Jumpers?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
La oss si at jeg er villig til å spandere ca 2-2,5k på jumpers til høyttalerne mine - hvilke anbefales da?
Har kikket litt på disse: Chord Signature Ohmic Links

Samtidig registrerer jeg at der finnes jumpers fra 50,- til 50k.....

Jeg trenger absolutt IKKE tips om at jumpers ikke betyr noe!

Jeg er også fullstendig klar over at noen vil hevde at jeg "bare" trenger å kjøpe meg en stump høyttalerkabel, avisolere endene og skru dem fast i terminalene. Men hvilke kabler vil da være "gode nok"?

mvh
PRoffen
 
P

parafinoksen

Gjest
La oss si at jeg er villig til å spandere ca 2-2,5k på jumpers til høyttalerne mine - hvilke anbefales da?
Har kikket litt på disse: Chord Signature Ohmic Links

Samtidig registrerer jeg at der finnes jumpers fra 50,- til 50k.....

Jeg trenger absolutt IKKE tips om at jumpers ikke betyr noe!

Jeg er også fullstendig klar over at noen vil hevde at jeg "bare" trenger å kjøpe meg en stump høyttalerkabel, avisolere endene og skru dem fast i terminalene. Men hvilke kabler vil da være "gode nok"?

mvh
PRoffen
Finnes høyttalerkablene dine i løsvekt? Lage egne av dem?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
personlig er jeg av den oppfatning at de fleste kabler er gode nok som jumpers, da lengden er så forsvinnende kort at det er meningsløst å diskutere elektriske parametere.
men sånn ellers er det jo å anbefale å bruke samme kabel til jumpers som du bruker som høyttalerkabel, om ikke annet så for peace of mind.
selv har jeg f.eks. alltid likt å bruke kimber 4tc til jumpers (siden jeg konsekvent holder meg til flettede høyttalerkabler), uten at jeg tror at jeg hører noe forskjell på de og andre ledninger på en så kort lengde.
jumpers er en typisk ting man kan mekke selv, for å spare noen kroner.
men hvis du vil bruke et par tusinger, så pass i alle fall på at du får valuta for penga i form av gode plugger.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå brukte jeg opp hele den 25 m rullen med 2,5 mm2 ofc høyttalerkabel jeg kjøpte hos Clasern i høst, eller kunne jeg sendt overskudd til deg. Du måtte terminert selv da.
For å presisere: Du spurte om godt nok. Dette er godt nok for ørene. Godt nok for øynene er ikke det samme.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Du ønsker altså ikke å ta av det du evt.har av plugger i HT enden og avisolere kabelene litt mer så du får tredd gjennom både LF og HF terminalene?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er også en mulighet å skru av bakplaten med terminalene, og koble sammen øvre og nedre terminaler på innsiden av høyttalerne så man bare trenger å bruke en høyttalerkabel. Gjorde akkurat dette på mine egne, fordi de irriterende nok kom brukt uten de bøylene som skal sitter der.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skjønner godt det. Hva med å sjekke hva som er brukt som intern kabling i høyttaleren din da? Mtp lengde jumper vs intern kabling så er det jo ikke noe poeng i å ha jumper kabler som er bedre enn det du har i selve høyttaleren?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ikke om kabler som er brukt internt i HT koster 10kr meteren :)
Mye billig kabel i dyre konstruksjoner

Pylon som eksempel

9753BADE-72B8-44C1-A6D0-8C9EBFF4CB61.jpeg
 
Topp Bunn