Jording av platespiller

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.287
Sted
Tromsø
Hva er egentlig korrekt måte å jorde en platespiller på?

ClearAudio Consept => ClearAudio RIAA => NAD T85HD => AW 250R => HT

Er det slik at man bør ta jordingen fra platespilleren og forlenge denne slik at man rekker helt til stikkkontakt? Kan ikke skjønne at det skal være noe poeng å benytte jordingskontakten på RIAA'en så lenge denne ikke har jordet kontakt.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Du fester jord slik at det er støyfritt (brumm-fritt). Har du ikke brum uten jord, er det ikke nødvendig å jorde...

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Arne har rett, men................
Hvis spilleren er utstyrt med en jordledning (sepparat fra signalkablene) er det vanligvis best å koble denne til et jordingspunkt på RIAA trinnet.
Nett jord er kun en form for sikkerhet og nesten bare aktuelt i våtrom.
Det er sikkert flere som har brum problemer som følge av for mange jordforbindelser enn for få.
"Ingen jord - - - - ingen problemer"

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå, plutselig, fikk jeg brumming i vinylriggen min!!! Det forsvinner når jeg tar ut strømkabelen til RIAA'en. Jeg har forsøkt å kople fra jording både på spilleren og/eller på RIAA'en, men det brummer fortsatt! Brummingen blir kraftigere når jeg berører armrøret eller koplingspunktene på kablene. Hva kan dette være? Feil med strømvorta til RIAA'en?

Jeg benytter Dynavector P-75 Mk.II riaa, men jeg tror ikke jeg har fått med original strømvorte - den som fulgte med, er fra Clas Ohlsson....Er det noen som har samme RIAA, og som kan si noe ang. brummingen og strømforsyninga?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kan du huske om du gjorde noen endringer på det tidspunktet Ole Brumm dukket opp?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
IKKE jorde platespiller til nettet, men skjermet ledning fra spilleren (armrøret) jordes til jordskrue på RIAA.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Barbaresco skrev:
IKKE jorde platespiller til nettet, men skjermet ledning fra spilleren (armrøret) jordes til jordskrue på RIAA.
Jepp, det er sånn den er koplet. De endringene som er gjort, bytte av høyttalerkabler og et sett signalkabler, fra cdspiller til forsterker, ble gjort for flere dager siden. Jeg spilte vinyl i går og i dag. Plutselig, da jeg skulle sette på ei ny skive, begynte det å brumme.

Noen som har DV riaa og kjenne rtil hvilken veggvorte som skal benyttes? Densom fulgte med min, er en sak fra Clas'ern. Jeg har den mistenkt...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Kabelbrudd? Noe som har løsnet?

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Nå, plutselig, fikk jeg brumming i vinylriggen min!!! Det forsvinner når jeg tar ut strømkabelen til RIAA'en. Jeg har forsøkt å kople fra jording både på spilleren og/eller på RIAA'en, men det brummer fortsatt! Brummingen blir kraftigere når jeg berører armrøret eller koplingspunktene på kablene. Hva kan dette være? Feil med strømvorta til RIAA'en?

Jeg benytter Dynavector P-75 Mk.II riaa, men jeg tror ikke jeg har fått med original strømvorte - den som fulgte med, er fra Clas Ohlsson....Er det noen som har samme RIAA, og som kan si noe ang. brummingen og strømforsyninga?
DV P-75 har ikke noe patent jordingspunkt / jordigsplan, om du kobler jordkabelen til riiaen får du kun kontakt med det lille som fins av chassi på riiaen, hadde samme problemet før, for å bli kvitt brumminga måtte jeg koble til en komponent med skikkelig med jordplan, dvs at jeg jordet platespilleren til chassi på preampen, det er bare å prøve å se om det funker.

Nå har jeg ingen jording på platespilleren, jeg har koblet fra all kontakt mellom chassijord og signaljord på alle komponenter, chassijord er dessuten jordet via nye nettkabler og videre til dedikert jordet strømkurs, for å bli kvitt all form for brum måtte jeg også erstatte alu stanga som går fra volumknotten til attunatoren med en i plast.

