Jordet kurs eller ikke?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Denne tråden viser i alle fal at ingeniører og elektrikere skal man holde seg unna så godt man kan. Men morsom lesning.
Hva bygger du det på? At det dumt å ha litt kompetanse før man setter i gang med noe?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Denne tråden viser i alle fal at ingeniører og elektrikere skal man holde seg unna så godt man kan. Men morsom lesning.
Hadde når som helst latt trondmeg slippe til i min egen installasjon uten å blunke!
Han kan sine saker, helt klart! :)
Du skulle bare visst ;) men takk for tilliten.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Er vel sikkert noe forskjell på utdanning,kompetanse og erfaring.

Saken jeg satte i gang med netteier var tung å få i gang.
Hos netteier satt ingeniørene på rekke og rad,
uten mulighet,kompetanse eller erfaring nok til å finne ut/løyse problemet.

Senere i saksgangen sa NVE at nettselskapene sjelden har kompetanse på spenningskvalitet.
Den kompetansen var noe de leide inn,i mitt tilfelle ,første gang i 07 og da CEE energiteknikk.

I senere samtale med Seljeseth hos SINTEF mente han at det bare er en håndfull og to som kunne dette skikkelig.

Ved neste korsvei ansatte netteier en kar som i følge NVE, netteier var heldig som klarte å kloa i.

Har/hadde nabo siv.ing elkraft teknikk og daglig leder ved Statkraft og en bekjent,samme utdannelse også
ansatt i samme bedrift.Ved samtaler med de var svaret "dette lærte vi under utdannelsen,men siden vi ikke
har jobbet med dette daglig..vi kan ikke dette".

Ingeniøren hos installatøren jeg bruker..bare triste greier når en kommer inn på dette "fagområdet".

Har etter hver funnet ut at elektrikere,ingeniører og de med mastergrad fort glemmer nesten alt de har lært,
bortsett fra det "smale" området det har å gjøre med i det daglige.
Og selv der varierer "kunnskapen",som i alle andre yrker,
det være seg sjåfører,leger,kirurger,kokker osv.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det stemmer nok at det er lite spisskompetanse på dette området. Skal tro om markedet er litt lite? Men i de fleste tilfeller er det slik at dette er det smale fagområdet og at ingeniørene ofte favner bredt, men sjelden dypt. Ikke noe spesielt for ingeniører dette.

Det man ikke kan frata ingeniøren er han/hun/hen har bedre forutsetning for å forstå problemet samt løse det hvis man vil/har interesse/får betalt/har behov for å finne ut av det.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har i en periode holdt på med et prosjekt på jobb for lynvern. Her er det enda mindre kompetanse å finne, så jeg endte med å hyre på en spesialist fra Telenor / Norkring sine fjelltoppstasjoner.....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Kjenner sikkert Torstein Hervland da?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Denne tråden viser i alle fal at ingeniører og elektrikere skal man holde seg unna så godt man kan. Men morsom lesning.
Jepp, vi har begge et avslappet forhold til faget. Trolig fordi vi kan en del om det og ikke tar regelverket som den oppvokste barnehage generasjonen formulerer så nøye ....

Litt rart dette. Det er ingen som nekter deg å skru på alt i en bil og deretter sette den på veien. I trafikken drepes det et menneske om dagen og skades mange tusen. På en el installasjon får du ikke røre noe med mindre du er autorisert selv om du har hatt det på skolen og kan det, selv om det kun skjer et og annet dødsfall og skadens noen titalls og de fleste som skades er installatører.

Klart det brenner noen hus men det er trolig heller pga feil bruk enn at noen har koblet feil, og et hus er mindre verd enn et menneske. Klart vi skal ha regler for hvem som kan mekke på el anlegget men forstår ikke hvorfor dette er så strengt når alle kan mekke på sin egen bil ?

Og ja. Jeg har skrudd en hel del på egne biler opp gjennom årene og litt på eget el anlegg...
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Først klager du på at bransjen er for godt regulert. Det begrunnes med at det skjer så få hendelser. Hva tror du skjer med antall hendelser hvis bransjen dereguleres?

En liten faktafeil. De fleste som skades er ikke installatører. Installatøren er den personen som innehar nødvendig autorisasjon (installatørpapirer) for at et registrert installasjonsfirma har lov til å utføre forskriftsregulert arbeid. Vedkommende har relevant faglig utdannelse som f.eks. tekniker/ingeniør/sivilingeniør og skal inneha relevant praksis.

Faktafeil 2: I snitt siste 5 år har det dødd 153 personer og 690 hardt skadde i trafikken. Det er ikke 1 om dagen og tusenvis skadde.
 
Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Bare husk å grave ned jordspydet såpass at en ikke kan snuble i det og knuse tenna!! :D
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Trenger da ikke jordspyd. Det er da stort sett bare hvis berederen ryker at man får en liten karamell i et ujordet anlegg og hvor ofte skjer det da? ;)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ikke farlig før ungene blir selvlysende i dusjen!!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Skummel bande hele gjengen etter det jeg leser her. Neste gang jeg skal ha noe gjort på det elektriske hjemme kommer jeg til å finne en eller annen østeuropeisk løsarbeider på en rasteplass langs veien og få han til å gjøre jobben.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Er du skeptisk?
Skulle bare vist alt som ikke er nevnt enda! :D

Bare flaks om vi lever til vi dør..
 
Sist redigert:
Topp Bunn