvor ligger egentlig partiet Venstre når det gjelder det å "fordele seg til velferd"?
De har jo ellers endel bra.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
314
Venstre hadde vel på programmet borgerlønn før valget 2001

Ble vel nevnt en sum/borgerlønn på ca 200.000,- den gang.
Men etter at de kom i Bondevik regjeringen 2001 ble det helt stille.

For såvidt hadde jeg sansen for dette.

Ville fått bort mange byråkrater på sosialkontorer, arbeidskontorer og trygdekontorer.

Nå er det de som mener at "latsabber" vil satse på denne borgerlønn og ikke gjøre noe nyttig.

Jeg tror ikke dèt, de som ikke orker å gjøre noe med borgerlønn, hadde vel neppe gjort noe uansett.
Forresten så får staten mesteparten av pengene igjen.

Vel 28% som inntektsskatt, og vel så mye i øvrige skatter og avgifter.

V

vredensgnag

Gjest
Partileiardebatt

Partiene i kortversjon. Partilederne fikk beskjed om at man ville be dem formulere hva valget står om, i en kort formulering. Vi får anta at det ble brukt tid på disse.

Hareide: Det er at vi som samfunn trår til når livet er sårbart.

Solberg: Det er å skape kunnskapssamfunnet, sånn at vi løser velferdsoppgavene våre bedre, og at Norge får flere ben å stå på.

Stoltenberg: Det er et veivalg, der det står om vi skal ha helse, skole for alle, eller privatisering og skattekutt for de få.

Jensen: Det er å utnytte vårt enorme handlingsrom til mer velferd, økt trygghet og mer valgfrihet for folk flest.

Lysbakken: Det er å stanse klimaendringene.

Skei Grande: Prioritere framtida, det gjør vi gjennom å prioritere skole og miljø.

Navarsete: Det handla om veg, bane, matproduksjon, arbeidsplassa og framtidsutsikte i heila landet.

Mine inntrykk:

Venstre har som vanlig vansker med å være tydelige, grunnet mye vingling i senere tiår. Hva står egentlig partiet for - utover å mene rett om det meste?

Sp - Partiet sliter med to uheldige frontfigurer, Navarsete og Slagsvold Vedum. Sistnevntes mange rare utspill, sikkert født i en "følg med på hvordan jeg redder partiet" eufori, har skjøvet det trygt ned på sperregrensen, og fått bønder i selv Hedmark og Oppland til å tenke sitt. (Disse fylkene kan bli blå for første gang).

SV: Konkret, tydelig - urealistisk.

Krf: Slagferdig i replikken og med selvironi, presterte Hareide å legge frem en tydelig holdning til de svake i samfunnet. Eneste partileder som bar budskapet klart.

Frp: Hennes landsmøtetale om den norske modellen har hun lagt til side, men ellers var hun flink til å tegne H som partiet for de rike, og Frp som partiet for vanlige folk.

Sparer Ap og H til slutt, siden disse partilederne fikk gå i ringen mot hverandre.

Har H et eget faktagrunnlag som er løsrevet fra virkeligheten?
Vil Ap innse det nødvendige, og endre navn til Administrasjonspartiet?

Siden vi skal få en hel haug debatter mellom Stoltenberg og Solberg, får vi håpe Erna finner hardere boksehansker fremover.

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Partiene i kortversjon. Partilederne fikk beskjed om at man ville be dem formulere hva valget står om, i en kort formulering. Vi får anta at det ble brukt tid på disse.

Hareide: Det er at vi som samfunn trår til når livet er sårbart.

Solberg: Det er å skape kunnskapssamfunnet, sånn at vi løser velferdsoppgavene våre bedre, og at Norge får flere ben å stå på.

Stoltenberg: Det er et veivalg, der det står om vi skal ha helse, skole for alle, eller privatisering og skattekutt for de få.

Jensen: Det er å utnytte vårt enorme handlingsrom til mer velferd, økt trygghet og mer valgfrihet for folk flest.

Lysbakken: Det er å stanse klimaendringene.

Skei Grande: Prioritere framtida, det gjør vi gjennom å prioritere skole og miljø.

Navarsete: Det handla om veg, bane, matproduksjon, arbeidsplassa og framtidsutsikte i heila landet.
Overstående var jo sympatiske målsettinger fra dem alle. Med unntak av Hareide da som tydeligvis har som øverste mål å være formynder, forelder og foresatt for det norske folk. Han ønsker et samfunn der folk blir sett på som svake, syke sårbare og som åpenbart trenger ham til å ta alle livsvalgene for seg.

V

vredensgnag

Gjest
Min overskrift på tråden er like forvirret som politikerne som skal finne slagkraftige argumenter. Skulle jo vært Partileiardebatt.

