Justeringer Rega RB700

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Som den selverklærte vinylnoldusen jeg er, så tillater jeg meg noen flere nybegynnerspørsmål.....

Har litt utfordringer med å skjønne terminologien og virkemåten til denne armen. :-X

At det ikke er noen justering for azimuth ser jeg, og har forstått.
At det ikke er noen annen måte å justere VTA på enn å bruke spacere har jeg også forstått.

Så er det disse siste tre justeringene, merket A, B og C på mine ferske bilder.

A er det jeg vil kalle motvekt. Denne er hva jeg normalt ville tro justerte nåletrykket.
Men hvis jeg har forstått det jeg har lest korrekt, så er denne vekten noe man bruker for å balansere ut armen?

B kalles VTF, vertical tracking force? Er dette nåletrykk? Hvis jeg da prøver å henge A og B sammen så tror jeg det er slik: Med B justert til 0, så justerer man A til stiften svever 1mm over vinylen. Deretter justerer man B til korrekt nåletrykk og er ferdig. Hadde det nå ikke vært for denne bias...

C er bias, men hva er bias? Er det det samme som antiskating? Denne bias (C) skal være null mens man gjør det jeg tror man skal gjøre med A og B? Så deretter skal C settes til det samme som B? C justeres ved å slide inn eller ut, det er fordypninger på stangen til C som forteller noe om antall gram?

__________________________________________________________________________________________

En slags fremgangsmåte, fortell meg om jeg har forstått er dere snille?

Med B og C satt til null justerer man A til stiften svever 1mm over vinylen. [COUNTERWEIGHT]
Deretter justerer man B til ønsket/anbefalt antall gram. [VERTICAL TRACKING FORCE]
Til slutt setter man C til den samme verdi som B. [BIAS]

::)

Er litt glad for at spilleren var ferdig satt opp slik at jeg kan kose meg med å spille og samtidig stille dumme spørsmål for å lære. 8)

Mvh
Rolf

Bilder:

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
Jeg vet det.Men jeg vil ikke si det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Ja det ser ut til at du har riktig fremgangsmåte. Hvis du har stifttrykksvekt er det ingenting som hindrer deg i å justere stifttrykket med motvekten heller. Skalaen på B er uansett ikke helt nøyaktig. Men Rega må jo være noe av det aller enkleste å sette opp.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
;D ;D ;D ;D

Dagens!!! ;D ;D ;D ;D ;D

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Bach_Man skrev:
Ja det ser ut til at du har riktig fremgangsmåte. Hvis du har stifttrykksvekt er det ingenting som hindrer deg i å justere stifttrykket med motvekten heller. Skalaen på B er uansett ikke helt nøyaktig. Men Rega må jo være noe av det aller enkleste å sette opp.
Ouch! ;D

Joda, er sikkert enkelt nok. Jeg ble dog forvirret av terminologien.
Antiskating/bias, motvekt/VTF ......

Man lærer så lenge man lever, og siden jeg er fersk på vinyl så får jeg håpe at jeg lenge lenge lenge leve må!! :D

R

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Regaarmen har en fjær i navet, som trykker stiften nedover. Denne er konfigurert slik at den står i fullt spenn med skalaen på 0 og er helt slakk med skalaen å fullt utslag. Det er enkelte som hevder at denne mekanismen påvirker lyden negativt, men i praksis er det vanskelig å justere stifttrykket presist ved bare å justere motvekten.

Bias/Antiskating er bare en omtrentlig justering på Rega, og er vel egentlig ikke noen innstilling om har fasitsvar.

Jeg kan forresten anbefale DVDen 21st century Vinyl med Michael Fremer, der han setter opp nettopp en Rega P5. Etterpå setter han opp en VPI Scoutmaster, og da skjønner du hva jeg mener med at Regaen er enkel.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Bach_Man skrev:
Jeg kan forresten anbefale DVDen 21st century Vinyl med Michael Fremer, der han setter opp nettopp en Rega P5. Etterpå setter han opp en VPI Scoutmaster, og da skjønner du hva jeg mener med at Regaen er enkel.
Hehe :)
Takk for god info og gode svar. Jeg er nå et skritt nærmere utlært.... 8)

Mvh
Rolf

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Bach_Man skrev:
Takk for god info og gode svar. Jeg er nå et skritt nærmere utlært.... 8)

Mvh
Rolf
Godt gjøres og komme dit. Til fullt utlært mener jeg. Mange som tror de er det, men jeg vet ikke om noen.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
Godt gjøres og komme dit. Til fullt utlært mener jeg. Mange som tror de er det, men jeg vet ikke om noen.
Så sant, så sant gamle hedersmann. Jeg er fortsatt ydmyk og lærevillig.
Men dæven så arti dette er!!!

