Nå "stjeler" jeg jo heile tråden, og det var ikke meininga...men siden tittel er som den er, kan kanskje mitt problem være relevant.
For å begynne med begynnelsen: Anlegget er ikke jorda, d.v.s. det er ikke tilslutta jorda kontakt. Det er plugga et Isotek G-II Minisub i veggen, og alle strømkabler til anlegget er plugga i denne. Fra Vpi'en til riaa'en bruker jeg en NO Frey phonokabel med rca-plugger OG jording. Denne jordingskabelen står kopla til vinylspilleren ( koplings-boksen på Vpi Scout'en ) og riaa'en. Jeg har forsøkt å kople bort denne, men det har ingen innvirkning. Jeg har ikke prøvd å jorde mellom vinylspiller og forsterker - men har dette noe å si, så lenge ALT er kopla til et veggstikk UTEN jord??
Jeg mistenker veggvorta til riaa'en, eller delvis kabelbrudd enten på armkabelen eller på phonokabelen. Eller i koplingsboksen på Vpi'en. Brumminga tiltar nemlig når jeg berører armrøret eller koplingen til armkabel - koplingsboks. Det brummer også når jeg berører chassiet på riaa'en, og så er det en betydeligere lavere brumming eller støy ellers. Bare såvidt hørbar når jeg ikke spiller musikk. Hvis jeg drar på volum til godt over vanlig lyttevolum, er brummingen godt hørbar.
Det har ikke vært sånn tidligere, da var det tilnærma tyst - som det også fortsatt er fra cd-spilleren. Problemet oppsto plutselig, under bytting av vinylskive. Jeg parkerte arma på normal måte, snutte skiva og da jeg tok i arma for å spille videre, brumma det. Jeg håper virkelig at det ikke er noe med armkabel eller pick-up....