Bil, båt og motorsykkel Justering/rekkevidde av nærlys på personbil

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Har kjørt bil i en del år og har aldri likt lysinnstillingen gjort på verksted, så jeg har vært ute og justert litt selv. Men neste gang bilen er inne på kontroll, blir nærlysene justert ned igjen. Husker godt en hendelse for noen år siden hvor nærlysene ble justert ned på en kontroll, og jeg fikk lyslengden målt til mellom 25 og 30 meter (foretok flere målinger på flat vei). Via telefonisk tilbakemelding til verksted, ble vedkommende kundebehandler så opphisset for at jeg tillot meg å kritisere dem and han ikke ønsket meg tilbake som kunde. Jeg har brukt mange forskjellige verksteder, både merkeverksted og uavhengige, men alltid justerer de nærlysene til å lyse kortere enn kravet i kjøretøyforskriften som sier i kapitel 28 at rekkevidden til nærlysene skal være minst 40 meter. Jeg pleier vanligvis å justere dem selv til å lyse rundt 45 meter og aldri får jeg hissige blink tilbake fra møtende trafikk for at jeg blender dem. Sist jeg var på periodisk kontroll med bilen skjedde det samme, men det var her litt sent på våren så har ikke hatt så stort behov for lyse opp veien med nærlysene, men nå når høstmørket har kommet, ser jeg umiddelbart at nærlysene rekker kanskje rundt 35 meter og det er unødvendig ubehagelig å miste de 10 meterne opp til rundt 45 på høstvåte og mørke veier.

Har dere den samme erfaringen eller stoler dere på at verkstedet vet hva de gjør?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.739
Utstyret verkstedene bruker for å kontrollere har periodisk kalibrering og godkjenning. Du kan være ganske sikker på at lysene er justert i henhold til kravet.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Vel, den hendelsen jeg nevnte over med at nærlysene lyste bare 25-30 meter, så var jeg innom samme verkstedet etter bare noen dager og de sjekket igjen med utstyret sitt og sa at det var helt i orden og gjorde ingen endringer. Etterpå målte jeg rekkevidden til å være mellom 25 og 30 meter (nærmere 25 enn 30 faktisk). Ikke bare potensielt farlig men faktisk ulovlig.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.310
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tror de ofte stiller for å være på den sikre siden hvis man har full bil. Kjører men stort sett alene vil man få for kort lys.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Nærlysene skal lyse max 40 meter sånn cirkus
Ikke max, men minst.

Klipp og lim fra kjøretøyforskriften kapitel 28:

"2.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 40 m fremover."

• Liker
Reaksjoner: TT.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Har kjørt bil i en del år og har aldri likt lysinnstillingen gjort på verksted, så jeg har vært ute og justert litt selv. Men neste gang bilen er inne på kontroll, blir nærlysene justert ned igjen. Husker godt en hendelse for noen år siden hvor nærlysene ble justert ned på en kontroll, og jeg fikk lyslengden målt til mellom 25 og 30 meter (foretok flere målinger på flat vei). Via telefonisk tilbakemelding til verksted, ble vedkommende kundebehandler så opphisset for at jeg tillot meg å kritisere dem and han ikke ønsket meg tilbake som kunde. Jeg har brukt mange forskjellige verksteder, både merkeverksted og uavhengige, men alltid justerer de nærlysene til å lyse kortere enn kravet i kjøretøyforskriften som sier i kapitel 28 at rekkevidden til nærlysene skal være minst 40 meter. Jeg pleier vanligvis å justere dem selv til å lyse rundt 45 meter og aldri får jeg hissige blink tilbake fra møtende trafikk for at jeg blender dem. Sist jeg var på periodisk kontroll med bilen skjedde det samme, men det var her litt sent på våren så har ikke hatt så stort behov for lyse opp veien med nærlysene, men nå når høstmørket har kommet, ser jeg umiddelbart at nærlysene rekker kanskje rundt 35 meter og det er unødvendig ubehagelig å miste de 10 meterne opp til rundt 45 på høstvåte og mørke veier.

Har dere den samme erfaringen eller stoler dere på at verkstedet vet hva de gjør?
Samme på min bil.
Jeg oppdaget noe en dag, da jeg hadde ute ene lykta.
Etterpå resatte jeg lyktene på dataen på bilen. Det vart helt likt hvordan verkstedene stiller lysa.
Men NAF stiller de manuelt. Så innom NAF etterpå, så da blir de riktig i ettertid.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Automatisk nivåregulering bak på bilen? Kan gi feil justering hvis bilen har vært heist på bukk eller stått en stund

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
^ Automatisk nivåregulering i alle fire hjørner på nåværende men dette er tendens jeg har registrert på alle bilene jeg har eid og i omtrent like stor grad. Nærlysene lyser stort sett alltid rundt 10 meter for kort i forhold til kjøretøyforskriften etter justering på verksted.

Var ute nå i kveld og målte hvor langt nærlysene lyser opp veibanen og kom frem til en gjennomsnittlig måling på mellom 31 og 32 meter.

Oppfordrer andre til å gjøre det samme. :D

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
nærllysene skal "falle" 1%. Dette kan måles ved å sammenligne senterhøyden på lykt og treffpunkt på vegg med gitt avstand, kjekt om du har mulighet for å sammenligne dette med den målingen du har gjort med lengen på opplyst veg. Lysjusteringsapparater har og en lysmåler som viser max lux i en viss høyde, hvis mye "strølys" kan dette og resultere i lavt stilte lys.
Emnet interesserer meg, har alltid prøvd å ha best mulig lys innenfor regelverket. Håper du finner et svar på problemet.
Jeg har jobbet med bil i over 40 år, og er følgelig så gammel at jeg trenger alt lys jeg kan få!