Hva kan man egentlig debattere i et land som er så rikt at enkelte ungdommers viktigste valg etter videregående er om de skal ta Ex. Phil. på en strand på Bali eller i Brasil, betalt av Lånekassen?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Overstående var jo sympatiske målsettinger fra dem alle. Med unntak av Hareide da som tydeligvis har som øverste mål å være formynder, forelder og foresatt for det norske folk. Han ønsker et samfunn der folk blir sett på som svake, syke sårbare og som åpenbart trenger ham til å ta alle livsvalgene for seg.
Knut Arild Hareide Parodi - YouTube
Denne mannen kan ta vare på oss alle!!

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva kan man egentlig debattere i et land som er så rikt at enkelte ungdommers viktigste valg etter videregående er om de skal ta Ex. Phil. på en strand på Bali eller i Brasil, betalt av Lånekassen?
Hvorfor skulle det være noe negativt. Om folk kan studere i utlandet er det jo bare en fin opplevelse for dem som har muligheten. Det er litt smålig å ville det til livs eller skulle tvinge ungdom fortest mulig inn i den forgjellede 10m2 skoeske- og nudletilværelsen de ellers har å se frem til de neste 4-5 årene om de vil studere.

Vi tilbyr gratis studieplass i Norge til all verdenes studenter, så det skulle bare mangle at det ikke var noen som reiste ut og studerte ved utenlandske læreplasser også.

Man skal ikke på død og liv tvinge studenter til kummerlighet om de kan få like gode resultater ved å ha et liv utenfor skolen også. Så mange som mulig burde ta deler av studiene sine i et annet land etter min mening. Det er ikke et tegn på dekadent sløseri, men er en viktig del av allmenndannelsen. Vi har nok heiminger i Norge. Frps oppslutning er et godt tegn på det.

V

vredensgnag

Gjest
Hvorfor skulle det være noe negativt. Om folk kan studere i utlandet er det jo bare en fin opplevelse for dem som har muligheten. Det er litt smålig å ville det til livs eller skulle tvinge ungdom fortest mulig inn i den forgjellede 10m2 skoeske- og nudletilværelsen de ellers har å se frem til de neste 4-5 årene om de vil studere.

Vi tilbyr gratis studieplass i Norge til all verdenes studenter, så det skulle bare mangle at det ikke var noen som reiste ut og studerte ved utenlandske læreplasser også.

Man skal ikke på død og liv tvinge studenter til kummerlighet om de kan få like gode resultater ved å ha et liv utenfor skolen også. Så mange som mulig burde ta deler av studiene sine i et annet land etter min mening. Det er ikke et tegn på dekadent sløseri, men er en viktig del av allmenndannelsen. Vi har nok heiminger i Norge. Frps oppslutning er et godt tegn på det.
You are missing the point, as usual.

Jeg skrev ikke et ord om at det var galt at de kan ta Ex. Phil. på Lånekassen på en eksotisk strand. Jeg skrev at det er vanskelig å debattere viktige skillelinjer i et land som har råd til slikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
You are missing the point, as usual.

Jeg skrev ikke et ord om at det var galt at de kan ta Ex. Phil. på Lånekassen på en eksotisk strand. Jeg skrev at det er vanskelig å debattere viktige skillelinjer i et land som har råd til slikt.
Poenget er tydelig det. Men jeg reagerer bare litt på eksempelet du bruker på det dekadente overflodssamfunnet. En skoleplass i Norge koster stort sett mye mer enn en i et varmt og fattig land.

Så da står vi tilbake med noe som minner om frpernes pakkistanerimercedesargument.

Men joda, det er liten nød i Norge blant folk, og alle partier er mer eller mindre like. Kun kakepynten som skiller.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41

Jeg vet ikke hva jeg skal stemme på og har heller ikke det minste håp om at slike evenementer skal hjelpe, foretrekker stereoanlegget. Hvem skal jeg stemme på for å stoppe OL-galskapen i Oslo??
Rødt :)

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg vet ikke hva jeg skal stemme på og har heller ikke det minste håp om at slike evenementer skal hjelpe, foretrekker stereoanlegget. Hvem skal jeg stemme på for å stoppe OL-galskapen i Oslo??
Rødt :)
Om Rødt hadde fått det som de ville hadde det nok blitt en brå slutt på all konkurranseidrett og i stedet for en rangering og medaljer ville alle deltakere i et renn fått et smilediplom for god innsats.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Vet ikke om jeg klarer å se hele.....

Disse studentene som har laget denne rapporten sammen med øko professorer mm. må nødvendigvis stryke for Erna Solberg sier det er feil.
Høyere investeringer må til - Ytring