Nå har jeg bare litt brum når jeg tar i armen på platespilleren men det får jeg leve med.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
pellesmil skrev:
VilhelmW skrev:
Noen som har DV riaa og kjenne rtil hvilken veggvorte som skal benyttes? Densom fulgte med min, er en sak fra Clas'ern. Jeg har den mistenkt...
svaret = Batteri

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52633.msg1218613.html#msg1218613
Nei, å ta det ut så langt, orker ikke jeg! Jeg hadde ikke merkbart brum tidligere, og jeg tror ikke strømmen har blitt så plutselig "skitten"..så det har nok sin årsak i huset eller anlegget... Jeg skal prøve ut om det er kabelbrudd eller noe sånt nå i dag.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå er kabler og koplinger sjekka. ingen feil der som jeg kan oppdage..men når jeg rører ved koplinga som kommer fra armkabelen til koplingsboksen (8 junction box ) på Vpi'en, knurrer det ekstra kraftig.

Jeg har prøvd å kople bort all jord, og jeg har prøvd anna kabel fra vinylspiller til riaa. Det samme er det samme, og dette brummet hadde jeg som sagt ikke tidligere. Hva pokker kan det være??

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Nå er kabler og koplinger sjekka. ingen feil der som jeg kan oppdage..men når jeg rører ved koplinga som kommer fra armkabelen til koplingsboksen (8 junction box ) på Vpi'en, knurrer det ekstra kraftig.

Jeg har prøvd å kople bort all jord, og jeg har prøvd anna kabel fra vinylspiller til riaa. Det samme er det samme, og dette brummet hadde jeg som sagt ikke tidligere. Hva pokker kan det være??

har du prøvd å jorde fra riia platespiller til preamp?

om du tar på jordpluggen (den enden som skal festes i riia) brummer det da?

edit skrivefeil

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Det er noen ganger best å jorde apparatene til hverandre, men unngå kopling mot husets jord. Mye støy der. Noen apparater har jord på chassis, og negativ signalpol på samme. Hvis du jorder slike apparater kan du få en såkalt brumsløyfe pga dobbel jording. Da kopler du bare vekk jordingen. Den er unødvendig i slike tilfelle.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
pellesmil skrev:

Nei. må skaffe meg lenger jordkabel først.

Ja, samme brumminga.[size=7pt]

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gjest skrev:
Det er noen ganger best å jorde apparatene til hverandre, men unngå kopling mot husets jord. Mye støy der. Noen apparater har jord på chassis, og negativ signalpol på samme. Hvis du jorder slike apparater kan du få en såkalt brumsløyfe pga dobbel jording. Da kopler du bare vekk jordingen. Den er unødvendig i slike tilfelle.
Har prøvd å kople vekk jordinga. Brumminga er som før...

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
pellesmil skrev:

Nei. må skaffe meg lenger jordkabel først.

ok flytt jordingen direkte til preamp

Ja, samme brumminga.[size=7pt]

flott da virker jordkabelen din
Vet du om du har samme chassijord og signaljord? mål med multimeter om det er kortslutning mellom signaljord og chassijord,
Om de har samme jord er det ikke bra, feil på jordnettet sprer seg til signaljord, dessuten får du jordingsloop ved at signaljord og nettjord (chassijord) går i loop.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har erfaring med at brum kan fjernast/reduserast ved å kople saman to eller fleire av dei komponentane som ligg mellom pickup og forforsterkar. Det varierar kva som gjev utteljing, men pickup-drivverk-arm er som regel ei eining, sjølv om armen kan vere ujorda. Somme har separat MC-forsterkar-riaa-forforsterkar, men oftast er vel dette ei eining. Desse to hovudkomponentane bør iallfall jordast saman. Men så er det slik at desse ulike nivåa av og til IKKJE bør vere med i dette jordingssystemet. Av og til vil ein MC-trafo vere best tent med "å vere utanfor". Av og til må armen jordast direkte i forforsterkaren, utna at chassiset skal vere med.
Som regel er det ikkje mykje jordingsfeil og during, men om du har problem, må du nesten ekstperimentere deg fram til rett svar.
Lukke til!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå "stjeler" jeg jo heile tråden, og det var ikke meininga...men siden tittel er som den er, kan kanskje mitt problem være relevant.

