Julefest for gatebarn i San Antonio, Cavite City, Filipinene 2024-2025

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
    Torget vurderinger
    39
    Bestemoren sier at unga er så glade og spendte hver gang de skal hente mat hos svigermoren min og hun sier også at hun er veldig takknemmelig for at unga nå får et vesentlig sunnere og bedre kosthold enn hva hun selv har kunnet gi dem og at hun merker på unga at de har mer energi og er i bedre humør.

Dog ser det ut til at det blir vanskelig og opprettholde hva vi har startet fordi vi ikke lenger har råd til det, ingen donasjoner på 3 uker gjør at jeg må begynne og se på alternativer fra neste måned. Jeg har ikke selv råd til og sponse de...... iallfall ikke før jeg har fått betalt sykehus regningene til Eunice som det fremdeles gjenstår 2 x 7000 kroner på. Så vi får se an det hele, det er litt synd og avslutte, fordi det ser ut til og ha stor positiv innvirkning på unga, men money talks desverre.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.528
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Desverre er det alt for lett å glemme dette midt i den alm. daglige pandemi og egen
    lille verden.
    Da er 1000 DKr. på vei til hjelp med Eunice´s "hospital bill" :)

Oppfordrer dere andre herinne til at finne lite til dette projektet, så vi kan få overstått den hospitalsregning
    og Rudi kan koncentrere seg om det som var starten, nemlig å gi dem mat.
    C´mon guys 🥰

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Tusen takk til Hasse Basse for at du hjelper til med en donasjon en gang i blandt.....alle monner hjelper.

Når det er sagt så skjer vel nettopp det jeg har vært litt redd for..... altså at vi påtar oss litt for mye uten og ha god nok økonomisk dekning for det hele og at vi må nedskalere. Vi får bare se an hva som skjer i resten av Januar, jeg har jo allerede brukt 1900 kroner vi ikke hadde på kontoen til mat for unga i Januar, så utgangspunktet for 2022 ble litt skjevt... (kanskje litt dårlig planlagt av meg og at jeg burde holdt igjen litt penger)..... dog skal det sies at hva vi fikk til før Jul med Noche-Buena og alle slippersene til barna på søppelfyllinga var stort for meg og familien min og oppnå og jeg vet at det gledet MANGE (jeg håper at dere som hjalp oss også føler det slik) ....... det er ikke så mye som skal til hvis de du gir til.... ingenting har fra før.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Som de fleste av oss har fått med seg så utartet 2020 og 2021 seg til og bli år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre, skolene er stengte, det er ikke lov og ferdes fritt rundt lenger, det er nedstenginger av samfunnet og utgangsforbud....... og mye av dette treffer spesielt ungene og de gamle hardt, hva skal man leve av hvis man ikke klarer og skaffe penger.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

Videre planer gjennom 2022 er og ha fast mat-auke til Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.......... og situasjonen er temmelig desperat for veldig mange av barna...... spesielt for de som lever av og tigge og av og lete i søppelkasser etter mat..... det er ikke noe og finne pga lockdown...... så vi sender bortover litt nødhjelp av det vi samler inn...... for det er jo ikke noe poeng og spare penger til julefest hvis mange av unga har sultet i hjel i mellomtiden.
    Hvis vi skulle være så heldige og ha penger til overs en måned så setter vi de inn på sparekontoen for og lage en store gatebarnfest så snart det lar seg gjøre igjen.

Vi kom i sommer i gang med et lite gatekjøkken hvor vi noen dager lager grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle, dette er noe vi har et sterkt ønske om og videreføre, men det krever jo en del økonomiske ressurser........ grunnen til at gjerne vil videreføre dette er at det hjelper mange.

Pr i dag ser det ut til at vi nå har 5 faste som donerer penger hver måned....... og noen ganger kommer det inn litt ekstra penger..... noen ganger ikke, vi er veldig glade for at det er noen av dere der ute som har satt opp en fast donasjon hver måned...... det er det dere donerer vi må forholde oss til.

2022

Januar

Har sendt bortover 1920.- 02.01.2022 til mat til unga for Januar, så vi starter året med MINUS 1920.- på kontoen, så vi får se hvordan dette går.

200.-
    250.-
    500.- gave fra en ny donator
    400.- gave fra en ny donator
    500.- via Vipps ekstra donasjon fra en våre faste donarorer.
    300.-
    1000.- via Vipps

1325.- fra Danmark minus bankens gebyrer øremerket til hjelp og betale ned Eunice sin sykehusregning, det gjenstår nå ca 12.625.-
    Jeg håper og kunne betale ned minst halvparten av dette fra egen lommebok når jeg får lønn i slutten av måneden........ må bare få strøm regninga først, så jeg ser hva jeg har igjen.

