Kælderdyb bas

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Jeg flytter til hus med kælder pr 1.maj, og vil gerne spørge om råd mht at bruge kælderen som bagkammer til et sæt basenheder - evt Coral 15-L70
De skal kun fungere som sub-basser,da jeg har flere sæt fullrange til at tage over opefter,samt et sæt dedikerede subplateamps!

Nogen forslag?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Det blir som en veldig stor trykkammersub å betakte. Mye volum øker effektiviteten i bunn, og reduserer eventuelt behov for EQ. Jeg ser for meg 2 ulike hensyn:

1) Lydtrykk og membranvandring. Selv om effektiviteten øker i bunn, så følger membranvandringen proporsjonalt. D.v.s. at max lydtrykk uansett begrenses av slaglengde x membranareal (Volume displacement). Ønsker du 115dB@20Hz, må du ha elementer som kan flytte den luften som kreves.

2) Arbeidsmiljø for elementene: Fuktighet, trykkendringer ved åpning av dører o.l. Rommet bør ha en litt lekkasje for å forhindre at elementet dras inn/ut ved åpning av dør inn til bakkammeret (altså kjellerrommet). Velge elementer som tåler litt variasjon i fuktighet - evt. ha grei utlufting.

Anyway: Søk på "IB sub", så finner du det du leter etter.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Kanskje også verdt å nevne at slike løsninger går helt ned (under 20Hz) av seg selv med endel nivå. Dette spiser slaglengde så det holder hvis man skulle ha plater med veldig lavfrekvent info. Kan fort få elementene til å bunne. Et subsonic-filter er nok en god ide.
 
Sist redigert:

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Det blir som en veldig stor trykkammersub å betakte. Mye volum øker effektiviteten i bunn, og reduserer eventuelt behov for EQ. Jeg ser for meg 2 ulike hensyn:

1) Lydtrykk og membranvandring. Selv om effektiviteten øker i bunn, så følger membranvandringen proporsjonalt. D.v.s. at max lydtrykk uansett begrenses av slaglengde x membranareal (Volume displacement). Ønsker du 115dB@20Hz, må du ha elementer som kan flytte den luften som kreves.

2) Arbeidsmiljø for elementene: Fuktighet, trykkendringer ved åpning av dører o.l. Rommet bør ha en litt lekkasje for å forhindre at elementet dras inn/ut ved åpning av dør inn til bakkammeret (altså kjellerrommet). Velge elementer som tåler litt variasjon i fuktighet - evt. ha grei utlufting.

Anyway: Søk på "IB sub", så finner du det du leter etter.
Først tak for indspil Rojoh
Dernæst er 115db ved 20hz imo et meget højt spl ved den frekvens..
Kælderen er absolut tør.så jeg frygter ikke kondens eller problemer i den retning.
En bekendt har bygget et sæt improvisatoriske horn på loftet,som nok fungerer i kraft af dels enhedens munding ret over hovedhøjtaleren,samt at loftet består af et enkelt lag brædder,der tillader dybe frekvenser passere til stuen relativt uforstyrret!
I mit tilfælde,vil der nok nærmere være tale om en art trykkammer,hvor kælderens samlede rumfang giver enheden mulighed for at gå så dybt som enhedens egenfrekvens?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Det blir som en veldig stor trykkammersub å betakte. Mye volum øker effektiviteten i bunn, og reduserer eventuelt behov for EQ. Jeg ser for meg 2 ulike hensyn:

1) Lydtrykk og membranvandring. Selv om effektiviteten øker i bunn, så følger membranvandringen proporsjonalt. D.v.s. at max lydtrykk uansett begrenses av slaglengde x membranareal (Volume displacement). Ønsker du 115dB@20Hz, må du ha elementer som kan flytte den luften som kreves.

2) Arbeidsmiljø for elementene: Fuktighet, trykkendringer ved åpning av dører o.l. Rommet bør ha en litt lekkasje for å forhindre at elementet dras inn/ut ved åpning av dør inn til bakkammeret (altså kjellerrommet). Velge elementer som tåler litt variasjon i fuktighet - evt. ha grei utlufting.

Anyway: Søk på "IB sub", så finner du det du leter etter.
Først tak for indspil Rojoh
Dernæst er 115db ved 20hz imo et meget højt spl ved den frekvens..
Kælderen er absolut tør.så jeg frygter ikke kondens eller problemer i den retning.
En bekendt har bygget et sæt improvisatoriske horn på loftet,som nok fungerer i kraft af dels enhedens munding ret over hovedhøjtaleren,samt at loftet består af et enkelt lag brædder,der tillader dybe frekvenser passere til stuen relativt uforstyrret!
I mit tilfælde,vil der nok nærmere være tale om en art trykkammer,hvor kælderens samlede rumfang giver enheden mulighed for at gå så dybt som enhedens egenfrekvens?
Bare hyggelig :)

Når det gjelder respons i IB, så vil elementet gi output også under Fs/resonnansfrekvens. Jo dypere input, jo mere membranvandring. Jeg tenker en kombinasjon av:

a)Kapasitet (areal x slaglengde)
b)Begrensing (subsonic)
c)Freq. kontroll (EQ)

Den dype bassen pøses ut fra et punkt i lytterommet som enhver sub. Normalt vil man ha en viss roomgain i de dypeste oktaver. Men det er mye foskjellig ute og går. Vi har lært om Hedmarkskuven som er +10dB@20Hz.

Jeg selv har målt min lytting i lytteposisjon, og finner at jeg sjelden er over 90dBC (peak). Med Hedmarkskurve blir det 100dB@20Hz (+ distanse).

Spørsmålet blir fort: Hva må til? Stereo eller mono? I utgangspunktet tenker jeg 4x15" long stroke/4x18 pro-bass. Nok til å gi ~100dB inroom@20Hz.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.590
Antall liker
103.088
Torget vurderinger
23
Er nok lurt å begynne med å skjele litt til budsjettet....
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
IB = In basement?? :)

Budgettet er ikke et problem.
Spørgsmålet er nærmere om dette er realisabelt med "15 gange to og mine subplateamps på 250w stk?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
IB = In basement?? :)

Budgettet er ikke et problem.
Spørgsmålet er nærmere om dette er realisabelt med "15 gange to og mine subplateamps på 250w stk?
Effekt er neppe problem. 2x15" virker å være litt snaut (lille) + kompleksitet. Ikke akkurat plugg'n play, dette...
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
IB = In basement?? :)

Budgettet er ikke et problem.
Spørgsmålet er nærmere om dette er realisabelt med "15 gange to og mine subplateamps på 250w stk?
Effekt er neppe problem. 2x15" virker å være litt snaut (lille) + kompleksitet. Ikke akkurat plugg'n play, dette...
Altså er to stk plateamps nok,men to stk "15 ikke?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
IB = In basement?? :)

Budgettet er ikke et problem.
Spørgsmålet er nærmere om dette er realisabelt med "15 gange to og mine subplateamps på 250w stk?
Effekt er neppe problem. 2x15" virker å være litt snaut (lille) + kompleksitet. Ikke akkurat plugg'n play, dette...
Altså er to stk plateamps nok,men to stk "15 ikke?
Ja + kompleksitet.

For å utdype litt: Med litt EQ og effekt kan man fremtvinge samme respons i en liten kasse som et hull i gulvet ned til kjelleren. Uansett hva man velger, så synes jeg man skal ha litt vektig grunn for å lage hull i gulvet. (Og her er det areal x slaglengde som er begrensning). I beste mening :)
 
Sist redigert:

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Skal vi først i "kælderen", duger vel ikke noe annet enn et par 18"
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.590
Antall liker
103.088
Torget vurderinger
23
Glemte at du allerede HAR bestemt deg for elementer - da er jo en god del gitt allerede! Mitt budsjettinnspill er dermed irrelevant hva elementer angår!
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Rolig nu
Jeg har ikke bestemt mig for elementer,men nævnte blot hvad lageret bød på...
Huller i gulvet afgøres af chancerne for succes,da kvinden har samme interesse!
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Kan jeg forstå svarene som 2 stk "15 ikke rækker,men 4 stk vil kunne gøre projektet brugbart?
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Fair nok
og resten er et spørgsmål om EQ og antal watt?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Fair nok
og resten er et spørgsmål om EQ og antal watt?
Nope/yes.

Stikkordet er Vd (Volume displacement = areal x Xmax). 3 dB = 2 x Vd. Fra 90dB(C) til 99dB(C) har vi 8x behov for Vd. Effekt er bare det vi må pøse på med. Elementenes Vd er nok begrensningen her. Med 2x15" low-stroke risikerer du at Xmax (ren gjengivelse/lav forvrengning) inntreffer ved 96dB/1m@20Hz. (eksempelvis). Nok til å lage hull i gulvet? Your call. Samme output kan fremkalles i kasse med litt EQ og mer effekt.

Å pøse på med EQ og effekt driver dog forvrengningen opp, så det blir en totalaveiing til slutt - men hull i gulvet synes noe drastisk for f.eks. 96dB@20Hzmax IMO.
 
Sist redigert:

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Spændene
Ikke mindst set i lyset af mange må nøjes med mindre end 2 gange "15
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Fair nok
og resten er et spørgsmål om EQ og antal watt?
Nope/yes.

Stikkordet er Vd (Volume displacement = areal x Xmax). 3 dB = 2 x Vd. Fra 90dB(C) til 99dB(C) har vi 8x behov for Vd. Effekt er bare det vi må pøse på med. Elementenes Vd er nok begrensningen her. Med 2x15" low-stroke risikerer du at Xmax (ren gjengivelse/lav forvrengning) inntreffer ved 96dB/1m@20Hz. (eksempelvis). Nok til å lage hull i gulvet? Your call. Samme output kan fremkalles i kasse med litt EQ og mer effekt.

Å pøse på med EQ og effekt driver dog forvrengningen opp, så det blir en totalaveiing til slutt - men hull i gulvet synes noe drastisk for f.eks. 96dB@20Hzmax IMO.
Tilgiv min forvirring - men jeg kan iflg dig opnå samme resultat med 2 æsker på 50 gange 50cm?
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Undrer mig en del over svarene her..
Rojo mener man får samme resultat ud af at putte enhederne i små boxe og tilføre EQ, hvilket vil sige fordelen ved OB eller andre principper (hvor den lukkede box plejer at være det ringeste valg) - er væk?
Et par "15 rækker ikke til mere end 90db/20hz uagtet man ser samme bestykning levere adskilligt mere i subwoofere!
Tilgiv min forvirring
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg tror nok 2 stk. 15" gir mer SPL enn 90dB. Kanskje rundt 100dB? Det kommer an på slaglengden til elemetene, og kan simuleres i f.eks. WinIsd og lignende dataprogrammer. For å kunne simulere trenger man elementenes TS-parametre.

Men ja: Når det gjelder lydtrykk, så kan man få ut samme SPL i en liten lukket kasse, men man må tilføre mer EQ/effekt. Det er også godt mulig at en IB-løsning låter bedre enn liten lukket kasse. Det er bare kapasiteten som blir lik (Vd) i begge tilfeller.

Det er helt ok å lage hull i gulvet, og bruke kjelleren som bakrom for elementene. Aberet er at man ødelegger evt. parkett/teppe.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Ok
Der skal alligevel nyt plankegulv i stuen,og jeg vil gerne have en elegant løsning på bas "problemet".
Coral 15 L-70 er som skabt til at gengive dybbas,så jeg vil forsøge at finde et par mere,eller har du forslag til egnede enheder?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Ok
Der skal alligevel nyt plankegulv i stuen,og jeg vil gerne have en elegant løsning på bas "problemet".
Coral 15 L-70 er som skabt til at gengive dybbas,så jeg vil forsøge at finde et par mere,eller har du forslag til egnede enheder?
Det du trenger er enheter med stor x-max og qts som er i tråd med din filosofi. Med så stor "kasse" vil systemets q bli lik qts. Jeg ville gått for qts 0,5 - 0,7. Skal du bruke digital eq spiller ikke q så stor rolle da den uansett blir forandret med eq.

Du trenger ikke typiske subenheter med sterk motor som er designet for å kjempe mot trykket i en liten kasse. Utvalget av egnede IB-enheter er begrenset i Europa, så du må kanskje belage deg på å importere fra USA eller finne deg i å betale ekstra for motorkraft du ikke behøver.

Har du forresten data for Coral 15 L-70?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg synes ikke Coral virker å passe særlig godt. Nå oppgis ikke Xmax, men det ligger vel på rundt 5-6-7 mm vil jeg tro. En annen ulempe er at dette er vintage elementer, og kanskje vanskelige å få tak i. Dette er et vesentlig poeng da Coral x 2 i IB fort kan bli presset mot max (og kanskje ødelegges).

Nyttig lesing: http://home.comcast.net/~infinitelybaffled/

7) How many drivers should I use?
This is a difficult question to answer accurately given the variables involved. To error on the side of safety, we recommend using at least double or more the Sd of that needed by a box sub used in the same room. In a small room 2-15"s should be adequate. For larger spaces or for high output, multiple 12"s, 15"s or even 18"s are desirable. People should understand the IB bass is much different than the bass from a standard 'box/tube' sub. Because of that, we recommend use of more drivers than one would normally associate with a 'normal' box sub. Please note, the primary function of using significantly more drivers is to maintain extremely low distortion and protect the drivers, not to create insanely high SPLs.
7a) Why do I need more drivers in an IB than a standard box sub?
The enclosure (for a small sealed box) functions as an acoustic high-pass filter. That acoustic filter acts to protect the driver from over excursion at lower frequencies because it rolls of the output as the frequencies go lower. Since an IB has no 'box' per say, it doesn't benefit from the protection from the acoustic filter. This lack of protection from the acoustic filter also means that an IB easier to drive at lower frequencies. As a result it's easier to hit the limits of the suspension because IB subs play so low.


Her er et godt alternativ:
Dayton Audio IB385-8 15" Infinite Baffle Subwoofer 295-455





 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg har tenkt litt og prøvd ut litt. Hvis du fortsatt vurderer IB, så foreslår jeg at vi klarlegger:

- Hvordan fungerer plassering av høyttalere/plassering i rommet? Ok? ->
- Hvor høyt spiller du? Musikksmak? Lydpreferanse?
- Romstørrelse og lytteavstand?
- Hva skal drive IBen? Mulighet for EQ?
- Delefrekvens(er?) og denslags.
 
Topp Bunn