Har kjørt bil i en del år og har aldri likt lysinnstillingen gjort på verksted, så jeg har vært ute og justert litt selv. Men neste gang bilen er inne på kontroll, blir nærlysene justert ned igjen. Husker godt en hendelse for noen år siden hvor nærlysene ble justert ned på en kontroll, og jeg fikk lyslengden målt til mellom 25 og 30 meter (foretok flere målinger på flat vei). Via telefonisk tilbakemelding til verksted, ble vedkommende kundebehandler så opphisset for at jeg tillot meg å kritisere dem and han ikke ønsket meg tilbake som kunde. Jeg har brukt mange forskjellige verksteder, både merkeverksted og uavhengige, men alltid justerer de nærlysene til å lyse kortere enn kravet i kjøretøyforskriften som sier i kapitel 28 at rekkevidden til nærlysene skal være minst 40 meter. Jeg pleier vanligvis å justere dem selv til å lyse rundt 45 meter og aldri får jeg hissige blink tilbake fra møtende trafikk for at jeg blender dem. Sist jeg var på periodisk kontroll med bilen skjedde det samme, men det var her litt sent på våren så har ikke hatt så stort behov for lyse opp veien med nærlysene, men nå når høstmørket har kommet, ser jeg umiddelbart at nærlysene rekker kanskje rundt 35 meter og det er unødvendig ubehagelig å miste de 10 meterne opp til rundt 45 på høstvåte og mørke veier.
Har dere den samme erfaringen eller stoler dere på at verkstedet vet hva de gjør?
Har dere den samme erfaringen eller stoler dere på at verkstedet vet hva de gjør?