Tusen takk på vegne av unga "våres" og alle de eldre og de som bor på gata som kommer og spiser hos oss, pengene utgjør en stor forskjell de.

Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger, alt som kommer inn, går direkte ut til de som trenger hjelp.

HVIS !!!
    noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:

Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som er relevant

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Så har det vært helt dødt uten en eneste donasjon de siste 10 dagene, det går litt i rykk og napp.

Jeg har forøvrig fått årets første strømregning og den var heldighvis mindre enn fryktet, så inklusive HasseBasse sin donasjon så skal vi betale ned ca 6700 kroner på sykehusregningen til Eunice, dvs at det kommer til og gjenstå ca 6000 kroner som jeg må spare sammen til i begynnelsen av Mars, så gjenstår det og se om det lar seg gjøre.

I mellomtiden må jeg sende avgårde 1920.- den første Februar til mat for unga i Februar (vi har pr i dag 1230.- på matkontoen).

I slutten av Februar får vi ta en evaluering av dette opplegget hvorvidt det fungerer som planlagt og om unga virkelig får i seg så mye mer sunn mat enn tidligere. Bestemoren sier at unga er veldig glade for maten, men jeg mistenker litt at det er bestemoren som spiser mesteparten av grønnsakene og unga "kjøttet" og slik vil jeg ikke ha det, men vi får se det an litt. Hele poenget er jo at unga skal få i seg mer næringsrik mat....... men det er kanskje baby-steps som gjelder..... Rom ble ikke bygd på EN dag...... og unger begynner ikke og "elske" grønnsaker over natten heller som regel.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.528
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke, du skal være helt så nervøs (grøntsaker). Ser for meg ut som at ungene ser mye sunnere ut på sidste bildet, enn de har gjort på lenge. 👍 👍

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Tror ikke, du skal være helt så nervøs (grøntsaker). Ser for meg ut som at ungene ser mye sunnere ut på sidste bildet, enn de har gjort på lenge. 👍 👍
    Ja, jeg synes vel også at ungene ser bedre ut nå for tiden og ikke minst er de fulle av energi i følge bestemoren, men jeg vil alkevel forsøke og få de til og spise mer grønnsaker og frukt.

På kjøkkenet hos svigermor stekes det kun i Solsikkeolje....... palmeolje derimot har vært forbudt der i flere år og jeg formaner om redusert plastikbruk..... vi forsøker også og få svigermor til og lage mest mulig sjømat og kylling foruten vegetar retter............ mange bekker små.... osv :)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jeg har fått årets første strømregning og den var heldighvis mindre enn fryktet, så inklusive HasseBasse sin donasjon så skal vi betale ned ca 7000 kroner på sykehusregningen til Eunice, dvs at det kommer til og gjenstå ca 6000 kroner som jeg må spare sammen til i begynnelsen av Mars, så gjenstår det og se om det lar seg gjøre.

I mellomtiden må jeg sende avgårde 1920.- den første Februar til mat for unga i Februar (vi har pr i dag 1355.- på matkontoen).

I slutten av Februar får vi ta en evaluering av dette opplegget hvorvidt det fungerer som planlagt og om unga virkelig får i seg så mye mer sunn mat enn tidligere. Bestemoren sier at unga er veldig glade for maten, men jeg mistenker litt at det er bestemoren som spiser mesteparten av grønnsakene og unga "kjøttet" og slik vil jeg ikke ha det, men vi får se det an litt. Hele poenget er jo at unga skal få i seg mer næringsrik mat....... men det er kanskje baby-steps som gjelder..... Rom ble ikke bygd på EN dag...... og unger begynner ikke og "elske" grønnsaker over natten heller som regel.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.506
    Torget vurderinger
    14
    Du gjør en veldig god jobb Rudi. Jeg er imponert.
    Jeg har vært mye ute i provinsene på Filippinene.
    Lasse

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    DET ER FREDAG....... og det betyr mat til unga og en nabo med små barn som ikke hadde noe mat ble også innvitert til og dele......... Kai er flink sånn..... hvis han ser noen som ikke har noe, så deler han det han har.......... det er litt pga den attityden hans at vi bryr oss såpass om han som vi gjør.

Menu for today:
    Siomai soup
    Aubergine omelette
    Fried fish
    Sweet and sour pork
    and papaya for dessert

Kai28.01.22.jpg Kai28.01.22.3.jpg Kai28.01.22.2.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Selvom det er mange her inne som følger med i tråden uten og støtte det vi driver med........ så får dere alle et ganske unikt innblikk i hva man vanlighvis spiser på Filipinene i allfall ;)
    Selv har jeg faktisk ikke tenkt så mye over hva man spiser da jeg får spesial tilpasset mat av svigermor og når man er på resorts og hoteller der borte så velger man jo selv hva man skal spise, men jeg er imponert over hvor stor variasjon svigermor opererer med av forskjellige retter.

Når jeg skal spise filipinsk mat så går det mye i Adobo, Afritada, Menudo, Tosino og noen ganger Longanisa pølser, men jeg hater at de blander Lever i rettene, det klarer jeg ikke. For dere som aldri har smakt på filipinsk mat.....prøv det, men vær forberedt på at det mange ganger er søte kjøttretter og pølser, litt spesielt første gangen man smaker det, men etterhvert er det ganske godt................ og Banan ketchup...... DET er for de spesielt intereserte spør du meg.... ha ha.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.528
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Banan ketchup låter ikke som noe, en skandinav har lyst på 😂 😂
    Ser på bilde, at du har fått deg en "unge extra" eller kanskje 2?? 👍

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Banan ketchup låter ikke som noe, en skandinav har lyst på 😂 😂
    Ser på bilde, at du har fått deg en "unge extra" eller kanskje 2?? 👍

Ja Bananketchup er mer for de spesielt intreserte........ merkelig nok er den også rød som vanlig ketchup......røde bananer ?? hmmm.

Ekstra unger........mnja, vi får se på det..... økonomien våres for tiden tillater egentlig ikke det vi har tatt på oss av unger engang, men som sagt..... vi får se.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jeg nevnte forleden at Kai deler på alt han har/får og i morges kom et bevis på nettopp det......... svigermor fortalt at det ringte på døra og utenfor stod Kai med en bærepose, han fortalte at han hadde fått en bærepose med forskjellig hermetikk av en butikkdame som forøvrig er en av Kai's faste kunder når det gjeler kjøp/salg av Quail eggs og fordi svigermor (oss) alltid gir Kai og søsknene mat så mente han at svigermor måtte få sin del av hva han hadde fått........ svigermor sa at han måtte spise de opp selv sammen med søsknene sine, men Kai innsisterte på at min svigermor måtte få sin del.
    Er jo ikke noe rart at man blir glad i sånne unger..... eller hva ?

Svigermor's "andel"

Kai2901.2022.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Nå har jeg akkurat sendt avgårde 3700.- som skal dekke mat for en måend for unga fra svigermor + daglidagse matvarer til de + penger til og bestille 5 bokser med vitaminpiller til unga (enda dyrere enn de blodprisene de tar her til lands faktisk, men vi har ikke noe alternativ desverre)......... og litt penger til og dele ut litt mat til de aller fattigset vi vet om.
    I og med at vi ikke hadde nok penger på kontoen så må jeg redusere et par tusen på innbetalingen til sykehusregningen til Eunice.
    Så får vi se hva som blir mulig...... eller ikke mulig i løpet av Februar......... vi behøver i allfall ikke og tenke på vitamin tabeletter før i slutten av Mars, fordi det vi bestiller nå skal etter mine beregninger holde ut Mars måned.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Som de fleste av oss har fått med seg så utartet 2020 og 2021 seg til og bli år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre, skolene er stengte, det er ikke lov og ferdes fritt rundt lenger, det er nedstenginger av samfunnet og utgangsforbud....... og mye av dette treffer spesielt ungene og de gamle hardt, hva skal man leve av hvis man ikke klarer og skaffe penger.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

Videre planer gjennom 2022 er og ha fast mat-auke til Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.......... og situasjonen er temmelig desperat for veldig mange av barna...... spesielt for de som lever av og tigge og av og lete i søppelkasser etter mat..... det er ikke noe og finne pga lockdown...... så vi sender bortover litt nødhjelp av det vi samler inn...... for det er jo ikke noe poeng og spare penger til julefest hvis mange av unga har sultet i hjel i mellomtiden.
    Hvis vi skulle være så heldige og ha penger til overs en måned så setter vi de inn på sparekontoen for og lage en store gatebarnfest så snart det lar seg gjøre igjen.

Vi kom i sommer i gang med et lite gatekjøkken hvor vi noen dager lager grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle, dette er noe vi har et sterkt ønske om og videreføre, men det krever jo en del økonomiske ressurser........ grunnen til at gjerne vil videreføre dette er at det hjelper mange.