Ikke bare Erna, men jeg skal ikke dra noen konklusjon om hvem som har rett. NRK ser uansett ut til å fylle sin vante rolle som politisk aktør i forbindelse med valg. Ikke at de ikke gjør det til vanlig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.164
Torget vurderinger
0
Om Rødt hadde fått det som de ville hadde det nok blitt en brå slutt på all konkurranseidrett og i stedet for en rangering og medaljer ville alle deltakere i et renn fått et smilediplom for god innsats.
Tviler på det. Røde diktaturer har en "stolt" historie med enorm satsing på vinnere på de fleste felt. Om det krevde doping var ikke det noen hindring større i de røde diktaturer enn i kapitalismens høyborg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tviler på det. Røde diktaturer har en "stolt" historie med enorm satsing på vinnere på de fleste felt. Om det krevde doping var ikke det noen hindring større i de røde diktaturer enn i kapitalismens høyborg.
Rødt og SV har neppe Stalin og Mao og deres blodige diktaturer som forbilde. Den norske kommunismen er blitt bløt og feminin og den ideelle samfunnsorden er barnehagen. Der de er tanter og vi andre smårollingene som må styres og stelles med, degges og legges og få lov til å leke litt ute hvis vi er snille og spiser opp matpakken. Rødt består av søte studiner, økobondiner, barnehagetanter og ottarmedlemmer, og en og annen gutt i tøfler eller sjøstøvler og colabriller. De er like lite revolusjonære som pinnsvinet Ludvik når det kommer til stykket.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
Rødt og SV har neppe Stalin og Mao og deres blodige diktaturer som forbilde. Den norske kommunismen er blitt bløt og feminin og den ideelle samfunnsorden er barnehagen. Der de er tanter og vi andre smårollingene som må styres og stelles med, degges og legges og få lov til å leke litt ute hvis vi er snille og spiser opp matpakken. Rødt består av søte studiner, økobondiner, barnehagetanter og ottarmedlemmer, og en og annen gutt i tøfler eller sjøstøvler og colabriller. De er like lite revolusjonære som pinnsvinet Ludvik når det kommer til stykket.
Norsk venstreside har nok alltid vært mer regressiv enn progressiv.

Angående herrer i tøfler: En venn av meg med fortid i Sosialistisk Ungdom gikk for mange år siden på avbøllingskurs i regi av partiet. Kurset gikk ut på å få de mannlige deltagerne til å bli rundere i kantene og bevisste på patriarkalsk oppførsel. Min venns deltagelse på kurset var drevet av kjønnsdriften, da de kvinnelige kurslederne var aldeles nusselige.

G

Gjestemedlem

Gjest
Norsk venstreside har nok alltid vært mer regressiv enn progressiv.

Angående herrer i tøfler: En venn av meg med fortid i Sosialistisk Ungdom gikk for mange år siden på avbøllingskurs i regi av partiet. Kurset gikk ut på å få de mannlige deltagerne til å bli rundere i kantene og bevisste på patriarkalsk oppførsel. Min venns deltagelse på kurset var drevet av kjønnsdriften, da de kvinnelige kurslederne var aldeles nusselige.
De har en plan. Rødt og SV har i all hemmelighet infiltrert Tine og tilsetter store menger østrogen i skolemelken. Om 10 år vil de få rent flertall ved kommunevalgene hos førstegangsvelgere.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
Gå og forhåndsstemm, og la sirkus være sirkus.
Og stem for faen NEI til føkkings OL!
...er det bare Osloborgere som kan stemme nei til sløseriet med OL
Ja, det er bare Osloborgere som kan stemme nei. Hvorvidt det kan stemmes ja over hele landet vet jeg ikke. For ordens skyld nevner jeg at den rådgivende folkeavstemningen dreier seg om hele OL, ikke bare sløseriet som følger med.

G

Gjestemedlem

Gjest
Om Oslo sier ja til å søke bør de også ta hele regningen fra sitt kommunale budgett, eller ta opp lån for å finansiere dette åndssvake sløseriet.

N

nb

Gjest
Kommunen kan sende en giro i posten til alle som stemte for. Når det har kommet inn nok penger, type en 30-40 milliarder kroner, så kan de søke OL. Om Oslo ikke får OL så blir innbetalingen refundert med en passende påløpt rente for tiden som har gått.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kommunen kan sende en giro i posten til alle som stemte for. Når det har kommet inn nok penger, type en 30-40 milliarder kroner, så kan de søke OL. Om Oslo ikke får OL så blir innbetalingen refundert med en passende påløpt rente for tiden som har gått.
Eller kommunen kan lage et prosjekt her:

Kickstarter

V

vredensgnag

Gjest
Vi kan alltids trøste oss med at det ikke er russiske tilhøve her. Etter rapporter har man underslått godt innpå 200 milliarder kroner hittil, under utbygging av Sochi-anlegget. Totalregningen er på 50 milliarder dollar! Men om man trekker fra 30 milliarder som gikk med til smøring og moro, så blir det nesten akseptabelt dyrt.

OL er blitt latterlig.

BBC News - Sochi Olympics a 'monstrous scam' - Russian opposition

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
539
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Den IMPERIALISTISKE holdningen fra TIGERSTADEN gjør det umulig for alle oss andre i resten av Norge å være med å påvirke pengesluket - demokrati ? NEI!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kan fort bli et klassisk eksempel på flertallstyranni om vi taper. 51% kan bestemme at de andre 49% skal spleise på regninga. Denne valgkampen skal jeg delta i!

Topp Bunn