Joplin 2A3 - brum i en kanal

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Den banker det meste av det som har vært innom. I mine ører.

Står og spiller, ikke noe problem så langt.
Men er forsiktig optimist...kunne være så enkelt som ei kaldlodding. Sist den var inne på "service" ble ikke de loddingene gått over. Kun printet.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Håper det ordner seg Jan!
Jeg hadde en fornemmelse hele tiden at det kunne dreie seg om en dårlig lodding eller slakke rørsokler,men jeg har veldig lite erfaring med diverse støyfenomener og reperasjon av rør-utstyr til å vere veldig sikker :)

Angående deler,kanskje Motron kan ha noe kjekt på lur ? Endel av delene inni den Joplinen tror jeg kom fra Motron.De store brune Beyschlag motstandene blant annet.
Plasser jeg har brukt å handle deler er Elna Electrolytic Capacitors RFS Series og Elna Cerafines ROA Electrolytics - Hifi Collective .
Tror Elna Cerafine kan vere et godt alternativ,men der finnes sikkert ting som er billigere og bra.


Jane,du som har drevet så mye med rørutstyr og har så mye kunnskap,er beskrivelsen av støyen noe som ringer noen bjeller for din del om hva som kan utløse den?
Har tittet der Rune.
Blir muligens for korte bein så da må jeg forlenge, hadde vært ønskelig med med en (fysisk) større type. Vi får se.
Men igjen, så langt alt vel :)

Skal se å få avgårde en mail evt ringe Motron og høre hva han har på lur.

/jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvorfor erstatter du ikke lytten med en Solen 220µF ? den er bedre enn en hvilken som helst lytt uansett imo
mvh
Leif
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
nederst på siden
Solen Fastcap: PB Metalized Polypropylene Cap

disse bruker jeg overalt i mine 300B powersupply
langt bedre enn både cerafine og BG eller noen annen lytt jeg har prøvd for den saks skyld
mvh
Leif
Takker. Stiv pris :cool:
Hvor kritisk er volten, det er vel max av hva den tåler ? Regner med at det ikke gjør noe fra eller til men må spørre.

/jan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
nederst på siden
Solen Fastcap: PB Metalized Polypropylene Cap

disse bruker jeg overalt i mine 300B powersupply
langt bedre enn både cerafine og BG eller noen annen lytt jeg har prøvd for den saks skyld
mvh
Leif
Takker. Stiv pris :cool:
Hvor kritisk er volten, det er vel max av hva den tåler ? Regner med at det ikke gjør noe fra eller til men må spørre.

/jan
De er sikkert veldig bra,men veldig store.Jeg har et par 100uF som jeg bruker i delefilter,og de får absolutt ikke plass inni Joppe.

V verdien er max av hvilken spenning de er anbefalt for ja.Selvsagt ingenting å si at de er oppgitt til høyere verdi enn man trenger i kretsen,men for lav så kan det smelle.

Ingen bølgesus enda? :D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
nederst på siden
Solen Fastcap: PB Metalized Polypropylene Cap

disse bruker jeg overalt i mine 300B powersupply
langt bedre enn både cerafine og BG eller noen annen lytt jeg har prøvd for den saks skyld
mvh
Leif
Takker. Stiv pris :cool:
Hvor kritisk er volten, det er vel max av hva den tåler ? Regner med at det ikke gjør noe fra eller til men må spørre.

/jan
De er sikkert veldig bra,men veldig store.Jeg har et par 100uF som jeg bruker i delefilter,og de får absolutt ikke plass inni Joppe.

V verdien er max av hvilken spenning de er anbefalt for ja.Selvsagt ingenting å si at de er oppgitt til høyere verdi enn man trenger i kretsen,men for lav så kan det smelle.

Ingen bølgesus enda? :D
Glimtet med sitt fravær siden siden det ble loddet om :)
Bank i bordet.

Bestiller nok deler til uka, 2x 820R og 2x 220uF (eller høyere verdi) og skal få målt volten som går over de før jeg bestiller.

/jan
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
En liten update.

Etter at lyttene byttet plass på 820R og fikk fjernet gammelt tinn - på med nytt har ikke "brum" kommet tilbake.
Kunne det vært så enkelt som en kaldlodding ? Tar alle forbehold selvsagt, får bare spille og høre - se hva som skjer.

Uansett så blir nok begge 820R og 220uF byttet ut, for sikkerhets skyld.
820R fant jeg på elfa, men sliter litt mere med å finne 220uF store typen ( 220uF/100V/85 grader) Finner en haug av de små.
Noen tips ?

/jan
ebay ?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En liten update.

Etter at lyttene byttet plass på 820R og fikk fjernet gammelt tinn - på med nytt har ikke "brum" kommet tilbake.
Kunne det vært så enkelt som en kaldlodding ? Tar alle forbehold selvsagt, får bare spille og høre - se hva som skjer.

Uansett så blir nok begge 820R og 220uF byttet ut, for sikkerhets skyld.
820R fant jeg på elfa, men sliter litt mere med å finne 220uF store typen ( 220uF/100V/85 grader) Finner en haug av de små.
Noen tips ?

/jan
ebay ?
Regn med litt moms da:)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
En liten update.

Etter at lyttene byttet plass på 820R og fikk fjernet gammelt tinn - på med nytt har ikke "brum" kommet tilbake.
Kunne det vært så enkelt som en kaldlodding ? Tar alle forbehold selvsagt, får bare spille og høre - se hva som skjer.

Uansett så blir nok begge 820R og 220uF byttet ut, for sikkerhets skyld.
820R fant jeg på elfa, men sliter litt mere med å finne 220uF store typen ( 220uF/100V/85 grader) Finner en haug av de små.
Noen tips ?

/jan
ebay ?
Regn med litt moms da:)
hva med upgrade audio, Malmin, Motron, eller noe slike ?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Alle tips tas i mot med takk.

Tror nok muligens elfa kan ha det jeg behøver i første omgang.
Ser meg litt blind på spec's, som den nybegynneren jeg er. Større verdi enn 220uF = større utvalg. Lavere volt enn 100v også større utvalg.

Til dere som har greie på det. De som sitter der nå er 100 volt, hvor kritisk er det å forandre på den verdien ?
For eks. si det går 25-30V over der, hvor mye over bør man ligge over for å være sikker ? Ser det er mere å velge i på rundt 63v eksempelvis.

Har ikke fått vært nede å målt, gikk på trynet ned trappa her tidligere grunnet en svart katt som hadde parkert i øverste trinnet.....
Så her går det i ispose og høy beinføring :mad:

/jan
 

Falcon1i

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2012
Innlegg
1.822
Antall liker
1.823
Sted
Exil i huvudstaden
Alle tips tas i mot med takk.

Tror nok muligens elfa kan ha det jeg behøver i første omgang.
Ser meg litt blind på spec's, som den nybegynneren jeg er. Større verdi enn 220uF = større utvalg. Lavere volt enn 100v også større utvalg.

Til dere som har greie på det. De som sitter der nå er 100 volt, hvor kritisk er det å forandre på den verdien ?
For eks. si det går 25-30V over der, hvor mye over bør man ligge over for å være sikker ? Ser det er mere å velge i på rundt 63v eksempelvis.

Har ikke fått vært nede å målt, gikk på trynet ned trappa her tidligere grunnet en svart katt som hadde parkert i øverste trinnet.....
Så her går det i ispose og høy beinføring :mad:

/jan

Aj, aj..inget vidare.

Nu har jag ett argument till mot konan varför det inte kommer en katt i huset...;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Motatsnder: Du kan velge mellom "vanlig" wire wound, "gullmotstander" slik Dale var kjent for eller moderne flate slik Caddock, Vishay og andre lager.
Kondensatorer: Lite kritisk så lenge du velger elektrolytt. Finn ut hvor høy spenning det er i kretsen og legg deg på neste standardverdi. Måler du 30V er 63V sikkert med god margin. Selve kapasiansverdien er heller ikke kritisk. Fra det du oppgir og oppover.
Så vil noen sikkert si at det finnes komponenter som er MYE bedre. Klart det. Spørs hva du prioriterer og hva du tror kan merkes av forskjeller i lyden som følge av komponentbytte.
ELFA er enkelt og trygt.
eBay er sikkert mer spennende:confused:
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Angående elektrolytter er eg ikkje enig i at det er likegyldig ka du velger(lydmessig.)
Prøvde ut elna silmicII og blackgate(rød utgave,den "beste")begge fekk eindel timer,men muligens ikkje nok på bg.

Elna silmic var relativt lett merkbart varmere i lyden enn Bg.
Denne var på 470uf/6,3volt,og plassert på catoden på driverrøret til 300b rør.

Siden Joplin også er triode og enkelt oppbygd,vil eg tru du merker lett forskjell ved finlytting mellom komponenter.

Mvh.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Motstander: Du kan velge mellom "vanlig" wire wound, "gullmotstander" slik Dale var kjent for eller moderne flate slik Caddock, Vishay og andre lager.
Kondensatorer: Lite kritisk så lenge du velger elektrolytt. Finn ut hvor høy spenning det er i kretsen og legg deg på neste standardverdi. Måler du 30V er 63V sikkert med god margin. Selve kapasiansverdien er heller ikke kritisk. Fra det du oppgir og oppover.
Så vil noen sikkert si at det finnes komponenter som er MYE bedre. Klart det. Spørs hva du prioriterer og hva du tror kan merkes av forskjeller i lyden som følge av komponentbytte.
ELFA er enkelt og trygt.
eBay er sikkert mer spennende:confused:
Ser ut som elfa har det jeg trenger. Holder jeg meg over 220uF, som du sier, er det greit. Ikke fått målt ennå, men ila dagen. Går neppe så mye volt over der ?
Motstander, går nok for den her.
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=60-328-18&toc=20096&q=820R

Lytter ja, holder meg til det trygge, elfa i første omgang.
Kan leke med med andre eksotiske ved en senere anledning, fra for eks hificollective. Viktigste er å å ampen stabil.

/jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
mål hvor mye som går der
"går neppe mye over der" holder ikke!
har du sett hvilken saus det blir etter en eksplodert lytt? for ikke snakke om smellet!
noen hevder at lytter ikke skal være overdrevent volt ratede over spenningen som faktisk går over, idet de ikke filtrerer/lagrer optimalt på for lav spenning
tipper det er en grunn til at det sitter 100v der siden høyere v i så store verdier koster uforholdsmessig mye mere enn mindre v ratinger
et annet alternativ er å la den som er der sitte og shunte den med en god 2,2µF polypropylen kondis for å bedre hf egenskapene
evt en til på 220nF
mvh
Leif
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ser at 2A3 er oppgitt med g1 på -45V i klasse A og 250V platespenning.
Eventuelt 750 ohm katodemotstand. Den bør da gi 45V spenningsfall.
820 ohm noe mer.
Sjekk først.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
da er det jo muligens noe enklere å finne feks en polyprop 63vdc !
jeg har noen på 470µF 63vdc hjemme ikke så fælsvære heller, men ganske dyre
du kan få prøve de? :cool:
mvh
Leif
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
da er det jo muligens noe enklere å finne feks en polyprop 63vdc !
jeg har noen på 470µF 63vdc hjemme ikke så fælsvære heller, men ganske dyre
du kan få prøve de? :cool:
mvh
Leif
Prøve med noe billig ræl først, er problemet borte så kan/skal man prøve noe antatt bedre :)

Begrenset med plass, som du/dere ser.

Joplin.jpg


/jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er jo fullt av billig ræl allerede!
den trenger en make-over imo

hvorfor sitter den svære Arcol motstanden der når den ikke er tilkoblet?

er det gittermotstander fra rca til rørpinne jeg ser? de burde vært erstattet med gitterchoker!

mvh
Leif
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
det er jo fullt av billig ræl allerede!
den trenger en make-over imo

hvorfor sitter den svære Arcol motstanden der når den ikke er tilkoblet?

mvh
Leif
Sitter en 820R (for 45 rør iflg manual) og en 470R (for 2A3 rør iflg manual)
Av en eller annen grunn brukes 820R på 2A3, hvilket kjører rørene litt snillere iflg jane.
Begge følger med kit'et.
Nja, var jo ikke akkurat det dyreste kit'et der ute i sin tid. Men spiller jævlig bra skal sies. Er oppdatert med endel godbiter, om ikke akkurat på det bildet ;)

Men er vi enig om at det går greit å bruke 63v lytter der ?

/jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ja om du har målt riktig......
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Da må man pokker legge godviljen til. Når til og med jeg får til.... :p
Var foresten en bitteliten forskjellen på sidene, ikke snakk om mere enn 1v.

Et dumt spørsmål, muligens.
Er det noe poeng å legge seg nærme volten som går over der (for eks 63v) eller bør man ha god margin ? (100v for eks)
Og hva er egenlig forskjellen i den kretsen om man bruker 220uF eller 1000uF ?

/jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
overkapasitet på voltratingen .......det kommenterte jeg lenger opp :rolleyes:
mere filtrering på bekostning av tregere krets........

mvh
Leif
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
overkapasitet på voltratingen .......det kommenterte jeg lenger opp :rolleyes:
mere filtrering på bekostning av tregere krets........

mvh
Leif
Mkay, da får jeg bla meg litt tilbake og finlese.
Takk så langt.

/jan
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.849
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Større kapasitans gir bedre avkopling nedover, men det har en pris slik LMC nevner
1/(2 x pi x f x rk) og du må ta i betraktning lasten i anode enden av utgangsrøret : Rk'=(Rl+Ra)/(mu+1) (for å finne rett verdi å sette inn for rk i den første likningen.
litt matte før helgen så har du svaret på spørsmålet :cool:
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
da har vi vel svaret rett før nyttår?:rolleyes:
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Større kapasitans gir bedre avkopling nedover, men det har en pris slik LMC nevner
1/(2 x pi x f x rk) og du må ta i betraktning lasten i anode enden av utgangsrøret : Rk'=(Rl+Ra)/(mu+1) (for å finne rett verdi å sette inn for rk i den første likningen.
litt matte før helgen så har du svaret på spørsmålet :cool:
da har vi vel svaret rett før nyttår?:rolleyes:
En eller annen nyttår iaf :cool:

Greia er at jeg ser ikke noe poeng å surre for mye med det. De delene som fulgte med - er i bruk er greie nok og "fungerer". Nye deler blir billig komponenter, iaf til man finner ut hva som er feil - om noe. Lite poeng å blåse lytter til 500,-kr før man vet.
At man kan oppgradere litt på "kvaliteten" er greit nok, men holder meg til spec, sånn ca.
Koste på seg litt bedre lytter enn de 2 til 25,-kr skal jeg nok klare ;) Etterhvert.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
ja om du har målt riktig......
Går det an å måle feil der ? ;)

/jan
Alt er mulig vet du vel:)

Din måling stemmer ganske godt med data. Du har sikkert høyere anodespenning enn 250V tipper jeg.
Det meste ligger høyere enn skjema har jeg funnet ut. Så vil tro det ligger over 250v uten at jeg sjekket det tidligere i dag.
Får mase litt på deg også, duger det med 63v lytter eller bør jeg opp til for eks 100v ?

/jan
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Større kapasitans gir bedre avkopling nedover, men det har en pris slik LMC nevner
1/(2 x pi x f x rk) og du må ta i betraktning lasten i anode enden av utgangsrøret : Rk'=(Rl+Ra)/(mu+1) (for å finne rett verdi å sette inn for rk i den første likningen.
litt matte før helgen så har du svaret på spørsmålet :cool:
Jeg tror det mangler noen forutsetninger i dette resonnementet :)
For å beregne Rk' må en også ta med den opprinnelige Rk, den er jo i høyeste grad til stede. Pluss at dette er push-pull (med felles Rk) og at trinnet både jobber i klasse A og AB..
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Vær nå snille med janr. Han vil jo bare ha lyd og mattekunnskapene hans er jo ikke kommet lenger en til det eldste av småbarna sine og de har ikke kommet til kodensatorkapittelet jo.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Det meste ligger høyere enn skjema har jeg funnet ut. Så vil tro det ligger over 250v uten at jeg sjekket det tidligere i dag.
Får mase litt på deg også, duger det med 63v lytter eller bør jeg opp til for eks 100v ?

/jan
Ser ikke ut som du får svar på akkurat dette:D
Jeg vet desverre ikke hvordan man ser på dette.Man skulle vel tro at viss spenningen som er der er 55V så skulle det holde med 63V.
Men viss det var 100V som stod der fra før så tror jeg at jeg hadde gått for det.Mulig det er standard prosedyre,at ting skal vere litt "overdimensjonert" .

Betyr det at støyen kom tilbake igjen?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Det meste ligger høyere enn skjema har jeg funnet ut. Så vil tro det ligger over 250v uten at jeg sjekket det tidligere i dag.
Får mase litt på deg også, duger det med 63v lytter eller bør jeg opp til for eks 100v ?

/jan
Ser ikke ut som du får svar på akkurat dette:D
Jeg vet desverre ikke hvordan man ser på dette.Man skulle vel tro at viss spenningen som er der er 55V så skulle det holde med 63V.
Men viss det var 100V som stod der fra før så tror jeg at jeg hadde gått for det.Mulig det er standard prosedyre,at ting skal vere litt "overdimensjonert" .

Betyr det at støyen kom tilbake igjen?
Oppførte seg eksemplarisk i går eftan-kveld :) Har vel ikke hatt bølgesus siden jeg var nedi der med bolten. Hatt ett par "raptusser" men ikke noe skummelt.
Får ikke juster ned "støyen" dit den bør være heller, kan være (tror jeg) relatert til de trådviklede - lyttene. Usikker på kabling og pot'ene men det får som sagt bli etterhvert.
En ting av gangen.

Kjøpe inn ett par 63v og ett par 100v og teste litt. Heller kjøpe seg noen av "bedre" kvalitet når man ser at det her er stabilt, over tid.

/jan
 
Topp Bunn