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Svaret på problemet er at jeg justerer de opp til at de lyser cirka 45 meter, så får jeg gjenta etter to nye år. :)

Har ikke på følelsen at det er mye strølys, lysene er av bixenon typen med en pære for både fjern- og nærlys.

Jeg tror det er ganske utbredt at nærlysene lyser for kort, ser det ved kjøring om kvelden over farstdumper, da lyser lysene på min bil mye lenger oppover skilt ved siden av veien enn bilene som kjører forran eller bak. Har man en rekke med biler som kjører over samme fartsdump etter mørkets frembrudd, så ser man raskt hvor høyt lysene lyser sammenlignet med andre bilder. Er klar over at en del nærlys justeres automatisk ekstra ned i dagslys, men når det er mørkt går jeg ut ifra at de oppfører seg som "vanlig" nærlys?

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Så lysene du har justert på din egen bil har rett høyde og alle andre er feiljustert? Høres logisk ut..

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Har aldri nevnt at alle andre har feiljusterte lys, det var det vel du som nettopp gjorde?

Jeg oppfordrer igjen til at man måler med sin egen bil et partre ganger på en flat veistump, og så tar gjennomsnittet av disse målingene. Så langt i tråden er det ingen som har bekreftet at de har nærlys som lyser minst de foreskrevne 40 meterne. Det er ikke en uoverkommelig oppgave.

For å være helt ærlig, så håper jeg at de som har en rekkevidde på nærlysene nærmere tredvetallet er et fåtall, for det er vanvittig ubehagelig å kjøre med, spesielt nå om høsten når veiene er våte mye av tiden.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.727
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det skal være en ganske skarp avslutning der lyskjeglen slutter.

Johan-Kr

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Som tidligere nevnt i tråden skal lysene falle med en viss prosent, og det er det man skal justere de etter. Prosenten er ikke lik på alle biler så det må man finne ut av og så justere feks som allerede foreslått.
Ikke uvanlig at det står på bjelken over lykta på eldre biler iallefall.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Har aldri nevnt at alle andre har feiljusterte lys, det var det vel du som nettopp gjorde?

Jeg tror det er ganske utbredt at nærlysene lyser for kort, ser det ved kjøring om kvelden over farstdumper, da lyser lysene på min bil mye lenger oppover skilt ved siden av veien enn bilene som kjører forran eller bak.

Var det ikke du som skrev dette?

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
2
Er enig i at det ofte blir feil med lysjustering på verksted. Å ikke bare når det gjelder lengde , men dem klarer ikke å få lysene til å "smelte" sammen til en felles lyskjegle heller. I stedet ser man tydelig er et skille for hver lykt - særlig sideveis , og det er virkelig irriterende.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1

Jeg tror det er ganske utbredt at nærlysene lyser for kort, ser det ved kjøring om kvelden over farstdumper, da lyser lysene på min bil mye lenger oppover skilt ved siden av veien enn bilene som kjører forran eller bak.

Var det ikke du som skrev dette?
Da forutsetter du at ALLE er i denne køen og jeg kan se hvordan lysene lyser til ALLE sammen? :)

Dette er vel litt typisk sentralen, vrenge å vri på det som blir skrevet for å få fokus bort ifra det som tråden egentlig handler om?!

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Som tidligere nevnt i tråden skal lysene falle med en viss prosent, og det er det man skal justere de etter. Prosenten er ikke lik på alle biler så det må man finne ut av og så justere feks som allerede foreslått.
Ikke uvanlig at det står på bjelken over lykta på eldre biler iallefall.
Det står "minst 40 meter" i kjøretøyforskriften, og går ut ifra at det er denne som gjelder. Har jeg misforstått kjøretøyforskriften eller det står noe annet i annen norsk lovgivende forskrift, så vil jeg selvsagt gjerne vite om det.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.739
"Minst 40 meter" Er du sikker på at det er nærlysene det gjelder?
På den annen side vet jeg nå hvem en av jævlene med alt for høye nærlys er.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.727
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
"Minst 40 meter" Er du sikker på at det er nærlysene det gjelder?
Kjøretøysforskriftens § 28-4
NÆRLYS
2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.
2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys):
a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
b) Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
2.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 40 m fremover.
2.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
Dersom bilen påmonteres spesielt utstyr (f.eks. snøplog) som dekker de ordinære lyktene som gir nærlys, kan det monteres ekstra lykter for nærlys i den høyde som er nødvendig.
2.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant, og slik at den lysende flates ytterkant ikke ligger innenfor ytterste kant av den lysende flaten i fjernlyset.
2.5 Avstanden mellom innerste kant av de lysende flatene på lyktene skal være 60 cm eller mer.
2.6 Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen.
2.7 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent.
2.8 Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Kanskje like ille er det at man potensielt kan kjøre på noen som går i veikanten fordi nærlysene ikke lyser langt nok når man møter annen trafikk.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.727
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det største problemet er ikke for høye nærlys. Det er alle jævlene som ettermonterer xenonpærer i halogeninnsatser, og har syke mengder strølys.

Johan-Kr

Topp Bunn