Akkurat nå snurrer denne vinylen i stua:

R

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:

R
2CD set står det.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:

R
2CD set står det.
Var redd du hadde tatt på lesebrillene og oppdaget den der......
Er vinyl på alle fire sidene her, men rasket bare ned et bilde fra nettet. ;)

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:

R
2CD set står det.
Var redd du hadde tatt på lesebrillene og oppdaget den der......
Er vinyl på alle fire sidene her, men rasket bare ned et bilde fra nettet. ;)

R
Har den jeg også. Bra saker. Tøft med den gamle Shadowslåten som åpning.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
Enig! ..og så når han kommer inn etterpå med "ELLØU, ELLØU, ELLØU!!!" ;D

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Enig! ..og så når han kommer inn etterpå med "ELLØU, ELLØU, ELLØU!!!" ;D

R
Oh yeah. Og denne.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er i hvert fall lettere å sette opp en Rega-arm enn å forklare hvordan man gjør det (på et tekstbasert forum, om ikke annet).

Jeg er å finne på Big Dipper i morgen, og viser deg gjerne om du tar turen. Vi har en drøss armer å peke på mens vi snakker. ;)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Zomby_Woof skrev:
Det er i hvert fall lettere å sette opp en Rega-arm enn å forklare hvordan man gjør det (på et tekstbasert forum, om ikke annet).

Jeg er å finne på Big Dipper i morgen, og viser deg gjerne om du tar turen. Vi har en drøss armer å peke på mens vi snakker. ;)
Takker for det, Zomby. :)
Rekker det ikke i morgen, men du kan godt lage en tutorial og legge ut på Youtube ;D

Jeg har ikke behov for å justere noe på spilleren, der virker det som Solberg Hifi har gjort en utmerket jobb.
Jeg ville bare lære litt om hvordan denne armen fungerer, og som vanlig takket være vinylforumet på HFS har jeg lært! ;)

Mvh
Rolf

Z

Zomby_Woof

Gjest
RoDa skrev:
Zomby_Woof skrev:

Takker for det, Zomby. :)
Rekker det ikke i morgen, men du kan godt lage en tutorial og legge ut på Youtube ;D

Jeg har ikke behov for å justere noe på spilleren, der virker det som Solberg Hifi har gjort en utmerket jobb.
Jeg ville bare lære litt om hvordan denne armen fungerer, og som vanlig takket være vinylforumet på HFS har jeg lært! ;)

Mvh
Rolf
Lager du en tutorial på hvordan man lager en tutorial først? Jeg kan finne veien til youtube og klikke på en link, men der stopper også dataferdighetene. ;)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Bach_Man skrev:
Hepp

Da fikk jeg litt tid med denne DVDen i går. (Takk empty!)
Veldig moro å se!!
Hva lærte jeg så....?

- Antiskating finnes ikke fasitsvar på, kommer an på type vinyl, hvor sterkt modulert rillene er (?), hvor du er på plata. Men det finnes en vanvittig konstruksjon som skal vise 12 enheter.... 8)

- Sånn Wally protractor sikler jeg litt på allerede... :)

- VTA skal endres mye ved armbasen før det får påvirkning på nåla. Å justere VTF gir mye større utslag på vinkelen.

- Tror jeg skal drite i å prøve og sette opp en sånn VPI. :eek:

Mvh
Rolf

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.694
Torget vurderinger
28
RoDa skrev:
- Sånn Wally protractor sikler jeg litt på allerede... :)
Etter min mening den absolutt greieste.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Den så meget brukervennlig ut, Fosse!
Bestiller man dem spesielt etter hvilken spiller/arm kombo man har?

R

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.694
Torget vurderinger
28
Passer til nær sagt alle armer.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Joda, men det er forskjell på lengde?
Min skal ha 239mm hvis jeg forsto det korrekt?
Bestiller man disse fra Veteran Hifi?

Mvh
Rolf

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.694
Torget vurderinger
28
RoDa skrev:
Joda, men det er forskjell på lengde?
Min skal ha 239mm hvis jeg forsto det korrekt?
Bestiller man disse fra Veteran Hifi?

Mvh
Rolf
Helt korrekt RoDa, lange lengder er lengre en korte lengder. Men som Fosse skriver over, protractoren passer til nær sagt alle armer.
Rega skal helt korrekt ha 239 mm.

Jeg kjøpte min hos Planetsnapa, men jeg er usikker om Wally fortsatt er tilgjengelig.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8

Takk for info.