Jordet eller ikke jordet?

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Siden folk snakker om audio og elektrisk, så er det viktig at fakta kommer på bordet. Kan bare se at det er snakk om separat jordspyd på et stereoanleg, noe som er ulovlig. Alt elektrisk skal ha samme jordings potensiale(utgjevning). DLE ( del lokale eltilsyn)bruker å anbefale ting som øker sikkerheten. Det er eiers ansvar at anlegget er sikkert og ikke er til fare få menesker, dyr og eiendom.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
For å sette ting i perspektiv så er sjansen for at det brenner hjemme pga jordfeil ca 0,3%. Sjansen for at jeg kommer meg ut av vinduet på soverommet på bakkenivå er rimelig stor så lenge jeg har seriekoblede brannvarslere og huset er fullforsikret. https://www.nrk.no/norge/dette-er-de-vanligste-brannarsakene-1.11488315

Sjansen for å bli drept i trafikken når man kjører bil er ca det samme, 0.4% og eneste muligheter for å redusere den er å ikke kjøre bil. https://www.nettavisen.no/nyheter/sa-sannsynlig-er-det-at-du-dor/922472.html

Så får man selv vurdere hva som er mest fornuftig og om undersøkelsene er fornuftige...
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Mener du helt seriøst at den ENESTE måten å redusere risikoen for å bli drept i trafikken er å ikke kjøre bil? Egen adferd og bilstandard har overhodet ingenting med saken og gjøre?

Det bekrefter i såfall en hel del fordommer jeg har mot ingeniører.

Mener du også at el. sikkerhet bare er tull for huset ditt brenner statistisk sett ikke ned heller?

At du eller ungene evt andre kan få strøm er jo ikke så farlig, sikkert statistisk sett små odds for å dø av det også.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Mener du helt seriøst at den ENESTE måten å redusere risikoen for å bli drept i trafikken er å ikke kjøre bil? Egen adferd og bilstandard har overhodet ingenting med saken og gjøre?

Det bekrefter i såfall en hel del fordommer jeg har mot ingeniører.

Mener du også at el. sikkerhet bare er tull for huset ditt brenner statistisk sett ikke ned heller?

At du eller ungene evt andre kan få strøm er jo ikke så farlig, sikkert statistisk sett små odds for å dø av det også.
Man kan kjøre så pent man bare vil, og for pent innebærer en større fare for andre, men så lenge det er nok av andre galninger på veien så hjelper det ikke stort. Statistikken har nok tatt høyde for dette.
Når det gjelder brann og strøm ville jeg brukt penger på en komfyr vakt lenge før jeg skiftet ut halve sikringsskapet med fare for at elektrikeren gjør en dårlig jobb når han kobler om. Anlegget holder bra standard og går over skruer i skap og sjekker kontakter med 5 års mellomrom eller ved mistanke.

Men la oss avslutte denne diskusjonen - det var lyd og jording det dreide seg om :D
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Jeg synes denne linken er forståelig og logisk for mine lekmannsøyne om hvordan man best legger opp strøm:

Power systems for critical audio installations - REFLEXION-ARTS

Kortversjonen er: Gjør det skikkelig. Bruk jordede kurser og balansert signalføring. Ikke bruk krykkeløsninger som strømrensere o.l, men gå heller til støykilden og løs problemet der.


Gnistrende god link som prediker min erfaring og anbefaling.LAV NETT/KILDE IMPEDANS.
Men det at en bør komme under 1 ohm blir for unyansert.

Som det blir nevnt i innlegg #7

https://www.hifisentralen.no/forume...et-til-anlegget-hvilken-kabel-og-kontakt.html

4 av 6 merker liten eller ingen forskjell ved bruk av nettfiltre med nettimpedans mellom sånn ca. 0,4 og 0,8 ? Ohm.

Høyere nettimpedans øker virkningen av nettfiltre.

Ved lav nettimpedans forsterker EMC filtre nettstøy som ligger under arbeidsområdet for EMC filtre,
og er ett problem der elektronikken allerede har nettfiltre pga EMC direktivet.
Derfor er det noen som løser dette der det er ett problem ved å fjerne disse EMC filtrene,
men kan ofte da risikere å få andre støyproblemer.

Så hvordan kan menigmann løse problem i innlegg # 13

https://www.hifisentralen.no/forume...et-til-anlegget-hvilken-kabel-og-kontakt.html
 
Topp Bunn