For å begynne med begynnelsen: Anlegget er ikke jorda, d.v.s. det er ikke tilslutta jorda kontakt. Det er plugga et Isotek G-II Minisub i veggen, og alle strømkabler til anlegget er plugga i denne. Fra Vpi'en til riaa'en bruker jeg en NO Frey phonokabel med rca-plugger OG jording. Denne jordingskabelen står kopla til vinylspilleren ( koplings-boksen på Vpi Scout'en ) og riaa'en. Jeg har forsøkt å kople bort denne, men det har ingen innvirkning. Jeg har ikke prøvd å jorde mellom vinylspiller og forsterker - men har dette noe å si, så lenge ALT er kopla til et veggstikk UTEN jord??

Jeg mistenker veggvorta til riaa'en, eller delvis kabelbrudd enten på armkabelen eller på phonokabelen. Eller i koplingsboksen på Vpi'en. Brumminga tiltar nemlig når jeg berører armrøret eller koplingen til armkabel - koplingsboks. Det brummer også når jeg berører chassiet på riaa'en, og så er det en betydeligere lavere brumming eller støy ellers. Bare såvidt hørbar når jeg ikke spiller musikk. Hvis jeg drar på volum til godt over vanlig lyttevolum, er brummingen godt hørbar.

Det har ikke vært sånn tidligere, da var det tilnærma tyst - som det også fortsatt er fra cd-spilleren. Problemet oppsto plutselig, under bytting av vinylskive. Jeg parkerte arma på normal måte, snutte skiva og da jeg tok i arma for å spille videre, brumma det. Jeg håper virkelig at det ikke er noe med armkabel eller pick-up....

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
kan du ohme mellom PU-arm og RIAA?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Barbaresco skrev:
kan du ohme mellom PU-arm og RIAA?
Neiii....jeg har et sånt ohm-meter eller multimåler et sted, men har ikke peiling på hvordan man stille rinn en sånn, eller måler med den. Som tidligere nevt, er jeg sånn ca. analfabet hva angår strøm, ohm, ampere og denslags..

Fant måleren!! Den heter CD CatII, og har flere funksjoner, tydeligvis. Hva skal den stilles på for å måle det du er ute etter, Barbaresco?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Still velgeren på OHM (trolig merket med Omega-tegnet) og sett range til laveste område. Hvis instrumentet har auto ranger, finner det riktig område selv.
Hold måleledningene sammen / kortsluttet. Da ser du hvor mye instrumentet måler når du har "null" ohm i målepunktet.
Så måler du der du vil sjekke forbindelsen.
Hvis det skal være forbindelse, skal du måle ned mot den verdien du målte med kortsluttede måleledninger.
Ikke så lett å skille mellom god og litt dårlig med et enkelt multimeter.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiomix skrev:
Still velgeren på OHM (trolig merket med Omega-tegnet) og sett range til laveste område. Hvis instrumentet har auto ranger, finner det riktig område selv.
Hold måleledningene sammen / kortsluttet. Da ser du hvor mye instrumentet måler når du har "null" ohm i målepunktet.
Så måler du der du vil sjekke forbindelsen.
Hvis det skal være forbindelse, skal du måle ned mot den verdien du målte med kortsluttede måleledninger.
Ikke så lett å skille mellom god og litt dårlig med et enkelt multimeter.
Der omega-tegnet er, står det tre valg; 20K, 2000 og 200. Hva skal jeg velge?

Ok, jeg tar for gitt at 200 er laveste verdi.. ;D Før kortslutting, står det 1 på displayet.Når jeg kortslutter måle"pinnene", står det 0,73 på meteret. Når jeg satte den røde på armrøret og den sorte på riaa'en skjedde det ingenting. Når jeg satte den på jordingspunktet på riaa'en, varierer det voldsomt, men til slutt havner den på 0,75. Sånn ca.

Når jeg setter den røde på koplingspunktet til armkabelen, varierer skalaen voldsomt - og vil liksom ikke stabilisere seg. Den flagrer fra 1, 45 og rundt der til 0,6. Hva kan det bety?

Jeg målte en signalkabel, og den havna på 0,73 - tvert.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
200 er lavere enn "mange tusen" ;D
1 på instrumentet betyr "over range". Altså utenfor måleområdet. >200 ohm i dette tilfellet.
0.73 eller 0.75 blir hipp som happ. "Null" ohm etter at du har trukket fra 0.73.
At det et sted varierer mye, kan tyde på at du har en dårlig forbindelse.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiomix skrev:
200 er lavere enn "mange tusen" ;D
1 på instrumentet betyr "over range". Altså utenfor måleområdet. >200 ohm i dette tilfellet.
0.73 eller 0.75 blir hipp som happ. "Null" ohm etter at du har trukket fra 0.73.
At det et sted varierer mye, kan tyde på at du har en dårlig forbindelse.
Takk for kunnskapsløftet!! Nå har jeg altså lært å måle.... :D

Jordingen på riaa'en kjennes litt laus ut. Det er akkurat som jeg ikke får strammet skruen skikkelig. Det er en bitteliten stjerneskru. Skal prøve å få tightet den skikkelig OG skaffe meg jordingskabel fra vinylspilleren til forsterkeren. Kanskje det blir riktig "medisin"...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er tilnærma kvitt støyen, brumminga, eller hva man velger å betegne ulydene som! I tråden "støy" har jeg beskrevet hva som ble gjort - enkelt og greit.

Jeg har forresten ohm'a min NO Frey phonokabel, som for tida ikke er tilkoplet p.g.a. mistanke om brudd eller feil i en kopling. Den er heilt ok - og akkurat det var en lettelse, for den kabelen Er god!!

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Har du platespiller ugunstig plassert i forhold til høyttalere og/eller TV? Dette kan forårsake brum så det holder.Har du båndspillere av noe slag i anlegget,så kan det også være en ide å jorde de inn til forsterker,sammen med riaa.Og som alle har sagt før; Ingen jord til stikk!

En nødløsning som noen ganger kan løse noe av problemet er å snurre åpen kobberledning rundt RCA kablene fra plsp,og så kople enden sammen med den eventuelle medfølgende jordingen på kablene.Mrk,denne "snurringen" skal ikke koples til noe øvrig jordingspunkt i plsp-enden!

Ellers så er det ofte at slik brum rett og slett forsvinner ved bytte av PU.Noen PUer er nærmest håpløse på enkelte spillere.

Mvh Rune

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg må nok gå tilbake på konklusjonen ang. NO Frey phonokabelen i mitt forrige inlegg. Desverre, fordi dette er en svært god phonokabel, ærlig snakka. Det er ikke veldig vanskelig å høre forskjell på SILK-kabelen og NO Frey-kabelen, for å si det sånn.

Jeg prøvde kabelen i anlegget i dag,og det viser seg at det er kontaktfeil i kabel eller i høyre kanals plugg / kopling, den som skal inn i spilleren. Når jeg berørte denne koplingen, skurret det kraftig, og høyre kanal falt ut. Når jeg beveget litt på kabelen, kom lyden tilbake i høyre kanal. Så desverre, det er ingen tvil om at det er noe galt med denne. Der ligger nok også årsaken til det meste av duringa som jeg har når denne kabelen brukes.

Får ta kontakt med Oslo HiFi Senter i morgen for rep eller bytte...

Topp Bunn