Pr i dag ser det ut til at vi nå har 5 faste som donerer penger hver måned....... og noen ganger kommer det inn litt ekstra penger..... noen ganger ikke, vi er veldig glade for at det er noen av dere der ute som har satt opp en fast donasjon hver måned...... det er det dere donerer vi må forholde oss til.

2022

Januar

Har sendt bortover 1920.- 02.01.2022 til mat til unga for Januar, så vi starter året med MINUS 1920.- på kontoen, så vi får se hvordan dette går.

200.-
    250.-
    300.-
    1000.- via Vipps
    125.-
    1325.- fra Danmark minus bankens gebyrer øremerket til hjelp og betale ned Eunice sin sykehusregning, det gjenstår nå ca 12.625.-
    Jeg håper og kunne betale ned minst halvparten av dette fra egen lommebok når jeg får lønn i slutten av måneden........ må bare få strøm regninga først, så jeg ser hva jeg har igjen.
    3720.- i minus sendt til mat fra svigermor og matauke for ungene samt vitanin tabeletter ut Mars måned og til mat og gi til de fattigste.
    Jeg har også betalt ned på sykehusregningen til Euncie slik at det nå gjenstår ca 7000.-

Februar:

500,- fra en av våre nye donatorer, det er veldig velkomment med noen ekstra donasjoner nå, så vi får nesetippen over vannkanten igjen :)

Tusen takk på vegne av unga "våres" og alle de eldre og de som bor på gata som kommer og spiser hos oss, pengene utgjør en stor forskjell de.

Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger, alt som kommer inn, går direkte ut til de som trenger hjelp.

HVIS !!!

For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX

Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som er relevant

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39

2022

Januar

200.-
    250.-
    300.-
    1000.- via Vipps
    125.-
    3720.- i minus sendt til mat fra svigermor og matauke for ungene samt vitanin tabeletter ut Mars måned og til mat og gi til de fattigste.
    Jeg har også betalt ned på sykehusregningen til Euncie slik at det nå gjenstår ca 7000.-

Februar:

500,- fra en av våre nye donatorer, det er veldig velkomment med noen ekstra donasjoner nå, så vi får nesetippen over vannkanten igjen :)
    622.- fra vår danske venn

HVIS !!!

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Kai er som nevnt mange ganger tidligere en veldig sosial og utadvendt liten kar og han er ute hver dag og selger vaktel-egg etter skolen og i helgene..... det er jo liksom hans "ting"........ på den måten blir han også kjent med mange mennesker og han har mange kunder..... der i blandt en barberer og der får han og brødrene en gratis hårklipp en gang i blandt og i dag var dagen igjen for en hårklipp...... Kai, Jake og Joshua bir stylet opp og lillesøster Eunice følger nøye med.

KAi11.02.22.3.jpg KAi11.02.22.4.jpg KAi11.02.22.5.jpg .

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39

2022

Januar

200.-
    250.-
    300.-
    1000.- via Vipps
    125.-

Februar:

622.- fra vår danske venn

200.-
    250.-
    300.-
    1000.- via Vipps

HVIS !!!

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.528
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hun er da ikke serligt heldig, den lille stakkel :(
    Håper ikke, det er allt muligt annet dritt enn "bare" at bli bitt.
    Du får ønske henne "Go Bedring" fra oss🥰

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Eunice er ute av sykehuset og hjemme igjen, hun har fått rabies vaksine og hun skal få en slik sprøyte i morgen også og enda en på fredag, så 3 rabies sprøyter + at hun har fått noe infeksjons dempende. Det hele skjedde hvisst i forbindlese med at en løshund var midt i en fødsel og Eunice ville hjelpe hunden, men det gikk altså ikke så bra fordi hunden ikke forstod at Eunice ville hjelpe henne.
    Det hele skjer ikke lenge etter forrige gang hun var inn og ut av sykehuset, så nå håper jeg det går bra med henne og at hun holder seg unna sykehus og doktorer en stund.........hvis man kjenner navnet på alle legene og sykesøstrene så betyr det at man har vært der for mye og Eunice kan hvisst alle.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Eunice er hjemme og hun har fått alle 3 rabies vaksinene og hun har fått renset sårene ordentlig en gang til på sykehuset, hunden har ingen tegn på at den er syk, så forhåpentlighvis så går det bra og bare med skrekken for Eunice....... men nå er det på tide at intet skjer med Eunice på en stund spør dere meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn