Julefest for gatebarn i San Antonio, Cavite City, Filipinene 2024-2025

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Den kvinnelige Barangay mesteren som sørget for at jeg var trygg....... hun er ikke stor....... men hun er tøff, man overlever ikke som singel 6 barnsmor i et slikt miljø hvis man ikke er tøff.

    703.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Mulig det ble noen dobbelt opplastinger her, litt vanskelig og få med seg hva som er lastet opp og ikke når nettet er så tregt...... men dere får et inntrykk i allfall........ nå er det kvelden her og på tide og sove litt snart...... for i morgen er det en ny stor dag med barnefesten...... jeg både gleder og gruer meg litt til den..... det blr jo mye fokus på meg og det er ikke det jeg liker best....... men må man... så må man.
    Har jo vært ute på gata med mange av ungene og det blir gøy og se de igjen, så får vi håpe at de ikke river ned hele McDonalds, men i år når vi har så mange unger ....... så har vi litt mer strict policy om hvem som slipper inn eller ikke.
    Mødre med små barn får ikke komme inn der hvor f.eks barn i alderen 3-4 år og oppover er, de må sitte i en egen avd.....og der skal de få egen mat og drikke .... og gaver selvfølgelig. Vi har jo 150 egen gaver + 250 McDonalds gaver + en del ekstra bamser og 76 par med slippers.

    Det med slippersene lurer jeg på om vi må tilbake til søppelfyllinga med....... for der var det mange barn uten noe på bena.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.942
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er vanskelig å finne passende ord Rudi.
    Takk for det dere gjør, og takk for at du deler med oss.
    Takk for at du får meg til å føle meg som et bedre menneske når du lar meg bidra.
    God Jul til deg og dine :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.385
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Respekt, Rudi! Lover å bidra med en større skjerv neste år.

    Fortsatt god Jul med spreding av glede til trengende.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:

    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som trengs.


    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Så er barnefesten over, alle har gått hjem mette med et stort smil. 150 poser med gaver er delt ut, ca 150 ekstra giveaways vi hadde til overs er gitt ut, 250 McDonalds gaver er gitt ut og 250 måltider ble spist opp + 100 ekstra hamburgere......absolutt ingenting igjen.... perfekt.
    Vi skal tilbake på søppelfyllinga og dele ut slippers i ettermiddag, for der er det mange unger uten noe på bena, jeg har kjøpt inn ekstra par også, så vi skal dele ut 74 par til, det skulle bringe totalen opp i 150 par....... men så er også bankkontoen tom.
    I morgen skal vi møte vesle Kai med søsken og bestemoren deres og handle masse mat til de så de har mat en god stund fremover......... så etter det skal vi begynne og tenke ferie.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    338.jpg 340.jpg 341.jpg 344.jpg 345.jpg 346.jpg



    McDonalds jenta på bildet var så glad i julenissen at hun kom bortom flere ganger og skulle ha en klem....... og det fikk hun jo så klart.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Igjen mulig med at det ble noen dobbel-postinger, men dere har da fått litt og se på. Jeg har mange flere, men må drive og downloade de fra facebook og lagre de og re-poste de og med tregt internett tar det tid..... så mer senere.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Takk for julehilsner...... ikke mange av de her, men jeg tar de jeg får ;)........ og selvfølgelig god jul tilbake til dere alle som følger tråden.

    Jeg vil bare si: SE hva vi har fått til........så mange blide og mette unger, uten deres donasjoner hadde alt blitt i mye mindre scala. Jeg er fornøyd med hva vi har fått til og synes vi har fått kjempevaluta for pengene...... jeg vet det finnes noen av dere som tror de kunne gjort en bedre jobb selv....... og det finnes folk som tror at jeg putter penger i egen lomme av hva som kommer inn........ men kanskje dere nå skjønner at jeg personlig ikke rører så mye som en 50 øring av de innsamlede penger....... om jeg hadde fått inn det 5 dobble hadde jeg fremdeles ikke rørt pengene selv....... og stjele fra fattige og barn holder jeg meg for god for gitt........ men til dere som tviler på mine hensikter og intensjoner, så kanskje en selvgranskning hadde vært på plass før dere drar min integritet i tvil.

    At festen i år var så stor at vi måtte bruke alle 3 rommene i andre etasje på McDonalds var stort for meg..... men også litt slitsomt fordi jeg måtte jo forsøke og være nisse for alle, men vi har flinke hjelpere og jentene fra McDonalds var kjempeflinke.... familien stillte opp og kjærestene til mine nieser ble beordret rundt og jobbet så det stod etter, kona fløy rundt og sjefet (intet nytt der i gården) og alt i alt så gikk det veldig bra.......ingen skader, bare masse glade unger.
    Minsta holdt oversikt og hun mente at på det meste hadde vi over 400 mennesker på besøk med store og små, bestemødre og tanter og bebiser....... og så vidt jeg fikk med meg så fikk alle noe spise og drikke. Det var ingen som var skuffet som jeg fikk med meg i allfall......og alle ville ha sin del av nissen....... det var ikke få bilder som ble tatt av ham........ og nissen som egentlig ikke er glad i for mye oppmerksomhet..... men det gikk da på en måte.

    Jeg skal poste flere bilder litt etter litt....... dere får kose dere i jula.......... dog er jeg litt misunnelig på dere som får spise ribbe med surkål og brun saus med kokte poteter....... sånnt er det ikke noe av her gitt.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Det er vel i bunn og grunn dette julen handler om? Har sendt deg 500.- i dag og oppfordrer alle HFS-ere til å støtte Rudi i dette.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Fikk lyst til og fortelle om en liten hendelse rett før jul. Vi var ute og letter etter vesle Kai hvorpå vi møtte på en del gatebarn, denne gang en 5-6 jenter, så jeg sa til kona at hun kunne ta 5 inne på Chow-king, jeg satte meg så ned langs en fortauskant og da serru..... da satte alle jentene seg ned rundt meg og mange flere kom til, plutselig hadde jeg 15-20 jenter rundt meg og jeg måtte forsøke og forklare at jeg ikke var americano....opptil flere ganger, men at jeg kommer fra langt der oppe i det kalde nord i Europa..... bare det får de alle til bli helt WOOOOOW, men så begynte vi bla i bilder på telefonen min og jeg hadde bilder med snø på.....DET serru var store greier det...... og jentene hoiet og skrek av fryd og plutselig som det var så hørte jeg en myndig stemme som sa et eller annet og det var en politimann, han unnskyldte ovenfor meg, men mente vi måtte gå et annet sted fordi alle jentene stoppet trafikken og når jeg så meg rundt så hadde jeg sikkert 50 småjenter og gutter stimlende rundt meg........ så dere kan tro at det er poplulært når en diger hviting setter seg ned sammen med de....... at det måtte 6 stykker til av de for og få meg på bena etterpå igjen var bare enda morsommere....... og ja.... jeg synes det er gøy og vise frem at voksne også kan oppføre seg litt annerledes en gang i blandt og ta seg tid til og sette seg ned med barna.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg har ikke fått vært på søppelfyllinga i dag fordi vi akkurat nå befinner oss i ytterkanten av en tyfon og det "bæl" regner rett ned og det har det gjort de siste 6 timene, vi skal egentlig tilbake til hotellet våres nå, men vi må vente til noen finner en høy firehjulstrekker til oss, både for våres sikkerhet men også for at sjåføren skal komme hel tilbake. Skal tru hvordan det kommer til og se ut i morgen når dagslyset kommer tilbake..... kajakk "føre"... ha ha.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    931
    Hvis du fortsetter med dette vil jeg støtte deg neste år. Stor respekt og beundring for ditt opplegg. Tenker på uttrykket, " noen kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen"
    Du kaller de gatebarn, hva betyr det? Bor de ute eller under tak? Har de nesten ingen familie?
    Skulle vært mange fler som deg, som bryr seg om andre, jeg gjør også det.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hvis du fortsetter med dette vil jeg støtte deg neste år. Stor respekt og beundring for ditt opplegg. Tenker på uttrykket, " noen kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen"
    Du kaller de gatebarn, hva betyr det? Bor de ute eller under tak? Har de nesten ingen familie?
    Skulle vært mange fler som deg, som bryr seg om andre, jeg gjør også det.


    Noen sover i pappkartonger gatelangs, andre bor hos tanter, bestemødre etc, det bor sikkert 3-4000 barn på søppelfyllinga i for meg totalt umenneskelige forhold, det er masser med shantytowns langs sjøen som er skur som er satt opp på pinner i vannet. Jeg skjelner ikke mellom eksakt hvor de holder til....... er de på gata eller f.eks på søppelfyllinga så inkluderes de hos oss. Men det er mange som bor i "hus" med tak over hodet som vi nordmenn hverken ville latt hundene eller hønene våres overnatte i, vi inkluderer alle som "har ikke noe" for og si det sånn.
    Bestemoren til den vesle gutten Kai som jeg har nevnt tidligere i tråden bor i et hus, hun skulle bruke 2 hamburgere hun fikk av oss til Noche-buena på julekvelden fordelt på 4 barn og henne selv og alle 4 ungene er ute hver dag for og selge ting for og skaffe mat på bordet......ingen salg = sulten til sengs..... så enkelt er det. Det finnes ikke noe sosialen eller barneværn el lign som hjelper noen her borte..... blir du syk og ikke har penger.... vel, da dør du, end of story....... kan fortelle mange historier om det, så det vet vi alt om.
    Folk burde komme bort her en tur og bli med meg inn i på søppelfyllinga og se hvordan de lever der og så definere ut hvem og i hvilken kategori de hører til i.....kan garantere at det vil bli en vanskelig og tøff jobb.

    Første gangen vi begynte og kjøpe mat til unga på hjørnet var i 2003 og festen i år var no 13 og det vil bli både fest og Noche-buena i 2020 også, dog uten meg og kona og det rett og slett fordi vi ikke har råd til og reise bortover hver jul, men vi har et så velsmurt team at det eneste de mangler er en diger julenisse. Greier vi og samle inn f.eks 20.000 kroner, eller helst litt mer, så klarer vi en ny fest med kanskje 100++ barn + 100 poser Noche-buena.
    Hvis vi skulle dratt bortover i 2020 så ville vi ikke hatt råd til og lage julefest og Noche-buena annet enn med de pengene som dere her på HFS gir..... og det finnes ingen garanti for at givergleden er den samme i 2020 som den var i 2019.....vi fikk 4 donasjoner på 3 uker i Desember måned i år hvilket er en tankevekker for fremtidige planer og at vi slettes ikke kan stole på og planlegge noe utifra at det kanskje kommer noen donasjoner........ vi må planlegge slik at vi er sikkre på at vi har penger til fest og Noche-buena, det er viktigere for kona og meg enn at vi besøker familien hvert år. Så for vårs gjelder det og samle inn og spare penger selv først og så når det er gjort..... så kan vi sjekke ut om vi har råd til ta noen tur selv. De kommende årene blir det og reise bortover noe enklere fordi de to eldste barna nå i fra 2019 jobber og klarer seg selv og kan betale for sine turer selv. Men uansett så er mat og fest prioritet no 1 for oss.

    Det var flere på HFS gjennom 2019 som både skulle selge ting og lage auksjoner og hjelpe til med og samle inn penger..... men til nå har det kun vært tomt prat.....og vi får kjøpt akkurat 0 og niks for ikke noe.
    Så og basere noe på tomme lovnader og ønsker kan vi ikke gjøre

    Det med Noche-buena posene er veldig viktig fordi 100 poser kan gi julemat til så mange som 400-700 mennesker med store og små (mange små), for har du ikke mat på juleaften til barna..... da går du som bestemor eller tante el lign gråtende til sengs.....hvis du har noen seng da....... så det er viktig med Noche-buena poser........ jeg forstår det bedre nå enn noen gang tidligere etter turen inn i søppelbyen.
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Foreslår nok en gang at dem som ønsker å bidra til dette legger inn et fast månedlig beløp som overføres til den kontoen som Rudi oppgir. Skal ikke store beløpet til pr måned før det utgjør en forskjell i løpet av året.

    Det blir mer forutsigbart for Rudi og familien også.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Det er vel i bunn og grunn dette julen handler om? Har sendt deg 500.- i dag og oppfordrer alle HFS-ere til å støtte Rudi i dette.
    Hei.Ramlet over denne tråden tilfeldig og har veldig lyst til å bidra.500.- sendt fra meg også,så kom igjen folkens å følg oppfordringen så kontoen fylles igjen,mange bekker osv.Strålende tiltak Rudi:)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Får nesten en klump i halsen, jeg. Så mange lykkelige barn på en gang. Start opp "innsamlingen" til høsten igjen, jeg er med.
    Neste år skal ikke "dørstokkmila" være like lang. Jeg kom med i år men det var på målstreken forstår jeg. Så neste gang vil jeg være mye tidligere ute.

    Kjempejobb Rudi!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg bruker opp alle innkomne penger, så om en times tid har jeg fått tillatelse til og besøke søppelfyllinga i Cavite City igjen, enda flere slippers skal bytte eier og litt senere i dag skal vi ut og handle mat til den vesle gutten Kai og hans søsken og bestemor....... vi tenkte vi skulle få tak på en kake til de også....... unger liker kaker.
    Nå som det har gått noen dager siden de store festiviteter, så sitter jeg og smiler for meg selv, fordi jeg tenker på alle de glade ungene....... og også på de store ungene og de voksne som er så glade i julenissen....... og i år fikk de jo den ekte varen med en diger, feiting fra det kalde nord med ekte skjegg og greier......... "Nothing beats the real thing" som en niesene mine sa.
    Men nå må jeg gjøre meg klar til og forhåpentllighvis glede enda noen flere.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.618
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Tilbake...... det gikk jo bra....... men det er nok bra at jeg er under beskyttelse av Barangay mesteren Sol som hun heter for det er en del folk der som er ganske så påvirket av "ting".
    Er jo litt morsommere og komme dit også nå, fordi jeg begynner og bli kjent og barna kommer løpende mot meg og hilser så respektfult som det lar seg gjøre........ bare fordi man er fattig så er ikke det ensbetydende med at man ikke kan oppføre seg...... mange av de voksne hilser meg og nesten alle ønsket meg godt nytt år.......så det videreformidler jeg til dere også.
    Litt morsomt var at kona fikk lov og spasere litt rundt for seg selv og tok litt bilder og hun sa at hele tiden var det gutter og jenter som kom bort til henne og dro i henne og sa : se Ate (storesøster), jeg har fått nye slippers, ta bilde av meg og spesielt en møkkete liten tass var veldig ivrig etter og bli tatt bilde av fordi han hadde fått supermann slippers utenom køen av han store hvite mannen.
    Vi hadde ca 70 slippers i dag, men vi kunne godt hatt 200 til, det var mange som ikke fikk denne gangen også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn