Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    I Dagbla' i går 25.01 skriver "journalisten" Johannes Fjeld en epistel om Nerdrums kritikk av kunstneren Vegard Vinge som står bak blandt annet en forestilling der en skuespiller heller maling på penis og spruter maling ut av rectum.

    Sitat Dagbla':
    "Det startet med at Nerdrum så et videoklipp, først postet av Facebook-gruppen «Sløseriombudsmannen», som etter eget utsagn «gransker hvordan byråkrater og politikere sløser bort dine skattepenger.»
    Videoen, som seinere ble omtalt av Nettavisen, viser en skuespiller som tilsynelatende heller maling på penisen sin, og spruter maling ut av rumpa under det som skal være en av Vinges sceneforestillinger i Berlin."

    Vår venn journalisten Johannes Fjeld omtaler Nerdrum konsekvent med det negativt ladede uttrykket "kitchmaler".

    Kitchmaler om vår antagelig største levende billedkunstner? Går det virkelig an?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kitchmaler om vår antagelig største levende billedkunstner? Går det virkelig an?
    Ja selvsagt, det er sogar en betegnelse han selv har valgt.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Kitsch_movement

    Kitsch painting is an international movement of classical painters founded upon a 24 September 1998 speech and philosophy by the Norwegian artist, Odd Nerdrum, later clarified in his book On Kitsch with Jan-Ove Tuv and others.[note 1] The movement incorporates the techniques of the Old Masters with narrative, romanticism, and emotionally charged imagery. The movement defines Kitsch as synonymous with the arts of ancient Rome or the techne of ancient Greece. Kitsch painters embrace kitsch as a positive term not in opposition to "art", but as its own independent superstructure. Kitsch painters assert that Kitsch is not an art movement, but a philosophical movement separate from art. The Kitsch movement has been considered an indirect criticism of the contemporary art world, but according to Nerdrum and many Kitsch painters, this is not their expressed intention.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Det var nytt! Takker for oppdateringen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Dagbla' anmelder Melodi Grand Prix og musikkanmelder Anders Grønneberg blir selv anmeldt.

    Han likte tydeligvis ikke Kevin Boines bidrag, det gjorde heller ikke jeg. Men den største forskjellen er at jeg ikke begikk et øksedrap i forkledning av en anmeldelse.

    Nå er anmeldelsen av låta redigert og de verste utsagnene er fjernet, men likevel. Den er brutal nok slik den står nå også.

    https://www.dagbladet.no/kultur/vi-anmelder-mgp-lat-for-lat/72118407

    Men det som ble fjernet er følgende: " ( dette er ) en genfeil som burde blitt fjernet tidlig i svangerskapet" Slik det var skrevet var det faktisk noe uklart om han mente låta eller artisten.

    Hadde det kommet fra "Resett, Fria Tider eller Lykten" ville jeg ikke blitt så overasket, men fra dn gamle liberale avisen Dagbla'?? Et av "MSM venstremedias fyrtåtn" som hiver ut ren rasisme!!

    Jeg tok et prinsippielt valg for endel år siden og valgte bort å melde meg inn i samemantallet ut fra at "er man norsk så er man norsk" uavhengig av etnisk tilhørighet/genetisk innblanding.

    Nå er det jamt før jeg går inn i tenkeboksen på nytt! Spiralis er BÅDE sjokkert og forbannet!

    Edit:

    https://www.vg.no/rampelys/tv/i/awBrda/vil-ha-unnskyldning-fra-dagbladet-etter-mgp-anmeldelse-langt-over-streken
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    «åh, du skjønner hva de mener» ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Litt usikker om denne høre hjemme her eller i tråden om corona?

    Tar den begge steder tenker jeg.;)

    I Tromsø.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Uten navn.png

    Faen! Jeg er konfirmert. Håper det hjelper litt at jeg er utmeldt av statskirka, to ganger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og Blabladet er igjen smittet av røde ringer:

    ring.png

    Er dette er tegn på at de har permittert alle journalistene og leid inn noen timearbeidere fra Manpower?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Så skjerper vi inn på språkbruken, jfr. Hifisentralens regel 1.

    Bjørn.H, moderator
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjetil Rolness

    Nok et påstått ungt dødsoffer for korona som viste seg å ha dødd av annen årsak. Det er forstemmende å se hvordan både utenlandske og norske medier blåser opp casene som liksom skal bevise at viruset like gjerne kan ta unge liv. I går hadde NRK en sak med tittelen "Koronaviruset: Dette er de unge som har dødd." Denne gutten var første eksempel. Neste eksempel var en fransk 16-årig jente uten underliggende sykdommer. Tredje var en 21-årig fotballspiller med leukemi (blodkreft). Fjerde var svensk 26-åring som også hadde "en annen risikofaktor". Femte var et amerikansk spedbarn(!), som NRK omtalte med dette tillegget: "Selv om det er slått fast at barnet hadde viruset i kroppen, er det for tidlig å slå fast dødsårsaken."

    Men det er ikke for tidlig å slå fast at årsaken til disse oppslagene er klikkjag, sensasjonalisme og elendig presseetikk.

    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...ronaviruset-doedsaarsaken-skal-vaere-en-annen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    siden nrk blir dratt frem. Hva med å diskutere hvordan rikskringkastningen finner ut at å la to ministere kosesnakke i en full time er en god ide. Ingen journalister til å stille kritiske spørsmål.

    Regjeringen har gitt dette programmet navnet folket spørretime. De vet å gi navn, denne regjeringen. Fritt skolevalg, nærpolitireformen og nå folkets spørretime.

    https://www.facebook.com/ABCNyheter/videos/514055262873108/ <-- denne ble direktesendt på nrk. Får Anundsen-vibber av dette.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    siden nrk blir dratt frem. Hva med å diskutere hvordan rikskringkastningen finner ut at å la to ministere kosesnakke i en full time er en god ide. Ingen journalister til å stille kritiske spørsmål.

    Regjeringen har gitt dette programmet navnet folket spørretime. De vet å gi navn, denne regjeringen. Fritt skolevalg, nærpolitireformen og nå folkets spørretime.

    https://www.facebook.com/ABCNyheter/videos/514055262873108/ <-- denne ble direktesendt på nrk. Får Anundsen-vibber av dette.
    Kosesnakke? Dette er ikke tiden for rabiat partipolitikk men for ro og orden.

    Her svarer beslutningstakerne, de det norske folk har valgt denne gangen, om hvorfor de har valgt de løsningene de har. Svarer på spørsmål som folk lurer på. Lov å være enig eller uenig i valgene de tar, men det er realt å gi dem tid til å forklare sine resonemeter uten at det skal bli en paneldebatt av det.

    Jeg synes dette var bra. Det skiller seg fra hvorfor Fredrik Solvang fikk pes.

    Det er interessant å vite hva de tenker. Så om du er en svoren motstander av de blå så se heller dette som en mulighet til å forstå dem. Uten forståelse vil du aldri vinne.

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ville du sagt det samme om det var Rødt og SV som fikk sitte der i 1 time og snakke ut om sine løsninger uten ett eneste kritisk spørsmål, Gjestemedlem?

    Se for deg Moxnes og Lysbakken sitte der slik Mæland og Ropstad gjorde. I en full time uten noen journalist tilstede til å stille spørsmål.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ville du sagt det samme om det var Rødt og SV som fikk sitte der i 1 time og snakke ut om sine løsninger uten ett eneste kritisk spørsmål, Gjestemedlem?
    Det er en vesentlig forskjell at i disse tider så bestemmer Rødt og SV fint lite - kanskje mindre enn noensinne gitt de utvidede fulllmaktene regjeringen har og en slags forståele om at partipolitikk i all hovedsak må vente utover en og annen kjepphest når de offentlige pengekranene står på vidt gap. Så hvilke løsninger de evt måtte ha er av sterkt underordnet interesse for almuen. Derfor er hele problemstillingen konstruert - de ville aldri fått en slik mulighet nå.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ville du sagt det samme om det var Rødt og SV som fikk sitte der i 1 time og snakke ut om sine løsninger uten ett eneste kritisk spørsmål, Gjestemedlem?
    Jeg vet om noen andre som garantert ikke ville sagt det samme.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis vi hadde justisminister Tajik og familieminister Lysbakken, og de fikk sitte i en full time uten noen form for redaksjonell styring fra nrk, så ville det vært helt greit for deg Weld? (En regjering vi var et abort-salg unna for 2 år siden.)

    Jeg mistenker at det ville det alldeles ikke vært.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hvis vi hadde justisminister Tajik og familieminister Lysbakken, og de fikk sitte i en full time uten noen form for redaksjonell styring fra nrk, så ville det vært helt greit for deg Weld? (En regjering vi var et abort-salg unna for 2 år siden.)

    Jeg mistenker at det ville det alldeles ikke vært.
    Jeg ville ikke hisset meg opp over det, nei. Jeg ville heller ikke sett det for den saks skyld (jeg har ikke sett programmet du linker til heller, forsåvidt, eller i det hele fått med meg at så skjedde om ikke du hadde nevnt det). I disse tider er det lite som er mindre interessant enn partipolitikk, det tror jeg nesten de fleste politikere skjønner også.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ville du sagt det samme om det var Rødt og SV som fikk sitte der i 1 time og snakke ut om sine løsninger uten ett eneste kritisk spørsmål, Gjestemedlem?
    To ting i hodet på en gang..

    For det første: Monica og Kjell Ingolf har mandatet denne gangen, så det er mer interessant å vite hva de tenker enn ... en minoritet i opposisjonen. Jeg vet det svir men det er der vi er nå og ... hardkjør mot regjeringen nå vil slå tilbake, hardt.

    Så for å svare på spørsmålet ditt:

    Ja!

    Når fienden gis en mulighet til å vise hva de tenker er det tid for å analysere og ikke stå på barrikadene.

    ..

    Jo mer de babler og hvor avslappet de er .. jo mer ser man hvor man kan angripe.. ser du ikke verdien i dette?

    Fraværet av kritiske spørsmål er.. wtf litt på tynn is nå men .. si du var en detektiv .. humor me ... du er en mistenkt kalt inn på politikontoret .. vil du la dem snakke fritt eller vil du møte dem med dogmer?

    ..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    å holde kontroll på makthaverne er ikke partipolitikk, weld.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Gjestemedlem:

    hvem er nrk? hva er deres rolle?

    Er det nrks rolle å være mikrofonstativ for makthaverne?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det har vel NRK alltid vært. Ble kalt ARK i gamle dager....
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hvis vi hadde justisminister Tajik og familieminister Lysbakken, og de fikk sitte i en full time uten noen form for redaksjonell styring fra nrk, så ville det vært helt greit for deg Weld? (En regjering vi var et abort-salg unna for 2 år siden.)

    Jeg mistenker at det ville det alldeles ikke vært.
    Men det ville vært helt greit for deg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gjestemedlem:

    hvem er nrk? hva er deres rolle?

    Er det nrks rolle å være mikrofonstativ for makthaverne?
    De irriterer meg ofte.. og jeg tenker mitt. AFK, islamistsentralen og svenskefemier og alt det der. Men så er det noe likevel som holder meg tilbake,


    .. jeg vil at de skal være et mikrofonstativ for ting jeg er dypt uenig med.


    Ja.. gi alle som jeg er dypt uenig med et mikrofonstativ... hvordan skal jeg ellers forstå hva de prøver å si, hva de handler om..

    Ok de kan skrike, være velformulerte, micedroppe når de trodde de sa noe vesentlig. blablabla got talent! tid for mikrofonen og .. whatever


    .. eller audition som det også kalles.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Meget mulig at jeg har kommet over i gruppen "gretten gammel gubbe"?

    Men kan noen vennligst forklare hva pokker denne saken gjør på Dagbaldets forside? "Forside" definert som de sakene som dukker opp på Dagbladet.no. uten
    videre klikking.

    Ikke at jeg er veldig prippen eller nærtagende når det kommer til sex, men på "forsiden" av en av de største riksavisene? I disse tider? Skjer det ikke noe viktigere
    i Norge for tiden skal vi virkelig ikke klage.


    https://www.dagbladet.no/tema/bryter-tabu-christina-22-elsker-a-onanere/72326996
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Click bait er vel det som regjererer de fleste aviser idag... det er flere tunge saker i de siste år som absolutt burde fått grundig gjennomgang, uten at storavisene gidder bry seg.... Forsvaret er bare ett eksempel, og det mest interessante er at det faktisk kun er Klassekampen som synes å bry seg med å gå i dybden.. noe de faktisk gjør både grundig og godt..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Livet er bedre uten Dagbladet������
    Det er det. Dagbladet har blitt en regelrett søppelbøtte av manipulering, propaganda og identitetspolitikk.

    Greit illustrert her:

    Kjetil Rolness

    DAGBLADETS FAKE NEWS OM UANSVARLIGE LØKKA-FOLK.

    - Folk gir fan? Ja, sikker noen. Men mer oppsiktvekkende: Dagbladet gir fan i sannheten, og får folk til å rase over noe som egentlig er bevisst billedmanipulering.

    Jeg bodde ni år på Grünerløkka, men hadde problemer med å skjønne hvor bildet av det "yrende folkelivet" i går var tatt. Men nå skjønner jeg bedre: Telelinsen til Dagbladets videofotografer "komprimerer" Markveien, og får hele strekket fra Olav Ryes plass ned til broen, til å se ut som ett kvartal. Eller: 400 meter blir til 50. Dermed skaper man inntrykk av trengsel mellom folk som egentlig har bra avstand.

    Godt jobba, Dagbladet. Dessverre har det ingenting med journalistikk å gjøre. Tvert imot er det noe som fratar pressen all troverdighet. Og det i en tid der befolkningen er helt avhengig av å kunne stole på det de leser - og ser - i avisene.

    Men - var ikke det ikke likevel litt uansvarlige mye folk ute i gatene på Grünerøkka i går? Jeg siterer en venn av meg:

    "Skal sies at det nok var mye folk der. De filmet jo også, og det kan se ut som folk er litt uansvarlige. På den annen side bor det 50 000 mennesker på Løkka [vel og merke bydel Grünerløkka som omfatter mye mer, K.R.], på ganske liten plass. De må ut, og har fått beskjed om å holde seg i nærområdet. Da er det ikke lett. Og ved å manipulere bilder som dette bidrar jo Dagbladet til å hisse opp stemningen, og barnefamilier i små byleiligheter trues nå av mulig portforbud. Det er ekstra ille at Dagbladet overdriver i en tid som dette synes jeg."

    Jenny Skadafugl sier det slik: "Kjære Dagbladet. Jeg skjønner det er harde tider også i mediebransjen, men den artikkelen om ville tilstander i markveien kunne dere holdt dere for gode til. Jeg gikk der selv idag med seksåringen både klokka 12 og klokka 14, og hadde null problem med å holde avstand til folk. Alle var kjempeflinke og ingen av butikkene hadde mer enn to personer inne. Sykt spekulativ bruk av kameravinkler og zoom. Her demonstrert ved lego. Drit i sånn clickbaitrage-opplegg i disse dager a. (Ja, jeg kjeder meg)"

    https://www.facebook.com/jenny.skadafugl/posts/10163216779165043

    Takk til Jenny som avslørte tullet i går, og til Børge A. Roum som postet denne videoen i natt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Sønnen min bor i Markveien, og han sier at bildene i Dagbladet beskrev virkeligheten godt. Det var uforsvarlig mye folk ute i gata.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Med unntak av bydelene i indre by er ikke befolkningstettheten i Oslo fryktelig stor. I nevnte bydel Grünerløkka bor det ca 61.000 innbyggere på et areal på 4.8 kvadratkilometer, eller ca 12.700 innbyggere pr kvadratkilometer. Her jeg bor, i bydel Nordstrand, er tilsvarende tall 52.000 innbyggere på 16.9 kvadratkilomter, eller noe over 3000 / kvadratkilomter - altså en fjerdedel av Løkka. I tillegg har en stor andel her rikelig mulighet til å få seg litt frisk luft og litt bevegelse uten å forlate egen tomt, samt at veinettet er såpass omfattende at det går helt fint å gå seg en luftetur omtrent uten å møte noen på veien og det er betydelig flere muligheter for aktiviteter uten å vasse i folk - det er flere skole med store lekeplasser, flere idrettsanlegg, store borettslag med parkmessige fellesarealer. Det er også ganske smått med serveringssteder og lignende så ingen typiske plasser for store folkeansamlinger. Befolkningstettheten på Grünerløkka er ca den samme som i New York til sammenligning.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hvis vi hadde justisminister Tajik og familieminister Lysbakken, og de fikk sitte i en full time uten noen form for redaksjonell styring fra nrk, så ville det vært helt greit for deg Weld? (En regjering vi var et abort-salg unna for 2 år siden.)

    Jeg mistenker at det ville det alldeles ikke vært.
    det ville vært greit for deg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er ellers litt morsomt at journalister, i en sak om at det er masse folk et sted, intvervjuer folk som sier at det er masse folk der.

    Man kunne være så frekk å hevde at de begge er en del av problemet de klager over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn